lexgensen
door lexgensen Oct 14, 2016 om 12:02
Geldzaken & recht

Huurdesrecht

9 jaar geleden een appartement gehuurd van SGBB, dat was een 65+ woning. Voor ons een reden om deze prijzige woning toch te gaan huren. Na een paar jaar werd SGBB (o.m. door malversaties leiding SGBB) verkocht aan Vestia. Vestia hanteerde toen een leeftijdsgrens van 55+ dit is ons opgelegd waar blijkbaar iedereen wel mee kon leven. Noodgedwongen heeft Vestia (mede door allerlei interne toestanden) een deel van haar woningen verkocht. Ook ons appertement werd verkocht aan Patrizia, die het beheer van onze woningen heeft ondergebracht bij MVGM.  Deze heeft een woning na een tijdje leegstand onder gunstige voorwaarden verhuurd aan (in onze ogen) jongelui. Deze mensen passen door hun gedrag absoluut niet in onze wooongemeenschap.
Kan het zomaar zo zijn dat iedere nieuwe eigenaar de regels zonder overleg met bewoners veranderd?
Wij hebben destijds bewust allemaal gekozen voor een 65+ complex en voelen ons pupulair uitgedrukt bedonderd.
Kunnen wij hier iets aan doen?
Graag Uw advies

945 5 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2016 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er is toch helemaal geen sprake van een woongemeenschap?

En ja, dat mag een nieuwe eigenaar doen, ook een oude eigenaar trouwens. Komt steeds vaker voor dat vroegere 55+ woningen, ook aan jongeren en andere doelgroepen (bijv. ex-daklozen, ex-psychiatrische patiënten enz.) worden verhuurd.

ja
door jackyh Oct 14, 2016 om 14:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Nou is zij/hij helemaal panisch. Als je valt over jongeren dan raak je helemaal in paniek bij jouw voorbeelden. Moest er zelf om lachen.

Cookies
door Cookies Oct 14, 2016 om 15:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ken ook verzorgingshuizen waar ze etages hebben verhuurd aan kostgangers van het Leger des Heils, studenten, alleenstaande moeders enz. Bij mij in het complex is een woning gehuurd door één of andere instantie voor herplaatsing ex-gedetineerden. Heb er al aardig wat in en weer uit zien gaan. (Er uit, omdat ze van zelfstandig wonen een puinhoop maken.)

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2016 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U huurt een appartement, waar eerst blijkbaar bijzondere regels voor toewijzing waren. Die regels zijn in de loop der tijd gewijzigd, door die wbv. Maar dat staat die wbv vrij.

Als de nieuwe bewoners overlast veroorzaken, kunt u hen daar op aanspreken, ook eventueel de wbv. Maar u hebt geen recht van spreken ivm hun leeftijd.

Ze worden overigens automatisch ouder. :-))

Er zijn nu "bejaardenflats" waar vrijkomende woningen aan studenten verhuurd worden. Zitten wellicht ook prettige kanten aan.

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2016 om 12:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ze worden overigens automatisch ouder. :-)).....

Niet altijd.:-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2016 om 12:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u bewijs dat de leeftijdsgrens die u noemt door Vestia aan u is opgelegd? U stelt de woning te hebben gehuurd voor dat Vestia de eigenaar was.

Heeft u inderdaad bewijs, dan heeft u mogelijk wel een punt maar dan komt het aspect van afdwingen dat veelal kostbaar zal zijn.
Maar is er geen mogelijkheid om het door u gewraakte gedrag bespreekbaar te maken met de nieuwe bewoners en dan vooral uit vanuit een gezichtspunt dat u zelf ook jong bent geweest.
Is het gedrag zodanig dat sprake is van werkelijke overlast dan gelden andere wettelijke mogelijkheden en kan de verhuurder worden vberplicht op te treden.

Laatste vraag: wij zijn 'wij allemaal' omdat het niet aannemelijk is dat alle oudere bewoners 9 jaar geleden een appartement hebben gehuurd in uw complex.

lexgensen
door lexgensen Oct 14, 2016 om 12:37
274 Antwoorden / 88 Vragen

Gerritaltena,
Bedankt voor je antwoord. Ja allle oudere bewoners woonden daar vanaf moment van oplevering. Ik was de eerste "nieuwe" die erbij kwam doordat 1 van de organieke bewoners kwam te overlijden.

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2016 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nog maar een keer dan: je hebt geen poot om op te staan. Alleen als bewoners (65+ of niet) overlast geven, kun je een klacht indienen bij de verhuurder.

Vraag me af wat je bedoelt met (woongemeenschap is sowieso niet correct) Deze mensen passen door hun gedrag absoluut niet in onze wooongemeenschap.