ja
door jansijbesma1950@gmail.com Nov 18, 2018 om 13:19
Geldzaken & recht

Hoortoestellen

Ik ben na 5 jaar toe aan nieuwe hoortoestellen. Ik had categorie 5-toestellen, maar mijn gehoor is verslechterd en heb nu buitencategorie toestellen nodig om goed te kunnen functioneren. Ik ben gepensioneerd, maar als schaaktrainer nog volop in de running. Nu moet ik van mijn zorgverzekeraar Menzis de buitencategorie toestellen zelf gaan betalen. Dat vind ik krom. Ik ben slechthorend door een erfelijke aandoening en dus buiten mijn schuld. Nu moet ik 3000 euro gaan ophoesten, want zo zijn de vergoedingsregels, zegt Menzis. Maagverkleiningen, nieuwe knieën e.d. worden vergoed, maar een versleten gehoor niet. Ik ben nog steeds nuttig voor de maatschappij en mijn schaakstudenten willen mij graag houden. Maar dan moet ik wel goede hoorapparaten hebben.
Menzis blijft bij zelf betalen, want het vergoedingssysteem zit zo in elkaar volgens hen. Wat kan ik nu het beste doen? Van zorgverzekeraar veranderen?

10610 28 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2018 om 13:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De vergoedingen / de regelgeving uit het basispakket zijn / is bij alle zorgverzekeraars hetzelfde.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2018 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het heeft geen zin om van zorgverzekeraar daarvoor te veranderen.

Maar lees ook eens hier.

https://www.maxvandaag.nl/blogs/de-kosten-van-een-hoortoestel-ongehoord/

U kunt er natuurlijk wel van alles bijslepen aan aandoeningen, dat het niet uw eigen schuld is, dat u nog steeds nuttig bent voor de maatschappij, is allemaal niet relevant, maar wellicht kunt u dan de kosten betalen van het schaaktrainer zijn?

U kunt de kosten opvoeren bij uw aangifte inkomstenbelasting als hulpmiddel en ook nog met een factor verhogen omdat u 65+ bent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2018 om 13:51
16810 Antwoorden / 202 Vragen
sw
door swat1500 Nov 18, 2018 om 14:52
3772 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als de vergoeding uit een aanvullende verzekering komt. Nu TS al slechthorend is zal een nieuwe verzekeraar hem niet snel accepteren voor de aanvullende verzekering.

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2018 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou m'n gebruikersnaam even veranderen.
Anders komt er allemaal spam van gehoorapparatenleveranciers. ;-)

Ter info: https://www.hoorzaken.nl/hoorverbetering/vergoeding-hoortoestellen/
Ter info: https://www.stichtinghoormij.nl/items/nl-nl/nieuws/voor-iedereen/bijbetalen-voor-een-hoortoestel-hoe-zit-het

Cookies
door Cookies - Nov 18, 2018 om 13:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien een andere hobby zoeken? Als grensrechter bij voetbal lijkt het me juist een pré om niet alles te horen.

Volgens deze site https://www.hoorzaken.nl/hoorverbetering/vergoeding-hoortoestellen/ kunnen sommigen zelfs een beroep doen op de WMO. Ik geef u zeer weinig kans, maar proberen kan altijd.

Vergoeding hoortoestellen 2018 via Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Sommige slechthorenden kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding van de gemeente via de Wet maatschappelijke ondersteuning. Dat kan bijvoorbeeld als u een hoortoestel nodig heeft om vrijwillgerswerk te doen of om politiek actief te zijn.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 18, 2018 om 14:48
530 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet dat er iemand slechthorend is door eigen schuld.

Gr
door Grunn1 Nov 18, 2018 om 15:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het regelmatig bezoeken van bijvoorbeeld house party’s en dichtbij de enorme luidsprekers staan kan tot gehoorschade lijden. Eigen schuld kan dus wel. Het constant dragen van koptelefoons of oordopjes met te luide muziek kan ook gehoorschade veroorzaken.

diumenge
door diumenge Nov 18, 2018 om 18:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad en dan nog, het is helemaal niet relevant of het iemands eigen schuld is.

