mickie
door mickie Feb 22, 2012 om 11:25
Geldzaken & recht

Huurovereenkomst ontbinden

Mijn dochter heeft een kamer gehuurd via kamernet.nl. Nu was er de laatste tijd een probleem mbt roken. Hoofdhuurster heeft sinds kort een vriend en die rookt stevig. Dochter heeft hier veel last van, en verzocht de hoofdhuurster haar vriend te vragen of hij daar rekening mee wilde houden. Hoofdhuurster weigerde dit, ze moest het hem maar zelf vragen. Dochter heeft vervolgens op zeer vriendelijk manier gevraagd aan de vriend of hij dit wilde doen, buiten roken of, gezien de weersomstandigheden, dan maar onder of in de buurt vd afzuigkap. De vriend is op deze voorzichtig gestelde vraag zeer agressief geworden en wenst op geen enkele manier hier aan tegemoet te komen. Hij werd zo agressief dat mijn dochter en haar vriend, die erbij was, naar boven gevlucht zijn, ze waren bang dat hij ging slaan. Nu stond in de adv: roken en huisdieren niet toegestaan. Dit was voor ons een van de belangrijke redenen om deze kamer te huren.
Ook heeft de hoofdhuurster gezegd: als t je niet bevalt dan zoek je maar wat anders. Vandaag zei ze dat er per 1 mrt een ander slot op de deuren zou komen dus dat we de spullen vóór die tijd weggehaald moesten hebben. Wél wilde ze nog 2 mnd huur hebben, aangezien in het contract staat dat er 2 mnd opzegtermijn is....
Moeten wij in dit geval inderdaad die 2 maanden huur betalen? ZIJ zet mijn dochter er toch uit?
In het huurcontract staat weliswaar niets over roken, wél dat huurder en verhuurder elkaar geen overlast mogen bezorgen, en de advertentie op kamernet.nl bevat de zin: roken niet toegestaan.
Wie kan mij advies geven over onze rechten en plichten?

1252 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 22, 2012 om 11:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De verhuurster heeft wel "gevoel voor humor". Twee maanden huur eisen omdat de opzegtermijn zoveel bedraagt. Zij zelf be-eindigt de huur op een discutabele manier, dus die bepaling is daarmee vervallen.

Je zou kunnen eisen dat de verhuurder de twee maanden opzegging in acht neemt en dat je er dus nog twee maanden mag blijven wonen. Je zou schadevergoeding kunnen eisen wegens het voortijdig opzeggen etc.

Gezien de omstandigheden lijkt het mij het beste zo snel mogelijk alle kostbare spullen uit de kamer te halen en de rest voor 1 maart.

Het deugt niet wat de verhuurster doet, maar daar blijven wonen of dat afdwingen is niet zonder risico wegens bedreiging, lastig vallen etc.

Recht hebben en recht krijgen gaan soms niet samen.

Vladja

Cookies
door Cookies - Feb 22, 2012 om 12:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hier heb je al eerder een topic over geopend, toch? Daaruit bleek dat je dochter alleen 1 kamer heeft gehuurd, zij wel van de rest van het huis gebruik mocht maken. De regel: niet roken, heeft alleen betrekking op de door de dochter gehuurde kamer, niet voor de rest van het huis.

Zoals vladja al schrijft: die 2 maanden huur kan verhuurster natuurlijk naar fluiten.

mickie
door mickie - Feb 22, 2012 om 12:05
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 22 feb 2012, 12:03]Hier heb je al eerder een topic over geopend, toch? Daaruit bleek dat je dochter alleen 1 kamer heeft gehuurd, zij wel van de rest van het huis gebruik mocht maken. De regel: niet roken, heeft alleen betrekking op de door de dochter gehuurde kamer, niet voor de rest van het huis.

Zoals vladja al schrijft: die 2 maanden huur kan verhuurster natuurlijk naar fluiten.

Idd, die vraag heb ik kortgeleden gesteld, het probleem is nu dus ge-escaleerd. Helaas. Komt ook nog eens bij dat we nu halsoverkop op zoek moeten naar een ander onderkomen.

Cookies
door Cookies - Feb 22, 2012 om 12:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zou wel zorgen dat de huuropzegging zwart-op-wit wordt gezet door verhuurster, anders heeft je dochter straks geen enkel bewijs om die 2 maanden huur niet te betalen.

mickie
door mickie - Feb 22, 2012 om 13:50
111 Antwoorden / 33 Vragen

Verhuurster heeft vanmorgen een bericht gestuurd via whatsapp dat er nieuwe sloten op het huis komen per 1 maart en dat wij dus moeten zorgen voor die tijd alle spullen te hebben opgehaald, en onze sleutels allemaal moeten inleveren.