Roger81
door Roger81 Mar 16, 2023 om 17:24
Geldzaken & recht

Huurverlaging

mijn woning is enegry label F en mijn verwarming staat dag en nacht op 24,5 grade en voel de kou nog over mijn armen en benen als ik achter de pc zit of op de slaap kamer of gewoon op de bank ik word in de ochtend wakker niesend en rillend van de kou de woning bouw die mij vorig jaar beloofde de woning te gaan isoleren vertelde mij laatst dat ze pas in 2030 zullen gaan isoleren ik betaal 436 euro huur per maand plus daar bij nog serivice kosten hoe veel huur verlaging kan ik eisen om zo de woningbouw Kleurrijkwonen te kunnen dwingen het sneller dan 2030 te gaan insoleren ik woon alleen woonoppervlak is 76 vierkante meters en verbruik meer dan een gezin van 5energie kosten zijn op het moment met mijn vaste contract tot eind augustus 2023 146 euro volgens de energie maadschapij zou ik boven de 430 euro komen met het verbruik wat ik nu heb
ik wil een zaak starten tegen de woning bouw om een tenminste tot 2030 een huur verlaging te kunnen krijgen maar tot hoe ver kan ik gaan?

M.V.G. Roger Den Ambtman.

6007 17 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 16, 2023 om 17:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Roger81 ,

Heb ik recht op huurverlaging omdat mijn woning een laag energielabel heeft?

Nee, het energielabel van uw woning telt mee in het puntenaantal van een zelfstandige huurwoning.
Een lager (of slechter) energielabel geeft minder punten en daarmee een lagere maximale huur.

Lees hier veelgestelde vragen , klik op de rode regels .

https://www.kleurrijkwonen.nl/vragen-en-antwoorden

https://www.kleurrijkwonen.nl/projecten

getty
door getty - Mar 16, 2023 om 17:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met de huurcommissie

https://www.huurcommissie.nl/

Iv
door Ivo W Mar 16, 2023 om 17:48
729 Antwoorden / Vragen

De huurcommissie contacteren is zinloos. Het energielabel zit tegenwoordig al verwerk in het puntensysteem waarmee de maximale huurprijs bepaald wordt.

Gezien de lage huur in combinatie met het woonoppervlak van 76m² ben ik er behoorlijk zeker van dat de huur al ruim onder de maximale huurprijs ligt. En dan kan de huurcommissie echt niets betekenen.

getty
door getty Mar 16, 2023 om 19:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar deze kan ts hier wel over informeren.

Roger81
door Roger81 Mar 17, 2023 om 16:59
Antwoorden / 1 Vragen

''Neem contact op met de huurcommissie''
al gedaan die zeggen dat ik veel kans maak maar eerst een mail en of brief moest sturen naar de woning bouw en als ze daar niet op reageren en of weigeren dat ik dan de huurcommissie moet inschakelen

getty
door getty Mar 17, 2023 om 17:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan weet u toch wat te doen?

Iv
door Ivo W - Mar 16, 2023 om 17:46
729 Antwoorden / Vragen

Uw huur ligt zo te lezen al ruimschoots onder het maximum wat de woningcorporatie op basis van het puntensysteem mag vragen. Een procedure tot verdere verlaging is vrijwel kansloos, want in de verdediging zal de woningcorporatie uiteraard aanvoeren dat u al héél weinig betaalt voor een woning van 76m².

Misschien is het een idee om gewoon voldoende kleding te dragen en 's nachts voldoende dekens te gebruiken.

Rillend wakker worden is namelijk niet nodig met goede dekens of een goed dekbed. Zelfs niet als het in de kamer maar 5 graden is.

En natuurlijk draagt u in huis kleding met lange mouwen. Een dikke trui of een dik vest. En een paar goede sokken en warme pantoffels.

Indien uw woning is voorzien van enkel glas, is het aan te raden om de plekken waar u vaak en/of langdurig zit zo in te richten dat deze niet vlakbij een raam zijn.
Ook moet u alle binnendeuren dicht houden, dat voorkomt een hoop tocht.

ro
door ronny530 - Mar 16, 2023 om 18:30
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De huurprijs wordt middels een puntensysteem bepaald en aan een F label worden voor een éénsgezinswoning 4 punten en voor meergezinswoningen zoals appartementen 1 punt toegewezen. Het is dus zaak om na te gaan hoeveel punten er aan het F label gegeven zijn als die punten kloppend zijn dan komt u niet in aanmerking voor huurverlaging. Als u de temperatuur constant op 24,5 graden in gesteld houdt en er sprake van een cv ketel is lijkt mij dat het probleem meer aan de cv installatie te wijten is dan aan de slechte isolatie van de woning zelf of dat u de radiatorkraan in de woonkamer waarin de thermostaat is geplaatst heeft dicht gedraait want die kraan mag niet dichtgedraait worden. Als die kraan openstaat en de radiator wordt maar gedeeltelijk warm/heet dan zit er lucht in het systeem en is het zaak om alle radiatoren te ontluchten en het systeem later weer bij te vullen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 16, 2023 om 18:43
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roger,

Uw huur is al erg laag in verhouding tot de grootte van uw woning.