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 18, 2018 om 15:25
509 Antwoorden / Vragen

Bij alle zorgverzekeringe gelden dezelfde vergoedingen . Je kunt  als de categorie toestellen nu koopt , ze volgend jaar van de belasting aftrekken. Dan krijg je tussen de € 1200 tot € 1500  retour Het blijft een hoop geld. Kijk goed ook online rond voor je de toestellen koopt en hou rekening dat er nog zo'n € 300 bijkomt om ze gebruiksklaar te maken .

panter22
door panter22 - Nov 18, 2018 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

Als je pensioen hebt naast je AOW, dan wordt je geacht deze kosten zelf te betalen en kun je geen beroep doen op een gemeentelijke voorziening zoals bijzondere bijstand.
En je hebt nog een fikse aftrekpost voor de belasting. Par saldo kosten die hoortoestellen dan geen vermogen.
Bovendien doe je dit toch voor jezelf om goed te kunnen horen. Niet voor schaakstudenten of wie dan ook.
Niet alle noodzakelijke voorzieningen worden vergoed uit de zorgverzekering.  Als dat jou treft is het jammer, maar in jouw geval hopelijk niet onoverkomelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2018 om 17:31
16810 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v een reactie (@SWAT1500: heeft u een aanvullende verzekjering?

lo
door lovewinnie - Nov 18, 2018 om 17:59
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook fysio nodig, deze wordt niet vergoed ondanks gronisch pijn. Helaas staat aandoening niet om lijstje dus wordt er vanuit de basis niet vergoed
Daarnaast heb ik bril nodig  - 4. Helaas geen vergoeding vanuit de basis
Dochter gebruikt steunzolen, helaas knikplatvoeten icm ziekte van sever  Niet haar schuld. A 275 euro niet vergoed  vanuit de basis

Kan zo nog wel ff doorgaan. Wat u kunt doen, aanvullende verzekering nemen  Deze dekt vaak wel deel van de kosten

Vele patiënten gebruiken zorg voor iets wat ze niets aan kunnen doen, meestal zo helaas.

Overstappen zal weinig uithalen. Opgeven belasting eind van het jaar? Bril mag niet, gehoor apparaat wellicht wel.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 18, 2018 om 21:25
509 Antwoorden / Vragen

Een hele klaagzang wat wel en niet vergoed wordt Hoo
rapparaten worden wel vergoed na betaling eigen bijdrage en eigen risico.Dat is terecht vastgesteld door de regering. Voor de zaken die jij noemt kun je je voor een paar euro bijverzekeren.Hier klagen heeft dus geen zin , dat moet je doen bij de instanties die zo dit geregeld hebben.Overigens gaat het vergelijken van bril met een hoorapparaat behoorlijk mank. Je kunt vanaf € 25 een bril kopen op internet of bij de drogist.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2018 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als je dus die buitencategorie wilt hebben niet, ook niet het stuk wat voor categorie 5 vergoed wordt.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 19, 2018 om 09:34
509 Antwoorden / Vragen

@Tijger

Uit ervaring weet ik dat dit klopt. Deze toestellen zijn een stuk duurder vanwege de extra techniek die nodig  om zoals in mijn geval nog wat  spraak te horen en is er weinig concurentie.Je kunt ze van de belasting aftrekken. Overigens ben ik nog ruim €200 per jaar kwijt aan batterijen ,schoonmaakmiddelen en onderderdelen zoals filters etc. Ook het bijstellen en reparatie moet je zelf betalen .

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2018 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook die kosten zijn weer aftrekbaar.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 19, 2018 om 12:49
509 Antwoorden / Vragen

Nee de aftrekdrempel €262.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2018 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u zult ongetwijfeld nog wel andere medische kosten hebben. En ander is het begin van het jaar laten doen en aankopen, en dan ook weer aan get eind van het jaar. Zodat u in één jaar dubbele kosten hebt.

jo
door jorisw - Nov 18, 2018 om 21:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom gehoorapparaten in principe wel in de basisverzekering vallen en brillen niet. Zicht is m.i. net zo belangrijk (of onbelangrijk) als gehoor. Maar goed, dat is niet de vraag van TS.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 19, 2018 om 09:47
509 Antwoorden / Vragen

Dat begrijp ook niet.ik begrijp ook niet waarom een hooraparaat cat 5 niet vergoed wordt. Wat ik wel weet ,  dat de aanschaf van een bril ook tenkoste gaat van je € 385 eigen risico en dat je voor dat bedrag of veel minder zelf aardige bril kan kopen.

panter22
door panter22 Nov 19, 2018 om 10:05
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de basisverzekering wordt een bril niet vergoed. Dus je hoeft je eigen risico niet te betalen.
Als je een vergoeding voor een bril wilt hebben, dan moet je een aanvullende verzekering nemen.
En dan krijg je meestal maar €150 in de 3 jaar. Kun je misschien net een glas van betalen als je wat moeilijke ogen hebt.
Maar je kunt een bril kopen bij de drogist of een goedkope keten.  Voor max €100 heb je een standaard exemplaar.
Voor beleidsmakers weinig geld.

