Pi
door Piebe1 Aug 13, 2018 om 13:50
Geldzaken & recht

Huren zonnepanelen, maar het werkt helemaal niet!

Beste,

Omstreeks 19 juni heb ik een offerte ondertekend met akkoord voor de huur van zonnepanelen.
Hier in staat wat er wordt geplaatst, wat de geschatte opbrengst is, en wat de huurprijs is per maand.
Halverwege staat er iets van een aanklikbare algemene voorwaarden.

Inmiddels heeft de installatie op 31-07-2018 plaatsgevonden.
Net team, aardige kerels alles goed verlopen op een klein foutje door miscommunicatie na.
Door deze fout konden wij geen gebruik maken van onze keuken omdat we daar geen stroom hadden.
Op 31-07-2018 rond 19.00 uur kwamen we er achter dat wij dus geen stroom hadden.
Direct gebeld met de verhuurder van de zonnepanelen, hun huren immers het installatie bedrijf in.
Rond 19.40 nogmaals gebeld, ja nee sorry wij krijgen geen monteur te pakken.
Om 21.00 nog eens gebeld, nee sorry kan niks voor u doen dat word morgen pas.
Inmiddels hebben we zelf exact dat zelfde installatieteam gebeld ( wat dus wel bereikbaar was ) en is het probleem verholpen.
Na wat over en weer gemopper is ons een vergoeding van het avondmaal toegezegd ( staat per mail bevestigd ).
Nu 12-08-2018 is dit beloofde bedrag nog steeds niet betaald, terwijl wij kopie bon wel hebben toe gestuurd.

Vervolgens.

Opbrengst panelen is heel laag en sommige werken niet.
Gezien we geen ervaring hebben dachten we dat het kwam door de bewolking.

Redelijk zonnige dag, maar geen opbrengst.
Toch even telefonisch contact gehad met het bedrijf waar wij van huren.
Ja, een fabrieksfout die niet even opgelost kan worden, moet een nieuwe omvormer worden geplaatst.
Helaas 2 weken minimaal geen opbrengst!

Hierop heb ik direct medegedeeld ook niet te betalen voor de dagen dat deze instalatie stil ligt.
Dat zag ik toch verkeerd want het ligt immers wel op het dak en volgens hun algemene voorwaarden dien ik te betalen als problemen binnen redelijk termijn worden opgelost.

Ik wilde deze voorwaarde na zien.
Conclusie: Ik heb alleen een digitale offerte waarin de algemene voorwaarden niet meer inzichtelijk is.
Heb geen huurovereenkomst, geen automatische incasso ik heb helemaal niks!

Natuurlijk kan ik met wat zoeken online wel ergens een voorwaarden vinden... Maar ik hoor deze altijd beschikbaar bij de overeenkomst te hebben toch?

Zoals jullie wel snappen heb ik weinig zin om een maand huur te betalen terwijl de installatie niet eens werkt. Wat zijn mijn rechten hierin? Dit bedrijf is nogal dwars en valt slecht mee te praten.

Inmiddels wat mail verkeer verder:

Sinds 08-08-2018 is mijn omvormer defect.
Gezien de huur overeenkomst die ik niet kan inzien. En de algemene voorwaarden die ik niet kan inzien. Of de automatische incasso die ik niet schriftelijk heb, kan ik niks controleren.
Hierdoor zal ik het huur bedrag door 31 dagen delen en alleen betalen voor de dagen dat deze installatie ook daadwerkelijk werkt.

Hierbij verwacht ik dat de omvormer dan ook 17-08-2018 vervangen is.
Indien dit niet het geval is stel ik u in gebreken.

