ko
door kollie98 Oct 11, 2008 om 20:28
Geldzaken & recht

Hoelang duurt een overboeking?

Goedenavond,

Wij vroegen ons af hoelang het normaal duurt voordat het geld overgemaakt is van de ene naar de bv een andere bank?

We hebben namelijk het idee dat de banken hier een beetje mee sjoemelen. Wanneer je bv bij Argenta een overboeking doet staat het de volgende dag er. Bij de Rabobank duurt dit volgens mij langer. We hebben een overboeking gedaan van de week, duurde toen 2 dagen voordat het over was. Vrijdagmiddag  een overboeking gedaan, net gekeken, bedrag is afgeschreven, echter nog niet op de andere rekening. Wanneer zal dit bedrag bijgeschreven zijn?

27452 15 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Oct 11, 2008 om 21:22
2308 Antwoorden / 28 Vragen

in het weekend boeken meer banken niet door.let vooral op de valutadatum. van bank naar bank moet echt normaal in een dag gaan. maar naar bv giro of ervan af dat duurt altijd langer. daar zit hun winst in

grindweg
door grindweg - Oct 11, 2008 om 21:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen

van een overschrijving tussen de zelfde bank gaat heel snel

katenmuis
door katenmuis - Oct 12, 2008 om 09:12
22 Antwoorden / 2 Vragen

Zie site Rabobank:

betaalopdrachten vóór 13.00 uur– bij de Rabobank zijn aangeleverd worden nog dezelfde dag doorgeleid en verevend bij De Nederlandsche Bank. Uw betaling wordt direct geboekt met valutadag vandaag.

Betaalopdrachten die ná 13.00 uur– worden aangeleverd, worden de volgende werkdag door de Rabobank doorgeleid en verevend. Deze betaalopdrachten worden direct geboekt met valutadatum van de volgende werkdag.

Immers de Rabobank betaalt pas op de volgende werkdag aan de bank van de begunstigde. Tot deze dag blijft het geld valutair op uw rekening staan. Indien u debet zou komen staan, wordt pas rente in rekening gebracht vanaf de volgende werkdag.

http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/betalen/

Dus als je vrijdagmiddag na 13.00 uur een overboeking doet, dan wordt dit de eerstvolgende werkdag (=maandag) verwerkt. Het gaat dus ook pas maandag van de rekening af! Het bedrag is vrijdag wel verwerkt, maar wordt met valuta maandag afgeschreven. Er wordt dus niet mee gesjoemeld.

ko
door kollie98 - Oct 12, 2008 om 09:32
7 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Was dus niet zo slim van ons om op vrijdagmiddag geld over te maken van een betaalrekening van de ene bank naar een spaarrekening van een andere bank. Het woord sjoemelen was niet goed gekozen.

Zaterdag was het wel afgeschreven, het saldo was nl aangepast. Maandag of dinsdag zal het dan wel arriveren op die spaarrekening. Al met al duurt het dan dus 3 a 4 dagen. Dit lopen wij dus aan rente mis. We hebben ook een rekening bij Argenta, wanneer wij hier s'avonds een overboeking doen staat het de volgende dag op de andere rekening. Dus hier duurt het nog geen dag.

Gaat het overboeken niet allemaal electronisch? Weet iemand waarom een overboeking van de ene naar de andere bank eigenlijk zolang moet duren? Controles of moet iemand nog handmatig de opdracht geven?

katenmuis
door katenmuis - Oct 12, 2008 om 10:38
22 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, je loopt geen rente mis. Het was dan wel vrijdag zichtbaar dat de boeking is verwerkt. Maar kijk eens naar de valutadatum! Die is van maandag. En ook die van de spaarrekening is van maandag. Dus geen verschil. Het lijkt net alsof de afschrijving gelijk is verwerkt doordat het saldo wel is aangepast, maar wordt pas daadwerkelijk maandag van de rekening af gehaald (kijk altijd naar de valutadatum, en niet naar de datum van wanneer je de betaling doet). Doe ook eens een boeking voor 13.00 uur, dan zie je dat het wel gelijk is verwerkt.

