riannemarja
door riannemarja May 12, 2019 om 21:16
Geldzaken & recht

Huren en bijstand

Eindelijk! Na 4 jaar kom ik in aanmerking voor een woning.
Maar... Ik ben momenteel werkloos.
Mijn situatie. Ik ben nog thuiswonend en heb een ww uitkering.
Die is niet voldoende om de huur van een huis te betalen.

Daarom zou ik een bijstandsuitkering moeten aanvragen.

Ik heb nu geen recht op een bijstandsuitkering.
Logisch ik red mij met 400 euro ww, want ik woon thuis.
Nu is het plan om uit huis te gaan en heb een gesprek gehad met de woningbouw.
Die hebben gezegd dat ik het huis niet kan krijgen omdat mijn uitkering te laag is.
De bijstandsuitkering heb ik eerder niet kunnen aanvragen want ik had er geen recht op.

Het duurt 8 weken voordat de aanvraag rond is.
8 weken geleden stond het huis er niet op bij de woningbouw.
Sinds 2 weken weet ik pas dat ik in aanmerking zou komen voor de woning.
Had ik het eerder kunnen aanvragen?
Nee want ik heb geen zekerheid gekregen van de woningbouw dat ik daadwerkelijk de woning zou mogen huren.

Kort gezegd, de woningbouw zegt je had eerst bijstand moeten aanvragen.

De uitkeringsinstantie zegt, je hebt er nu geen recht op, wij willen eerst zekerheid.

Dus ja dit is mijn probleem en sta ik schaakmat.
Ze wijzen naar elkaar en ik kan niks.
Wat nu? Lastig.

- Rianne

15203 17 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 12, 2019 om 21:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nu dan nog maar even thuis blijven wonen, vaste baan vinden en dán een huis gaan huren.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - May 12, 2019 om 21:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rianne,

Helaas heb je pech.
Zo zijn de regels.
Ik heb ook zoiets meegemaakt toen ik nog bij mijn ouders woonde.

Je zult opnieuw werk moeten zoeken en opnieuw moeten reageren op woningen.

riannemarja
door riannemarja May 12, 2019 om 23:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ja man super rot allemaal. En dan te bedenken dat dit allemaal in zo'n korte tijd is gebeurd.

costnix
door costnix May 12, 2019 om 23:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geen werk kan vinden, heb je recht op een uitkering, maar je moet je uiterste best doen doen om een baan te vinden, zelfs als het een minder baantje is ten opzichte van je opleiding.
Verdien je dan te weinig, heb je recht op huurtoeslag.
Aanvragen van toeslagen alleen doen bij de Belastingdienst en nergens anders. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/toeslagen
“Life is piece of shit, when you look at it”
Uit: Life of Brian (Monty Python’s Flying Circus)

tijger1
door tijger1 - May 12, 2019 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schaakmat? Zou u niet gewoon aan het werk gaan en een inkomen verdienen?

riannemarja
door riannemarja May 12, 2019 om 22:58
Antwoorden / 1 Vragen

Druk bezig met werk zoeken maar nog niks.

Wel sollicitaties lopen maar nog niks vast.
;)

Ka
door Kassagebruiker May 14, 2019 om 14:19
683 Antwoorden / 5 Vragen

Eerder een pat stand.

wa
door wavr May 15, 2019 om 11:01
Antwoorden / Vragen

Door dit soort onzinnige antwoorden zal ik hier nooit een vraag stellen

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 11:15
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Wavr, waarom bent u dan ingeschreven op een forum als u nergens op reageert of zelf geen vragen stelt?

wa
door wavr May 16, 2019 om 15:31
Antwoorden / Vragen

NEODUTCHIO, waar staat er dat ik nergens op reageer?

ne
door neodutchio May 16, 2019 om 15:39
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Actief sinds: 24 okt. 2016

Over wavr:

wa
door wavr May 17, 2019 om 13:56
Antwoorden / Vragen

Gezien de reactie laat je precies zien wat ik bedoel in mijn reactie en dit is ook de laatste reactie hierop.

ne
door neodutchio - May 12, 2019 om 22:17
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Voor elke 100 werklozen zijn er 80 banen beschikbaar. Waarom zouden wij uw huis moeten gaan betalen? U hebt geen werk, waarom dan een huis willen huren die boven uw budget ligt? En wat is het volgende? Een auto? Vakanties?
Heel simpel, als er niet genoeg geld binnen komt om iets te doen heeft u 2 opties: niet doen of zorgen dat er meer geld binnen komt. Dus, zoals al aangegeven, werken gaan of accepteren dat u niet verder komt dan een kamer.

ma
door marnix1 May 13, 2019 om 10:02
256 Antwoorden / 22 Vragen

Als ik de vraagstelster was, kwam ik hier niet meer terug,
je zit in een vervelende situatie en krijgt nog een trap na ook.

