sp
door spidertje Apr 4, 2020 om 13:55
Geldzaken & recht

Huurcontract beeindigen

Ik ben zo naief geweest om afg sep 2019 een appartement te huren in Den Haag op basis van een mondelinge toezegging dat ik deze woning na 6 maanden zou kunnen opzeggen, overigens wel 2x per mail/whatsapp ook nog eens bevestigd in oa oktober 2019 en recent in 2018.

De afspraak vd makelaar met de verhuurder/eigenaar als toevoeging op het huurcontract is dat ik na 6 maanden kan opzeggen met een eenmalige extra betaling van 600 euro ivm schoonmaak/extra activiteiten ivm nieuwe huurder(s).

Woning had ik gehuurd aangezien ik in Nijmegen woon en in Den Haag ah werk ben. Nu ik ivm Corona niet meer op kantoor mag komen en vanuit huis moet werken leek het verstandig om de huur met inachtneming van 1 maand opzegtermijn op te zeggen, want heb er namelijl weinig tot niets meer te zoeken.

Verhuurder geeft nu aan dat er geen aaanvullende afspraak is gemaakt, ontkent telefoongesprek met makelaar en mezelf, en baseert zich op contract dat ik nav het telefoongesprek niet heb laten aanpassen, naief als ik ben...:(

Wat kan ik ondernemen om deze mondelinge afspraak na te kunnen (laten) komen of zit ik vast in een contract aan een woning waar ik niet meer verblijf?

Marcel.

5187 11 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Apr 4, 2020 om 14:06
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarvoor heeft u getekend? Wel gelezen. Dit is bindend. Dat contract. Als daar instaat jaarcontract moet u jaar uitzitten ook al heeft hij mondeling 6 mnd gezegd .
Of na 6 mnd wordt automatisch verlengt met weer 6 mnd dan moet u zich hier ook aan houden.
Wij hebben geen contract dus kunnen niet mee lezen. Kan best zijn omdat u nu in nieuwe 6 mnd zit u kunt opzeggen maar eerst deze 6 mnd weer moet uitzitten met opzeg termijn van minimaal 1 maand .  Dat u daar niet verblijft maakt contract niet ongeldig. Dat is u keuze.
Mondeling kunt u niet bewijzen dus getekend document is bindend. U had notitie er wijziging moeten laten aanbrengen voor tekenen .

uwjurist
door uwjurist Apr 4, 2020 om 14:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onjuist,deels is dat oud recht. Deels klopt het helemaal niet (steeds weer tijdelijk kunnen verlengen bijv. Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik

Zie mijn antwoord hieronder.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Apr 4, 2020 om 14:08
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U mag wel degelijk tussentijds opzeggen als het gaat om een tijdelijke huurovereenkomst van maximaal 2 jaar.

Zie bijvoorbeeld https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-voor-tijdelijke-verhuur-zijn-er

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

sp
door spidertje Apr 5, 2020 om 11:24
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het issue vrees ik, het is namelijk onbepaalde termijn met minimaal 1jr looptijd.

Vervelende is dat ik ben afgegaan op de afspraken die ik met de makelaar heb gemaakt op basis wat hij me heeft doorgegeven (persoonlijk, telefoon, whatsapp) aan afspraken die hij met de eigenaar vh pand heeft gemaakt.

Ik heb dat vervolgens niet als toevoeging aan het contract laten opnemen omdat ik vertrouwde op de gemaakte afspraken tussen makelaar en eigenaar vh pand.

Blijkbaar is dat niet (bijna) meer mogelijk in deze wereld.......:(

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2020 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de huur per maand betaald wordt, js uw opzegtermijn éen maand. Ook al hebt u mondeling een termijn van zes maanden afgesproken eneventueel schriftelijk een langere termijn. De wet staat aan uw kant.

sp
door spidertje Apr 9, 2020 om 19:17
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou fijn zijn mocht ik me daarop dienen te beroepen.

diumenge
door diumenge - Apr 5, 2020 om 11:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt toch afspraken met de makelaar op Whatsapp en/of mail staan? Dat is mogelijk je enige uitweg.

