A
door A .lenaarts Jul 3, 2020 om 15:41
Geldzaken & recht

Huursubsidie

Ik heb 2019 euro huursubsidie gekregen .krijg elk jaar huursubsudie.ik ben 75 jaar heb aow en een klei n pensioentje.mijn pensioen is al 10 jaar hetzelfde,maar we hebben een klein beetje meer AOW gehad.139 euro Dus omdat ik dat er bij kreeg van de regeringzegge en schrijve 11 euro per maand moet ik nu mijn hele bedragvan de huursubsidievan 2019dat bedrag is1957 euro terugbetalen .Dat klopt toch niet .belasting telefoon gebeld.ja mevrouw het is heel zuur maar u zit daardoor boven de huursubsudiegrens en volgend jaar gaan ze het veranderen .ja daar heb ik wat aan .ik vind het echtbelachelijk .ik heb alleen aow en dat kleine pensioentjewat in 10 jaar nog nooit verhoogd is.Heeft u meer van dit soort klachten

2042 8 Rapporteer

getty
door getty - Jul 3, 2020 om 15:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zo klein is het pensioentje niet schat ik in. De kale aow voor een alleenstaande op jaarbasis ligt rond de 15000€
Het pensioen is dus zeker €7000 per jaar.

In 2019 lag de inkomensgrens nog vast. Als u met het gestegen aow pensioen boven de grens van 22675 uitkomt, dan klopt het dat u alles moet terugbetalen.

Voor 2020 zijn de normen met betrekking tot het inkomen behoorlijk vergroot, dus voor 2020 zou u wel weer recht hebben.

Tr
door Trostomaat Jul 3, 2020 om 21:25
239 Antwoorden / Vragen

Ik ga ervan uit dat er een partner is die ook AOW krijgt ('we hebben een klein beetje meer AOW gehad').
Het 'kleine pensioentje' zal zo'n € 10.000 per jaar bedragen, schat ik.

Met de stofkam door de belastingaangifte zou ik zeggen. Controleer vooral de totstandkoming van het verzamelinkomen waarop de toeslag gebaseerd is. En de aftrekposten nog eens kritisch bekijken.

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2020 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe hoog was uw bruto pensioen dan in 2019? En hebt u geen aftrekposten vergeten op te voeren?

Donuts
door Donuts - Jul 3, 2020 om 16:13
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zo klein kan uw pensioentje niet zijn. U had begin 2019 uw verzamelinkomen voor / bij de Toeslagen wat moeten verhogen, want u weet tenslotte dat 2x per jaar de AOW verhoogd wordt. Dan had u nu geen of nauwelijks toeslag hoeven terug te betalen, want dan had u niet teveel ontvangen.

U mag het belachelijk vinden, maar het is zoals het is.

Ze gaan het niet volgend jaar veranderen, maar het is per 1-1-2020 gewijzigd. Vermoedelijk heeft u dan wel weer recht op huurtoeslag.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 3, 2020 om 21:44
509 Antwoorden / Vragen

Waar haal je wijsheid vandaan ,dat de AOW twee keer per jaar verhoogd wordt .Onjuiste informatie verstrekken aan de belasting dienst is bovendien zinloos. Beter is het om een gedeelte van de uitbetaalde subsidie te reserveren , maar de vraag ging over het niet meer krijgen van subsidie vanwege een te hoog inkomen.

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2020 om 08:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De AOW wordt inderdaad twee keer per jaar verhoogd.

Iv
door Ivo W Jul 5, 2020 om 09:48
727 Antwoorden / Vragen

@Grunnen: tweemaal per jaar (1 januari en 1 juli) wordt het minimumloon aangepast aan de inflatie. Alle uitkeringen die worden afgeleid van het minimumloon, waaronder de AOW, worden dan automatisch ook geïndexeerd.

Het is dus absoluut geen leugen of onjuiste informatie dat de AOW twee keer per jaar omhoog gaat.

edrick3
door edrick3 - Jul 3, 2020 om 16:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

ik vind het echtbelachelijk
Dat kun je nu wel vinden, maar dat  is toch echt de regelgeving.
Maar ik snap dat het voor je gevoel onredelijk overkomt: ca € 11 per maand AOW verhoging en dat heeft dan als gevolg dat je € 1957 moet terugbetalen.

