Ag
door Agnes in t Groen Dec 31, 2018 om 10:27
Geldzaken & recht

Hoe werkt het CBR?

Hallo

Ik zou graag iets aan de kaak willen stellen.

Ik heb Diabetes type 1.  Daarom is mijn rijbewijs maar 5 jaar geldig en moet ik om dit te behouden mijzelf onderwerpen aan een keuring van externe arts en oogarts. Of misschien toch niet? Op de site van het CBR staan geen duidelijke richtlijnen. Op de Facebookpagina waar mensen met DT1 hun 'problemen' bespreken is dit een vaak terugkerend item. CBR werkt langzaam, is onduidelijk in de richtlijnen en meet met zeer verschillende maten. Ik zou dit graag voor eens en voor altijd duidelijk willen hebben. Waarom zijn de rapporten die mijn eigen internist en oogarts schrijven niet voldoende? Als ik rijvaardig gekeurd word, wat moet het CBR er dan mee? Waarom moet dit 'beoordelen' soms weken duren? Ik alleen kan niets tegen zo'n grote organisatie. Maar hun werkwijze deugt niet en misschien moeten wetten veranderen.

6958 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 31, 2018 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het hier op dit forum 'aan de kaak stellen' heeft niet zoveel zin.
Je moet met je 'vraag' (?) bij het CBR zijn.
Voor contact met de redactie hier: klik onderaan deze pagina op Contact.

De site van het CBR lijkt me toch duidelijk:
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/hoe-kan-ik-rijden-met/diabetes/hoe-bepaalt-het-cbr-of-ik-veilig-kan-rijden.htm

gerbera
door gerbera - Dec 31, 2018 om 10:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk heeft u wat aan deze informatie;klik hier
En dat ze traag werken is onlangs bij Kassa behandeld. klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2018 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een aandoening die maakt dat u gekeurd moet worden bij het verlengen van een rijbewijs. Daar is niets onduidelijks aan.

En uiteraard kan dat niet bij uw eigen internist en oogarts. Die kunnen moeilijk objectief zijn gezien de dokter/patient relatie.

Al dat gemuts op Facebook hebt u niets aan. Begin tijdig aan die verlenging, klaar. Het CBR meet niets, ook niet met verschillende maten.

ankieadrie
door ankieadrie Jan 2, 2019 om 13:08
0 Antwoorden / 2 Vragen

Nou tijger als je zelf of je familie met zoiets te maken had zou je er waarschijnlijk iets anders op reageren. Natuurlijk moeten mensen goed gecontroleerd worden maar als je het rijbewijs maar voor 1 jaar krijgt en het duurt 6 maanden voor je weet of het weer voor een j aar verlengt word dan ben je niet blij.Dus je moet er niet zo makkelijk over denken, en mutsen wat bedoel je er mee. Ik hoop dat het jou nooit zal overkomen dat je zo lang met rijbewijs bezig bent.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2019 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mutsen is op een Facebookpagina uw problemen gaan bespreken. En blijkbaar hebt u ernstige klachten dat uw rijbewijs maar voor één jaar verlengd wordt. Die korte duur, is dus niet voor niets. En bij de Ts ishet rijbewijs vijf jaar geldig. Niet zolang geleden was dat voor iedereen vantoepassing. U moet zeer ernstige functiesyoornissen hebben als het maar één jaar geldig is. En een mens kan ook zonder rijbewijs.

ha
door harrybre Jan 2, 2019 om 17:33
240 Antwoorden / Vragen

Duurt het 6 maanden bij het CBR als behandeltijd voro een nieuwe rijbewijs ? Dan met je dus uiterlijk 27 weken van te voren beginnen.