Een overeenkomst van onbepaalde tijd, die voor minimaal 1 jaar is aangegaan, kan normaliter niet vóór het verstrijken van dat jaar worden opgezegd.

Sp
door Spiem112 - Apr 5, 2020 om 14:23
12 Antwoorden / 2 Vragen

U stelt een huurcontract voor onbepaalde tijd te hebben met een minimale huurperiode van 1 jaar. Er zijn via mail/whatsapp afspraken gemaakt die in strijd zijn met het huurcontract. Afspraken via mail of whatsapp zijn niet mondeling maar schriftelijk en kunt u dus aantonen. De vraag is dus eigenlijk of, zonder nieuw contract te tekenen, deze afspraken de huurovereenkomst hebben gewijzigd. Dat antwoord heb ik helaas niet voor je..

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2020 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier.

https://www.devoort.nl/nieuws/2018/04/19020

Dan zit u er dus een jaar aan vast, waarschijnlijk.

Dan maar onderverhuren voor die paar maanden. lijkt me genoeg vraag in Den Haag.

En wat doet u dan als u over twee maanden of zo weer in Den haag aan het werk kan/moet?

sp
door spidertje Apr 8, 2020 om 16:00
0 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het artikel. Is dus nog niet 100% helder wat de doorslag geeft als ik het zo lees.Vraag is even van wanneer dat artikel is, zal de schrijvers eens een berichtje sturen :-)

Onderverhuur is inderdaad een mogelijk alternatief, interesse?? :-)

Geen idee hoe snel de "intelligente lockdown" weer wordt vrijgegeven, en of ik dan nog een contract heb. Voorlopig loopt dat tm mei, gezien de economie zou dat maar zou anders kunnen worden vanaf juni. Aan de andere kant ben ik druk ah werk en lever (denk ik) kennis en kunde plus waarde, althans dat hoor ik regelmatig haha.

mo
door mof - Apr 6, 2020 om 13:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Pakking kapot is normale slijtage, dus zult u moeten bewijzen dat dit tijdens de beurt al slecht is gemonteerd of niet vervangen terwijl dat wel had gemoeten.

Ar
door AriEllis Apr 6, 2020 om 15:32
57 Antwoorden / Vragen

Topantwoord ;-D

mo
door mof - Apr 6, 2020 om 14:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een huurcontract voor bepaalde termijn betekent niet dat u niet eerder mag opzeggen. Het betekent slechts datuw huisbaas aan u kan melden tegen het eindevan de looptijd dat u weg moet.
U kunt eerder opzeggen als u wilt. De oozegtermijn hangt af van de huurbetaaltermijn. De opzegtermijn mag niet langer zijn. Als u per maand betaalt mag u per maand opzeggen.

Verder, als de huisbaas u niet verteld weg te gaan na die zes maanden, maar u daar laat wonen zonder nieuw contract gaat het contract automatisch over in een contract onbepaalde huurtermijn.

maar, u kunt gewoon oozeggen, wel bent u de 600€ kwijt.

tijger1
door tijger1 Apr 6, 2020 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de reacties nog eens van de Ts. Het blijkt een huurcontract te zijn voor ONBEPAALDE tijd maar minstens een jaar.

panter22
door panter22 - Apr 6, 2020 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Het huurcontract heb je ondertekend, dus dat is geldig. Je hebt een huurcontract voor onbepaalde tijd. maar je mag pas na 1 jaar opzeggen.
Nadat je het huurcontract hebt getekend, wil je dus van die 1 jaar naar 6 maanden gaan.
Je hebt op schrift dat dit akkoord is.
Maar die afspraak van €600 is wel wat vreemd. Immers eindschoonmaak doe je zelf en extra acticviteiten voor het vinden van een nieuwe huurder is voor rekening van de verhuurder.
Heb je de makelaar en verhuurder die bevestigde mail/app niet gestuurd en een reactie gevraagd?

sp
door spidertje Apr 8, 2020 om 15:51
0 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard heb ik om een reactie gevraagd.

