Pe
door Petra1994 Aug 16, 2016 om 11:49
Geldzaken & recht

Huurhuis ouders, en verantwoordelijkheden.

Beste mensen,
Graag wil ik mijn situatie uitleggen en om advies vragen.
Mijn ouders zitten nu in een huurhuis, maar mijn vader 'klust' veel aan het huis, met klussen bedoel ik eigenlijk dat het huis, naar mijn mening, niet normaal leefbaar is. (denk aan douchekoppen (ja er hangen er twee in de douche) die het niet doen, tuin die in puin (beton etc.) ligt, schuren die gebouwd zijn maar nooit zijn aangevraagd, keuken die helemaal open ligt)
Ik woon momenteel bij mijn schoonouders en vriend, en nu zitten wij alvast aan de toekomst te denken en wil ik niet voor de mogelijke kosten opdraaien als mijn ouders het huurhuis uitgaan of komen te overlijden. Is het mogelijk om van deze kosten af te zien?
Ik dacht gelezen te hebben dat je ervoor kan zorgen dat je geen erfgenaam meer bent, hoe gaat dat in zijn werking en is dat de enige optie?
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Petra.

2878 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2016 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik moest even met mijn ogen knipperen toen ik deze vraag las. Zijn uw ouders al tegen de tachtig? Of allebei ernstig ziek?

Masr goed.

Als uw ouders, in leven, dat huurhuis verlaten, moeten zij zelf de aangerichte schade met de huisbaas verrekenen.

Komen zij beiden te overlijden, dan kunt u de "erfenis" beneficiair aanvaarden. En dan kan uw eigen vermogen niet worden aangesproken.

Pe
door Petra1994 - Aug 16, 2016 om 11:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee mijn ouders zijn tegen de 60, mijn vader heeft diabetes en mijn moeder een bloedziekte. Ik wil er echt nog niet aan denken dat ze overlijden maar ik zit wel met dat huis en de kosten in mijn maag zeg maar.
Bedankt voor je antwoord, maar waar moet je dat aangeven dat je dat wilt? En kan dat pas als mijn ouders zijn overleden?

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2016 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u bij de rechtbank doen, kost ca. € 120,00, of bij een notaris, kost uiteraard wat meer. En dat kan natuurlijk pas na het overlijden van uw ouders.

Let op, u mag dan natuurlijk ook niets meenemen uit het huis, want anders hebt u de erfenis aanvaard.

ra
door ramanah - Aug 16, 2016 om 12:26
135 Antwoorden / Vragen

Let er wel op dat als u de erfenis niet aanvaard, dat met @Tijger1 woord "Niets" ook niets bedoeld wordt, geen foto'tje, geen theelepeltje, echt helemaal noppes nada niks.

alfaromeo164
door alfaromeo164 Aug 16, 2016 om 12:39
174 Antwoorden / 1 Vragen

RAMANAH - het is inderdaad correct dat er ook echt helemaal niets mag worden weggehaald omdat je anders de erfenis "zuiver" hebt aanvaard, alleen denk ik niet dat een schuldeiser kan bewijzen dat er foto's of bepaalde huisraad zijn weggehaald.

Pe
door Petra1994 - Aug 16, 2016 om 12:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord. Ik was me er al van bewust dat niets ook echt helemaal niets was.

Cookies
door Cookies - Aug 16, 2016 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, dat valt best wel mee, hoor. Als je maar zorgt dat er geen zichtbare, lege plekken ontstaan, zijn er echt wel zaken die je nog mee kan nemen, bijv. foto-albums, spulletjes uit je kinderjaren en wat persoonlijke spulletjes van je ouders. Dat valt echt niet op.

Wat je zeker (ook) niet moet doen, is de brievenbus leeg halen, hoe vol hij op een gegeven moment ook is.

DOOR PETRA1994 - 16 AUG. 2016 OM 12:36
ANTWOORDEN / VRAGEN

Bedankt voor jullie antwoord. Ik was me er al van bewust dat niets ook echt helemaal niets was.

Pe
door Petra1994 - Aug 16, 2016 om 14:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

di
door digioma - Aug 16, 2016 om 15:02
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ouders tegen de zestig en dan al aan de erfenis denken... Ik denk zelf dat er eerder een andere fase komt, namelijk dat een van beide ouders bijv. naar een verzorgingsinstelling moet i.v.m. lichamelijke problemen of dat beiden zich beter in een huurflat kunnen redden (alles gelijkvloers). Mocht één van hen in het huurhuis blijven wonen dan is de vraag of dit financeel is op te brengen of dat ook verhuisd moet worden. Hoe dan ook: de woningbouw komt controleren hoe het//hun huurhuis wordt achtergelaten (vaak terugbrengen in de oude staat, tenzij het echt een meerwaarde aan het huis is EN de nieuwe huurders accoord gaan).
Praktijk: dochter met twee kinderen kreeg huurhuisje toegewezen... ze wilde het dolgraag hebben zoals er bij stond. Maar nee... de plavuizen vloer met vloerverwarming werd gesloopt, de keuken ging eruit de open haard ging er uit tot zelfs de kroonsteentjes van de lampen en de zonneschermen werden door de woningbouw weggehaald.. Waarom... omdat het te veel luxe was voor een gewone moeder met twee kinderen, ook al heeft die normaal een inkomen uit werk. Heeft een bak geld en moeite gekost om e.e.a. weer woonbaar te maken.

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2016 om 16:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@DIGIOMA, Met alle respect voor uw reactie stelt de Ts een vraag over de (financiele)gevolgen als beide ouders komen te overlijden. De erfenis is in dit geval bijzaak maar wel belangrijk wil deze straks niet voor de kosten van herstel van het huurhuis opdraaien. Dit speelt ook als de ouders gaan verhuizen, ook dan zal de huidige woning in oude staat hersteld moeten worden. En om voor een verzorgingshuis in aanmerking te komen moet je tegenwoordig op stervens na dood zijn, dus die optie geef ik weinig kans.

di
door digioma Aug 16, 2016 om 16:21
646 Antwoorden / 29 Vragen

Gerbera... in het topic van vraagstelster staat toch duidelijk ook op regel 7 vanaf boven af: "als mijn ouders het huis uit gaan..." en ook dan vraagt ze zich af hoe eventuele consequenties zullen zijn.

gerbera
door gerbera Aug 16, 2016 om 16:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt, vandaar dat ik ook schrijf dat dit bij verhuizing ook speelt. Mogelijk kan de WB het verhalen op de kinderen als de ouders dit niet kunnen betalen. In dat geval doet de erfenis er dan niet toe.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2016 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, als de ouders "gewoon" het huis uitgaan, kunnen die kosten niet op de kinderen verhaald worden.