Hierbij verwacht ik ook de volledige ondertekende overeenkomst inclusief algemene voorwaarden te ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Reactie terug:

Wat betreft uw overige punten en het niet willen betalen van de huur heb ik van mijn collega begrepen dat wij hier niet over gaan. Mocht u dit niet willen betalen zal dit vanuit Essent ook een juridische kwestie worden. Wat betreft de omvormer doen wij uiteraard ons best om deze zo spoedig mogelijk te vervangen. Hopelijk u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Wat hij nu zegt is dat ik problemen met Essent ga krijgen. Das natuurlijk leuk bedacht maar het bedrijf is degene die de incasso moet doen en niet Essent ( na gevraagd, aangezien ik dus alleen een offerte heb en geen andere documenten waaruit het blijkt wie de verhuurder daadwerkelijk is )

Ook heb ik een mailtje ontvangen om de mogelijke fout op te sporen nadat ik 2 keer om de overeenkomst heb gevraagd.
Natuurlijk kon ik niks met hun online hulp programma maar leuk geprobeerd.

Grootste vraag: Wat kan ik nu nog doen?

dit zijn de algemene voorwaarden:

Artikel 9 Betaling
1. De maandelijkse vergoedingen die ingevolge de
Overeenkomst verschuldigd zijn, worden aan de Klant in
rekening gebracht.
2. De vergoedingen voor werkzaamheden die niet in de
Overeenkomst zijn inbegrepen, zullen contant dienen te
worden voldaan dan wel in rekening worden gebracht. In
het geval van een contante betaling door de Klant geldt de
getekende werkstaat als factuur en dient deze tevens als
kwitantie.
3. Indien de Overeenkomst aanvangt na de 1e van een
maand, gaat de verplichting tot betaling van de maandelijkse
vergoeding in op de 1e dag van de daarop volgende maand.
Bij beëindiging van de Overeenkomst na de 1e van de maand
vervalt de verplichting tot betaling van de maandelijkse
vergoeding met ingang van de 1e van de daarop volgende
maand. Dit geldt ook indien en voor zover het Toestel wordt
verwijderd. Indien het Toestel verwijderd wordt, verstrekt het
Bedrijf een ontvangstbevestiging aan de Klant welke als enig
geldend bewijs van de ontvangst van het Toestel door het
Bedrijf geldt.
4. Een factuur dient door de Klant te worden voldaan binnen
14 dagen na factuurdatum. Bij niet tijdige of niet volledige
betaling van de facturen is de Klant zonder dat enige nadere
ingebrekestelling noodzakelijk is, in verzuim. Niettemin wordt
door het Bedrijf een aanmaning verzonden waarin de Klant
nogmaals in de gelegenheid wordt gesteld de factuur binnen
14 dagen na ontvangst van de aanmaning te betalen en
waarin wordt vermeld welk bedrag aan incassokosten na het
verstrijken van die 14 dagen bij de Klant in rekening wordt
gebracht. Indien de Klant een rechtspersoon is, zijn naast de
incassokosten tevens administratiekosten verschuldigd. Bij
niet tijdige betaling is de Klant bovendien de van toepassing
zijnde wettelijke rente verschuldigd.
5. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de facturen
schort het Bedrijf al haar verplichtingen, voorvloeiende uit de
Overeenkomst op, totdat alsnog door de Klant al hetgeen de
Klant aan het Bedrijf verschuldigd is, betaald is.
6. Alle kosten welke door het Bedrijf worden gemaakt om nog
openstaande facturen te incasseren, zijn te allen tijde voor
rekening van de Klant.
7. Het niet-gebruiken van het Toestel levert geen reden op voor
het niet betalen van de facturen dan wel voor opschorting van
de betalingsverplichting. Onder niet-gebruiken wordt mede
verstaan het niet kunnen gebruiken van het Toestel indien de
elektriciteit-, water en/of gaslevering, om wat voor reden dan
ook, is onderbroken.

