Ke
door Kevin2305 May 2, 2022 om 14:57
Geldzaken & recht

Huurverhoging parkeerplaats appartement

Afgelopen week heb ik van mijn verhuurder (vrije sector) te horen gekregen dat het bedrag voor mijn parkeerplekken per 1 juli omhoog gaat met 2,3%. Nu heb ik 3 losse huurcontracten: 1 van mijn appartement en 2 losse van twee parkeeplekken. Nu staat er in mijn huurcontract van mijn appartement een stukje over de huurverhoging, maar dit staat nu in de huurcontracten van de parkeerplekken. Het enige wat in het contract van mijn parkeerplekken staat is:

13 Onverbrekelijke verbondenheid huurovereenkomst appartement

13.1 Deze huurovereenkomst is onverbrekelijk verbonden met de tussen verhuurder en huurder

gesloten huurovereenkomst voor het appartement gelegen in het complex aan de ..... te ..... Deze huurovereenkomst kan niet afzonderlijk worden opgezegd door huurder. Bij huuropzegging van het bijbehorende appartement komt deze huurovereenkomst met betrekking tot de parkeerplaats automatisch per gelijke datum te vervallen.

13.2 Tussen partijen is overeengekomen dat de gehuurde parkeerplaats niet dient te worden beschouwd als een onroerende aanhorigheid en dat de overeengekomen huurprijs heeft te gelden als een redelijke vergoeding voor het gebruik van een parkeerplaats, dit mede gezien het prijspeil van vergelijkbare parkeerplaatsen ter plaatse.

Nu lees ik overal dat een verhuurder verplicht is om in het huurcontract huurverhogingen te vermelden, maar dit staat niet in alle drie de contracten. Weet iemand of dit verplicht is of dat als het in het huurcontract van het appartement staat dat het voldoende is?

Alvast bedankt!

6567 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 2, 2022 om 15:02
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Huurverhogingen zijn wettelijk. Net zoals prijsverhogingen door (bijvoorbeeld)  btw procenten bij vaste prijzen.

Ke
door Kevin2305 May 2, 2022 om 15:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op de website van Woonbond staat het volgende:

Geen bepaling(en) over huurverhoging

Mogelijk staat er niets in uw huurcontract over de jaarlijkse huurverhoging. In dat geval kan uw verhuurder helaas elk voorstel tot huurverhoging doen dat hij wil. Gaat u niet akkoord met dat voorstel, dan kan uw verhuurder naar de rechter stappen. Als de rechter het voorstel redelijk vindt, krijgt u alsnog de kans met de huurverhoging in te stemmen. Anders bepaalt de rechter wanneer de huurovereenkomst eindigt. U zult dan moeten verhuizen.

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/huurverhoging-vrije-sector

panter22
door panter22 - May 2, 2022 om 15:39
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je nu aanhaalt is dat de parkeerplaatsen bij je appartement horen, deze zelf moet gebruiken en als je de huur van je appartment opzegt, je de parkeerplaatsen niet mag houden.
Wat staat er in het huurcontract over de huurverhoging van de parkeerplaatsen?
Kreeg je ook 2,3 % huurverhoging voor je appartment?
13.2  je betaalt voor de parkeerplaats een redelijke vergoeding. En er wordt gekeken naar andere parkeerplaatsen, Kennelijk verschillen de prijzen niet zoveel en blijft het bij 2,3%.
Als er een tekort aan parkeerplaatsen is in jouw buurt en de prijzen stijgen, dan stijgen de prijzen van jouw parkeerplaatsen mee.

Ke
door Kevin2305 May 2, 2022 om 15:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat in het huurcontract van mijn woning alleen dat jaarlijks een huurverhoging is voor de woonruimte. Er staat niks vermeld over een verhoging van de parkeerplekken. De huurverhoging van mijn appartement is 3,3%, normaliter 5%, maar omdat vanuit de overheid bepaald is dat de vrijesector in 2022,2023 en 2024 maar omhoog mag gaan met 3,3%. Daarnaast woon ik in een woonwijk buiten het centrum waar immmers geen betaald parkeren is. Zo betaal ik nu al €75,- per parkeerplek, wat echt van de zotte is. Maja je krijgt tegenwoordig enkel een woning als de parkeerplek erbij krijgt.

panter22
door panter22 May 2, 2022 om 16:52
6599 Antwoorden / Vragen

Woon je misschien in een grote stad waar het een eis van de gemeente is dat bij een appartement een parkeerplaats hoort en er niet vrij parkeren is?
Hoeveel kost een parkeerplaats in het centrum? Of een parkeervergunning?

rj
door rjw May 3, 2022 om 08:18
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@kevin: als er in de wijk geen betaald parkeren is, kan je dan niet gewoon je parkeerplaatsen opzeggen en op straat parkeren?

panter22
door panter22 May 3, 2022 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Het zal toch niet de bedoeling zijn dat de parkeerplaatsen bij de appartementen leeg staan omdat de bewoners te zuinig zijn om voor de parkeerplek te betalen en in de wijk gaan parkeren. Met als gevolg dat er voor andere bewoners geen plek is. Je kiest voor een appartement met 2 parkeerplaatsen. Je had ook ergens anders kunnen gaan wonen en je kunt weer verhuizen. Dat is nu juist de bedoeling, de parkeerplaatsen kun je niet opzeggen want die 2 auto's zijn er nog wel.

rj
door rjw May 3, 2022 om 22:09
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Sociaal is het inderdaad niet, maar als het vrij parkeren is mag het wel.

panter22
door panter22 May 5, 2022 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je in de wijk parkeren als je 2 parkeerplaatsen bij huis hebt?

