Ji
door Jillzz91 Oct 23, 2018 om 20:23
Geldzaken & recht

Huurcontract overgenomen

Ik stel deze vraag hier voor mijn moeder.
In 2009 is ze bij een man gaan wonen in een huis waar hij al vanaf 1987 zit.
Mijn moeder heeft zich in 2009 ingeschreven, in februari 2012 als medehuurder, en november 2012 als hoofdhuurder.
Voor 2009 had deze man al het 1 en ander aan het huis veranderd zoals:
-Verlaagd plafond in de keuken
-Extra schuren gebouwd in de tuin
-Een kast om de verwarming heen
-Het 1 en ander op zolder verbouwd.
En nog een paar dingen. Maar na schijnt dat deze man nooit toestemming heeft gevraagt aan de woningbouw om de veranderingen te plaatsen.

Nu is deze man in november 2012 overleden en mijn moeder heeft dus het contract overgenomen en is hoofdhuurder van het huis.
Vandaag de dag wilt mijn moeder verhuizen, maar het huis moet in originele staat worden opgeleverd.
Ten eerste weet ze al niet hoe het huis er van te voren uit zag (de zogehete originele staat).
En ten tweede moet ze nu dus €5000,- betalen om die veranderingen terug te brengen naar het origineel. Dit geld heeft ze zogezegd niet.

Misschien niet geheel onbelangrijk om te weten is dat mijn moeder nooit een erfenis heeft overgenomen en zij verder geen samenlevingscontract hadden.

Kortom, mijn moeder woonde er net 3 jaar toen deze man overleed, is het logisch dat mijn moeder voor alle kosten opdraaid terwijl die al waren gedaan voor haar komst?
Hoewel het contract wel zegt dat het naar de originele staat terug moet?
Of kan ze op de 1 of andere manier onder bepaalde kosten uit komen?

Alvast bedankt voor de reacties!

5386 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2018 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, het is logisch dat uw moeder voor deze kosten opdraait. Ten eerste woont zij daar, ten tweede is zij medehuurder geworden en na het overlijden van haar partner is zij dus hoofdhuurder geworden.

Maar dan komt de vraag over de hoogte van de kosten. Wie heeft die hoogte bepaalt? En wat wordt daar voor gedaan?

Is er een opname staat van het gehuurde door de partner, waaruit valt op te maken hoe sommige zaken waren?

Die schuren lijken me eerder een verbetering, net zoals een kast om de verwarming.

Laat haar zich per omgaande helpen door het Juridisch Loket om in ieder geval het bedrag naar beneden te krijgen.

panter22
door panter22 - Oct 24, 2018 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je moeder is huurder en de veranderingen zijn door haar vroegere partner zonder toestemming van de woningstichting? gedaan.
Die veranderingen moeten bij verhuizing ongedaan worden gemaakt, tenzij er sprake is van een verbetering.
De woningstichting vindt de veranderingen geen verbetering en het is duidelijk dat haar vroegere partner deze veranderingen heeft aangebracht.
Dan krijg je als huurder de gelegenheid om zelf deze veranderingen weer uit de woning te slopen en er voor te zorgen dat alles weer netjes wordt. Dus het plafond er uit, gaten in het originele plafond dichten, eventueel laten stucken en verven. De schuren verwijderen en afvoeren naar de vuilstort, etc. De woning moet er weer keurig uitzien, zodat de volgende huurder er weer in kan wonen.
Doe je dat niet, dan doet de woningstichting dit voor jou op jouw kosten. Meestal gebeurt dat door een bouw en schildersbedrijf en dat is niet goedkoop. In het geval van je moeder €5000.
Wat je kunt doen is zelf met een aantal familileden en vrienden het huis in orde maken. Je kunt ook een klusjesbedrijf inhuren.
Dat is een stuk goedkoper.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2018 om 09:49
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als gemeld, als er sprake is van verbeteringen waardoor ook waardevermeerdering van de woning is er in beginsel niets aan de hand. En een schuur is redelijk eenvoudig te slopen zonder kosten, anders dan eventuele afvoer van het gesloopte materiaal maar mogelijk is er wel iemand te vinden die de sloopp gratis doet met meenemen van het bruikbare materiaal. Een kast om een verwarming is ook zo gesloopt lijkt mij en op de zolder lijkt het mij dat daar spreake is van verbetering.
Vraag nader advies bij een Juridisch Loket.
https://www.juridischloket.nl/contact/

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 24, 2018 om 13:07
509 Antwoorden / Vragen

Over het algemeen blijft er als de woningbouwvereniging met de vordering naar een kantonrechter gaat weinig van over.Offewel woningbouwverenigingen hebben vaak de neiging om een extra slaatje uit een verhuizing te halen.Dus moet je direct  bezwaar  aantekenen tegen deze gang van zaken.