ne
door neodutchio May 13, 2019 om 10:33
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Dit heeft niets met een trap na te maken, maar wel met de mogelijkheden die er zijn. Men hoeft echt niet op een kamer te blijven, maar het is ook niet nodig dat anderen moeten gaan betalen voor die wensen.

bultn
door bultn May 14, 2019 om 00:59
54 Antwoorden / 9 Vragen

[edit redactie, bijdrage verwijderd]

ma
door manwijf May 15, 2019 om 15:27
574 Antwoorden / 1 Vragen

@NeoDutchio Tjonge wat een reactie, als je bedenkt, dat er hier duizenden en duizenden lopen die dat huis wel krijgen ook al hebben ze nog nooit een slag werk verricht. Sterker nog: ze hebben ondertussen zelfs een gezin gesticht om de druk op te voeren.  Waarvan we ook nog eens weten, dat daar  nooit verandering in zal komen. Vroeger zou ik misschien hetzelfde gezegd hebben, maar nu denk ik daar heel anders over. We mogen niet discrimineren, maar doen dat lekker wel.

ne
door neodutchio May 15, 2019 om 16:01
5128 Antwoorden / 12 Vragen

@Manwijf, discrimineren? Ik zie niet in waar hier gediscrimineerd wordt. Wat anderen doen doet hier niet ter sprake. Feit blijft dat TS iets wil wat niet kan. Daarbij zijn er vraagtekens gekomen waar geen reactie op komt.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2019 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, mamma hotel is makkelijk, maar komt dus niet niet echt goed uit.

aurora1
door aurora1 - May 12, 2019 om 23:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat nu? Werk zoeken en vinden, vaste baan, sparen, huurhuis zoeken?
Heel eenvoudig dus, want met afwachten, uitkeringen en thuis blijven wonen komt u nergens.
Schaakmat? Wat een onzin.
Ga ook naar uitzendbureaus en begin onderaan met banen.
Eerst op kamers gaan is ook een optie om stukje bij beetje verder te komen. U wilt toch zelf uw broek ophouden?

jhogaarts
door jhogaarts May 13, 2019 om 15:27
101 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en dan moet die (nieuwe) woning ook nog ingericht worden.

tenormin
door tenormin - May 12, 2019 om 23:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Riannemarja, uiteraard besef je zelf ook wel dat je een betaalde baan moet zoeken. Daar is het commentaar van "Hotel Mamma" niet voor nodig, lijkt mij. Het is wel zo dat je moet proberen zo spoedig mogelijk uit die WW te komen; als je gezond bent: er is werk zat als je niet te selectief bent. Tenminste minimum loon. Zo jammer dat dit je neus voorbij is gegaan. Er zijn immers mensen die meer dan acht á tien jaar (minimaal) moeten wachten om een eigen plekje te vinden. Dus mijn  advies: pak qua werk alles wat je pakken kan; van daaruit zijn er ladders genoeg om wat naar boven te klimmen. Veel succes.

riannemarja
door riannemarja May 13, 2019 om 10:39
Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker, ben al heel druk bezig met werk zoeken.
Heb al verschillende sollicitatiegesprekken gehad en wordt binnenkort aangenomen bij een zorginstelling.
Maar daar heb ik nu helaas niks aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2019 om 07:26
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij nu een (on)aardige zaak om aan te kaarten bij de nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

K
asje <-> muur gedioe.
U kunt ook een sociaal raadsman/vrouw in uw gemeente raadplegen.

tijger1
door tijger1 May 16, 2019 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eat moet de Ombudsman daar aan doen? De Ts heeft nauwelijks inkomen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - May 13, 2019 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je graag uit huis wilt, kan ik mij voorstellen.
Maar in jouw situatie kan het niet, daar ben je nu achter gekomen.
€400 ww is wel erg laag. Kun je een toeslag op je uitkering krijgen van de bijstand?
Maar let wel op je spaargeld, als je dat hebt, het maximale is €6120.
Maar bij een bijstandsuitkering komen allerlei plichten, zoals verplicht vrijwilligerswerk of naar een instantie voor sollicitatietraining of andere bezigheden. Voordeel is dat je dan al bijstand hebt. En hoeft deze alleen maar aangepast te worden als je op jezelf gaat wonen.Maar met alleen een bijstandsuitkering kun je je huis niet inrichten en alles wat je zou krijgen van je ouders of wie dan ook, zijn inkomsten die weer van je uitkering worden afgetrokken. Dat schiet niet op. En in een kaal huis kun je niet wonen.
Is er een bureau van sociale raadslieden of een sociaal  wijkteam in je woonplaats? Dan zou je daar eens kunnen informeren hoe e.e.a. in elkaar zit.
Wat is er mooier je eigen geld te verdienen en leuke dingen kunnen kopen. Dan kun je naar Ikea gaan en de auto maar volladen,
En je bent niet afhankelijk. Je hebt de regie over je eigen leven.
Succes met de sollicitaties. Het gaat je vast wel lukken weer een baan te krijgen.Info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-toeslag-op-mijn-uitkering-krijgen

riannemarja
door riannemarja May 13, 2019 om 10:42
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, ben druk bezig met alles regelen met uwv enzo.
Ben alleen bang dat ik nu helaas dit huisje aan me voorbij moet laten gaan.
Wanneer ik weer werk heb zou ik weer opnieuw kunnen kijken voor een ander huis.

