ju
door jungleboek Jan 2, 2013 om 16:37
Geldzaken & recht

Huis met illegaal dakterras gekocht: wie is verantwoordelijk?

Beste lezer, hier mijn roep om hulp, hopelijk kan jij hem beantwoorden.
De situatie is als volgt:

In 2009 heb ik een leuk appartementje gekocht. Dit appartementje was niet heel groot, maar had wel een mooi dakterras, wat voor mij een doorslaggevende factor was om het te kopen. Na wat onderhandelen hebben we het koopcontract ondertekend, waarin duidelijk vermeld staat dat het om een appartement met dakterras gaat.
Een half jaar geleden kreeg ik echter een brief van de gemeente. Uit de brief bleek dat mijn appartement geen vergunning heeft voor een dakterras, en dat mijn dakterras verwijderd dient te worden!
Kennelijk had de verkoper destijds het dakterras gebouwd, zonder de benodigde vergunningen te hebben. Na wat onderzoek en navraag, bleek dat hij de aanvraagprocedure bij de gemeente wel had opgestart, maar omdat hij niet de benodigde handtekeningen (een “geen-bezwaar” handtekening van de buren is vereist) kreeg, had hij de aanvraagprocedure niet afgemaakt, en is hij gaan bouwen zonder vergunning. (Waarschijnlijk met het idee: daar komen ze toch niet achter, en als ze er wel achter komen, dan heb ik het appartement toch al verkocht.)
Nu zit ik dus met een hoop gedoe: als ik het dakterras wil behouden, moet ik een vergunning aanvragen bij de gemeente. Om deze aanvraag goedgekeurd te krijgen, heb ik handtekeningen van de buren nodig. Nu blijkt dat 1 buurman de handtekening niet wilt geven, wat dus inhoudt dat ik het bestaande dakterras moet verbouwen (lees: halveren) om toch een gedeelte van m’n dakterras te behouden. Dit alles er van uitgaande dat de gemeente m’n vergunningsaanvraag zal goedkeuren, want zo niet, dan moet het hele dakterras weg.
In mijn ogen is het logisch dat de toenmalige verkoper verantwoordelijkheid moet dragen voor alle kosten (lege kosten van de vergunningsaanvraag, verbouwingskosten etc). Hij weigert echter deze kosten te dragen, en nu zit ik met een dilemma: ga ik alles zelf betalen, of ga ik juridische maatregelen treffen om alle kosten op hem te verhalen? Of is er nog een andere optie?
Wie kan mij helpen?

Vriendelijke groet.

28074 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2013 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u een rechtsbijstand verzekering? Zo nee, dan zou ik niet aan een juridische procedure beginnen. Is een hoop goed geld naar kwaad geld smijten.

Probeer de nee-zeggende buurmen te overreden toch in te stemmen. Hij heeft dat dakterras nu toch ook al drie jaar gedoogd en vraag dan zelf een vergunning aan.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 2, 2013 om 17:40
468 Antwoorden / 16 Vragen

Als je spreekt van een apparrtement, dan is er sprake van appartementsrecht en is een splitsingsakte van toepassing.

Je kocht het appartementsrecht met dakterras in 2009.

Als je appartementsrecht, dus jouw woning, dan is ook sprake van een Vereniging van Eigenaren (VvE), daar ben je automatisch van rechtswege lid van net zoals je andere mede-bewoners die ook appartementsrecht heeft.

De VvE beheert de gemeenschappelijke ruimtes en de opstal van het gebouw waarin uw appartementsrecht rust. U bent mede-eigenaar van het pand. Het bestuur van de VvE houdt het onderhoud conform het MJOP (Meerjarenonderhoudspanning) bij.

In feite is sprake van misleiding en dwaling geweest van de vorige eigenaar, die u willens en wetens iets heeft verkocht wat illegaal was op dat moment. Want is en valt het dakterras niet onder het gemeenschappelijke ruimte van de VvE? U werd in 2009 bedonderd.

De toenmalige makelaar is waarschijnlijk niet aanspreekbaar, die schuilt zich op de schriftelijke opgave die de toenmalige bewoner heeft opgegeven. Bij die makelaar had toen een lampje moeten branden dat die dakterras eigenlijk niet bij de verkoop zou horen.

Neemt niet weg dat u na bijna 4 jaar met een probleem wordt opgezadeld: het illegale dakterreas!

Door de misleiding en voor u dwaling zou mijn inzien de koopovereenkomst zelfs kunnen worden ontbonden dan wel dat er een flinke financiële schadeloosstelling op zijn plaats moet zijn, daar uw appartementsrecht een flinke deuk in de waarde heeft opgelopen.

Daarnaast zou ook eventueel de VvE aansprakelijk kunnen worden gesteld, daar er wettelijke vereisten van de VvE wordt verlangd?