lo
door lovewinnie - Jan 1, 2019 om 15:22
1202 Antwoorden / 1 Vragen

De keuring moet plaatst vinden door een onafhankelijke arts. Dat is het probleem. Geldklopperij. Hier zoontje met type 1 en vrees nu al voor zijn toekomst  . Naast hoge zorgkosten waar je niet onderuit komt ben je elke 5 jaar 100derde euros kwijt enkel om te mogen rijden. Aanvraag duurt soms wel 6mnd dus moet al vroeg beginnen .
Eigen arts kan prima verslagen aanleveren maar het mag dus niet
Helaas :(

jo
door jorisw Jan 1, 2019 om 16:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als je het dan toevallig een beetje kunt vinden je eigen arts kan die de boel zodanig rapporteren dat het wel mee lijkt te vallen. En dan gebeurt er een keer iets in het verkeer en zit iedereen met de gebakken peren.

ma
door marleenvanh Jan 2, 2019 om 12:55
451 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een 'zoontje'(een jong kind dus) is er een gerede kans dat er voor Diatetes type 1 genezing mogelijk zal zijn in de komende jaren. U al zorgen maken over zijn toekomst.... Een uit het rijtje: De mens lijdt heel vaak nog het meest door het lijden dat hij/zij vreest!!

lo
door lovewinnie Jan 2, 2019 om 16:07
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry hoor maat genezing roepen ze al 30 jaar en zijn nog gelukkig verder als toen maar genezing is er hopelijk als hij rond de 35/40 is. Verwacht geen wonderen meer (meer type 1 in de familie die al wat ouder zijn)

Als er al wat uitgevonden wordt is dat eerst 10 jaar testen en dan begint het met doelgroep 18+ waarna het pas komt voor kinderen .
En ja ik maar je druk om zijn zorgkosten laten met ons zorgstelsel  Eigen risico, eigen bijdrage, hypotheek, verzekeringen en simpele dingen als auto rijden. Het is niet enkel je rijbewijs helaas

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2019 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk heel terecht dat een “eigen” arts geen verslag aan mag leveren.

Niemand is verplicht een rijbewijs te halen.

Fr
door FredUp Jan 7, 2019 om 15:26
3 Antwoorden / Vragen

Tijger1: ik raad je aan om geen commentaar te leveren op vragen die op dit forum wordn gesteld over het CBR en gezondheidsverklaringen. Het is mij duidelijk dat je geen kennis van zaken hebt en je gedraagt je als een “troll” in plaats van mensen van gedegen onderbouwd advies te voorzien.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fred up

.

Thijs12
door Thijs12 - Jan 1, 2019 om 15:47
521 Antwoorden / Vragen

CBR is inderdaad niet gemakkelijk. Als je alles van het CBR goed naleest zul je ontdekken dat je wel naar je eigen arts mag gaan. Hier staat duidelijk bij dat hij geen advies over wel of niet rijden mag geven, maar alleen over de gezondheid gaat. Maar vaak wil je eigen huisarts of specialist dit niet omdat hij vind dat de relatie met zijn patiënt verstoord wordt door de gevoeligheid om wel of niet het rijbewijs te behouden. Maar de beslissing en of je eventueel naar een andere arts moet ligt altijd bij het CBR.
Ik ben er ook mee bezig , het is niet leuk maar voor onszelf en iedereen in het verkeer belangrijk dat de veiligheid op de eerste plaats staat.

flovo
door flovo - Jan 2, 2019 om 12:13
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit in hetzelfde schuitje (al 35 jaar), wordt binnenkort bovendien 75 en ben onlangs tot de conclusie gekomen dat de eis van een andere arts dan je behandelaar door het CBR is verlaten. De betreffende arts (bij mij huisarts, internist en oogarts) mag zich inderdaad niet uitspreken over de rijgeschktheid op zich, maar levert uitsluitend medische gegevens aan die tot een conclusie van de CBR-arts moeten leiden. Vroeger moesten dat dus echt een andere dan de behandelend artsen zijn.
Overigens moet ik me erg inhouden om niet degenen die iets in de trant van 'eigen schuld dikke bult' (jij wilt toch auto rijden) schreven niet een flinke diabetes type 1 toe te wensen. Natuurlijk moeten patienten gekeurd worden. Mijns inziens kunnen procedures en kosten heel anders ingericht worden. En als je dan bovendien van het CBR te horen krijgt dat het wel drie maanden kan duren voor er een reactie komt op je ingezonden 'Eigen verklaring' en daardus de tijd zo krap wordt dat je geldige rijbewijs kan gaan verlopen voor het eind van de procedure dan kan ik je zeggen dat ik het wel heb gehad met dat (op dit punt) slecht funcionerende CBR.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2019 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerder beginnen met aanvragen. En waarom zouden anderen uw kosten moeten dragen?