Voorwaarden Defect/reparatie

Artikel 13 Onderhoud en storingen
1. Het Bedrijf is verplicht:
1.1. Het Toestel zodanig te onderhouden dat dit veilig, doelmatig
en bedrijfszeker kan functioneren. Aan elektrische boilers
vindt geen (preventief) onderhoud plaats door het Bedrijf;
1.2. Storingen zoveel mogelijk op de dag van melding doch
uiterlijk binnen 24 uur na een storingsmelding, tenzij een
spoedeisend karakter naar het oordeel van het Bedrijf
ontbreekt, te verhelpen.
2. De Klant is verplicht:
2.1. het Toestel te behoeden tegen beschadiging, waaronder
bevriezing;
2.2. het Toestel te gebruiken overeenkomstig zijn aard en
bestemming en de door het Bedrijf en/of fabrikant gegeven
aanwijzingen voor het gebruik op te volgen;
2.3. Van het niet of niet behoorlijk functioneren van het Toestel
onmiddellijk kennis te geven aan het Bedrijf;
2.4. Geen wijzigingen aan het Toestel aan te (laten) brengen en
daaraan geen controle-, onderhoud- of herstelwerkzaamheden
te (laten) verrichten anders dan door het Bedrijf;
2.5. De door of vanwege het Bedrijf aangewezen functionarissen
in de gelegenheid te stellen het volgens de Overeenkomst
verstrekte Toestel te controleren, onderhouden, herstellen of
verwijderen;
2.6. Het voor huishoudelijk gebruik vervaardigde Toestel niet te
gebruiken voor bedrijfsmatig gebruik;
2.7. Tot afname van gas met de juiste gaskwaliteit (I2L) conform
de toestelspecificatie;
2.8. Tot het hebben van een deugdelijke/afdoende
opstalverzekering op basis van een allrisk dekking;
2.9.Om alle verplichtingen ingevolge de Overeenkomst stipt en
volledig na te komen, waaronder onder andere het betalen
van de huurtermijnen.
3. Van gratis reparatie en/of vervanging zijn uitgesloten:
3.1 Appendages en accessoires die op het Toestel zijn
aangesloten;
3.2. Afsluiters, overstortventiel, expansievat en overige apparatuur
die onderdeel uitmaken van de installatie;
3.3. Glasbreuk, krassen, schrammen en deuken;
3.4. Defecten aan, verlies en beschadiging van het Toestel als
gevolg van een gebeurtenis die gewoonlijk verzekerd is onder
(o.a.) een goede inboedelverzekering en opstalverzekering;
3.5 Defecten en Storingen als gevolg van het door de Klant niet
nakomen van de verplichtingen als genoemd in lid 2 van dit
artikel;
3.6 Alle materialen die tot het rookgasafvoersysteem behoren.

5337 16 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 13, 2018 om 14:01
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Piebe1 ,

U heeft deze vraag ook gesteld bij conculega Radar , lees daar nog eens de gegeven antwoorden , wat u kunt doen . klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=187037

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2018 om 14:13
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Verwacht u andere antwoorden dan dat u al kreeg op het Radar forum?

Mijn advies kort: als u daartoe voldoende aanleiding ziet de verkoper/verhuurder in gebreke en aansprakelijk stellen m.b.t. het noiet nakomen van de overeenkomst.

Pi
door Piebe1 - Aug 13, 2018 om 14:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

de boel hier verwijderen lukt mijn zelf ook even niet.

Sorry hoor dat ik graag zoveel mogelijk info verzamel

tenormin
door tenormin Aug 13, 2018 om 15:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoeft u toch ook niet te verwijderen?

Pi
door Piebe1 Aug 13, 2018 om 16:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

Staat blijkbaar op 2 sites met veel dezelfde lezers.

tenormin
door tenormin Aug 13, 2018 om 16:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Daar heeft u gelijk in; er zijn veel forumleden ook op Radar actief, maar de meeste antwoorden op Radar zijn alleen van forumleden daar en niet hier. Alleen sommigen, als ik de namen zo doorlees.