panter22
door panter22 - Jul 3, 2020 om 17:19
6599 Antwoorden / Vragen

Tot 2018 was de huurtoeslaggrens voor een alleenstaande onder de 65 jaar en boven de 65 jaar gelijk.
In 2018 en 2019 heeft de belastingdienst de huurtoeslaggrens met €25 per jaar voor alleenstaanden boven de 65 jaar verlaagd.
Omdat je inkomen in de voorgaande jaren net onder de huurtoeslaggrens lag, kom je in 2018 en 2019 er net boven. En moet je alle huurtoeslag terugbetalen. Nu over 2019 en reken er maar op dat dit ook geldt voor 2018.
Dit jaar is er een glijdende schaal met huurtoeslag en krijg je wel weer huurtoeslag.
In 2017 was de grens voor een eenpersoons huishouden €22.200.
In 2018 was de grens voor een eenpersoons huishouden onder de 65 jaar, €22.400 en voor een 65 + €22.375.
Voor 2019 onder de 65 jaar €22.700 en €22.675.
In 2020 geldt het volgende: Maak een proefberekening:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
en:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/kan-ik-huurtoeslag-krijgen
Misschien deed je geen aangifte inkomstenbelasting en had je wel aftrekposten waardoor je inkomen onder de huurtoeslaggrens kan komen. Is er misschien een familielid die daar eens naar kan kijken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 3, 2020 om 19:27
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als u het er echt mee oneens bent is er maar één manier en dat is formeel bezwaar maken: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/niet_met_ons_eens_toeslagen/bezwaar_maken/ik_wil_bezwaar_maken   Tenzij u mogelijk heeft 'vergeten' om bepaalde wel mogelijke aftrekposten op te geven in uw aangifte IB/PVV (of u heeft helemaal geen aangifte gedaan) kan het zinnig zijn om die aangifte nog een keer door te nemen met deskundige hulp bijv. door een belasrtingdeskundige van een ouderenorganistaie die daarvoor specifiek zijn opgeleid en gelicenseerd. Als u werkelijk qua inklmen boven de huursubsidiegrens blijkt te zij gekomen heeft u inderdaad pech maar komt u mogelijk nu wel weer in aanmerking. In ieder geval: bezwaar maken, er kan ook een fout zijn gemaakt maar ook: loopuw aangifte over 2019 na of doe die alsnog resp. pas een correctie toe m.b.t. iets dat u mogelijk over het hoofd heeft gezien.

Tr
door Trostomaat Jul 3, 2020 om 21:19
239 Antwoorden / Vragen

Bezwaar maken doe je als iets onjuist is. Niet omdat je 'het er mee oneens bent'.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 4, 2020 om 10:12
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Goh, daar is de @TROSTOMAAT weer: Bezwaar maken doe je wel degelijk als je ergens mee oneens bent en juist omdat je dan van mening bent dat sprake is van een onjuiste of onterechte beslissing. En dan toch : lees dit dan eens goed alvorens u weer met zo'n reactie komt. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bezwaar-en-beroep/vraag-en-antwoord/bezwaar-tegen-beslissing-overheid  en om het gekkelijk te maken dit citaat eruit:  (door mij benadrukt bij de hiervoor belangrijke woorden.)

Wanneer bezwaar mogelijk

U kunt in de volgende situaties bezwaar maken:

  • U bent het niet eens met de beslissing op uw eigen aanvraag. Bijvoorbeeld als u een vergunning heeft aangevraagd en de gemeente uw aanvraag heeft afgewezen.
  • U bent het niet eens met een beslissing op een aanvraag van iemand anders. De aanvraag moet ook betrekking hebben op u. Uw buren hebben bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor bouwen gekregen om een uitbouw aan hun huis te maken. U bent tegen die verbouwing omdat deze de zon wegneemt.
  • U heeft nadelige gevolgen van een beslissing van de overheid. Bijvoorbeeld de beslissing uw uitkering te verlagen omdat u onvoldoende naar werk zoekt.

Iv
door Ivo W Jul 5, 2020 om 09:52
727 Antwoorden / Vragen

Heremetiet: bezwaar maken doe je het als je het niet eens bent met de beslissing. Bijvoorbeeld omdat je van mening bent dat de getallen die voor de berekening gebruikt zijn, niet helemaal juist zijn. Dan kun je bezwaar aantekenen, zodat er nog eens door een mens gekeken kan worden naar het punt waarop jij van mening bent dat de zaak niet correct is uitgevoerd.

Maar daar is hier geen sprake van.
Hier is er slechts sprake van dat men het niet eens is met de regeling, omdat men net buiten de boot valt. En dan is bezwaar zinloos. De regeling van 2019 gaat immers niet meer veranderen.

Donuts
door Donuts Jul 5, 2020 om 10:04
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Ivo W: + 10. @Heremietkreeft: Bezwaar maken tegen een terechte beslissing, slaat werkelijk nergens op. Kan ik ook wel ieder jaar als de aanslag op mijn deurmat valt, bezwaar gaan indienen. Want ik ben het nooit eens met een aanslag die me geld kost... Wie wel?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 5, 2020 om 10:42
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Herhaald, letterlijk en ook zo geregeld: indien iemand het niet eens is met een overheidsbeslissing kan men bezwaar maken. Op dat bezwaar komt dan een beslissing en dat kan uiteraard ook inhouden dat opnieuw wordt beslist de beslissing terecht is, met motivatie. Het valt mij helaas op dat het tweede deel van mijn advies: controle van de aangifte kennelijk door de critici over het hoofd wordt gezien omdat ik daarmee doel op de mogelijkheid dat een aanpassing in de aangifte wel degelijk succes kan hebben.