Thijs12
door Thijs12 Jan 2, 2019 om 12:46
521 Antwoorden / Vragen

Gelukkig kan het rijbewijs niet meer verlopen. Je kunt wel te laat zijn maar daardoor vervalt je rijbewijs gelukkig niet meer. Ik zit met hetzelfde  maar voor die kosten kun je geen anderen op laten draaien.

maffy1948
door maffy1948 - Jan 2, 2019 om 12:20
45 Antwoorden / 0 Vragen

Je weet ambtenaren zijn niet vooruit te branden, regel een is werk niet te hard, regel twee als U gaat zweten is daar de deur= ontslag dus. Denken kunnen ze niet dat word voor ze gedaan daarom duurt het zolang eer je antwoord krijg, als je het krijg. Huurcommissie duurt langer als een half jaar en nog geen antwoord. Politie zijn de enigste die kunnen rijden daarom rijden ze ook zoveel schade. Ze denken dat ze alles beter doen, nou het zijn de grootste sukkels.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2019 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2019 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maffy

Wat een stompzinnige reactie.

ho
door honza23 - Jan 2, 2019 om 13:23
259 Antwoorden / 3 Vragen

Voor iedereen die denkt dat je niet door je eigen arts gekeurd mag worden: dat mag wel.
Het niet door je eigen (huis)arts gekeurd mogen worden geldt nl. alleen voor de initiële leeftijdsgebonden keuring: dus als je 75 jaar oud wordt en daarna periodiek. Alle andere keuringen, en als je door het CBR doorverwezen wordt, mogen door elke arts/specialist gedaan worden.
In dit geval heeft de briefschrijver volkomen gelijk. Ik heb het zelf van nabij meegemaakt met mijn moeder: ook betreffende een oogarts.
Dan gaat het om objectieve meetbare zaken. Stel bij de oogarts moet je van het CBR een minimale score halen van 0,50 (dat zijn dus de wettelijk vastgestelde regels door de overheid/CBR). De oogarts keurt, en komt tot een score van 0,53. Dat is objectief meetbaar, bewijsbaar, reproduceerbaar.
Hij geeft deze score door aan het CBR. Omdat de oogarts mijn moeder al 20 jaar ieder jaar ziet (voor controle, ivm een ingreep 20 jaar daarvoor) en hij dus weet dat die score al jarenlang stabiel is; geeft hij het advies: 5 jaar verlengen. Dat is zonder risico want binnen die 5 jaar ziet hij haar nog 5x. Mocht er dus een onverhoopte verslechtering optreden dan wordt dat op tijd opgemerkt en is hij verplicht dit ook aan het CBR door te geven.
Wat doet het CBR? Goedgekeurd. Voor 1 jaar !
Dit gaat zo jarenlang door. Dus ieder jaar dezelfde administratieve molen, en ieder jaar honderden euro's aan kosten.
Na enige jaren dan toch: goedgekeurd voor 3 jaar. Uiteindelijk heeft dit 12 jaar geduurd, duizenden euro's gekost; het CBR heeft nooit met 5 jaar verlengd zoals de medisch specialist aanraadde ondanks dat ze steeds aan de normen voldeed. En vlak voor haar dood was de score nog steeds 0,53.....

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2019 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien was het verstandiger geweest als uw moeder eens naar een andere oogarts was gegaan voor die keuring.

Fr
door FredUp - Jan 7, 2019 om 15:17
3 Antwoorden / Vragen

Beste Agnes,

Ik ben het volstrekt met je eens dat de wetten rondom rijgeschiktheid moeten veranderen en dat de werkwijze van het CBR niet deugt.

