cor van giersbergen
door cor van giersbergen Jul 15, 2017 om 09:28
Geldzaken & recht

Huurtoeslag afstaan

Hallo, wij zitten in de schuldhulpverlening van onze gemeente, alles gaat nu goed, de huur elextra ed word allemaal van onze rekening afgeschreven, geen probleem. dit nu al een jaar lang. wij hebben een bemiddelaar die ons daar bij helpt, verder hebben wij pensioen en aow. een gedeelte van het pensioen gaat naar de schuldeisers, die zijn hier allemaal mee accoord gegaan. verder gen problemen. Nu hebben wij met terug werkende kracht vanaf 1 januari 2016 huurtoeslag en zorgtoeslag aangevraagt, en hebben de aanvraag gekregen, wij krijgen dit op onze rekening gestort. Nu is mijn vraag, mogen wij dat behouden of moeten wij dat ook afstaan, aan de schuldhulpverlening, tbv de schuldeissers wij hebben het wel zelf allemaal betaald, huur en zorg. het zijn geen inkomsten. Graag een reactie. Vrg  Cor en Coby

1629 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2017 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u zult dat bedrag niet mogen houden, want bij de berekening van het vrij te laten bedrag om van te leven, is blijkbaar voorheen geen rekening gehouden met deze toeslagen die u had kunnen krijgen. Natuurlijk zijn dat inkomsten.

Ik vind het wel heel wonderlijk dat de schuldhulpverlening niet al veel eerder u gewezen heeft op deze toeslagen en gezorgd heeft dat deze toeslagen aangevraagd werden.

Zijn uw aangiften inkomstenbelasting al definitief en is er wel met het aanvragen van die toeslagen rekening gehouden met de juiste toetsingsinkomens?

U dient de ontvangst van deze toeslagen per omgaande te melden aan de schuldhulp om problemen te voorkomen.

cor van giersbergen
door cor van giersbergen - Jul 15, 2017 om 10:02
28 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, de inkomsten belasting is definitief, wij krijgen terug, dit gaat naar de schuldhulpverlening. wij hebben een boekhouder een hele goede vriend van ons, zijn werk was boekhoudwer op een kantoor. hij doet dit al ruim 25 jaar voor ons, maar kregen nooit zorg of huur toeslag, vanwege te hoge inkomsten.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2017 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bent u dan pas in 2016 AOW en pensioen gaan krijgen waardoor uw inkomen nu onder de grens komt?

Als de teruggave inkomstenbelasting rechtstreeks naar de schuldhulp gaat, omdat de schuldhulp het bankrekeningnummer bij de belastingdienst gewijzigd heeft, gaat normaal gesproken nu ook de toeslagen rechtstreeks naar de schuldhulp.

cor van giersbergen
door cor van giersbergen - Jul 15, 2017 om 10:07
28 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, de schuldhulpverlening weet al dat wij deze bedragen krijgen, ik heb maandag een gesprek hier over, met mijn  bemiddelaar.

cor van giersbergen
door cor van giersbergen - Jul 15, 2017 om 10:11
28 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, nee in 2013 ging ik in 1 maand in eens 600 euro per maand minder krijgen, door reorganisatie, toen moest ik nog tot 2015 eer ik 65 werd. ben toen met vervroegd pensioen gegaan.

cor van giersbergen
door cor van giersbergen - Jul 15, 2017 om 10:13
28 Antwoorden / 21 Vragen

De schuldhulpverlening heeft niet het bankrekeningnumer veranderd, dat mogen ze niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2017 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men officieel in de schuldhulp zit, wordt normaal gesproken de bankrekening overgedragen aan de bewindvoerder en wordt er voor de klant een leefgeldrekening geopend.

Ik neem aan dat er nu ook aanvragen toeslagen gedaan zijn voor 2017. En als die bedragen aan u uitgekeerd gaan worden, zult u meer af moeten dragen van uw pensioen aan de schuldeisers.

cor van giersbergen
door cor van giersbergen - Jul 15, 2017 om 10:58
28 Antwoorden / 21 Vragen

ja 2017 is ook aangevraagd, krijgen wij ook, en wij beheren zelf onze bankrekening, een gedeelte van het pensioen gaat naar de schuldhulpverlening.

ma
door manwijf Jul 15, 2017 om 11:17
574 Antwoorden / 1 Vragen

Toeslagen krijg je meestal heel eenvoudig. Echter, als je er later geen recht op blijkt te hebben, dan moet je wel alles weer terugbetalen. Heb dat zelf ook ondervonden met de zorgtoeslag.

diumenge
door diumenge - Jul 15, 2017 om 11:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn dat het nu allemaal goed gaat en met deze inkomsten gaat het nog beter, want er kan daardoor extra aan de schuldeisers worden afgelost. Hopelijk bent u snel uit de schuldhulpverlening, dan zijn dat soort inkomsten wel gewoon voor u.