pierre60
door pierre60 - Oct 13, 2008 om 13:29
132 Antwoorden / 14 Vragen

Als het niet snel genoeg gaat kan je natuurlijk ook een spoedopdracht uitvoeren maar dat kost meestal enkele dubbeltjes. Spoedopdrachten zijn in een mum geregeld en ook in het weekend.

brego
door brego - Oct 13, 2008 om 14:34
13 Antwoorden / 8 Vragen

Wij als particulier hebben dit ook al gemerkt. We hebben één keer een overboeking gedaan waaruit bleek dat ons geld ergens virtueel op het draadje van de KPN ergens rond zweefde. Het blijkt dat de banken hier wel aan verdienen i.v.m. de rente. Stel voor dat er 1 miljoen onderweg is van de ene bank naar de andere, dan verdient volgens mij de bank hier behoorlijk aan zonder er een inspanning voor te plegen. Makkelijk verdient toch, of zit ik er helemaal naast.

du
door dubbelzout - Oct 13, 2008 om 14:40
100 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook een beetje van tweeën éen: óf u wilt supersnelle overboekingen zonder valutering (zo noemen die banken dat) óf u wilt rekeningen ontvangen van de bank voor het overboeken.

U zegt: nu loop ik rente mis. Stel u hebt 2000 overgemaakt à 2,5% rente/jaar.  Dan hebt u 14 cent rente gemist (365 dagen/jaar). Een overboeking kost meer als die berekend zou worden.

Bij 10.000 is dit 69 cent, bij 50.000 3,42 en bij 100.000 6,85 euro.

ch
door cheyenne02 - Oct 13, 2008 om 14:41
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hee Kollie,

via internetbankieren en telebankieren staat het dezelfde dag nog op de andere rekening,via een overschrijving staat bij iedere bank 3 tot 5 werkdagen,kan zelfs 7 werkdagen duren.En ja als het weekend etussen zit,kan het langer duren...

bullebak
door bullebak - Oct 13, 2008 om 16:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

Met internetbankieren bij de Rabo duurt het enkele seconden, heb ik gemerkt. Zowel tussen mijn eigen rekeningen als naar een rekening van derden, die mij de ontvangst bevestigden.

m1
door m123 - Jul 7, 2014 om 22:05
3 Antwoorden / 0 Vragen

"Immers de Rabobank betaalt pas op de volgende werkdag aan de bank van de begunstigde. Tot deze dag blijft het geld valutair op uw rekening staan. "

Hoezo 'immers'? Wat ouderwets. Lijkt wel de 20e eeuw!
Zeker nu in 2014.
Uw bewering dat het geld valutair op de rekening blijft staan, lijkt mij incorrect; ik heb een aantal uur geleden geld overgemaakt van de Rabo naar een andere bank. Het is er wel direct af maar het is er niet direct bij, bij die andere bank. Ik kan niet anders concluderen dan dat men dan toch intern rente verdient op deze manier. Maar goed, ik blijft toch niet bij de Rabo want ze financiëren legbatterijen die eieren produceren met stempel 1 of zelfs nog hoger (alleen stempel 0 is m.i. acceptabel).

Quote: "Met name Rabobank en ING investeren miljarden euro's in de kippenkooien die in Europa verboden zijn omdat ze dierenleed veroorzaken. Dat zegt dierenorganisatie Wakker Dier in een maandag gepubliceerd rapport. Rabobank zou onder meer investeren in het Thaise CPF, dat in China jaarlijks drie miljoen hennen produceert op een oppervlakte van zo'n vierhonderd vierkante centimeter per kip. In Europa moet een kip minstens dubbel zo veel ruimte krijgen. Legbatterijen zijn er sinds twee jaar verboden."

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een zes jaar oud topic?

m1
door m123 - Jul 8, 2014 om 01:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

"Een zes jaar oud topic?"
Precies! Een bijna 6 jaar oud en nog steeds geen verbetering bij de Rabo en dus nog steeds actueel. Heeft u wellicht ook nog iets inhoudelijks te melden?

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@m123

Dan gaat u toch naar een andere bank?

Maar kippenkooien hebben natuurlijk niets met valutering te maken.

hutch
door hutch - Jul 8, 2014 om 10:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Hoelang duurt een overboeking?"

Bij sommigen 5 jaar en bijna 9 maanden..............