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2018 om 22:01
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Menzis

Deze zorgverzekeraar biedt vanuit de aanvullende verzekering geen vergoeding voor gehoorapparaat (eigen bijdrage).
bron;
Er zijn verzekeringen die, in een aanvullend pakket, wel een deel vergoeden, echter als u nu al weet dat u andere apparaten nodig heeft denk ik niet dat u bij een andere direct in aanmerking komt voor vergoeding.

koekeloer
door koekeloer - Nov 19, 2018 om 12:41
562 Antwoorden / 18 Vragen

Specsavers adverteert met 2 hoortoestellen zonder bijbetaling. Leuk om dit eens te testen?

Bo
door Bonte Specht - Nov 19, 2018 om 12:45
45 Antwoorden / Vragen

Tja, wat wordt er nog wel vergoed? Fysio moet ik ook bijbetalen, aantal behandelingen zijn te weinig, chronische aandoeningen, maar zorgverzekeraar vindt het niet nodig. Bril vanaf mijn 9 jaar een bril, vergoeding 1x per 2 jaar €100,- dus betaal ik voor nieuwe glazen €1100,- zelf. Zonder bril ben ik nergens, kan ik niks. Maar net zoals uw hoorapparaten is er een goedkopere aanbieder, ja inderdaad ook geprobeerd, nooit meer!
Maar zelfs bij de goedkopere betaal ik zelf nog minimaal €650,- En dan zijn dan geen fijne glazen, kwaliteitsverschil, daar betaal je voor.
Het is gewoon zo, en het wordt volgende jaar nog meer zelf betalen

Grunnen.
door Grunnen. Nov 19, 2018 om 12:52
509 Antwoorden / Vragen

Tja als jij € 1100  wilt betalen voor twee stukje plastic is dat jouw eigen keuze.

Bo
door Bonte Specht Nov 26, 2018 om 13:16
45 Antwoorden / Vragen

Dat is mijn eigen keuze niet, - 8 in glazen zonder dun te laten slijpen zijn jampot glazen. Loop jij graag met een jampot op je hoofd?
Goedkope opticiens met b merk glazen zijn niet hetzelfde dan ik nu heb.
Maar vanaf -4 zouden ze wel een hogere vergoeding mogen geven voor je glazen.
Ik heb overigens niet eens de meest beste glazen in mijn bril.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@v1126

Dus het is uw eigen keuze.

Bo
door Bonte Specht Nov 30, 2018 om 17:13
45 Antwoorden / Vragen

Als je zo redeneert dan kan ook een ouderwetse hoorn gebruiken ipv een hoortoestel.
Is ook je eigen keuze.

ja
door jacobi66 - Nov 19, 2018 om 12:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb eigenlijk boortoestellen nodig buiten de categorie die wel vergoed wordt. Er is door de kno arts geconstateerd dat ik de medeklinkers niet hoor. Ook een afwijking die aangeboren is. Ik heb een weduwepensioen en deze aanschaf is te duur. Wat ik niet begrijp is dat mensen die door hun eigen schuld te dik zijn geworden wel een maagverkleining vergoed krijgen, etc.
Ik kan nooit naar een leuke voorstelling in de schouwburg gaan, ik versta er vaak geen woord van. Ook niet via een ringleiding.
Er is best een goede oplossing: als er geconstateerd wordt dat de hoorapparaten in het duurste segment niet voldoen zou de verzekering die 75 procent wel moeten vergoeden en dan zou je zelf de rest kunnen bijbetalen. Uiteraard moet dit wel goed onderzocht worden via kno arts of audiologisch centrum.

jg
door jgmhes - Nov 19, 2018 om 13:26
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kortom-na de verschillende reacties gelezen te hebben-sinds Lubbers in de jaren 90 de verzorgingsstaat begon af te breken is de staat steeds meer een verzorgingsstaat voor miljonairs en aankomende miljonairs en miljardairs geworden. Toch normaal dat je doof wordt, gebrekkig of gehandicapt. Maar daar moet je dan wel voor betalen om die nieuwe 'heilstaat' in stand te houden. Shame!

jg
door jgmhes - Nov 19, 2018 om 13:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kortom-na de verschillende reacties gelezen te hebben-sinds Lubbers in de jaren 90 de verzorgingsstaat begon af te breken is de staat steeds meer een verzorgingsstaat voor miljonairs en aankomende miljonairs en miljardairs geworden. Toch normaal dat je doof wordt, gebrekkig of gehandicapt. Maar daar moet je dan wel voor betalen om die nieuwe 'heilstaat' in stand te houden. Shame!