Makelaar is het met me eens, dat deze aanvullende afspraak is gemaakt door hem samen met de verhuurder. De verhuurder (eigenaar) van het pand niet (ontkent dat de afsrpaak uberhaupt is gemaakt) en beroept zich op het contract waar deze afspraak niet nader is toegevoegd/bijgevoegd.

Beetje het "wir haben es nicht gewusst" syndroom als je het mij vraagt.....

600 euro was ivm extra schoonmaak, betreft gemeubileerde verhuur en extra werk dat men heeft aan het vinden van nieuwe huurders. Zo is me dat verteld.

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2020 om 16:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u maakt toch afspraken met die verhuurmakelaar, niet met de eigenaar.

panter22
door panter22 Apr 8, 2020 om 19:24
6599 Antwoorden / Vragen

De verhuurmakelaar heeft bevestigd dat hij de afspraak met jou namens de verhuurder heeft gemaakt.
Als de verhuurder later daar niets meer van weet of wil weten, dan is dat een zaak tussen de verhuurmakelaar en de verhuurder.
Wat doet die makelaar nu, niets?
Je kunt ook nog even advies vragen aan het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/
Voor een voorbeeldbrief: (even bij vermelden van de afspraak met de verhuurmakelaar en een kopie van de e-mails toevoegen)
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-huur-opzeggen/

sp
door spidertje Apr 9, 2020 om 19:23
0 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden. Makelaar is inderdaad ondergedoken geloof ik....

Ik heb het antwoord dat u aangeeft ook keer op keer herhaald zowel naar verhuurder als de makelaar met de vraag om tot een oplossing te komen met inachtneming vd afspraken die er gemaakt zijn.

Ze zullen wel bang zijn om opdrachten vd verhuurder te verliezen.... als ik ze was zou ik helemaal geen zaken meer met zon verhuurder willen doen overigens.

Ik heb juridische assistentie van een specialist op dit gebied, en die geeft ook aan mijnheer "u wordt in de maling genomen" en ook de 600 euro hoeft feitelijk niet betaald te worden.

kortom wordt vervolgd :)

1paul
door 1paul - Apr 7, 2020 om 08:15
3146 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon nog de verschuldigde maand betalen en daarna niets meer, u mag wettelijk gewoon per maand opzeggen...

diumenge
door diumenge Apr 7, 2020 om 08:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ooh, een contract is niets waard?

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets Apr 7, 2020 om 17:49
29 Antwoorden / Vragen

@DIUMENGE de wet gaat boven een contract.

diumenge
door diumenge Apr 7, 2020 om 17:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Delicieusoffzoiets, ja en wat zegt de wet dan?

1paul
door 1paul Apr 8, 2020 om 14:19
3146 Antwoorden / 0 Vragen

dat je deze PER MAAND op mag zeggen....

diumenge
door diumenge Apr 8, 2020 om 14:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doe daar eens link van dan 1Paul. TS heeft een contract afgesloten voor onbepaalde tijd met daaraan de toevoeging dat het contract een looptijd van minimaal 1 jaar heeft. Jij stelt dus dat dat niet mag, dan kan je dat waarschijnlijk ook aantonen.

tijger1
door tijger1 Apr 8, 2020 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de link in mijn reactie van 5 april eens helemaal door.

diumenge
door diumenge Apr 8, 2020 om 18:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, naar de rechter dus.