Ge
door Genee - Aug 13, 2018 om 14:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer een produkt binnen heel korte tijd na levering stuk gaat wordt aangenomen dat het al niet goed functioneerde bij levering.
U kunt dan stellen dat u een defect apparaat geleverd hebt gekregen en was het zonnepanelen systeem eigenlijk niet gebruiksklaar.
Of u in dat geval toch huur verschuldigd bent staat misschien in hun voorwaarden.
Ze geven zelf toe dat er een fabrieksfout in de omvormer zit, maar toch installeren om huur te kunnen innen?
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/garantie/ondeugdelijk-product/

Pi
door Piebe1 Aug 13, 2018 om 18:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het heeft gewerkt van 31-07 tot 08-08.

Met uw reactie kan ik verder borduren! Bedankt!

Ge
door Genee Aug 13, 2018 om 19:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar dat is erg kort, wanneer de leverancier weet dat er een productiefout in zit en toch installeert is dat vragen om problemen.
Dus omvormer was bij installatie al niet goed, ook al heeft deze 8 dagen gewerkt.
En ’s nachts zal de omvormer weinig te doen hebben met alleen maanlicht.

Pi
door Piebe1 - Aug 13, 2018 om 14:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Artikel 8 Vergoedingen 1. Ter zake van de huur van het Toestel is de Klant per maand aan het Bedrijf het in de Overeenkomst vermelde bedrag verschuldigd. 2. Het in lid 1 genoemde maandbedrag is de vergoeding voor het gebruik van het Toestel en de eventuele mee gehuurde appendages of plaatsingskosten, het onderhoud en het opheffen van Storingen. 3. Indien van overheidswege (prijs)maatregelen worden doorgevoerd, is het Bedrijf gerechtigd tot doorberekening daarvan

Artikel 9 Betaling 1. De maandelijkse vergoedingen die ingevolge de Overeenkomst verschuldigd zijn, worden aan de Klant in rekening gebracht. 2. De vergoedingen voor werkzaamheden die niet in de Overeenkomst zijn inbegrepen, zullen contant dienen te worden voldaan dan wel in rekening worden gebracht. In het geval van een contante betaling door de Klant geldt de getekende werkstaat als factuur en dient deze tevens als kwitantie. 3. Indien de Overeenkomst aanvangt na de 1e van een maand, gaat de verplichting tot betaling van de maandelijkse vergoeding in op de 1e dag van de daarop volgende maand. Bij beëindiging van de Overeenkomst na de 1e van de maand vervalt de verplichting tot betaling van de maandelijkse vergoeding met ingang van de 1e van de daarop volgende maand. Dit geldt ook indien en voor zover het Toestel wordt verwijderd. Indien het Toestel verwijderd wordt, verstrekt het Bedrijf een ontvangstbevestiging aan de Klant welke als enig geldend bewijs van de ontvangst van het Toestel door het Bedrijf geldt. 4. Een factuur dient door de Klant te worden voldaan binnen 14 dagen na factuurdatum. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de facturen is de Klant zonder dat enige nadere ingebrekestelling noodzakelijk is, in verzuim. Niettemin wordt door het Bedrijf een aanmaning verzonden waarin de Klant nogmaals in de gelegenheid wordt gesteld de factuur binnen 14 dagen na ontvangst van de aanmaning te betalen en waarin wordt vermeld welk bedrag aan incassokosten na het verstrijken van die 14 dagen bij de Klant in rekening wordt gebracht. Indien de Klant een rechtspersoon is, zijn naast de incassokosten tevens administratiekosten verschuldigd. Bij niet tijdige betaling is de Klant bovendien de van toepassing zijnde wettelijke rente verschuldigd. 5. Bij niet tijdige of niet volledige betaling van de facturen schort het Bedrijf al haar verplichtingen, voorvloeiende uit de Overeenkomst op, totdat alsnog door de Klant al hetgeen de Klant aan het Bedrijf verschuldigd is, betaald is. 6. Alle kosten welke door het Bedrijf worden gemaakt om nog openstaande facturen te incasseren, zijn te allen tijde voor rekening van de Klant. 7. Het niet-gebruiken van het Toestel levert geen reden op voor het niet betalen van de facturen dan wel voor opschorting van de betalingsverplichting. Onder niet-gebruiken wordt mede verstaan het niet kunnen gebruiken van het Toestel indien de elektriciteit-, water en/of gaslevering, om wat voor reden dan ook, is onderbroken.

