Gi
door Giorgo Feb 28, 2023 om 17:26
Geldzaken & recht

Huur

Heb een eenmans praktijk gehad. Kon toendertijd geen huis kopen en vanwege mijn inkomen alleen in de vrije sector wonen. Sinds 1997 woon ik in de vrije sector in mijn appartement. De huur is nu nog 1300 pm excl bijkomende kosten gas licht verzekeringen enz. . Nu ben ik met pensioen. Ik heb een klein pensioen en AOW. Ik zou wel goedkoper willen wonen omdat de huur met mijn pensioen en aow binnenkort niet meer te betalen is. 1000 euro is echt maximaal wat ik zou kunnen betalen denk ik. En misschien meer kans krijg op de woningmark. Voor een sociale huurwoning kom ik onderaan de lijst te staan werd mij verteld. Ik ben op zoek naar een senioren woning tot maximaal 1000 euro. Maar ik voorzie dat ik zolang moet wachten en dus de huur niet meer kan betalen. Is er een oplossing voor hen die noodgedwongen in een vrije sector woning zijn beland zodat men niet scheefwoonde. Maar nu is het inkomen zodanig gedaald dat de huur in de vrije sector niet meer op te brengen is. Maar om terug te gaan naar sociale huur of een lagere huur weet ik niet of daar regelingen voor zijn. Ik werk inmiddels niet meer. Zou wel willen maar om gezondheids redenen is dat niet meer op te brengen. Dus nu alleen pensioen (450 euro) en AOW ongeveer 1350 euro. Mijn hulp vraag is een advies of een mogelijke oplossing of wat zijn mijn rechten. Heb al overal gekeken en gezocht op google en dezelfde berichten gestuurd naar de politiek, gemeente, en andere instanties. Nooit reactie gekregen.

6455 14 Rapporteer

getty
door getty - Feb 28, 2023 om 17:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom heeft u dit niet eerder bedacht en u jaren geleden ingeschreven?

u zou kunnen proberen urgentie aan te vragen op basis van financiële reden.

Informeer in uw gemeente naar de mogelijkheden. Maar het feit dat u hier zelf nalatig in bent geweest kan een afwijzingsgrond zijn.
Mocht u spaargeld hebben zal u dat moeten gebruiken.

Rechten zijn er niet in deze.

sw
door swat1500 - Feb 28, 2023 om 17:36
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten zijn hier geen regelingen voor. U zit, qua inkomen, niet op het bestaansminimum. De enige oplossing, op dit moment, is verhuizen naar een woning met een lagere huur.
U kunt wellicht in gesprek gaan met de verhuurder over een huur verlaging. Nee heeft u, ja kunt u wellicht krijgen.
Er zijn wel geluiden dat de politiek de maximale huurprijs voor de huurtoeslag wil laten vervallen. U zou in dat geval wellicht huurtoeslag kunnen krijgen. Het is helaas, voor u, nog niet zover.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2023 om 17:43
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Rechten? Helaas, die heeft u niet(meer).

Wellicht kunt u ergens een kamer huren/hospita idee. Ik vrees dat u voorlopig niet aan een betaalbare woning voor u komt. Zelfs niet met uw toch wel mogelijke huur.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2023 om 23:02
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Giorgo,

Er zijn velen in uw situatie .

Ik raad u aan om uw kwestie voor te leggen aan stichting Humanitas, klik op de volgende link :

https://www.stichtinghumanitas.nl/contact

JMA2
door JMA2 - Mar 1, 2023 om 00:08
116 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe hard het ook klinkt u geeft deze situatie over uzelf afgeroepen. U heeft als zelfstandige gewerkt als ik goed begrijp, dan weet u dat u een spaarpot voor later aan moet leggen. Uw pensioen van 450 euro zet niet echt zoden aan de dijk en dat kon u al jaren vtv weten. Ook het niet (tijdig) inschrijven voor een woning is aan u.
Humanitas kan u niet helpen, half Nederland zoekt vanwege hun financiën een goedkope woning en uw verhuurder gaat zeker geen 300 euro korting op de huur geven. U zal zelf een verhuurder met een betaalbare woning moeten zien te vinden.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 1, 2023 om 10:40
341 Antwoorden / 13 Vragen

Verhuizen naar Portugal, met dat geld bent u de man. Zonnig land, goedkoop en huurprijzen zeker betaalbaar. Goede medische voorzieningen en ook zeker goedkoop, u houdt meer geld in de knip over dan in Nederland in ieder geval. Kijk een op https://www.idealista.pt/arrendar-casas/lisboa/com-apartamentos/

Waarom eigenlijk niet?

door 526996 - Mar 1, 2023 om 12:00
32 Antwoorden / 0 Vragen

Laat je bij meerdere gemeenten inschrijven en in welke gemeente wilt u wonen?er zijn ook nog andere mogelijkheden voor inschrijving bijv woongemeenschap,knarrenhof.als je maar voldoet aan de eisen die aan een sociale huurwoning geëist worden. Laat het maar weten,misschien is er voor u een oplossing.