Lid van de Vereniging Eigen Huis? Informeer eens bij het Juridisch Loket?

jo
door jorisw - Jan 2, 2013 om 18:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het op 1 handtekening hangt zou ik, zoals Tijger ook al zegt, even gaan praten met die buurman. Samen een kop koffie drinken lost vaak heel veel problemen op.

ju
door jungleboek - Jan 2, 2013 om 22:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst, dank voor de snelle reactie!

@tijger en jorisw: Ik heb al met de buurman gesproken, hij weigert een handtekening te zetten omdat hij bang is voor de waardedaling van zijn huis. Hij is van plan dit jaar z'n huis te verkopen, en ziet dus liever dat mijn balkon verdwijnt.

@sweeterlake: mijn dakterras behoort niet tot de gemeenschappelijke ruimte, daar hij alleen voor mij toegankelijk is. Daarnaast is de verkoper ook nog voorzitter van de VvE, omdat hij de overige 2 appartementen van het pand bezit...
Ik zit er dus over te denken om juridische actie te ondernemen, het dilemma waar ik tegenaan loop, is dat dit niet vergoed wordt door mijn rechtsbijstand (ik heb pas sinds kort rechtsbijstand verzekering en die dekt deze zaak dus niet, omdat de zaak al begon voordat ik rechtsbijstand had). Hierdoor kunnen de kosten volgens mij hoog oplopen. Kan ik de kosten van een advocaat ook op de verkoper verhalen? Want anders vrees ik dat het de financiele middelen gewoonweg niet heb om een zaak aan te spannen..

aurora1
door aurora1 - Jan 2, 2013 om 22:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Je zou e.e.a ook eens aan het Juridisch Loket kunnen voorleggen (zie internet), of bij een gratis rechtswinkel in je woonplaats of regio.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2013 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de verkoper nu nog steeds eigenaar is van twee appartementen, waarmee u dus een VvE moet vormen, wie is dan de buurman die geen toestemming geeft?

Of het dakterras tot de gemeenschappelijke ruimte behoort of niet, doet er natuurlijk niet toe. Dat dakterras zit dat toch, normaal gesproken, op andermans woning, cq. Appartementsrecht?

Uw rechtsbijstandverzekering zal niet voor u gaan procederen, maar zij zullen u wel van advies kunnen voorzien. Dat doen ze meestal wel, hoewel de kwestie van voor die tijd is.

jo
door jorisw - Jan 3, 2013 om 12:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jungleboek schreef op woensdag 2 jan 2013, 22:27]Allereerst, dank voor de snelle reactie!

@tijger en jorisw: Ik heb al met de buurman gesproken, hij weigert een handtekening te zetten omdat hij bang is voor de waardedaling van zijn huis. Hij is van plan dit jaar z'n huis te verkopen, en ziet dus liever dat mijn balkon verdwijnt.

Dat argument heb ik vaker gehoord maar in de praktijk valt dat erg mee. Ik denk dat de huidige malaise op de woningmarkt voor meer waardedaling zoekt dan wat dan ook.

Vaak werkt het ook andersom: het feit dat mensen in de buurt hebben geinvesteerd in een woning zorgt juist voor hogere prijzen omdat het een positieve uitstraling op de buurt heeft.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 4, 2013 om 03:16
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=jungleboek schreef op woensdag 2 jan 2013, 22:27]Allereerst, dank voor de snelle reactie!

@tijger en jorisw: Ik heb al met de buurman gesproken, hij weigert een handtekening te zetten omdat hij bang is voor de waardedaling van zijn huis. Hij is van plan dit jaar z'n huis te verkopen, en ziet dus liever dat mijn balkon verdwijnt.

@sweeterlake: mijn dakterras behoort niet tot de gemeenschappelijke ruimte, daar hij alleen voor mij toegankelijk is. Daarnaast is de verkoper ook nog voorzitter van de VvE, omdat hij de overige 2 appartementen van het pand bezit...
Ik zit er dus over te denken om juridische actie te ondernemen, het dilemma waar ik tegenaan loop, is dat dit niet vergoed wordt door mijn rechtsbijstand (ik heb pas sinds kort rechtsbijstand verzekering en die dekt deze zaak dus niet, omdat de zaak al begon voordat ik rechtsbijstand had). Hierdoor kunnen de kosten volgens mij hoog oplopen. Kan ik de kosten van een advocaat ook op de verkoper verhalen? Want anders vrees ik dat het de financiele middelen gewoonweg niet heb om een zaak aan te spannen..

Bedankt voor de terugkoppeling! Zou zeker juridische stappen gaan ondernemen, informeer zoals ik eerder schreef bij het Juridisch Loket o.a. naar de slagingskans.