Ik raad u aan om een bewonerscommissie op te richten samen met enkele mondige buren om meer invloed te kunnen uitoefenen bij de woningbouwvereniging.

sira
door sira - Mar 16, 2023 om 19:27
2322 Antwoorden / 24 Vragen

U overdrijft wel een beetje hoor.
Het is nog niet zo lang geleden dat er geen enkel huis was geïsoleerd, geen dubbelglas, zelfs daken van jaren '50 woningen hadden uitsluitend eterniet beplating met daarop de pannen, cv was niet of nauwelijks aanwezig. Men had 1 kolen-, olie- of gaskachel in de huiskamer en dat was het. 's Morgens ijsbloemen op de ramen.

Zorg voor gordijnen voor alle ramen, trek de juiste kleding aan, doe eventueel een joggingbroek of skibroek aan in huis, dat zit warmer dan een spijkerbroek, sluit alle deuren naar de kamers, breng tochtstrips aan en koop een heerlijke warme dikke deken. De deken kunt u overdag over de knieën gebruiken en 's nachts op bed.

Mijn huis uit 1850 heeft ook F, maar ik heb het prima warm. Overdag thermostaat op 17,5 graden, voor het naar bed gaan gaat de thermostaat op 15 graden. Op mijn slaapkamer is het 13 graden, toch zet ik het raam op een kier open, maar ik heb over mijn dekbed een gewatteerde sprei en als het nog kouder is, leg ik ook nog een fleecedeken over mij heen en ik heb het heerlijk warm, soms zelfs té.

Ik denk dat uw lichaam aan teveel warmte is gewend, nu zet u de thermostaat op 24,5 graad, maar u zult hem steeds hoger gaan zetten. Voel maar eens in een verzorgingstehuis, daar drijf je het gebouw uit van de hitte. Zorg dus ook dat uw lichaam aan lagere temperaturen went.

Roger81
door Roger81 Mar 17, 2023 om 17:05
Antwoorden / 1 Vragen

ik werk in koelcellen waar tempratuur 4 grade is dus mijn lichaam is wel gewend aan wat kou maar vind het van belang dat mijn woning gewoon warm zou moeten zijn met de kachel op 24.5 mijn oude woning was 265 vierkante meters daar had ik de verwarming op 21 staan en heerlijk warm en gebouwd in 1971 deze woning gebouwd in 1985 en 76 vierkante meter 24.5 staat de verwarming en  met een deken op de bank
je voel de kou gewoon door de muren heen komen
energie label meting gedaan vorig jaar zelfs die vrouw schrok van haar meting
heb van hun energie label F gekregen op papier maar wanneer in bij de woning bouw kijk staat er energie label C wat niet klopt

sira
door sira Mar 17, 2023 om 18:28
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat label C en F noemde u niet in uw topic. Het lijkt mij dat u hiervoor naar de huurcommissie kunt, maar een verlaging van de huur verwacht ik niet, want u betaalt al weinig huur. Bovendien helpt een verlaging niet tegen de kou.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2023 om 22:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@roger81. Sorry, maar u vraagt om moeilijkheden. U krijgt, zeker weten, geen huur verlaging tot 2030 plus u weet dat de Energie prijzen de pan zijn uitgestegen. Waarom denkt u dat mensen met fleece dekens, heb zelf een elektrische fleece deken, de verwarming op 10º hebben gezet? Mijn flat is zelfs extra geïsoleerd, wat betekent dat het nog kouder is dan buiten. Zou dolgraag  de warmte hebben die u stookt, maar wat niet kan, kan niet. De verwarming is bij mij direct uitgegaan (betaal €133,00 p.m.) en: in Februari kreeg ik de nota van mijn Energieleverancier: - €1.099,00.

mahadma
door mahadma Mar 16, 2023 om 23:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Met hooguit een 170 m3 gas in 1 heel jaar en gewoon zeer beperkt of gewoon niet stoken met als effect 14 tot 15 graden binnen temperatuur. Gelukkig hebben wij een open keuken.

rj
door rjw - Mar 17, 2023 om 07:48
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Even los van het feit dat je al heel weinig betaalt, stel dat je 20% huur verlaging zou kunnen bedingen, dan heb je het over 90 euro per maand, 1080 euro per jaar. Dat zijn echt niet de bedragen waarvoor een verhuurder grote plannen ineens naar voren gaat halen. Zij verhuren 15000 objecten dus 1000 euro valt weg in de marge.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 17, 2023 om 09:25
420 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer eerst eens zelf op een tijdelijke manier de ergste tochtkieren zelf dicht te maken met tochtstrip of dergelijk spul.  Dit hoeft niet veel te kosten en het resultaal is vaak erg goed. Daarom mijn tip om in uw kennissen of familie kring eens te zoeken of U iemand weet die hier verstand van heeft.
Ikzelf heb een sociale tussen rijtjeswoning, label A uit 2007. Maar ik heb toch mijn hele huis nagelopen op kiertjes en tocht. Mijn verbruik is 360 m3 gas en 1000 KWh stroom per jaar alles inbegrepen, dus ook warm eten koken, (af)wassen, douchen, etc..