mi
door midas - Nov 19, 2018 om 13:52
64 Antwoorden / 1 Vragen

DSW vergoedt het basisbedrag. Het verschil tussen die toestellen en de duurdere ‘buitencatagorie’ moet u dan zelf bijbetalen.

mo
door mof - Nov 19, 2018 om 14:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als een andere verzekering of verzekeraar u wel helpt, zeker overstappen.
Alshet wettelijk niet wordt vergoed, ja, dan herft u pech. Hoe onterecht het ook is ....

mo
door mof - Nov 19, 2018 om 14:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb al jaren ca 1100€ per jaar verzekering betaald een slechts 1 maal 40 euro terug ontvangen. Alles altijd zelf moeten betalen, afgelopen drie jaar bijna 1000 euro. Bij de staatsloterij ontvang regelmatig nog wel eens mijn inleg terug ... dat is me bij mijn ziktekosten verzekering nog niet gebeurd!

ik heb daarom mijn verzekering opgezegd zonder een nieuwe aan te vragen. Ik ben schijtziek van de verzekeringsrethoriek, de graaimentaliteit van de verzekeraars, en het verplicht elk jaar moeten controleren of er voor het jaar erop wel contracten zijn afgesloten met ziekenhuizen etc. Afgelopen zomer moest ik 50 km verderop naar het ziekenhuis omdat mijn gangbare ziekenhuis dit jaar nog niet was gecomtracteerd, de vorige jaren wel. Even niet geod opgelet.

ALS IEDEREEN ZIJN VERZEKERING NU EENS GEWOON OPZEGDE, TENMINSTE, ALS JE GEEN CHRONISCHE ZIEKTES HEBT EN ZO, DAN KOST ZE DAT KLAUWEN GELD EN VERANDERT ER MISSCHIEN NOG EENS IETS!!

1paul
door 1paul Nov 19, 2018 om 14:57
3123 Antwoorden / 0 Vragen

gaat het verder wel goed met je???

Gangbare ziekenhuis, daar kom je dus toch wel vrij regelmatig, hoop voor jouw dat je volgend jaar niet naar de huisarts hoeft of een ziekenhuis, denk als je dat zelf moet betalen je heel erg blij was dat je dat altijd af kon kopen met die armzalige 1100Euro!!!

gerbera
door gerbera Nov 19, 2018 om 15:07
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien goed voor u om te weten, maar de basisverzekering is voor u wettelijk verplicht. Dus hoezo opzeggen?

diumenge
door diumenge Nov 19, 2018 om 18:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Begrijp je het principe van een verzekering wel helemaal MOF? Het is niet de bedoeling om je 'inleg' terug te ontvangen. Verzekering zijn gebaseerd op het solidariteitsprincipe, om kosten te dekken die je zelf niet kan dragen.

Cookies
door Cookies Nov 19, 2018 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien kan Mof even een bypassoperatie krijgen. Heeft hij minimaal 60 jaar premie terug.

1paul
door 1paul - Nov 19, 2018 om 14:52
3123 Antwoorden / 0 Vragen

wachten tot het einde van dit jaar, voor volgend jaar je verzekering aanpassenw aarin deze wel vergoed worden en dan niet vergeten om volgend jaar weer terug te gaan naar de begin waarden van wat u verzekerd wilt hebben...

ba
door batav - Nov 19, 2018 om 15:50
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb vorig jaar nieuwe hoorapparaten gekocht voor een prijs van ruim €3000,00. Dit bedrag is inclusief alle afstelkosten, dus de eerste keer afstellen en latere bijstellingen indien nodig, voor een periode van 5 jaar. Filtertjes en batterijen zijn natuurlijk voor eigen rekening. Maar het is niet zo dat ik, zoals ik in een van de commentaren lees, €300,00 voor afstelkosten en € 200,00 per jaar voor batterijen kwijt ben. Ik heb mijn apparaten gekocht bij een zelfstandige audicien. Van de belasting kreeg ik een behoorlijk bedrag terug. Het is natuurlijk wel een stuk minder dan wanneer het door de verzekering vergoed zou worden maar het brengt toch je kosten een eind naar beneden.