1paul
door 1paul - Oct 24, 2018 om 14:25
3101 Antwoorden / 0 Vragen

zo simpel is het niet, de verhuurder moet een opname staat overleggen van de staat van de woning waarin deze was toen uw moeder het kontrakt aanging, is deze er niet laat de verhuurder dan maar bewijzen in welke staat deze woning was volgens hen...

oftewel, vraag de verhuurder om de opnamestaat (2012) en als ze deze niet kunnen produceren wijs dan hun vordering af...

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2018 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeder was sinds 2012 medehuurder, en dan wordt je, als de andere huurder is overleden, automatisch hoofdhuurder. Zonder opnamestaat in 2012. De opnamestaat van 1987 is van toepassing.

mo
door mof - Oct 24, 2018 om 16:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw moeder hoofdhuurder is, is ze gebonden aan het contract. Ze heeft het contract overgenomen. Op dat moment van overname had ze moeten controleren wat de consequenties waren van de aan en ombouwen. HEt enige dat u kunt hopen is coulance van de woningbouwvereniging. Maar die moet het huis ook weer verder verhuren, en dan is 5000 euro toch wel veel geld

Yv
door Yvonne_909 - Oct 24, 2018 om 16:52
42 Antwoorden / 2 Vragen

Je moeder heeft wsl. 2 x moeten tekenen voor de huurovereenkomst (1 x als medehuurder en de 2e keer als hoofdhuurder).
In hoeverre is zij op de hoogte gesteld van alle huurvoorwaarden?
Is zij er destijds ook van op de hooge gebracht dat als zij het huis ooit zou verlaten, zij alles in de originele staat terug zou moeten brengen en wat dan die originele staat zou zijn?
Ik heb 14 jaar geleden ook te maken gehad met een makelaar die met dit soort (onzinnige) eisen aankwam zetten.
In de 3 jaar dat ik die woning huurde is er een wisseling van eigenaar geweest.
Wij hebben niet opnieuw een huurcontract hoeven te tekenen en waren ook niet op de hoogte gesteld van de nieuwe huurvoorwaarden.
In die tijd dat wij weg gingen, verhuisden meerdere mensen. Zij hadden ook te horen gekregen dat alles in de oude staat gebracht moest worden.
Zelfs zo goed als nieuwe keukens etc. wat alleen maar positieve verbeteringen waren en alles moest wit geverfd worden.
Ik heb dat destijds aangevochten op grond van artikelen uit het Burgerlijk Wetboek en advisering door jurist.
Makelaar werd in het ongelijk gesteld.

simon55
door simon55 - Oct 24, 2018 om 17:08
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij m n overburen was dat ook t geval. Maar t wordt n beetje lastig om nog n kozijn o i d uit 1947 te vinden..

ja
door januitgroningen - Oct 24, 2018 om 19:46
53 Antwoorden / 2 Vragen
panter22
door panter22 - Oct 25, 2018 om 13:31
6599 Antwoorden / Vragen

De huurovereenkomst is aangegaan in 1987.
Dan gelden de volgende regels:

Heeft u voor 1 augustus 2003 een huurovereenkomst gesloten? Dan moet u als huurder bewijzen dat deze veranderingen er al waren bij het aangaan van de huurovereenkomst.

Had u
geen toestemming van de verhuurder voor de veranderingen? Dan moet de woning bij huuropzegging in dezelfde staat zijn als bij het aangaan van de huurovereenkomst. Bij grote veranderingen die een verbetering opleveren wil de verhuurder meestal niet dat u de verandering terugdraait. Denk aan het plaatsen van centrale verwarming of keuken. Ga met uw verhuurder in gesprek over een mogelijke vergoeding.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/