xn
door xnm May 12, 2017 om 13:42
Geldzaken & recht

Hoe zit het met terugwerkende kracht duo?

Ik heb vanaf januari tot en met mei mijn studie financiering tot de maximum moeten lenen. Omdat ze mijn aanvullende beurs nog niet hadden berekend. Toen werd mij verteld dat ik de gemiste maanden terug zou krijgen, zodra het berekend was.( omdat ik in totaal 4 jaar recht heb aan studiefinanciering). Momenteel heb ik daar van ongeveer 1,5 jaar van gebruikt. Ondertussen is het een paar dagen geleden berekent. Ik heb toen contact opgenomen om te vragen wanneer ik mijn gemiste maanden zou terug krijgen. Toen werd mij verteld dat ze de lening hadden kwijtgescholden, en of dit was wat ik wou. Toen heb ik duidelijk verteld dat ik dit dus niet wou. Ik wil gewoon de gemiste studiefinanciering ontvangen.
Ik ga er vanuit dat ik in mijn recht sta, omdat ik recht heb op 4 jaar aanvullende beurs. En die dus niet gehad heb. De lening mag van mij blijven staan, en het terugbetalen doe ik dan als ik mijn diploma gehaald heb. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?? Duo heeft het momenteel (al maanden lang), erg druk, en iemand aan de lijn krijgen is bijna onmogelijk.

39385 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 12, 2017 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stuur een mail.

ha
door halex - May 12, 2017 om 14:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Overweeg nog eens goed of u de lening niet kwijtgescholden wilt zien. Het klinkt aanlokkelijk, lenen tegen een lage rente en een lange terugbetaalperiode. Maar als het zo ver is dat u moet gaan betalen, zou u willen dat u 'toen' toch de kwijtschelding geaccepteerd had.

xn
door xnm May 12, 2017 om 17:36
2 Antwoorden / 6 Vragen

In deze situatie was het lenen zonder rente, omdat duo de beurs nog niet berekend had!

ha
door halex May 12, 2017 om 18:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, ammehoela. Als u met terugwerkende kracht uw aanvulldende beurs krijgt èn uw lening wilt houden wordt dit ook met terugwerkende kracht een rentedragende lening. U gaat hier echt rente over betalen. Maar goed, dat was niet de essentie van mijn antwoord.

fa
door familyman - May 12, 2017 om 14:44
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het "Blok aan uw been" , de lening dus, kan later uw bewegingsvrijheid goed beperken.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2017 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet niet dat die aanvullende beurs pas een gift wordt, nadat u binnen 10 jaar uw diploma hebt gehaald.

Die lening is dus helemaal niet kwijtgescholden, maar verrekend.

ha
door halex May 12, 2017 om 18:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Scherp. Dat is inderdaad allemaal anders dan pakweg 20 jaar geleden.

aurora1
door aurora1 - May 13, 2017 om 01:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is gemakkelijker te lenen dan een lening tzt terug te betalen. Voor tzt weet u niet wat uw inkomen zal zijn, of u werk heeft etc.en of u dat diploma dan gehaald heeft.  Ik zou het laten zitten zoals het zit met die kwijtschelding/verrekening, en misschien zelfs proberen om zelf met baantjes geld te verdienen om zo weinig mogelijk tot niet te hoeven lenen.
Verder kunt u over dergelijke zaken beter mailen dan bellen, dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.