mathijs_b
door mathijs_b Sep 12, 2017 om 13:22
Geldzaken & recht

Hoeveel kinderalimentatie als ex-echtgenote met rijke man gaat samenwonen?

Een kennis van mij is 13 jaar geleden gescheiden. Er werd afgesproken dat hij € 500 alimentatie zou betalen aan de ex en het kind (toen 6 jaar) samen.

Inmiddels krijgt de kennis AOW en een klein pensioen en de ex-partner heeft samen met haar nieuwe man een inkomen van meer dan een ton.

Toch moet de kennis volgens de ex de kinderalimentatie blijven betalen.omdat het kind ook van hem is.

Ik snap dat de partneralimentatiedeel gestopt mag worden, maar moet hij wel voor het kind, nu 19 jaar en studerend, blijven betalen? En zo ja, hoe lang?

3858 9 Rapporteer

ge
door george321 - Sep 12, 2017 om 13:38
390 Antwoorden / 1 Vragen

Bron nibud.

Hoe lang moet er kinderalimentatie betaald worden?

De verplichting om kinderalimentatie te voldoen loopt in de meeste gevallen door tot de 18- of 21-jarige leeftijd van de kinderen.

De hoofdregel luidt dat kinderalimentatie verschuldigd is ten behoeve van de kosten en opvoeding van minderjarige kinderen. Daarnaast geldt een zogenaamde verlengde onderhoudsplicht voor jongmeerderjarige kinderen, dit zijn kinderen van 18 tot 21 jaar.

De kinderalimentatie voor kinderen tussen de 0 en 18 jaar wordt in principe betaald aan de verzorgende ouder of soms op een speciaal voor dit doel geopende bankrekening. Het beheer van dit geld ligt dan wel bij de verzorgende ouder.

Kinderalimentatie ook verschuldigd van 18 tot 21 jaar

Ook kinderen van 18 tot 21 jaar hebben in principe recht op kinderalimentatie. Op die leeftijd zijn de meeste kinderen namelijk nog niet in staat (volledig) in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. De kinderalimentatie wordt in deze periode meestal betaald aan de ouder waarbij het kind in huis woont of aan het kind zelf.

De ouder die kinderalimentatie moet betalen kan zich niet op het standpunt stellen dat zijn of haar kind best in staat is om te werken om op die manier in eigen levensonderhoud te voorzien. Als een kind ervoor kiest om verder te studeren, dan moet de alimentatieplichtige ouder het kind hiertoe financieel in staat te stellen. Uiteraard voor zover de draagkracht van die ouder dat toelaat.

panter22
door panter22 - Sep 12, 2017 om 13:42
6599 Antwoorden / Vragen

Globaal kun je hier de kinderalimentatie berekenen.
Als de ex vindt dat je kennis moet blijven betalen, dan kan hij beter contact opnemen met een echtscheidingsadvocaat.
Die weet daar vast wel een oplossing voor.
https://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2017 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar gaat de ex niet over, maar het kind zelf. Er hoeft helemaal niets berekend te worden, er is al 13 jaar iets afgesproken. En die echtscheidingsadvocaat heeft daarvoor helemaal geen oplossing, behalve het vullen van zijn eigen zakken. Het kind heeft een zelfstandig recht te vorderen.

panter22
door panter22 Sep 12, 2017 om 18:55
6599 Antwoorden / Vragen

Dat het kind zelf kinderalimentatie aan de vader moet vragen heb je gelijk in. Zag ik even over het hoofd.
Maar nu, vader heeft AOW en een klein pensioen. Wat een klein pensioen is, daar kun je over twisten, mogelijk is zijn inkomen nu te laag om de alimentatie te kunnen betalen.
Dan kun je een nieuwe berekening laten maken en de rechter vragen het bedrag aan te passen.
https://www.das.nl/juridische-informatie/familie/alimentatie/kinderalimentatie/ik-kan-niet-meer-voldoen-aan-mijn-alimentatieverplichtingen-kan-de-hoogte-van-het-alimentatiebedrag-worden-aangepast

Heeft het misschien te maken met de belastingaftrek?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie/fiscale_informatie_2016/veranderingen_2016/vanaf_2017_kunt_u_kinderalimentatie_niet_meer_opgeven_als_schuld_in_box_3

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2017 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De forfaitaire aftrek van kinderalimentatie is al voor het jaar 2015 afgeschaft.