Eerst een paar praktische zaken:
1. Je mag het diabetes-formulier (dat je kunt downloaden op de CBR website) door je eigen internist laten invullen. Op dit formulier vult de internist in welke medicatie je gebruikt en of je hypo’s goed voelt aankomen en adequaat behandelt. De eigenlijke KEURING gebeurt door een CBR-arts (deze kijkt dan in de REG2000 -zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-07-01 of je voldoet aan de wettelijke eisen zoals opgestelt over type 1 diabetes), wat in feite een administratieve handeling is.
2. Je mag als je type 1 diabetes hebt een kopie van de laatste brief van je eigen oogarts meesturen. Hopelijk is dat laatste bezoek niet meer dan zes maanden geleden, want dan zit je zeker goed. Als het CBR je aangeleverde brief weigert omdat het te lang geleden was, zou ik een reden bedenken om vervroegd naar je oogarts te gaan, om zo op kosten van de zorgverzekering alsnog een brief van de oogarts te verkrijgen (artsen maken overigens na elke controle een brief voor de huisarts met de bevindingen - dit bedoel ik met een brief)

Ik heb zelf helaas ook te maken gehad met de oneerlijke praktijken van de wetgeving rondom rijgeschiktheid en de kuren van het CBR (zie: https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2017067 )

Luister dan ook niet naar het gezeur van TIGER1 : hij of zij weet niet waar-ie het over heeft.

Wat betreft de discriminatie die in de Nederlandse wet rondom rijgeschiktheid zit: in Nederland wordt op 1 moment bepaald of een bestuurder een Verklaring van Geschiktheid krijgt die geldt tot het 75ste levensjaar of een Verklaring van Geschiktheid die beperkt is in termijn. Dat moment is wanneer het eerste rijbewijs wordt behaald.

Een persoon die VOOR het behalen van het rijbewijs type 1 diabetes had zit tot het 75ste levensjaar vast aan keuringen door het CBR. Een persoon die NA het behalen van het rijbewijs type 1 diabetes krijgt is tot het 75ste levensjaar rijgeschikt volgens de wet!

Je zou denken, dat als de overheid er voor kiest deze DISCRIMINATIE toe te staan, zij ook EXTRA goed zou zorgen voor de groep bestuurders die wordt gediscrimineerd door de wetgeving rondom rijgeschiktheid! Het tegendeel is het geval! Kijk maar eens op de website van het ministerie van Infrastructuur: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/medische-keuring-rijbewijs

De groep “bestuurders met een termijnbeperking” wordt niet eens genoemd! Ik heb het ministerie al eens opheldering gevraagd over het ontbreken van deze groep bestuurders, maar zij kwamen niet verder dan de mededeling dat zij dit met het CBR zouden opnemen (inmiddels een jaar geleden en de website van het ministerie van Infrastructuur is nog steeds niet gewijzigd).

Op de website van het ministerie van Infrastructuur wordt nadrukkelijk gewezen op “eigen verantwoordelijkheid”. Eigen verantwoordelijkheid nemen is alleen weggelegd voor degenen die niet verplicht zijn elk termijn hun hele medische hebben en houwen voor te leggen aan het CBR. Daarom is mijn advies om zoveel mogelijk medische zaken te verzwijgen voor het CBR. Bestuurders met een onpeperkte termijn van geschiktheid worden ook in de gelegenheid gesteld om dit te doen!

Overigens: volgens de website van het ministerie van Infrastructuur zijn “Zorgverleners (zijn) verplicht om u te informeren over de gevolgen van een aandoening of medicijnen voor uw verkeersdeelname.”

Ook deze steling is onjuist (heb ik ze ook op gewezen): volgens de WGBO (wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) zijn artsen dit niet wettelijk verplicht als het gaat om de gevolgen van een AANDOENING voor de verkeersdeelname (zie https://www.ntvg.nl/artikelen/moet-ik-mijn-patient-adviseren-geen-auto-te-rijden helaas achter een pay wall)

Wist je trouwens dat de maximale termijn van geschiktheid bij type 1 diabetes ooit 10 jaar was? Om de regelingen rondom rijgeschiktheid meer uniform in Europees verband te maken is gekozen om dit naar 5 jaar op te rekken of naar beneden te halen (het is maar van uit welk land je dit beschouwd).