audb
door audb - Aug 13, 2018 om 16:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u van te voren de "algemene voorwaarden" niet gekregen maar pas na de installatie? dan kan u zonder kosten het contract stop zetten dan is niet aan de voorwaarden voldaan.

Hebben ze deze wel toegestuurt wat zelfs per email mag dan zit u er gewoon aanvast.

Maar ze zeggen dat het een fabrikage fout is maar dat lijkt me echt puur uit hun duim gezogen te zijn.

Alle pannelen worden namelijk gecontrolleerd voor ze de fabriek verlaten edit redactie - Racisme is niet toegestaan

tijger1
door tijger1 Aug 13, 2018 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De omvormer is kapot. Niet de panelen.

Pi
door Piebe1 Aug 13, 2018 om 18:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de offerte zat een algemene voorwaarden.
Deze kon ik toen lezen voordat ik tekende.
Nu er problemen zijn kan ik deze voorwaarden niet meer lezen.

Inmiddels heb ik deze gekregen na veelvuldig vragen per mail.

Ik hoef ook niet per definitie van de panelen af, maar ik heb ook weinig zin om volle huur te betalen voor iets wat niet werkt.

he
door henry1942 Aug 17, 2018 om 23:42
100 Antwoorden / 28 Vragen

Tijger1 Er staat toch duidelijk in de vraag : Opbrengst panelen is heel laag en sommige werken niet.

marita5
door marita5 - Aug 13, 2018 om 16:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Piebe1 ,

Neem eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-consuwijzer

Pi
door Piebe1 Aug 13, 2018 om 18:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

marita5
door marita5 Aug 13, 2018 om 18:45
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

Pi
door Piebe1 - Aug 14, 2018 om 09:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijkheid over wie nou wat incasseert.

De offerte is via Essent aangevraagd.
Ontvangen van bedrijf x
Incasso gaat via energiewacht groep.

Ik word hopelijk deze week nog terug gebeld door de energiewacht groep.

Maar er staat nergens vermeld dat de incasso via hun gaat.
Hoor ik dan niet van Energiewachtgroep een voorwaarden te hebben?

marita5
door marita5 - Aug 14, 2018 om 10:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@piebe1 ,

Lees hier eens de voorwaarden van Energiewachtgroep betreft zonnepanelen ,
Ps : u heeft te maken met 3 verschillende partijen , wat een warboel .

https://www.energiewacht.com/productvoorwaardenzonnepanelen

DOOR PIEBE1 - 14 AUG. 2018 OM 09:57
3 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Duidelijkheid over wie nou wat incasseert.

De offerte is via Essent aangevraagd.
Ontvangen van bedrijf x
Incasso gaat via energiewacht groep.

Ik word hopelijk deze week nog terug gebeld door de energiewacht groep.

Maar er staat nergens vermeld dat de incasso via hun gaat.
Hoor ik dan niet van Energiewachtgroep een voorwaarden te hebben?

Pi
door Piebe1 Aug 14, 2018 om 10:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wist dus niet dat het via energiewacht groep ging.
Heb nooit deze voorwaarden gehad.

Er staat nergens in de offerte van bedrijf x dat dit via de energiewacht groep ging.