C.
door C. van Delft - Nov 19, 2018 om 16:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Welkom in de wereld van de nepzorgverzekeringen Jan,
Zelfs als je ten gevolge van een ongelukje (op de gymles van school 46jr geleden) en een Pijnpolie achtergrond heb (vanaf 1995), moet je gewoon alles zelf betalen.
400euro per prik is heel normaal, er zijn jaren van 6 prikken per keer.
En 1 of 2 of 3 keer per jaar.
Als je eenmaal veel gaat kosten, gaan de vergoedingen eruit!!!!
Ja, de zorgverzekeringen ZORGEN wel dat ze niet alles hoeven te vergoeden. Zij moeten winst draaien.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2018 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De pijnpoli zit in de badisverzekering, dus u kletst onzin.

wv
door wvanham - Nov 19, 2018 om 16:46
1 Antwoorden / Vragen

Mijn ervaring hiermee is als volgt:
Ik ben voor de vervanging van mijn oude Cat 5/6 hoortoestellen naar de audicien gegaan. Je krijgt een mooi plaatje te zien met grijze hoortoestellen (cat 1 t/m 5) en vrolijk gekleurde toestellen (cat 6 t/m 8). De audicien raadde me in eerste instantie een cat 6 of 7 toestel aan, omdat "u recht hebt op het beste". Hij vertelde er niet direct bij dat deze toestellen door mezelf moesten worden betaald. Mij was meteen duidelijk dat alleen 1 t/m 5 vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Ik legde hem uit dat cat 6 t/m 8 misschien goed was voor mijn gehoor, maar niet voor mijn portemonnee. Ik heb toen uitgelegd wat mijn eisen (musts) en wensen (nice to have) zijn en dat de audicien binnen de categorien 1 t/m 5 kon zoeken naar geschikte toestellen, die daaraan voldeden. Na een paar dagen kreeg ik een belletje dat ze een optie gevonden hadden. Ik heb prima toestellen gekregen die bijna volledig (op 32 euro na) door de zorgverzekeraar zijn vergoed, zelfs de ringleiding voor de verbinding met de tv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de toestellen.
Laat je niet leiden door de verkooppraatjes van een audicien. Zijn marge op cat 6 t/m 8 toestellen is voor hen veel hoger dan die op de lagere categorie toestellen.

ej
door ejhogenbirk - Nov 19, 2018 om 17:36
7 Antwoorden / 3 Vragen

Wij stonden voor hetzelfde dilemma. Onze hoortoestellen winkel oosterhof uit Drachten raadde ons aan de polis van DSW te bekijken en eventueel daarheen te bellen.  En inderdaad ze zijn de enige die anders met de regels omgaan. Beter voor u. Informeer dus bij DSW suc6.

gerbera
door gerbera Nov 21, 2018 om 11:03
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Klik even op "bron" in mijn bericht, er zijn veel meer verzekeringen die, deels, vergoeden.

ja
door jantui Nov 22, 2018 om 10:57
1 Antwoorden / Vragen

Welke zijn dat? Hoe krijg ik 'bron' op mijn scherm?

marita5
door marita5 Nov 23, 2018 om 07:32
11504 Antwoorden / 15 Vragen

@Jantui ,Welke zijn dat? Hoe krijg ik 'bron' op mijn scherm? lees hier klik op de rode regel https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/gehoorapparaat

ja
door jantui - Nov 22, 2018 om 10:44
1 Antwoorden / Vragen

jantui:
Ga de zorgverzekeringspremie maar terugboeken dan moeten ze eerst een herinnering sturen dat zijn ze wettelijk verplicht.
Laat hun systemen maar vastlopen dan wordt het wel anders.
Het is gewoon onwil en gebruikmaken van de macht.
De z.g. Amsterdamse lijst met de 5 categorieen is een uitvinding van hun om zo weinig mogelijk te vergoeden.
Zelf eventueel het verschil met deze lijst aanvullen kan ook al niet meer terwijl het de zorgverzekeraars geen cent meer zou kosten.
Ook dit is gewoon onwil.
Je mag niet meer zelf beslissen dat wordt voor je gedaan.

panter22
door panter22 - Nov 23, 2018 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn belangenverenigingen voor mensen die slecht horen. Kijk eens op de site:
https://hoortoestellen.info/zorgverzekering-vergoeding

Em
door Emmap - Nov 24, 2018 om 00:07
162 Antwoorden / 8 Vragen

Afgeleide vraag:
Zou er iets bestaan als een winkel / bemiddelaar voor tweedehands gehoortoestellen?
Ik heb hier nl.nog twee peperdure toestellen liggen... een jaar of twee gebruikt maar nog in topconditie...

marita5
door marita5 Nov 24, 2018 om 00:22
11504 Antwoorden / 15 Vragen

@Emmap , lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .https://www.joostenhoorspecialisten.nl/in-en-verkoop-tweedehands-hoortoestellen/