Ik wijs nog een keer op de letterlijke tekst van de info die de Overheid geeft m.b.t. de bezwaarmogelijkheid.

panter22
door panter22 Jul 5, 2020 om 12:36
6599 Antwoorden / Vragen

Mevrouw heeft de definitieve berekening toeslagen gehad. En ze heeft gehandeld zoals op deze definitieve berekening staat:
Als u het niet eens bent met deze definitieve berekening Bel eerst de BelastingTelefoon. Wij lichten dan onze berekening toe. Wilt u daarna toch bezwaar maken? Dan moet u dit doen binnen 6 weken na de datum van deze berekening. Kijk voor meer informatie op toeslagen.nl/oneens.

De enige mogelijkheid is om aangifte te doen als er aftrekposten zijn, zodat haar inkomen verlaagd wordt.
Maar ze zit met een drempelbedrag, dus dat zal moeilijk worden.
Dit is het onredelijke van de huurtoeslag die tot nu toe gold. Is je inkomen €1 per jaar te hoog, dan heeft dit tot gevolg dat je alle ontvangen huurtoeslag terug moet betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 5, 2020 om 12:55
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog maar even dit:het is niet aan ons om te beslissen of bezwaar maken kan. Wij kunnen op zijn hoogst aangeven of wij het wel of niet zinvol vinden. Ik reageerde op deze onterechte reactie aangezien iedereen die het niet eens is met een overheidsbeslissing bezwaar kan maken: (Citaat) 'Bezwaar maken doe je als iets onjuist is. Niet omdat je 'het er mee oneens bent'.

Dat afgezien van het feit dat toch ook is gebleken dat men bij de Belastingdienst regfels niet altijd juist heeft toegepast.

En mijn eerste zin was: (citaat) '
Als u het er echt mee oneens bent is er maar één manier en dat is formeel bezwaar maken'

panter22
door panter22 Jul 5, 2020 om 18:19
6599 Antwoorden / Vragen

Bezwaar maken kan niet zonder toelichting. Als het te hoge inkomen juist is, wat dan?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 6, 2020 om 10:59
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, geloof het of niet. Ik heb zelf een maand geleden mijn aangiften over de afgelopen 4 jaren gecorrigeerd omdat ik ontdekte een kleine post m.b.t aftreek over het hoofd te hebben gezien. Die correcties zijn geaccepteerd en bleken voor drie jaar ook een positief effect vte hebben op huursubsidierecht.  Herhaald, mij advies wads: de aangifte nalopen op mogelijk vergeten posten. (Daarachter de gedachte dat wel de AOW uitkeringen periodiek zijn verhoogd en ook de huursubsidiegrens maar de (meeste) persioenuitkeringen niet.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2020 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Maar dat is dus geen bezwaar maken.

ro
door ron503 - Jul 3, 2020 om 19:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Om het totale jaar inkomen aan te vechten moet u bij de belastingdienst zijn en niet bij de dienst toeslagen. Het zijn twee diensten die los van elkaar werken, de dienst toeslagen gebruikt het verwachte inkomen voor het jaar en zodra het inkomen voor dat jaar door belastingdienst definitief is wordt dat bedrag wat u teveel heeft ontvangen teruggevorderd. Eigenlijk is het met toeslagen wel heel krom geregeld want de dienst toeslagen kijlkt in een glazen bol en kent u de toeslag toe zonder te weten dat uw persoonlijke situatie kan veranderen.

getty
door getty Jul 3, 2020 om 20:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet correct, het toeslaginkomen moet je zelf schatten en ben je ook zelf verantwoordelijk voor om dit aan te passen. Bij de jaarcontinuering gebruiken ze het inkomen wat er al stond, met indexering. Dit kan je  dan dus zelf weer wijzigen.

aurora1
door aurora1 - Jul 3, 2020 om 22:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Persoonlijk vind ik al die subsidies en toeslagen belachelijk, of de meeste ervan.

Natuurlijk moet u het terugbetalen.(Ook) mijn belastinggeld heeft u ten onrechte ontvangen. Het zou u trouwens sieren als u wat positiever over verkregen geld zou denken en praten. U staat er goed voor met uw AOW en extra pensioen en dat alleen voor uzelf. U zou met uw 75 jaar beter kunnen en moeten weten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 6, 2020 om 11:00
16772 Antwoorden / 202 Vragen

En toch kan het merkwaardig zijn omdat naast de AOW uitkering ook de toeslaggrens periodiek is verhoogd en verreweg de meeste pensioenen niet of nauwelijks en sommige pensioen zelfs al gekort zijn. Ergo: een goede reden om de aangifte nog eens na te lopen op juistheid of vergeten zaken.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2020 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Snapt u niet dat er een scherpe grens zat aan het inkomen van 2019 voor het hebben van ja dan nee recht op huurtoeslag?

panter22
door panter22 Jul 6, 2020 om 12:42
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, de huurtoeslaggrens wordt ook periodiek verhoogd. Maar op een of andere duistere manier is de huurtoeslaggrens voor OAW ers €25 minder verhoogd dan zou moeten.
Dat betekent, dat als ts nog geen AOW had met hetzelfde inkomen, zij €1500 huurtoeslag krijgt. En nu zij AOW krijgt met pensioen niets. Dit is anders dan de voorgaande jaren. Maar waarom? Ik kan het niet vinden, waarom.