Roger81
door Roger81 Mar 17, 2023 om 17:07
Antwoorden / 1 Vragen

alles is verschilende keren na gekeken tochtstrips en dergelijke vervangen en of aan gepast maar als ik ze vraag het raam recht te plaatsen dan plakken ze er een stripje tussen

ha
door harrybre - Mar 17, 2023 om 11:15
240 Antwoorden / Vragen

Ga eens rekenen: wat kost wat isolatie, betaald uit eigen portemonnee ( en dat bij verhuizing weer simpel weg te halen is als de huisbaas daar toch op staat) en wat kost uw extra energierekening ?
Wat kosten vitrage & gordijnen, voor de ramen ( en 's avonds dichtdoen), isolatieplaten op de binnenmuren, en daar behang over, op de vloer onder de vloerbedekking, enz.
Mijn zoon had zijn studentenflatje met ruim € 1000 extra geisoleerd, en 3 jaar daarna voor € 800 overgedragen aan de volgende. Iedereen blij ( en mijn zoon het meest)

1paul
door 1paul - Mar 17, 2023 om 11:18
3134 Antwoorden / 0 Vragen

beter van niet, dit is geen reden tot huurverlaging tot nu toe!

St
door Stan Simons - Mar 17, 2023 om 11:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Roger, in onze gemeente kun je gratis een Energiescan van je woning laten maken door een Energiecoach. Dit om o.a. inzicht te krijgen waar je verliezen zitten en hoe je deze zou kunnen verminderen. Tevens worden kleine hulpmiddelen gratis ter beschikking gesteld. Vraag het eens na bij je Gemeente of zoek op hun website. Mochten ze hier echt niets aan doen dan lopen ze ver achter!! Mvg. Stan.

pa
door pancraz - Mar 17, 2023 om 13:31
5 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van waar u woont is er een gratis mogelijkheid om iemand van het plaatselijke EnergieLoket langs te laten komen, die met u meedenkt hoe u zelf uw (huur-)huis beter kan verduurzamen.

Ook bij weinig geld is er best het een en ander mogelijk. Bij enkel glas bijvoorbeeld kunt u folie op het kozijn plakken, zodat er een isolerende luchtlaag tussen glas en folie ontstaat. Succes!

Hier is een link naar zo'n EnergieLoket als voorbeeld. Het is een gratis instantie. Hopelijk is er iets soortgelijks in uw  woonomgeving. https://energieloketrivierenland.nl/energiecoaches

ro
door ronny530 - Mar 17, 2023 om 14:48
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zelf energiebesparende maatregelen in een bijna niet geisoleerde huurwoning tegen veel geld aanbrengen is eigenlijk water naar de zee dragen want in kamers met enkel glas is het warmte verlies dusdaning groot dat dikke gordijnen ophangen weinig zoden aan de dijk zetten. Als de huurwoning op plaatsen waar dat niet hoort tocht dan is de verhuurder de aangewezen partij om die tochtproblemen te verhelpen omdat het met noodzakelijk onderhoud van de woning van doen heeft. De beroemde tochtstrips hebben enkel nut voor de buitendeuren en openstaande ramen die in de kamers kamers aanwezig zijn. Stel dat de woning verder in goede staat van onderhoud verkeert en de woning bij een ingestelde temperatuur van 24,5 graden nog niet warm te krijgen is dan moet er wel iets met de cv installatie aan de hand zijn en is het zaak om de oorzaak te vinden en te verhelpen.

Roger81
door Roger81 Mar 17, 2023 om 17:12
Antwoorden / 1 Vragen

vorig jaar is er een nieuwe ketel geplaats daar door zijn wel mijn energie kosten wat verlaagd maar als ik de verwarming uit zet van 24.5 naar noem maar 10 grade dan is het binnen een uur steen koud

ro
door ronny530 Mar 18, 2023 om 08:35
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Vreemd omdat radiatoren niet zo snel warmte verliezen omdat het aanwezige warme water niet zo snel afkoelt. De ketel is vorig jaar geplaatst en bij plaatsing komt er lucht in het systeem en dat maakt dat de radiatoren in het eerste jaar regelmatig ontlucht moeten worden om de aanwezige zuurstof in het water te laten ontsnappen. Maar toch als u de temperatuur op 21 graden instelt wordt het in de woonkamer dan ook 21 graden want als dat het geval is bent u in mijn optiek niet aan die temperatuur gewend.

Cirolo1970
door Cirolo1970 - Mar 21, 2023 om 14:22
1 Antwoorden / Vragen

Een kennis van mij heeft de woningbouw aansprakelijk gesteld, kreeg MAAR 35 euro huurkorting en werd vervolgens 75 euro gekort op de huurtoeslag!!! Kijk uit!
Mijn woningbouw heeft aangegeven dat wij energielabel B hebben.... NOT! Muren niet eens geïsoleerd maar ik laat het voorlopig zo.