Cl
door Claire2019 Feb 8, 2020 om 20:06
Geldzaken & recht

Hoge rente doorlopend krediet

Ik heb bij primeline een doorlopendkrediet met een rente van 18%,
Ik vind dat voor dit moment hog, of is dit de nu geldende rente voor
Een doorlopend krediet

1987 4 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 8, 2020 om 20:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is de maximale rente die ik betaal voor een lening?

Als u een lening afsluit, betaalt u rente. Dat is de totale kredietvergoeding die een kredietverstrekker, bijvoorbeeld een bank, aan u berekent. De maximale jaarlijkse kredietvergoeding is 12% plus de wettelijke rente. De wettelijke rente is 2%. De maximale kredietvergoeding is daarmee 14% per jaar.

Voorbeeld maximale kredietvergoeding

Bij een kredietvergoedingspercentage van 14% moet u over elke geleende euro € 0,14 rente per jaar betalen. Dus als u € 10.000 leent, moet u ieder jaar 14% van € 10.000 aan rente betalen. Dat is jaarlijks € 1.400.

Flitskredieten

De maximale kredietvergoeding geldt ook voor flitskredieten. Dit zijn kredieten met een looptijd korter dan 3 maanden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-is-kredietvergoeding-en-wat-is-het-maximale-kredietvergoedingspercentage

marita5
door marita5 - Feb 8, 2020 om 20:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Claire2019 ,

Een Doorlopend krediet is een flexibele lening met een maximale looptijd van 180 maanden. U kunt in de eerste 36 maanden bedragen opnemen binnen uw kredietlimiet. Daarna is opnemen niet meer mogelijk en bent u verplicht om uw Doorlopend krediet af te lossen. U betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. Zo biedt een Doorlopend krediet een financiële buffer voor (on)verwachte uitgaven. U kunt altijd boetevrij aflossen wat u hebt opgenomen.

De rente van een Doorlopend krediet is variabel. Dit betekent dat de rente kan stijgen of dalen

De rente is variabel van een Doorlopend krediet. U betaalt pas rente als u een bedrag opneemt. Indien de rente gaat stijgen dan betaalt u minder aflossing en wordt de looptijd van uw lening langer.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.primeline.nl/doorlopend-krediet/kenmerken

Kosten bij achterstand

In het achterstandstraject betaalt u geen extra kosten of boete. Wel rekenen wij achterstandsrente over het bedrag dat niet op tijd is betaald. De achterstandsrente is gelijk aan de actuele rente van uw lening.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2020 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat percentage zou bij Primeline niet kunnen voor een doorlopend krediet, bent u niet abuis?

En zo'n hoge rente mag ook niet. Veertien procent is het maximum.

Dit staat op de site van Primeline.

Looptijd 24, 36, 48, 60 of 72 maanden

€ 5.000,- t/m € 7.499,- 8,70%
€ 7.500,- t/m € 9.999,- 8,30%
€ 10.000,- t/m € 14.999,- 6,70%
€ 15.000,- t/m € 24.999,- 6,70%
€ 25.000,- t/m € 50.000,- 6,70%

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2020 om 09:42
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: kijk de uitzending van Kassa van gisteravond terug, neem nota van de KiFiD uitspraak en benader de claimstichting die wordt genoemd voor nader advies en om u er eventueel ook bij aan te sluiuten. 18%, als dat al juist is, is het woekerrente en wettelijk niet toegestaan (in Nederland).