ne
door neodutchio - May 13, 2019 om 08:45
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Nog even narekenend, nu krijgt u €400 ww. Dat wil zeggen dat u voorheen geen fulltime baan hebt gehad. Als u nu al zo in het leven staat om overal het handje op te houden, dan gaat het echt niet goed komen.
Van de uitkering nu kunt u ook geen inboedel betalen, laat staan voor verf en de verhuizing. En waar denkt u de verzekeringen van te kunnen betalen?

ma
door marnix1 May 13, 2019 om 10:03
256 Antwoorden / 22 Vragen

En daar is uw tweede nare opmerking,
uw aannames zijn ongepast.

riannemarja
door riannemarja May 13, 2019 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

Beste meneer,
Ik ben lichamelijk niet in staat fulltime te werken.
Spaargeld heb ik op zak.

ne
door neodutchio May 13, 2019 om 10:41
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Iemand met een fulltime baan met minimumloon krijgt echt een hogere ww uitkering. Het is dus geen aanname, maar een constatering.
Dat je moet werken voor je inkomen is ook geen nare opmerking. Doe wat je niet laten kan, maar laat wat je niet doen kan. 400 euro om van te leven kan simpelweg niet als je op jezelf woont. Kijk alleen maar eens naar de vaste lasten. Dan kan je allerlei toeslagen en bijstand gaan zoeken, maar zo steekt het leven niet in elkaar.

ne
door neodutchio May 13, 2019 om 10:45
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Op het moment dat u al dan niet gedeeltelijk afgekeurd bent, dan zijn er andere regelingen. Aangezien u enkel over ww praat, dan klopt er iets niet in uw verhaal.

lottesanne
door lottesanne May 20, 2019 om 19:32
438 Antwoorden / 47 Vragen

@neodutcho, wat weet jij nu er van of topicstarter wel of niet afgekeurd is. Ten eerste krijg je bijna geen WIA of WAJONG meer, maar wordt je verwezen naar de bijstand. Ten tweede, zij geeft aan lichamelijk niet in staat te zijn fulltime te werken. Jijweet helemaal niets van haar situatie, maar meent haar wel af te moeten katten. Zij probeert met haar handicap in elk geval haar eigen kost te verdienen.

@riannemarja, zie dat je inmiddels toch weer geslaagd bent in het vinden van een baan. Jammer van dit huisje, maar als je deze baan behoudt, kun je misschien toch weer op een leuk huisje reageren. Succes.

ne
door neodutchio May 20, 2019 om 19:47
5128 Antwoorden / 12 Vragen

@Lottesanne, TS komt pas later met het verhaal niet in staat te zijn om fulltime te werken. Wat de reden daarvoor is is niet belangrijk. Wel als het gaat om een beperking, daar zijn gewoon regelingen voor in Nederland. Mocht TS beperkt zijn en daardoor gedeeltelijk afgekeurd zou zijn komt er in ieder geval meer inkomen binnen dankzij deze regelingen. Daarbij krijgt iemand met een beperking hulp in het zoeken naar passend werk. TS spreekt enkel over WW en ik reageer op wat een TS zegt. Met een WW van slechts € 400 kan je niets. Er is geen geld voor verzekeringen, huur, leven en reservaties.

U hoort mij ook nergens zeggen dat ik TS niets gun, echter moet je leven naar het inkomen dat je hebt. Meer uitgeven als er binnenkomt kan simpelweg gewoon niet. En als je allerlei toeslagen en subsidies nodig hebt om te leven, dan zit er iets niet goed.

tijger1
door tijger1 May 20, 2019 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er waren in januari 2017 ruim 70.000 Wajongers onder de 27 jaar. Dus noem het maar bijna niemand.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2019 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus nu gratis kost en inwoning en €400 zakgeld. En u wilde dan liever gratis kost en inwoning van de bijstand in een eigen woning?