ro
door ronny530 - May 2, 2022 om 15:42
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Wat er in de huurcontract staat vermeldt komt er op neer dat als u de huurwoning met opzegging van het huurcontract verlaat het huurcontract van die twee parkeerplekken automatisch ontbonden wordt. Artikel 13.2 betreft de gehuurde parkeerplekken die gezien de redelijke vergoeding aan het nu geldende prijspeil aangepast mogen worden in uw geval met 2,3 procent. De verhuurder mag die verhoging doorvoeren omdat die in mijn optiek redelijk is.

sjjoppy
door sjjoppy - May 2, 2022 om 15:52
7187 Antwoorden / 3 Vragen
Ke
door Kevin2305 - May 2, 2022 om 15:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Waar het mij om gaat is, dat ik in een complex woon met 93 appartementen, waarbij iedereen 1 á 2 parkeerplekken heeft. Het is maar een paar euro per persoon per maand, maar als je dit keer 93 doet dan tikt het aardig aan. Als dit namelijk niet wettelijk mag, omdat dit niet duidelijk genoeg in de contracten staat dan zullen alle bewoners een bezwaar indienen. Het uitmelken van huurders moet is een keer stoppen!

pe
door pebk May 2, 2022 om 16:12
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk mag het wel. Er zijn geen maximale verhogingen m.b.t. parkeerplaatsen en garageboxen. Voor de woning (ook in de vrije sector) zijn er wel regels. In 2022 is dat maximaal 3,3%.

Met hoeveel mag de huur van een parkeerplaats of garage worden verhoogd?

Voor parkeerplaatsen en garages stelt de overheid geen maximum vast waarmee de huur mag worden verhoogd. Ook is de huurverhoging van een parkeerplaats of garage niet inkomensafhankelijk. De huurder en de eigenaar komen in de huurovereenkomst overeen hoe de huur wordt verhoogd. Raadpleeg hiervoor uw huurovereenkomst.

U kunt geen bezwaar maken tegen de huurverhoging. U kunt ons wel wijzen op een eventueel onjuiste huurverhoging. Geschillen over de huurverhoging kunt u aan de kantonrechter voorleggen. Een procedure bij de Huurcommissie is niet mogelijk.

https://www.mvgm.nl/u-bent/woninghuurder/veelgestelde-vragen-over-huurverhoging/

dm
door dmv - May 2, 2022 om 16:07
71 Antwoorden / 11 Vragen

Begrijp ik het goed dat op de huurovereenkomst van de woning 3,3% verhoging plaatsvindt.
En daarnaast voor beide parkeerplekken 2,3%?

Als prijsstijgingen niet opgenomen zijn in de overeenkomst betreffende de parkeerplekken lijkt me dit niet toegestaan.

Hoe denken uw buren er over?

Ke
door Kevin2305 May 2, 2022 om 16:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt!

Niemand is er mee eens, maar niemand durft er tegen in te gaan zonder juridische onderbouwing.

dm
door dmv May 5, 2022 om 16:54
71 Antwoorden / 11 Vragen

Zie de eerder vermelde links. Het is geheel afhankelijk wat en of er over huurverhoging in de contracten voor de parkeerplaats staan.Staan er in het huurcontract voor de parkeerplek geen afspraken over jaarlijkse huurverhoging, dan is huurverhoging niet mogelijk en blijft de huurprijs gedurende de huurperiode ongewijzigd.

Ja
door JannieBoe - May 2, 2022 om 16:27
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, nog een link naar de Woonbond maar dan naar een artikel specifiek over garageboxen. Die situatie lijkt me dezelfde als voor parkeerplaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 2, 2022 om 17:04
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik uw vraag lees heeft uw verhuurder u megedeeld dat m.b.t. 3 gehguurde objecten de huur met 2,3% wordt verhoogd en 2,3%  is het wettelijk vastgestelde bedrag voor sociale huurwoningen.Voor de vrije sector mag het maximaal 3,3% zijn uw verhuurder kondigt dus minder aan dan het maximum. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/12/07/huurverhoging-vrije-sector-in-2022-maximaal-33   M.b.t. huurverhoging voor parkeerplaasen zie ik dit en wel 7,9% voor 3 jaar. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/ en aan u is minder aangezegd en anders dan geregeld. Uk kunt m.i. bezwaar maken maar of dat zivol is gelet op het genoemde 7,9 percentage voor de komende 3 jaar vraag ik mij af of dat zinvol is.  In de huurovereenkomsten zou overigens naar mijn mening wel een clausule moeten staan m.b.t. verhoging en dat lees ik niet in uw vraag.

marita5
door marita5 - May 2, 2022 om 17:10
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kevin2305 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.vbtm.nl/weblog/huurwoning-en-parkeerplaats-geoorloofd-geen-niet-redelijk-voordeel

panter22
door panter22 - May 3, 2022 om 15:31
6599 Antwoorden / Vragen

De parkeerplaats is niet een onroerende aangehorigheid.
Een onroerende aangehorigheid is:
https://huurregels.nl/woonruimte/begrippen-woonruimte/284-onroerende-aanhorigheden-7-233-bw

Als je wilt protesteren tegen de huurverhoging van de parkeerplaatsen dan zul je een deskundige naar de hele huurovereenkomst moeten laten kijken en niet zomaar een paar artikelen er uit moeten plukken.
En ook eens om je heen kijken hoe bij andere appartementen in je stad de parkeerplaatsen verhuurd worden.
Kijk bv eens naar Den Haag:
https://www.denhaag.nl/nl/vergunningen-en-ontheffingen/omgevingsvergunningen/parkeernormen-bouwprojecten.htm

mo
door mof - May 4, 2022 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag, zolang de jaarlijkse huurverhoging maar evenredig is met de inflatie over het afgelopen jaar.