Wat nog wel kon was via een gecompliceerde berekening de toekomstige betalingen in mindering brengen op het vermogen, maar dat is voor dit jaar ook afgeschaft.

En vader moet gewoon door gaan met betalen zoals hij deed, als hij minder wil betalen, zal hij dat in overleg met het kind moeten doen, of als het kind niet meewerkt via de rechter. De "kennis" hoeft blijkbaar al niet een deel van zijn oudedagspensioen af te staan aan ex, heeft hij nog mazzel.:-))

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2017 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het kind minder kind van die kennis omdat zijn moeder is gaan samenwonen?

Als het kind studeert, en niet in zijn of haar eigen onderhoud kan voorzien, moet uw kennis tot de 21 jarige leeftijd aan het KIND betalen.

aurora1
door aurora1 - Sep 12, 2017 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die alimentatie voor het kind heeft niets te maken met of moeders al dan niet veel inkomen in het nieuwe huishouden te besteden heeft. Het gaat uw kennis ook helemaal niets aan, ook al zou de nieuwe partner miljonair zijn.

marita5
door marita5 - Sep 12, 2017 om 17:37
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs-B ,

Kinderalimentatie ontvanger

Ontvang je kinderalimentatie en ga je samenwonen, dan verandert er niets. Samenwonen heeft namelijk geen invloed op de kinderalimentatie. Ga je trouwen of is er sprake van een geregistreerd partnerschap, dan is het een ander verhaal. Staan de kinderen ook bij jou ingeschreven, dan is de nieuwe partner ook officieel stiefouder en heeft daarmee ook een eigen onderhoudsplicht naar de kinderen. In zo’n situatie worden jullie inkomens op één hoop gegooid. Een goede reden voor de ex om een verlaging van de kinderalimentatie te vragen. Dit kan in goed overleg of via de rechter.

Bron : alimentatiewijzer.nl

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2017 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja leuk, in goed overleg of voor de rechter.

Het kind is 19, stel net geworden, dan moet die " kennis" nog maximaal twee jaar betalen.

Het kind kan als student zo goed als gratis procederen. Pa moet zijn knip trekken naar die advocaat, de griffierechten enzovoort.

Stel dat die kinderalimentatie de helft, dus € 250,00 is, dus hij zou dan nog maximaal € 6.000 moeten betalen. Gaat hij procederen tegen zijn eigen kind, redt hij dat misschien met € 4.000 kosten en een onzekere uitkomst.

Ik zou nog maar even doorbijten, of hooguit de hoogte bespreken met het kind. Met ex heeft pa niets van doen.

diumenge
door diumenge - Sep 12, 2017 om 18:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij heeft dat kind toch mede op de wereld gezet?  Dus ja, dan moet hij nog even blijven betalen.

Cookies
door Cookies - Sep 12, 2017 om 18:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zijn ex heeft volkomen gelijk. Wat het inkomen van de nieuwe partner van zijn ex is, zijn zijn zaken helemaal niet. 20 jaar geleden had je kennis al kunnen bedenken dat kinderen geld kosten. En wel heel wat meer dan de 200/250 euro die hij per maand betaalde.

getty
door getty - Sep 12, 2017 om 19:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dus de nieuwe partner moet maar voor zijn kind betalen?
Nee dus! Als kind studeert moet hij betalen tot zijn 21 ste. Hijmag overigens wel rechtstreeks aan kind betalen , vanaf 18 jaar komt het niet meer ten goede aan de moeder.