Als u nog geen 26 bent, zitten er ook nog heel wat haken en ogen aan het krijgen van bijstand.

mo
door mof - May 13, 2019 om 13:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U staat niet schaakmat want u woont thuis, zegt u. Zorg eerst dat u uw zaakjes, uitkering etc. op orde heeft en ga dan een woning zoeken.
overleg dit ook met de uitkeringsinstanteie, ws heeftu geen recht op uitkering zolang u thuis woont, maar ze kunnen u ws wel een 0 euro uitkering of zoiets aanbieden dat aangepast wordt zodra u uit huis gaat wonen.

mo
door mof - May 13, 2019 om 13:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oh ja, en wat je wel of niet kunt kopen van een uitkering, of wat je wel of niet kunt krijgen van ouuders en vrienden. Dat mag je lekker zelf weten van mij, daar gaat de vraag niet over. Al die belerende reacties, ga lekker op jezelf wonen zodra je dit kan!

He
door Helen 66 - May 13, 2019 om 15:42
119 Antwoorden / Vragen

Met Wajong is het precies hetzelfde liedje, te weinig om zelfstandig van te kunnen gaan wonen en te huren en ook te weinig voor een hypotheek (35.000 euro max). Dus eeuwig bij ouders op zolderkamer. En banen zijn er niet voor Wajongers, hoe graag ze ook willen werken. In 2018 5% gekort op hun uitkering en de Overheid zou dan als tegenprestatie 20.000 extra banen realiseren. Dat zijn er slechts 2000 geworden, maar die 5% krijgen ze niet terug. De zwaksten betalen de rekening van de SHELL.

ma
door marnix1 May 13, 2019 om 16:39
256 Antwoorden / 22 Vragen

Helen, voor wajongers is het verhaal een stuk positiever,
zij hebben geen korting op hun uitkering als ze thuiswonen.(bij ouders of derden)
Ze kunnen zich gewoon inschrijven voor een soc. huurwoning, en bij voldoende wachttijd krijgen ze die ook.

ma
door marie47 May 13, 2019 om 20:36
40 Antwoorden / 0 Vragen

Worden de antwoorden die gegeven worden wel gelezen, zo te zien niet. Men doet net alsof alles haar eigen schuld is en lekker in hotel mama woont. Dat ze solliciteerd en binnenkort werk heeft wordt volledig aan voorbij gegaan.

Als men een  verstandig antwoord wil geven doe dat dan en anders kunnen de vaak onterechte antwoorden beter achterwege worden gelaten.

ne
door neodutchio May 13, 2019 om 20:58
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Marie47, wat voor antwoorden kunnen er dan gegeven worden? Er is niet voldoende inkomen om op dit moment een huis te kunnen huren. Eerst zit TS in de WW en daarna is ze niet in staat om volledig te werken. Of er sprake is van gedeeltelijke afkeur wordt niet op gereageerd. Het is dus gissen en dan is het niet vreemd als de reacties alle kanten op bewegen. Zo lang TS zelf niet duidelijk is kan er ook niet duidelijk geantwoord worden.
Feit blijft dat er nagenoeg geen inkomen is en dat TS op dit moment wil verhuizen. Helaas gaan die 2 dingen niet samen.

tijger1
door tijger1 May 13, 2019 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hele66

En Wajongers hebben al helemaal geen klagen. Die mogen ook nog deels bijverdienen zonder dat dat op hun uitkering gekort wordt.

aurora1
door aurora1 May 14, 2019 om 13:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

me
door mein33 - May 14, 2019 om 13:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR RIANNEMARJA 12 MEI 2019 OM 22:58
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Druk bezig met werk zoeken maar nog niks.

Wel sollicitaties lopen maar nog niks vast.
;)

@rinaane marja,

De thans ter beschikking staande woning maar aan uw neus voorbij laten gaan, er zal niets anders opzitten.
U blijft wel in de bovenste regionen van de aanvragers staan en, als u uw zaken heeft geregeld en/of  betaald werk heeft gevonden, kunt u een nieuw kans wagen om wel een "eigen" onderkomen te verkrijgen.
Soms zit het in het leven even tegen, maar plots liggen er nieuwe mogelijkheden in het verschiet.
Het zal best wel goedkomen, de aanhouder wint en zo zal het ook u (kunnen) vergaan.

Succes.

Wildfan
door Wildfan - May 15, 2019 om 12:37
3 Antwoorden / Vragen

Gewoon doen wat ik altijd heb gedaan.
Niet selectief zijn, maar op iedere baan solliciteren.
Ook al vind je er niks aan, of dat het vies werk is, of het salaris is lager dan je gewend was.... niet mauwen, maar de handen uit de mouwen steken.

Vanuit een baan kun je verder solliciteren en mijn ervaring is, dat als je laat zien dat je een aanpakker bent, dan heb je zo weer een nieuwe baan..

Th
door Thijs124 - May 15, 2019 om 16:41
289 Antwoorden / Vragen

Toch maar sparen. Zorgverzekering, Gas Licht water gemeentelijke belastingen, eten, drinken, verzekeringen, kleding en de huur. Dan is € 400 te krap.