SebovdWaal
door SebovdWaal Jun 22, 2018 om 08:48
Geldzaken & recht

Huis gekocht onder valse voorwendelen?

Afgelopen Februari heb ik een mooi 2-kamer appertement gekocht,
De deal was eigelijk vrij snel beklonken, omdat alles er goed uit zeg, en zeer netjes was.
Echter zaten er bij de brochure van de makelaar ook impressie foto's van de nieuwe entrees.
In de omschrijving op funda staat daarbij: Daarnaast is het voornemen de centrale entrees binnenkort te vernieuwen, zie bijgaande artist-impression;
Gisteravond is tijdens de ( mijn eerste ) ALV, gebleken dat dit helemaal niet waar is, omdat de middelen van de VVE ontoereikend blijken,
Sterker nog, dit is al een tijdje bekend,
Het blijkt ook niet alleen tegen mij vertelt te zijn, maar ook tegen meerdere nieuwe bewoners, en eigelijk voelen wij ons min of meer bedonderd, want naar ons idee is de waarde van het huis ook veel minder, en zal de waarde ook minder hard stijgen met de huidige entree's dan met nieuwe,
Welke mogelijkheden heb ik? Kan ik op juridisch gebied hier iets mee? zo ja, op welke manier?

Groetjes Sebo

1357 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 22, 2018 om 09:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan met zijn allen maar meer geld op de rekening van die VvE storten? Staat er ook dat dat voornemen gerealiseerd gaat worden en wanneer precies? Een artist-impression is niets meer dan een plaatje. Dat is geen officiele bouwtekening o.i.d. Die moet dan nog gemaakt worden en door de VvE over besloten worden en dat kan iets heel anders worden dan het huidige plaatje.
Als u lid bent van de Vereniging Eigen Huis kunt u het daar nog eens voorleggen.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2018 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u vóór de koop de jaarrekeningen van de VvE bestudeerd hebt en de begrotingen voor onderhoud en voor die vernieuwing van de entrees? Zit er genoeg geld in de pot dan?

Ook de notulen van de vergadering gelezen waarin besloten is die werkzaamheden uit te gaan voeren?

U schijnt te vergeten dat de eigenaren van die appartementen de VvE zijn en die moeten die kosten ophoesten.

Niets houdt u tegen in de volgende vergadering een voorstel tot vernieuwing in te dienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 22, 2018 om 10:59
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft een appartement gekocht na het ook te hebben bekeken en goed gegevonden.

Daarbij heeft u zich lateb verleiden door mooie toekomstplaatjes maar u heeft zich onvoldoende of helemaal niet geraliseerd dat er voor het waarmaken van mooie plaatjes ook geld nodig is en dat blijkt er niet of onvoldoende te zijn.
In dat geval nog niet. Ik kan mij voorstellen dat u zich misleid voelt en ik zie ook wel aanleiding om te adviseren hiervoor nader advies/raad te vragen bij de Vereniging Eigen Huis.
Ik ben dus van mening dat de voorlichting door de makelaar misleidend is geweest maar aan u is een verzuim aan nader onderzoek te verwijten.
Het staat u altijd vrij om ook een advocaat te raadplegen, ga dan vooraf na of het eerste uur/adviespraatje gratis is.

ne
door neodutchio - Jun 22, 2018 om 11:03
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Het voornemen om binnenkort te vernieuwen is nogal vaag. Voornemen is dat we het willen, maar niet of het ook uitgevoerd kan worden. Stel dat dat op de planning van de ledenvergadering heeft gestaan wat de makelaar over heeft genomen, maar niemand de makelaar heeft benadert om te zeggen dat het niet door gaat, dan is dat dus niet de schuld van de makelaar.

Het beste is om een jurist in de arm te nemen. Er hangen hier teveel haken en ogen aan. De wens is er en dat is ook medegedeeld. Er is noet gesproken wanneer de wens tot uitvoering zou kunnen komen. Of het dus misleiding is kan hier niet ontkend danwel bevestigd worden.

jo
door jorisw - Jun 25, 2018 om 22:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal niet waar klopt niet helemaal. Het is blijkbaar een agendapunt dus er is wel over gesproken. Wellicht zelfs al meerdere jaren. In die zin is het een voornemen om het toch ooit te gaan doen, zodra de middelen er wel zijn. Als het echt nooit in de ALV was besproken zou er sprake zijn van misleidende informatie.

Of de waarde van je appartement er werkelijk onder leidt is maar de vraag in de huidige woningmarkt. Bovendien zou je altijd zelf hebben meebetaald. Hoef je nu ook niet te doen. En wat je niet uitgeeft verlies je ook niet.