AK
door AKOEKKOEK Feb 17, 2018 om 16:55
Geldzaken & recht

Hoogte rookkanaal

Beste,

Onlangs kregen wij een ambtenaar van de gemeente aan onze deur omdat er een klacht was binnengekomen betreffende onze houtkachel. Er was welgeteld één klacht binnengekomen (binnen 3 jaar) van iemand die niet eens in ons rijtje dan wel tegenover ons woond. Helaas is deze persoon  niet bij ons gekomen maar heeft direct de gemeente gebeld. Ons rookkanaal zou niet boven de welgestelde 0.5 meter boven de nok uitkomen. Dat kan best. Komt er wel bovenuit maar kan heel goed dat dit geen 0.5 meter is. Als wij het inderdaad moeten aanpassen omdat het wettelijk zo vastgesteld staat, prima. Maar het enige wat is lees is dat het dat moet zijn echter nergens een verwijzing naar de wetgeving die dit ook stelt. Dus de vraag luidt; waar staat het? Het is namelijk  niet de eerste keer dat de gemeente iets wilt uit eigen overtuiging en niet uit wettelijk oogpunt.

9202 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2018 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat het een eigen woning betreft? Word eens lid van de VEH, daar kunt u zo met zulk soort vragen terecht.

AK
door AKOEKKOEK - Feb 17, 2018 om 17:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Betreft inderdaad een eigen woning. Ik kan daar inderdaad wel lid van worden. Maar mocht iemand het hier toevallig nog weten ;) Bedankt voor de tip!

edrick3
door edrick3 - Feb 17, 2018 om 17:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen
AK
door AKOEKKOEK Feb 17, 2018 om 23:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken de site en heb het gelezen. Echter mis ik de bron vermelding waarin staat dat dit wettelijk bepaald is.

panter22
door panter22 - Feb 17, 2018 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Als de klager bij je aan de deur had gestaan, had je dan iets gedaan om die persoon tegemoet te komen?
Het is netjes dat de ambtenaar even bij je aan de deur kwam. Nu kun je het zonder aanschrijving oplossen.
Info:
Zie link Edrick3.
https://www.kachelpijp-specialist.nl/tips/plaats-kachelpijp-op-dak

AK
door AKOEKKOEK Feb 17, 2018 om 23:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als klager bij ons aant de deur had gestaan had ik wellicht een antwoord gehad. Laatste tijd veel last gehad om goede trek te krijgen, misschien iets te nat hout en/of te lange blokken.

panter22
door panter22 Feb 18, 2018 om 10:12
6599 Antwoorden / Vragen

Er was dus wel degelijk wat aan de hand.
Maar ook als er geen klacht was geweest, dan had je je rookkanaal aan moeten passen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 17, 2018 om 18:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wacht tot er een herinnering van de Gemeente komt met de betreffende bouwvoorschriften als bijlage.

panter22
door panter22 Feb 17, 2018 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen

En maar klagen dat er te veel ambtenaren zijn. Je hebt toch ook een eigen verantwoordelijkheid.
En je hebt een mond. Is het niet helemaal duidelijk, wat let je om even te bellen met de ambtenaar.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2018 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunnen ze dan achter u wonen?
Heeft u uw gemeente deze vraag al gesteld? Mogelijk sturen ze u dan wel de regelgeving waarop e.e.a. is gebaseerd.

AK
door AKOEKKOEK Feb 17, 2018 om 23:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

De klager zou een straat verder wonen. In de rij schuin (héél schuin) tegen overons en dan een kwartslag gedraait. Voor wie 'm snapt????

Ge
door Genee Feb 18, 2018 om 11:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@akoekkoek
Zal wel met de windrichting te maken hebben en waar de rook naar beneden komt.
Ruik op straat vlakbij een rij woningen ook wel eens de stank van het stoken met een houtkachel maar hoe het komt dat de rook op die plek naar beneden komt, misschien valwind.

AK
door AKOEKKOEK Feb 18, 2018 om 11:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zal heel goed kunnen. We zitten in relatief open gebied en veel weilanden hier. Dus met wind hebben wij al snel moeite. Maar voor hetzelfde geld waait het die kan op! Goeie om even in de gaten te houden.

aurora1
door aurora1 Feb 18, 2018 om 15:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt altijd nog een jurist inschakelen om het fijne van e.e.a. te weten te komen en een haarfijn antwoord op uw vraag...
Persoonlijk begrijp ik niet waarom u zo moeilijk doet en uw hakken in het zand zet. Of anderen last hebben maakt u dan kennelijk niets uit, terwijl u zelf weet waar het mede aan kan liggen.
Gezien uw laatste zin: "Het is namelijk  niet de eerste keer dat de gemeente iets wilt uit eigen overtuiging en niet uit wettelijk oogpunt"...... ligt u vaker met uw gemeente overhoop? U kunt anders altijd nog dit verzoek aan uw laars lappen en net zolang dwars gaan liggen tot u tot een dwangsom wordt veroordeeld door niet aan de eisen te voldoen en de gemeente te negeren.....

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2018 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog een site ter informatie

edit. Stond er al.

holstein
door holstein - Feb 18, 2018 om 09:44
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je zegt met nadruk maar één klacht, maar dat is er eigenlijk wel één te veel, want die persoon heeft er misschien wel echt last van, want het gaat er ook om wat voor soort hout en hoe droog het is dat jij in je kachel gooit.
Je kon er wel eens van schrikken wat er iets verderop kan neerdalen aan rotzooi van een ander zijn houtverbranding, dus je moet zeker op hoogte staan.

