Hu
door Hugokassa Jan 26, 2023 om 13:31
Geldzaken & recht

Hoe zit het nu ??

In de Plus van januari 2023 staat op blz 3 een kort artikel over Inwonende kinderen. Daar staat dat voor de huurtoeslag het inkomen van een kind tot 27 jaar niet langer meetelt. Ik zou graag de bron van dit verhaald weten omdat de belastingdienst toeslagen het inkomen van mijn dochter van 19 jaar nog steeds meetelt en ik 180 euro in mijn huurtoeslag ben gekort. De belastingdienst zegt het gaat over een voorstel en dat dit pas in juni 2023 van kracht gaat worden na goedkeuring. Bij  het maken van een proefbereking is de uitkomst ook dat ik geen toeslagpartner heb. Hoe kan ik mijn gelijk krijgen

4668 8 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 26, 2023 om 13:37
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Als het een voorstel is dat nog door de 2e en 1e kamer moet worden aangenomen kunt u geen gelijk krijgen omdat u dan gewoon ongelijk heb.
Als dit echt zo in de Plus staat vind ik dta wel heel slordig.

Gr
door Grunn1 - Jan 26, 2023 om 13:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Toeslagenpartner heeft niks met huurtoeslag te maken maar wel met zorgtoeslag. Huurtoeslag wordt berekend naar het totale inkomen van een huishouden dus ja inkomen van kinderen vallen hier ook onder.

getty
door getty - Jan 26, 2023 om 14:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het inkomen telt  nu deels mee. Er geldt een vrijlating, ik verwacht dat dit ook niet veranderd. Wellicht de leeftijdsgrens wel

Gewoon afwachten, hier is nog niets van beslist, dus niet verwerkt in uw toeslag.

getty
door getty - Jan 26, 2023 om 14:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lees hier hoe het nu zit

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/uw-inkomen-is-niet-te-hoog-voor-de-huurtoeslag/ik-heb-thuiswonende-kinderen-met-inkomen

Ging g het artikel niet over de kostendelersnorm in de bijstand?  Ik kan niets vinden over een wijziging in de Huurtoeslag.

ro
door ronny530 - Jan 26, 2023 om 14:50
2772 Antwoorden / 41 Vragen

Ik kan het artikel niet lezen maar kan er geen sprake zijn van een verwarring want ik weet wel dat voor bijstandsgerechtigden met inwonende kinderen de kostendelingsnorm tot 27 jaar niet meer toegepast wordt. De ouders worden dus niet meer gekort op de uitkering en de inwonende kinderen hebben vanwege het woning tekort langer de tijd om een woning te zoeken. Misschien gaat dat medio 2023 ook voor de huurtoeslag van toepassing worden maar zal dan pas met ingang van het volgende huurtoeslag jaar pas ingaan. Als uw dochter ook een redelijk inkomen geniet kunt u de meest moeilijke vraag van een ouder stellen om ook een deel mee te gaan betalen want 180 euro per maand zelf missen is geen kleingeld. Uw dochter kan ook niet als toeslagpartner aangemerkt worden omdat u niet samenwonend bent maar een inwonende dochter heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2023 om 16:27
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Bij deze nog een andere regeling hoe een en ander op dit moment in elkaar zit.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/uw-inkomen-is-niet-te-hoog-voor-de-huurtoeslag/ik-heb-thuiswonende-kinderen-met-inkomen Hetgeen in de Plus wordt gemeld

Het lijkt mij dat u niet dit bedoelt waar het niet over huurtoeslag gaat maar wel over rekening houden met inkomen van inwonende kinderen, voor alle zekerheid: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/gekort-op-uitkering-door-inwonend-kind-hoe-kan-dat

Ka
door Karin en Erik Rodenburg - Jan 27, 2023 om 12:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken het artikel niet, maar los van het plan om de leeftijd kennelijk te verhogen tot 27 jaar, geldt er voor de huurtoeslag nu al een vrijstelling voor kinderen < 23 jaar met een maximaal inkomen van €5110,-

1paul
door 1paul - Jan 27, 2023 om 16:00
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als de 1ste kamer ingestemd heeft met het voorstel is het pas wet, soms regelt men dit per direct mar dit is zeldzaam

u heeft uw gelijk dus al gehoord van de belastingdienst!