panter22
door panter22 Apr 8, 2020 om 18:56
6599 Antwoorden / Vragen

Helemaal niet naar de rechter. Nog maar een stukje tekst ter onderbouwing van de reactie van Tijger1
Goed regelen
Wij raden met klem aan om dit goed te regelen, onder meer door in de huurovereenkomst duidelijk te vermelden om welke huurovereenkomst het gaat: een tijdelijke huurovereenkomst of een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Daarnaast is aan te raden om in de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd geen ‘bepaalde tijd’ of een initiële huurperiode vast te leggen, maar alleen een datum te vermelden tot welke de huurder de huurovereenkomst niet mag opzeggen. Zo kan er minder snel verwarring ontstaan over de vraag of dit misschien als een ‘bepaalde tijd’ moet worden gezien. Wij hebben naar aanleiding van de wetswijzigingen per 1 juli 2016 nieuwe model huurovereenkomsten opgesteld, waarin dit is verwerkt.
https://vastgoedjournaal.nl/news/29017/column-huurovereenkomst-voor-onbepaalde-tijd-met-minimale-huurtermijn-kan-dat-nog-

1paul
door 1paul Apr 9, 2020 om 08:33
3146 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft niet naar de rechter, je zegt op en betaald nog een maand huur na opzegging en dan is het aan verhuurder wat deze doet hiermee, als ie slim is informeert deze zichzelf en neemt zijn verlies, doet ie dit niet dan kan ts met de wet in zijn hand reageren....

sp
door spidertje Apr 9, 2020 om 19:24
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is ook het advies dat ik heb gekregen van een juridisch specialist op dit vakgebied. Gaan we volgen :)

1paul
door 1paul Apr 10, 2020 om 14:41
3146 Antwoorden / 0 Vragen

mooi dat je terugkoppeld, zien we vaak anders, dank je daar voor!!!!

sp
door spidertje Apr 26, 2020 om 10:41
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ter info, verhuurder is geinformeerd en geattendeerd op de volgende wettelijke bepalingen:

art 7:271 lid2 BW, 7:271 lid 5 BW en 7:271 lid 8 BW waarbij is aangegeven dat opzegtermijn van 1 maand van kracht is, dat borgsom conform afspraken terug te betalen en indien men dat niet doet dat incasso wordt gestart waarbij kosten ad verhuurder worden doorbelast.

Ik verwacht eigenlijk gezien de autistische opstelling tot op heden dat verhuurder niet van standpunt veranderd, onverstandig maar goed we zullen zien :)

1paul
door 1paul Apr 26, 2020 om 14:37
3146 Antwoorden / 0 Vragen

top gedaan en nu maar afwachten, succes!!!!

sp
door spidertje Jun 23, 2020 om 19:53
0 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels wat verder in de tijd, zaak is afgerond echter vanwege afweging kosten baten heb ik niet doorgezet met een rechterlijke procedure.

wel is het zo dat de verhuurder van nada noppes niks willen bewegen mij inmiddels deels is tegemoet gekomen.

ipv dat ik nog 3500 euro zou moeten betalen heb ik 2500 euro ontvangen. Dus dat is 6000 euro verschil. Dus moeite waard.

Ik had 5200 euro willen ontvangen conform de gemaakte mondelinge afspraken, en aangezien de verwachting was dat een rechterlijke procedure zon beetje 3-4k zou kunnen gaan kosten heb ik me maar neergelegd bij het verlies.

Altijd beter dan niks.....

Iedereen bedankt voor de adviezen.

1paul
door 1paul Jun 24, 2020 om 07:13
3146 Antwoorden / 0 Vragen

als jij echt recht hebt op dat geld en je hebt afspraken op papier dan hoef je helemaal niet naar de rechter en kun je een gerechtsdeurwaarder inschakelen om nakoming van de gemaakte afspraken te vorderen....

Kost je in principe niets maar dat kunnen de deurwaarders je beter vertellen....

panter22
door panter22 Jun 24, 2020 om 08:05
6599 Antwoorden / Vragen

@spidertje,
Mooi dat het in onderling overleg opgelost is.  Bedankt voor het terugmelden,

rj
door rjw - Jun 23, 2020 om 20:58
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Als je het contract hebt getekend na het ontvangen van de whatsappberichten en emails (en mondelinge afspraken), dan gaat het contract voor. De andere communicatie is dan onderdeel van onderhandelingen die niet in het overeengekomen contract zijn terechtgekomen.