Se
door Serge1971 Sep 4, 2018 om 11:24
Geldzaken & recht

Huis verkopen aan vriendin, mag dit?

Mijn Vriendin en ik wonen sinds 01 januari officieel samen in mijn koopwoning. Nu willen we het huis gaan verbouwen. Ik heb ongeveer 100.000 Euro overwaarde t.o.v. de hypotheek. (hypotheek is veel lager dan waarde van het huis) kan mijn inwonende vriendin, die het makkelijk kan dragen op haar salaris mijn huis kopen zodat we die 100.000 euro (deels) in de verbouwing kunnen steken?

Ik verkoop mijn huis, dus ga ervan uit dat huidige hypotheek stopt?

10219 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2018 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk mag u uw huis verkopen aan uw vriendin. En inderdaad, als u uw huis verkoopt, moet uw hypotheek worden afgelost.

Dit als antwoord op uw vragen.

Maar u hebt daarna het plan een deel van die overwaarde te steken in de verbouwing van een huis wat niet meer van u is. Uitermate wonderlijke constructie.

Als het eventueel niet meer gaat tussen u beiden, moet u er uit en hebt u niets meer.

Als u zoveel overwaarde hebt, waarom neemt u dan niet een tweede hypotheek om die verbouwing te betalen?

Gr
door Grunn1 - Sep 4, 2018 om 12:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Uiteraard mag uw u huis verkopen aan uw vriendin en de winst gebruiken om het huis van uw vriendin op te knappen. Ja het huis van uw vriendin want u hebt niets meer. U woont pas sinds 1 januari samen maar hoe lang hebt u al een relatie? Besef wel dat als u uw huis heeft verkocht aan uw vriendin en uw geld in de verbouwing heeft gestoken dat uw vriendin dan kan zeggen “ relatie gaat niet goed meer en ik wil dat je het huis uit gaat” en dan heb je niks meer. Zelfs al zou je een samenlevingscontract hebben dan nog raak je de helft kwijt.

panter22
door panter22 - Sep 4, 2018 om 13:42
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom deze constructie?
Is je inkomen te laag om een tweede hypotheek af te sluiten of een lening voor de verbouwing te nemen?
Je vriendin springt niet bij.Haar inkomen is hoog genoeg, maar kennelijk haar vertrouwen niet.
Zij wil maximale zekerheid, zij koopt het huis van jou en jij moet in haar huis investeren?
En wat moet je met de rest van die €100.000 die niet in de verbouwing wordt gestoken? Samen met haar opmaken?
Je vriendin heeft dan alles, het huis en de verbouwing. Jij hebt niets geen huis en de overwaarde ben je ook nog kwijt.
Begin er niet aan. Als je vriendin zo'n goed inkomen heeft, dan houden jullie elke maand een hoop geld over.
Kun je investeren in het huis. Hou je een lage hypotheek. Nadeel is dat je een paar jaar moet wachten met verbouwen,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 4, 2018 om 14:26
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven antwoorden waarop ik aanvul dat u ook rekening moet houden met overdrachtsbelasting en notariskosten aangezien de verkoop aan een ander geschiedt.

Als u zo'n grote overwaarde heeft, zijn er dan geen andere manieren om op basis van de door u genoemde overwaarde een andere financiering te krijgen?
En let op het fenomeen dat de overwaarde tijdelijk zo hoog kan zijn gelet op de ontwikkelingen in de woningmarkt.

Mijn advies, in samenhang met de eerdere antwoorden: niet doen of heel goed bedenken welke risico's er zijn.

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2018 om 14:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Huis verkopen aan vriendin, mag dit?

Ja, dat mag, maar of het verstandig is ......

me
door mein33 - Sep 4, 2018 om 14:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U gaat toch niet uw huis 'weggeven' aan een vriendin, wat nou als uw relatie op de klippen loopt, dan is zij degene die u  (nu nog eigenaar) uit  "haar" woning zet.
"Nooit de kat/poes op het spek binden" al spinnen ze nog zo tevreden.
Natuurlijk zal/kan uw relatie nooit en te nimmer mislopen, maar er zijn duizenden voorbeelden te geven waarbij dat wel is gebeurd en waar de ontstanne ellende niet te overzien is.

Al met al, een heel onverstandig idee dat u maar beter zo snel als mogelijk moet vergeten !!

Zoek eens op "overwaarde benutten" of zoiets dergelijks.

ro
door ron503 - Sep 4, 2018 om 19:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U beiden zou een samenlevingscontract aan kunnen gaan maar als uw vriendin daar niet toe genegen is dan niet verkopen en zeker niet op voorhand gaan verbouwen.

fi
door fisbel - Sep 4, 2018 om 19:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ervan uitgaande dat uw vriendin geen fiscaal partner is. Er mag dan geen minderjarig kind inwonen en er mag geen notarieel samenlevingscontract zijn. Uw vriendin huurt in dat geval feitelijk een deel van uw woning, vallend onder de kamerverhuurvrijstelling.

Als uw vriendin de woning koopt wordt u inwonend huurder. Uw huidige hypotheek stopt dan.
N.B: als het zou komen tot uit elkaar gaan, is het lastig om de geinvesteerde overwaarde te scheiden van de koopprijs van de woning. Uw vriendin heeft dan het recht om in de woning te blijven wonen en zal u t.a.v. de geinvesteerde overwaarde u moeten uitkopen.

pino123
door pino123 - Sep 5, 2018 om 10:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Even meedenkende met TS, zou je zo'n constructie eventueel notarieel kunnen vastleggen? Dat bijv. de investeringswaarde opeisbaar is door TS

we
door weethet - Sep 5, 2018 om 13:21
107 Antwoorden / 2 Vragen

Beste serge ,ga gewoon even langs een bank en notaris ... ik zou denken dat het dubbele inkomen toereikend is voor hypotheek verhoging. vraag het aan deskundigen.

ma
door marleenvanh - Sep 5, 2018 om 13:25
451 Antwoorden / 1 Vragen

Is het niet handiger om het huis op beider naam te zetten en dan kan er een tweede kleine hypotheek genomen worden om de verbouwing te financieren, waar uw vriendin dan met haar goede salaris voor garant staat. In geval het dan tussen uw beiden, onverhoopt, toch mis gaat dan staat niet een van beiden (in geval van uw plan dus U!) met lege handen.....

1paul
door 1paul - Sep 5, 2018 om 14:34
3134 Antwoorden / 0 Vragen

waarom sluit uw vriendin niet een lening af op haar salaris voor de verbouwing?

Leg dat maar eens voor aan haar en kijk hoe ze reageert, dan weet je genoeg of je dit wil doen of niet.

wil je het dan doen zet de woning op jullie beider naam dan kan de lening op de woning genomen worden op jullie beidder salaris...

regel deze samenleving wel goed bij de notaris trouwens!!!

ag
door agapon - Sep 5, 2018 om 15:39
115 Antwoorden / 0 Vragen

Ook met de belastingen rekening gehouden die zal het als inkomen zien. Mogelijke gevolgen in hogere tariefgroep terecht komen.

audb
door audb - Sep 5, 2018 om 15:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan beter je hypotheek oversluiten zodat je met de overwaarde de verbouwing kan bekostigen.

Oké dat kost geld maar je weet zeker dat het jou huis blijft.