Ju
door Jur K May 13, 2019 om 22:26
Geldzaken & recht

Mijn huurverhoging gaat boven de maximale 4.1%, maar is het een te hoge huurverhoging?

Ik heb een huurprijs in 2018 van 737,69.
De maximaal toegestaande huur voor 2019 is:
737.69 * 1.041 = 767.93529
Afgerond is het €767,94, maar technisch gezien gaat dit over de maximale huursverhoging van 4.1% heen.

De afronding is logisch, maar de maximal huurverhoging staat op 4.1%. Onder de streep is het een huursverhoging van 4.10063848% Is dit dus wettelijk gezien een te hoge huursverhoging of niet?
Ik snap dat het gaat om een heel klein bedrag, ik ben gewoon nieuwsgierig over hoe de wet hiernaar kijkt.

3011 11 Rapporteer

costnix
door costnix - May 13, 2019 om 22:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Schandalig, schandalig, u moet €0,00471 meer betalen dan mag. Sleep ze allemaal voor  rechter. Dat zal ze leren.

Ju
door Jur K May 13, 2019 om 22:54
Antwoorden / 2 Vragen

12 maanden per jaar, ik zit hier misschien nog 5 jaar. Voor een bedrag van wellicht 30 cent is het mijn tijd zeker waard.

costnix
door costnix May 14, 2019 om 08:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk hier eens hoeveel het u gaat kosten:
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Kosten-rechtszaak/Paginas/default.aspx Maar eerst even naar de Huurcommissie: https://www.huurcommissie.nl/procedure/#c636

Topantwoord

tenormin
door tenormin - May 13, 2019 om 22:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Even een tegenvraagje: dit is uw netto huur: wat is de kale huur?

Ju
door Jur K May 13, 2019 om 22:50
Antwoorden / 2 Vragen

Misschien had ik niet mijn huur als voorbeeld moeten gebruiken. Ik ben alleen niewsgierig over welke wet voorrang heeft. De wet zit soms vreemd in elkaar en ik vind het leuk om de grijze lijntjes eruit te halen.

tenormin
door tenormin May 13, 2019 om 23:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@jur k. Als u het over wetten wilt hebben: hoop dan dat @ heremietkreeft u een antwoord geeft: dat forumlid heeft heel veel wetten tot zijn beschikking, dus misschien morgen een reactie over wat wettelijk is toegestaan, of: zo u wilt: de grijze lijntjes. ☺

tijger1
door tijger1 May 13, 2019 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenirmin

lol

Misschien weet het Kifid het wel, of de Ombudsman.

tenormin
door tenormin May 14, 2019 om 00:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, kunnen we toch weer heel veel links, halve en hele, te lezen krijgen? ;-))

gerbera
door gerbera - May 13, 2019 om 22:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als u de afronding snapt dat snapt u ook dat -.93529 naar boven wordt afgerond dus wordt het -,94 en dat is dus 4,1% verhoging. Bij uw berekening "onder de streep" vallen de getallen na de 4.1 gewoon weg, dus blijft het gewoon 4,1%. En uw opmerking welke wet er voorrang heeft snap ik dan ff niet.

Ju
door Jur K May 13, 2019 om 23:14
Antwoorden / 2 Vragen

De afronding gaat naar boven. 0.935 word 0.94 zoals universeel. Alleen ik zag niks in de wet staan over afrondingen van prijzen qua huurverhoging en prijsafronding.
Ik zal de vraag anders formuleren. Stel je hebt om 1 uur les. Als je te laat bent wordt je opgeschreven. Je komt 0.4 seconden na 1 uur in de les. Wij leven niet op milliseconden dus dit ronden wij af naar seconden wat precies 1 uur is. (analogisch klokken hebben als kleinste de secondewijzer) Volgens de leraar ben je op tijd, maar tegelijkertijd ben jij 0.4 seconden te laat.
De wet moet in dit geval een beslissing maken. Op tijd, of te laat?

Op dezelfde manier probeer ik deze vraag te stellen voor de huurverhoging. De prijs is met de maximale hoeveelheid van 4.1% verhoogd. Het afronden van de eindprijs is ook op een normale manier gedaan. Maar wiskundig gezien is de prijs meer gestegen als de origineel harde limiet van 4.1%.

Alles is gedaan volgens de regels, maar tegelijkertijd overtreed het de regels.

tijger1
door tijger1 May 13, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jurk. Gaat u maar rustig verder met het zoeken van spijkers op laag water.

costnix
door costnix May 14, 2019 om 08:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn wel hele kleine spijkers op heel laag water :-)

tijger1
door tijger1 - May 13, 2019 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zeggen, wees blij dat de huurverhoging geen 5,6% is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2019 om 05:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U bent nieuwgierig en letterlijk: de wetgever staat een maximumhuurverhoging van 4,1% toe dus uw vraagstelling is helemaal niet zo gek al gaat het om een zeer miniem bedrag. Mijn advies, doe navraag bij de woonbond    Let wel op dat het max. bij bepaalde conditie ook 5,6% mag zijn /huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2019

sjjoppy
door sjjoppy - May 14, 2019 om 06:33
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Alles wat in dit geval boven de 4.1% uit komt is grensoverschrijdend. ;)

panter22
door panter22 - May 14, 2019 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Uitgaande van de huur die je moet betalen, huur je een woning in de vrije sector. Dan geldt de maximale huurverhoging niet,
Die is alleen voor sociale huurwoningen. Je maakt je druk om niets.

tijger1
door tijger1 May 14, 2019 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoeft helemaal niet. De huur kan de de voorgaande verhogingen boven de grens uitgekomen zijn, maar blijft dan toch een sociale huurwoning.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - May 14, 2019 om 09:43
174 Antwoorden / 1 Vragen

Daar staat niets over in de wet.

costnix
door costnix May 14, 2019 om 17:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

.

gerbera
door gerbera - May 14, 2019 om 16:17
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U haalt er wiskundige berekeningen, te laat komen bij en zoekt naar wetgeving omtrent afronding. Ik blijf er bij dat de bereking van de verhoging wordt gedaan met 4,1%. Dat dit door afronding anders ( in uw nadeel) uitvalt is niet te voorkomen en daar is geen wetgeving over. Hoe reageert u als uw salaris met 4,1% omhoog zou gaan en door afronding u een fractie meer zou krijgen dan de oorspronkelijke (wiskundige) berekening. De enige die dan zou kunnen protesteren is uw werkgever want die moet immers meer betalen en dan praten we over duizendste van een eurocent per werknemer. Koop iets voor € 9,99 en bij contante betaling betaalt u € 10,- en geen € 9,95. Tenzij er een wet bestaat die afronden naar beneden voorschrijft en die heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 14:27
35 Antwoorden / Vragen

4.1% , wees blij

Ka
door Karel.F - May 16, 2019 om 15:24
26 Antwoorden / Vragen

Goh het zal weer eens niet een huurverhoging zijn.