Irene Reydon
door Irene Reydon - Mar 1, 2023 om 13:13
3 Antwoorden / Vragen

Hoi, ik zit in dezelfde situatie. Ook met een wachttijd van 29 jaar, kom ik nergens voor in aanmerking. Er is ook een nieuwe Huisvestingsregeling bij Woningwet gemaakt voor de regio Amsterdam met wachtenden, urgentiepunten ed. Ik kom nu soms in aanmerking voir een 2 kamer seniorenwoning in Wormerveer. Ik heb nu een kleine 4 kamerwoning en woon al mijn hele leven in Amsterdam. Of ik ben nr.1422. Als u het nog snapt, mag u het mij vertellen. Ps en woningbouwverenigingen zijn telefonisch niet meer te bereiken

ma
door marleenvanh - Mar 1, 2023 om 14:35
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt er misschien aan waar u nu woont (stad) en of u wellicht in een ander deel van het land goedkoper zou kunnen huren. Is wel een grote verandering, maar indien u bijvoorbeeld weinig familie heeft en een deel van die familie woont in een gebied waar de huren lager liggen dan zou dit het proberen waard kunnen zijn. Voor ouderen geldt niet zelden sociaal gebonden i.p.v. economisch gebonden om in aanmerking te komen voor een woning via een woningcorporatie. Een hoop 'pie in the sky' maar ik ken uw situatie niet op dit gebied. Wellicht....

ze
door zeemannetje - Mar 1, 2023 om 15:07
120 Antwoorden / 0 Vragen

Sowieso inschrijven anders kom je nooit in aanmerking. En daarna kijken of je urgentie kunt krijgen. Maar er zijn ook heeel veeeel andere mensen die urgentie hebben. Succes.

ro
door ronny530 - Mar 1, 2023 om 18:09
2778 Antwoorden / 41 Vragen

U zit muur vast, verhuizen naar een sociale woning is gezien de wachttijd geen optie voor een vrije sector woning komt u gezien uw huidige inkomen van 1800 euro ook niet in aanmerking en met de huur die u nu betaald exclusief bijkomende kosten houd u geen geld meer over om boodschappen te doen. U dient zo snel als mogelijk een afspraak met uw gemeente te maken om uw situatie voor te leggen want u komt geheid in de schulden want als u één rekening niet kunt betalen lopen de schulden zeer snel op en staat u binnen een paar maanden dakloos op straat. De gemeente kijkt niet naar nalatigheid maar naar de situatie waarin u nu verkeert en kunnen mogelijk tijdelijke huisvesting voor u vinden want één ding staat vast in die dure huurwoning kunt u niet blijven wonen. Nogmaals vraag uw gemeente om hulp en zoek niet meer zelf naar oplossingen want die zijn er niet meer.

me
door mein33 - Mar 1, 2023 om 19:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kijk eens op de site van FUNDA naar huurwoningen in de regio waar u zou willen wonen en mogelijk valt er door te verhuizen het e.e.a. te besparen op de woonlasten.

pr
door praat mee - Mar 1, 2023 om 20:55
30 Antwoorden / Vragen

Neem een kostganger of mede huurder

door 526996 - Mar 3, 2023 om 11:55
32 Antwoorden / 0 Vragen

Als u echt uit het westen weg wilt is er een mogelijkheid om u in Gelderland in te schrijven voor een seniorenwoning zonder extreem  lange wachtlijst.maar u moet eerst via een site uitzoeken wat uw maximale haalbare huur mag zijn.hou rekening met een huur van algauw 700 euro per maand maar dan kan er nog sprake zijn van huursubsidie .dus eerst uitzoeken wat de maximale huur voor u mogelijk is.en dan wil ik wel voor u kijken.als u reageerd op dit bericht geef ik u wel mijn mailadres