rebek
door rebek Mar 10, 2019 om 01:10
Geldzaken & recht

Huislabels wisselen per dag

De woningbouw geloofde een rapport die ik na een labelkeuring vanuit het ministerie heb gekregen niet.
Ze lieten een extern bedrijf keuren.Die is niet bij mij geweest maar ik heb wel een label gekregen. Nu heb ik een link naar Milieu Centraal gekregen van de woningbouw waarop ik vreemde zaken zie.
Een huis in.de flat kan vandaag label B hebben en morgen plots label E
Of een a t/m d verdieping heeft label B maar de buren hebben van de a naar d laag label C,D,C,E
Hoe kan dit allemaal

1587 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 10, 2019 om 04:50
7156 Antwoorden / 3 Vragen
lo
door lovewinnie - Mar 10, 2019 om 08:58
1203 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een label g.  dat hadden we bij aankoop 10 jaar geleden. Ondertussen veel gedaan aan isolatie maar heb dit niet gemeld. Komt wel als we ooit willen verkopen want anders gooien ze meteen woz omhoog en betaal je meteen meer.
De buren hebben label b. Zelfde huis maar isolatie wel gemeld en hebben dit laten veranderen omdat ze gaan verkopen in de toekomst . Meteen werd woz aangepast ????  Ik houdt het wel zo

Het verschil zit hem waarschijnlijk in voorlopig en definitief . Ook kan een flat elk per appartement verschillen. Bovenste etage is vaak bijv minder geïsoleerd dan middelste .

ro
door ron503 - Mar 10, 2019 om 09:22
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u huurder van de woning bent kunt u geen invloed op het energielabel uitoefenen omdat uitgegaan wordt van de gegevens die de woningbouwvereniging aanleverd. In flatgebouwen wordt rekening gehouden met etages en tussenwoningen. Een hoekwoning op de vijfde etage kan een hoger energielabel hebben dan een tussenwonig op de tweede etage omdat heel cru de woning door de buren die ook stoken warm gehouden wordt. Voor nieuwe huurders is zo'n label wel interessant maar zittende huurders kunnen er niets mee.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2019 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor huurders is ook het energielabel van belang, want ook bijvoorbeeld de hoogtevan de waterschapslasten worden er van afgeleid. En het label is ook van belang voor de hoogte van de huur.

Maar het gaat over die woning, niet of de buren veel stoken. Dus een hoekwoning ineen appartementengebouw zal maar heel zelden hoger labelhebbendaneen tussenwoning.

Maar van B naar E is een flinke verslechtering en dat zal niet zonder inspectie gebeuren.

ro
door ron503 Mar 11, 2019 om 09:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de aanslag waterschapsbelasting er op na geslagen maar ik kan nergens iets over het energielabel terug vinden. Voor zittende huurders is het energielabel niet van belang maar voor nieuwe huurders dan weer wel omdat de huursom geharmoniseerd wordt zodra de woning opnieuw in de verhuur komt.

rebek
door rebek Mar 13, 2019 om 14:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik zie net op de hoekwoning beneden B,daarboven B daarboven B en dan ineens F voor de laag daarboven.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2019 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebel

Als er enkel glas in de ramen zit, kan er nooit een label B worden afgegeven.

Em die F zou kunnen dat dat de bovenste laag is zonder isolatie van het dak.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2019 om 11:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Doe navraag bij uw verhuurder, uw woningstichting. Zend een kopie of separate navraag aan uw huurdersvereniging. De verschillen moeten verklaarbaar zijn of onterecht.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 10, 2019 om 14:53
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ben nog iets tegengekomen waar u misschien iets aan heeft:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-70843.html

rebek
door rebek - Mar 10, 2019 om 23:26
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als alle a verdiepingen label B, alle b verdieping label C enz zouden hebben zou het nog logisch kunnen wezen maar het loopt echt schots en scheef door elkaar. En de woning met eerst label B en 1 dag later in het weekend... label E betaald flink meer dan andere woningen met een beter label.

Maar mijn woning is per steekproef uitgekozen door een bedrijf vanuit het ministerie en die zecht label D terwijl het door woningbouw gekozen bedrijf mijn woning ,zonder keuring, label C heeft gegeven en woningbouw stuurt me naar de site van Milieu Centraal.

