mx
door mxn Jul 11, 2007 om 14:10
Geldzaken & recht

Hypotheek en woning op andere naam zetten.

Wij willen om prive redenen snel af van ons huis en hypotheek. Niet dat er wat mee is maar we hebben de mogelijkheid dat iemand anders ons huis wil overnemen met onze hypotheek erbij. Voordeel voor die mensen en voordeel voor ons want wij willen opnieuw beginnen. Kunnen we dit makkelijk via de notaris regelen? Welke kosten komen daarbij kijken? Is dit ook een vorm van ''vrij op naam". Of zou dit uberhaupt niet kunnen. Ben erg benieuwd naar de reakties.

22594 8 Rapporteer

elenay
door elenay - Jul 11, 2007 om 14:31
1031 Antwoorden / 142 Vragen

MXN naar ik weet kun je altijd een eerste vrijblijvend gesprek aangaan bij een notaris. Bel ze eens, dan hebt u de informatie uit eerste hand. U kunt ook verschillende bellen en tevens naar de tarieven vragen.

vladja
door vladja - Jul 11, 2007 om 14:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit is hetzelfde als uw huis verkopen. Dat moet dus via de notaris. De hypotheek is niet overdraagbaar. Die andere mensen zullen zef voor een hypotheek moeten zorgen. Over de verkoop/overdracht van een huis is overdrachtsbelasting verschuldigd. Afhankelijk van hoe het huis verkocht wordt:
kosten koper: alle kosten voor de koper    of
vrij op naam: u betaalt alle kostenmoeten deze kosten door 1 van de partijen betaald worden.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jul 11, 2007 om 18:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vrij op naam overdracht is mogelijk.

Het is ook wel mogelijk om een woning met hypotheek over te dragen en het gebeurt ook wel, maar dan meer binnen concern-verhoudingen. Het is alleen niet aan te bevelen. In de algemene voorwaarden van de hypotheek staat namelijk dat de lening opeisbaar zal zijn bij verkoop en overdracht van de woning. Dat betekent voor u dat u de hele lening moet aflossen uit de opbrengst van de woning. U zult worden aangesproken door de bank om de lening terug te betalen. In de akte van levering kan wel bepaald worden dat de koper dan het geld op tafel zal leggen, maar ja: het moet er wel zijn natuurlijk.

Ik vraag me alleen, en dat iedere (kandidaat-)notaris met me doe, waarom u de woning met hypotheek wilt overdragen? U wilt dus wel de opbrengst hebben, maar niet de lasten of hebt u de koopsom hierop aangepast?

En ik vraag me ook af wat het voordeel voor de kopers en voor u eigenlijk is? Verklaar u eens nader?

Gelet op het feit dat de weg die u wilt bewandelen verre van gebruikelijk is, zal de notaris hier niet zo maar aan mee werken.

Overigens is het relatief eenvoudig via de notaris de overdracht van een woning te regelen. De kosten zijn o.a. afhankelijk van het feit of u vrij op naam overdraagt, wat betekent dat de overdrachtsbelasting voor uw rekening komt, of kosten koper en welke werkzaamheden u van hem verlangt. Moet hij ook de koopovereenkomst opstellen, moet er uitvoerig overleg gepleegd worden de bank en/of beslagleggers etc.

Ik zie graag de antwoorden op mijn vragen.

mx
door mxn - Jul 11, 2007 om 19:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Marcel75:Ik vraag me alleen, en dat iedere (kandidaat-)notaris met me doe,
waarom u de woning met hypotheek wilt overdragen? U wilt dus wel de
opbrengst hebben, maar niet de lasten of hebt u de koopsom hierop
aangepast?

Ik zal u antwoord geven op uw vraag. Wij willen de woning met hypotheek inclusief gespaarde bedrag overdragen omdat we gewoon zo snel mogelijk en het liefst zo goedkoop mogelijk van het geheel afwillen. Het klinkt misschien heel gek maar we hoeven geen winst te maken, puur omdat we blij zouden zijn dat we er vanaf zijn. En dat klinkt misschien erg raar en dat zal het ook wel zijn maar er is niets mis met onze woning, alles is in zeer goede staat. Deze voordelen zouden aantrekkelijk kunnen zijn (mits technisch mogelijk)als men op een goedkope manier wil instromen in een ''starters'' woning.

marcel75
door marcel75 - Jul 11, 2007 om 19:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@mxn

Het blijft inderdaad een zeer ongebruikelijk gang van zaken en praktisch ook niet aan te raden. Ik zie werkelijk het financiele voordeel voor u zeker niet en voor de koper ook niet.

Ik denk zelfs dat u verlies lijdt. U zegt zelf geen winst te willen maken? Is de woning dan volledig gefinancierd, oftewel is de hypotheek net zo hoog als of hoger dan de waarde?

En als u het gespaarde bedrag (bedoelt u de overwaarde of de waarde van een spaarpolis) over wilt dragen op uw koper, zit u gewoon te schenken. Er van uitgaande dat u geen familie van elkaar bent, beginnen die tarieven voor het schenkingsrecht bij ongeveer 40%.

Nogmaals: ik zie nog steeds de voordelen niet, ook niet financieel. Als uw koper nu geen hypotheek kan krijgen, zal hij de uwe ook niet kunnen betalen, waardoor u de bank moet blijven betalen zonder dat u daar een huis voor hebt.

En hoe hebt u de prijs bepaald? Let wel dat er een reeele prijs betaald zal moeten worden om problemen op het gebied van schenkingsrechten en overdrachtsbelasting te voorkomen.

Overigens maakt het qua tijd niet zo heel veel uit op welke wijze er overgedragen zal worden, ik vrees alleen wel dat op de lange termijn uw "oplossing" veel meer tijd en geld zal kosten dan wanneer u het netjes en de gebruikelijk wijze speelt.

poltol
door poltol - Jul 11, 2007 om 19:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste mxn,

Houdt u er ook maar vast rekenig mee dat de belastingdienst u achteraf, na de verkoop, dus enige vragen zal stellen. Goedkoop verkopen zet daar namelijk alle alarmbellen aan. Onduidelijke transactie denkt men dan. Is even navragen. U kunt dan behoorlijk in de problemen komen. Waarom verkoopt u uw huis niet gewoon? Dat kan dus ook direct aan degene die het wilt kopen. Maar hou de marktprijs in de gaten.

succes, Poltol

marcel75
door marcel75 - Jul 11, 2007 om 19:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@poltol

niet alleen bij de Belastingdienst. Ook de notaris zal, als hij vreemd/vals spel vermoed vragen gaan stellen en indien nodig een "melding ongebruikelijk transactie" moeten doen. En die worden wat voorheen FIOD en BVD was in de gaten gehouden.

marcel75
door marcel75 - Jul 12, 2007 om 18:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@mxn

Hoe heeft u dit nu opgelost?