Wat het ministerie van Infrastructuur bij haar motivatie om de duur van rijgeschiktheid bij type 1 diabetes naar 5 jaar bij te stellen als gerechtvaardigd te kenmerken vergeet te vermelden is dat het verkrijgen van een verklaring van rijgeschiktheid in andere Europese landen een stuk minder bureaucratisch is geregeld dan in Nederland. Ook is er in sommige landen sprake van een meldingsplicht bij diabetes, waardoor in elk geval geldt sat de aandoening bepaalt of iemand zich moet onderwerpen aan een medische keuring en NIET het moment van ontstaan van een aandoening!

Omdat in Nederland relatief weinig bestuurders worden VERPLICHT een medische keuring te ondergaan wanneer zij een rijbewijs moeten verlengen, kan het ook bestaan dat een aandoening als depressie van 2000 tot juni 2015 tot gevolg had dat een bestuurder die gekeurd moest worden EEN JAAR lang na remissie (beter worden van de klachten) van een depressie ONGESCHIKT werd bevonden om een rijbewijs te krijgen.

Deze eis in de Regeling Eisen Rijgeschiktheid trof blijkbaar niet genoeg mensen om MAATSCHAPPELIJKE OPHEF te veroorzaken. En dit is wat ik merk: de meeste mensen zijn niet goed op de hoogte van de oneerlijkheid die zit ingebakken in de Nederlandse wetten rondom rijgeschiktheid en gaan er maar van uit dat deze wetten wel een goede basis zouden hebben en de verkeersveiligheid ten goede komen.

Ik hoop dat ik je met dit betoog een hart onder de riem heb kunnen steken! Blijf het onderwerp aankaarten, bij ministerie van Infrastructuur, bij CBR en bij de media! Ik ben bang dat wij bestuurders met type 1 diabetes door de EU wetten geen verandering kunnen aanbrengen in de wettelijke termijn, MAAR WIJ VERDIENEN EEN GOED WERKEND CBR EN WETTEN EN REGELS RONDOM RIJGESCHIKTHEID DIE EERLIJK EN TRANSPARANT ZIJN!

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2019 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Fredup

U maakt niet uit wie hier een reactie plaatst. En beledigingen houdt u maar voor u.

De Ts moet gewoon wachten, simpel.

Fr
DOOR  FREDUP 7 JAN. 2019 OM 15:26
2 ANTWOORDEN / VRAGEN

Tijger1: ik raad je aan om geen commentaar te leveren op vragen die op dit forum wordn gesteld over het CBR en gezondheidsverklaringen. Het is mij duidelijk dat je geen kennis van zaken hebt en je gedraagt je als een “troll” in plaats van mensen van gedegen onderbouwd advies te voorzien

aurora1
door aurora1 Jan 14, 2019 om 13:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@fredup, hou toch op met dat gezeur en dat zelfmedelijden.
Niemand verplicht u een rijbewijs te halen of te hebben dan wel te "verlengen".
U maakt ook niet uit wie en hoe reageert hier en waarop.
Stop met dat onfatsoen van al die vele en vooral overbodige hoofdletters.
Lees de spelregels hier eens.
Voor het overige ben ik blij dat e.e.a. omtrent rijvaardigheid goed geregeld is en aan regels gebonden is die voor iedeteen gelden en hetzelfde zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2019 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@freduo

U kletst een hoop onzin.

Iedereen moet bij een gewijzigde gezondheidstoestand die het rijden beinvloedt, een gezondheidsverklering invullen, bij verlenging van het rijbewijs.

U heeft een medische beperking of gezondheidsklachten die uw rijvaardigheid kunnen beïnvloeden

Bij het aanvragen, vernieuwen of verlengen van een rijbewijs moet er een Verklaring van Geschiktheid geregistreerd zijn in het Centraal rijbewijzenregister. In de volgende situaties moet u een Gezondheidsverklaring aanvragen