Uit mijn keuring via het ministerie is gebleken dat de spouwmuren hol zijn. Dat zal in deze bij andere woningen in deze flat eender zijn.

rebek
door rebek - Mar 10, 2019 om 23:40
228 Antwoorden / 97 Vragen

De labels in mijn flat zijn allemaal definitief tot bv het jaar 2028 of 2024

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2019 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Labels kunnen helemaal niet per dag wisselen.

Neem eens contact op met de woonbond.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 11, 2019 om 07:31
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou kunnen dat er “centraal” wordt doorgegeven wat er per dag en per flat aan energie verbruikt wordt.
Dat zou de variabele uitkomst kunnen verklaren.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2019 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft er toch helemaal niets mee te maken.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 11, 2019 om 10:07
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ts vroeg zich af hoe het kan dat er elke dag een andere uitslag per flat kan zijn en daar heb ik op gereageerd.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2019 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat verhaal van elke dag ern andere uitslag is gewoon onzin.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 11, 2019 om 10:58
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Zo heb ik dat niet bekeken.

rebek
door rebek Mar 11, 2019 om 22:42
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dan zou mijn woning label a of b moeten hebben. Ik betaal €40,- energie per maand en krijg aan het jaar altijd teveel betaald terug

ro
door ron503 - Mar 11, 2019 om 10:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil in labels kan ook door de staat van de woningen bepaald worden. Veel huurders konden destijds kiezen voor dubbele beglazing buiten de reeds aanwezige dubbele beglazing in de woonkamer om. Maar dan ging destijds de huur wel omhoog en dat was wel even een dingetje want woog de dubbele beglazing wel af tegen de besparing. Ik heb er toen voor gekozen om geen dubbele beglazing te laten plaatsen omdat de huur hoger zou worden dan ik per jaar aan energie kon besparen. Een echt defecte cv ketel werd vervangen door een HR ketel maar dat bleef dan bij één ketel. Aan de buitenkant van een woning in een flatgebouw is niet te zien of er sprake is van een HR ketel, volledige dubbele beglazing en andere genomen maatregelen dus kunnen de labels van elke woning verschillen. Veel woningbouwverenigingen zijn bezig met een inhaalslag qua energie zuinig maken van de woningen door collectief alle woningen die niet overal dubbele beglazing hebben alsnog van die beglazing te voorzien en collectief alle gedateerde cv ketels te vervangen door HR++ ketels zonder daar een verhoging van de huursom op te zetten. De woningbouwvereniging waar ik de woning van huur heeft die inhaalslag al gemaakt maar ik kan me voorstellen dat nog niet alle woningbouwverenigingen zover zijn en daardoor grote verschillen in energielabels blijven bestaan.

rebek
door rebek - Mar 11, 2019 om 22:48
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ron503
Al het onderhoud wordt hier centraal gedaan. Dat gold ook vorige eeuw al. Toen is er ONgeïsoleerd dubbel glas in enkele vensters gedaan wat tot een koudeval leidt (letterlijk overgenomen uit het rapport via ministerie) tn de andere ramen hebben nog enkel glas met hetzelfde resultaat

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2019 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en? Wat wil u daarmee zeggen?

rebek
door rebek Mar 12, 2019 om 12:38
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dat de verschillen niet kunnen komen door lokale renovaties. Is hier alles of niets

ro
door ron503 Mar 12, 2019 om 13:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De isolatie waarde blijft voor alle woningen gelijk maar dat zegt niets over de separate woning. Een hoekwoning op zeg de bovenste woonlaag heeft meer last van koude en wind dan een tussenwoning op de tweede verdieping en voor een deel door omwonende huurders mee verwarmd wordt. Ik vraag me wel af waarom u een ander label wenst omdat u er niets beter van wordt en zeker niet tot een huurverlaging zal leiden als dat uw bedoeling is.

rebek
door rebek Mar 12, 2019 om 15:24
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als de woningen juist gekeurd worden zal daaruit komen dat de flat gerenoveerd moet worden. Is nu steenkoud als het waait en dat doet het nochal eens in nederland. En zeg nou zelf. 2 rijen  etages in het midden van de flat. De ene rij a t/d heeft keurmerk B. Allemaal van boven naar beneden. En de rij daarnaadt van a t/m d heeft keurmerk C , D , E , C van boven naar onder terwijl alle renovaties massaal of niet gebeuren