Ook lees ik weinig over huur, lijkt allemaal koop.

panter22
door panter22 - Aug 14, 2018 om 10:25
6599 Antwoorden / Vragen

De aanschaf gaat via Essent.
Wij regelen de aanschaf, het onderhoud en de verzekering. Huur zonnepanelen voor een vast bedrag per maand. Zodat u altijd weet waar u aan toe bent. Kortom: u regelt het dak, wij doen de rest.
https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/zonnepanelen/huur/index.html?ecmp=20180207SEA003W&gclid=EAIaIQobChMI3J62iI7s3AIVz7ztCh1EhQeJEAAYASAAEgL0RPD_BwE&gclsrc=aw.ds#

Essent regelt alleen maar. Je hebt een offerte van het installatiebedrijf. Essent laat verder alles over aan de servicepartner Energiewacht
https://www.energiewacht.com/over-energiewacht-groep/#

Pi
door Piebe1 Aug 14, 2018 om 10:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt.

Reactie van bedrijf x
Wat betreft uw overige punten en het niet willen betalen van de huur heb ik van mijn collega begrepen dat wij hier niet over gaan. Mocht u dit niet willen betalen zal dit vanuit Essent ook een juridische kwestie worden.

Nu blijk ik dus via energiewacht groep de incasso te krijgen.

Dit is nergens vermeld, ook nooit die voorwaarden gehad. Alleen de voorwaarden van bedrijf x.

panter22
door panter22 Aug 14, 2018 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je schrijft:
Heb geen huurovereenkomst, geen automatische incasso ik heb helemaal niks!

De zonnepanelen werken nog niet omdat de omvormer stuk is. Zodra alles goed werkt hoef je toch pas te betalen. En daar wordt aan gewerkt,
Essent of de Energiewacht weten nu dat de installatie nog niet naar behoren werkt.
Je kunt beter even wachten tot je een overeenkomst hebt gekregen met een rekening.

marita5
door marita5 - Aug 14, 2018 om 10:42
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@piebe1 ,

Bovenaan de link van de voorwaarden staat : Energiewacht levert samen met Essent .

Lees ook hier , veelgestelde vragen van Energiewachtgroep

https://www.energiewacht.com/klantenservice/veelgestelde-vragen/?category=5#faq-results

Pi
door Piebe1 Aug 14, 2018 om 10:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar ik hoor nu vandaag pas dat er een energiewacht groep tussen zit.

marita5
door marita5 Aug 14, 2018 om 10:51
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Piebe1 , ik vind het nalatig van het verhuurbedrijf om u niet de volledige informatie te verstrekken , nu heeft u te maken met 3 verschillende partijen . U moet overal zelf achteraan gaan , lekker verhuurbedrijf .
Zou ik ook niks meer van begrijpen .

Ge
door Genee - Aug 14, 2018 om 14:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik op de site van Essent zie is dat VoltaSolar de zonnepanelen installeert en Essent zorgt voor het onderhoud.
Lijkt me dat u alleen met Essent te maken hebt, wie zij de installatie en incasso laten doen is niet belangrijk voor u.
Essent moet zorgen dat het in orde komt, u huurt toch van Essent.

Pi
door Piebe1 Aug 14, 2018 om 18:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de offerte wat tevens de overeenkomst is van bedrijf x.
Essent zegt ook dat bedrijf x dit moet oplossen en voor de betaling moet ik bij de energiewacht groep zijn.

Ge
door Genee Aug 14, 2018 om 19:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat bedrijf moet het oplossen maar daar hoeft u toch niet achteraan.
Ga eens naar het Juridsch Loket in uw gemeente wat u nu het beste kunt doen.

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 15, 2018 om 16:01
509 Antwoorden / Vragen

Mooi verhaal en lekker kort en overzichtelijk..

Pi
door Piebe1 - Aug 22, 2018 om 12:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas werkt zowel Essent, Volta Solar en Energiewacht groep niet mee.
Eerder dan 19-09-2018 komen ze niks doen.

Op een e-mail met artikel 7:206bw en 7:207bw krijg ik alleen de algemene voorwaarden van hun toegestuurd en meer niet.

30-08 maar naar het juridisch loket en kijken of we er een zaak van kunnen maken ( dan is het gestelde termijn van 14 dagen voorbij )