AK
door AKOEKKOEK Feb 18, 2018 om 11:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is wellicht een klacht die is ontstaan doordat ik een verkeerd blok erin heb gegooit of noem het, en dus wellicht niet hoogte afhankelijk.

En ik ruik soms zeker hout op straat. Lekker is anders. Zelfs bij pijpen die zo hoog zijn dat ze de buik van het vliegtuig kunnen kietelen.

holstein
door holstein Feb 18, 2018 om 12:20
922 Antwoorden / 16 Vragen

Gaat vaak niet eens om het ruiken, maar je staat er soms van te kijken wat voor aanslag sommige mensen op hun ramen enz hebben van iemand zijn houtkachel, daarom moet een pijp ook niet te laag.

ro
door ron503 - Feb 18, 2018 om 10:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te lezen bent u meer boos op de klager dan het feit dat het rookkanaal niet aan de eisen voldoet maar terzijde. Wat u probeert is onder het aanpassen van het rookkanaal uit te komen en zoekt u naar wetten en regels die het mogelijk maken de huidige opstelling van het rookkanaal in stand te houden en zo de klager en de gemeente in het ongelijk te kunnen stellen. Is het wel eens bij u opgekomen het rookkanaal waarvan u zelf niet weet of die aan de eisen voldoet middels een stuk pijp zelf of te laten verhogen tot de gestelde norm van 0.5 meter want dan bent u gelijk van het gezeur af en hoeft u er geen langdurige procedure van te maken die enkel maar frustratie tot gevolg heeft.

AK
door AKOEKKOEK Feb 18, 2018 om 11:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het feit dat er ineens een ambtenaar voor mijn deur staat heeft het zeker niet beter gemaakt. En als ik de pijp omhoog moet gooi, dan is dat zo. Maar de enige informatie die ik voorbij zie komen is niet wettelijk onderbouwd. Als ik die site moet geloven ben ik al in overtreding omdat ik de pijp niet bij hun heb aangeschaft!

En nogmaals, moet de pijp omhoog dan is dat zo. Dus geef mij de correctie informatie.

panter22
door panter22 Feb 18, 2018 om 11:53
6599 Antwoorden / Vragen
sw
door swat1500 - Feb 18, 2018 om 15:18
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een aanwijzing van de gemeente heeft gekregen om het rook kanaal aan te passen dan dient in die aanwijzing te staan op welke regelgeving die aanwijzing is gebaseerd.
Niet onmogelijk is dat de gemeente eigen regelgeving heeft.

getty
door getty - Feb 18, 2018 om 15:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar heeft u aan de betreffende ambtenaar deze vraag gesteld?

mo
door mof - Feb 19, 2018 om 16:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dan staat het in een gemeentelijke verordening en ook dat is wetgeving cq regelgeving. En als iemand last heeft heeft hij of zij last. Of dat nu 1 persoon is of honderd. Daarvoor zijn die regels gemaakt.

ou
door oudewouter - Feb 19, 2018 om 16:52
52 Antwoorden / Vragen

De hoogte van : " hoogte uitmonding rookkanaal " staat omschreven in het "Bouwbesluit"  (vroeger de Bouwverordening),
Ik weet het helaas niet meer uit mijn hoofd, er is ook veel veranderd, maar hij hoefde vroeger NIET boven de nok uit te komen. Je moest een hoek uitzetten van
bijv. 15 gr. vanaf de nok naar beneden  en daar moest de schoorsteen dan een halve meter boven uitsteken.

panter22
door panter22 Feb 20, 2018 om 11:54
6599 Antwoorden / Vragen

Lees de link van Edrik3, dan weet je alles weer.

audb
door audb - Feb 20, 2018 om 10:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een ambtenaar die aan de deur is geweest zonder hier eerst een bericht te geven of was het een toevallige vriend van de klager die even langs kwam om het te vertellen?.

Ik zou als ik u was eens op de website van uw gemeente kijken of er wel een voorschrift is maar ik weet wel dat je een speciale rookafvoer voor hout kachels moet gebruiken en hoe hoger deze op het dak staat hoe beter.

Overigens is er een verschil tussen een hout kachel en een pelletkachel deze laaste is veel minder schadelijk al zijn er altijd wel mensen die ook daarover klagen.

panter22
door panter22 - Feb 20, 2018 om 12:44
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft al toegegeven dat er problemen waren met het hout en de kachel. Dus een terechte klacht van iemand uit de omgeving.
De ambtenaar neemt eens een kijkje en constateert dat de kachelpijp niet voldoet aan de regelgeving.(bouwbesluit)
Hij kiest voor de meest praktische oplossing door even bij de bewoner langs te gaan en hierop te wijzen.
Ts past die pijp aan en het probleem is opgelost.
Maar nee, nu begint het pas echt. Klager en gemeenteambtenaar krijgen de schuld. Hoe halen ze het in hun hoofd om kritiek te hebben. Het is toch al te dol.
Er moeten officiele documenten komen, kost honderden euro's gemeenschapsgeld. Maar dat is minder erg dan 50 cm kachelpijp.
En wat zal de verzekering zeggen als er iets gebeurd en de kachelpijp voldoet niet aan de wettelijke eisen? Maakt niet uit?

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2018 om 16:05
7359 Antwoorden / 14 Vragen

U wilt maar steeds de wettelijke regeling zien maar misschien snapt u het als u deze site heeft gelezen. Want de brandweer zuigd dit niet zomaar uit zijn duim. ;http://houtrook.nl/hoogte-schoorsteen-brandweer/