mo
door mon75 Apr 22, 2012 om 16:21
Geldzaken & recht

Hypotheekrenteaftrek bij intrekken partner

Mijn vriendin en ik hebben beiden een koopappartement. We zijn inmiddels gaan samenwonen in haar appartement en die van mij staat nu 4 maanden te koop.

Officieel sta ik nog op mijn oude adres ingeschreven (andere gemeente). De verkoop van mijn appartement loopt gezien de markt niet echt voorspoedig.

Voorlopig zal de situatie nog wel even hetzelfde blijven. Tevens verwachten wij in oktober een kindje. Uiteraard willen we het e.e.a. goed regelen, met maximaal belastingvoordeel. Wat is verstandig om te doen? Ik ben overigens niet van plan mezelf in te kopen op haar appartement, maar willen we op termijn ook haar appartement verkopen en samen iets nieuws kopen.
Kan ik mij het beste inschrijven op mijn nieuwe adres? Hoe zit dat met de hypotheekrenteaftrek, mag ik daar inderdaad nog 3 jaar gebruik van maken? Is het dan ook verstandig om haar (symbolisch) huur te gaan betalen?
Overigens willen we op termijn ook gaan trouwen.

5804 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag na officiéle verhuiziing het kalenderjaar uit en dan nog maximaal twee jaar de hypotheekrente aftrekken, mits je huis aantoonbaar te koop staat.

Haar huur betalen lijkt me niet echt slim, want dat is inkomsten voor haar.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierop is alleen een uitgebreid antwoord mogelijk indien er meerdere zaken bekend zijn o.a. hebben beide personen eigen inkomen, is er een echtscheidning / allementatie van toepassing, etc.
Wel kan je zeggen dat een fiscaal partnerschap in de toekomst voor beiden ( en kind !) beter is dan alleen te blijven samenwonen ( dit ivm vrijstellingen, kinderaftrek en verdelen van de inkomstenvelasting over beide partners en gebruik van ongebruikte vrijstellingen etc. Wel moet u aan 2 dingen denken. U moet perse op een hetzelfde (woon) adres volgens het GBA zijn ingeschreven om als fiscale partners te worden ingedeeld. U moet tevens aangeven om ook als volle jaars partners te worden aangemerkt. Hiervor gelden enkele voorwaarden o.a. beide ouder dan 18 jaar en u moet dan minimaal 6 maanden beiden op eenhetzelfde adres te zijn ingeschreven !! De (overgangs) regeling van het niet kunnen verkopen van uw eigen huis is hierop niet veel van invloed omdat u de betaalde hypotheekrente dus tijdelijk extra mag aftrekken. Met voor en tegens is een fiscaal partnerschap het beste voor u in de komende tijd.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ridder schreef op zondag 22 apr 2012, 17:13: Hierop is alleen een uitgebreid antwoord mogelijk indien er meerdere zaken bekend zijn o.a. hebben beide personen eigen inkomen, is er een echtscheidning / allementatie van toepassing, etc.
Wel kan je zeggen dat een fiscaal partnerschap in de toekomst voor beiden ( en kind !) beter is dan alleen te blijven samenwonen ( dit ivm vrijstellingen, kinderaftrek en verdelen van de inkomstenvelasting over beide partners en gebruik van ongebruikte vrijstellingen etc. Wel moet u aan 2 dingen denken. U moet perse op een hetzelfde (woon) adres volgens het GBA zijn ingeschreven om als fiscale partners te worden ingedeeld. U moet tevens aangeven om ook als volle jaars partners te worden aangemerkt. Hiervor gelden enkele voorwaarden o.a. beide ouder dan 18 jaar en u moet dan minimaal 6 maanden beiden op eenhetzelfde adres te zijn ingeschreven !! De (overgangs) regeling van het niet kunnen verkopen van uw eigen huis is hierop niet veel van invloed omdat u de betaalde hypotheekrente dus tijdelijk extra mag aftrekken. Met voor en tegens is een fiscaal partnerschap het beste voor u in de komende tijd.

De hierbovengenoemde zesmaandentermijn is niet van toepassing op het feit of u voljaars fiscaal partners van elkaar bent of niet. Als u nog dit jaar gaat samenwonen maakt het tijdstip van samenwonen niet uit. Als het kind in oktober 2012 geboren wordt bent u daardoor automatisch fiscaal partners van elkaar vanaf geboortedatum kind. (deels fiscaal partnerschap) U kunt dan in de aangifte kiezen voor voljaarspartnerschap met mogelijk belastingvoordeel door toeschuiven / verdelen van hypotheekrenteaftrek van beide koopwoningen.

De hierbovengenoemde mogelijke voordelen tav vrijstellingen, kinderaftrek, het gebruik maken van ongebruikte vrijstellingen zie ik niet direct:
* de alleenstaande ouderkorting die uw partner krijgt als ze in 2012 langer dan 6 maanden alleenstaand is met kind is niet van toepassing omdat het kind pas in oktober geboren zal worden. En ik neem aan dat u in 2013 bent ingeschreven op het adres van uw partner. Is ook wel zo consequent omdat u feitelijk nu al samenwoont.

Iack (combinatiekorting) - zal ook in de nieuwe situatie van toepassing zijn maar pas vanaf 2013 ivm het niet voldoen aan de zesmaandentermijn in 2012.
(beide ouders moeten werken - hoogte korting is afhankelijk van het inkomen minstverdiener)

Zorgtoeslag / kindgebondenbudget voor zover van toepassing: zou lager kunnen uitkomen als u officieel samenwoont. De hoogte van deze toeslagen is afhankelijk van het inkomen van uw partner en als u samenwoont van de hoogte van beide verzamelinkomens. NB: Als u zich na 1 juli laat inschrijven bent u in elk geval voor 2012 geen verplichte toeslagpartners van elkaar. Inschrijving vóór 1 juli 2012: wel verplicht toeslagpartners van elkaar. Tav de toeslagen geldt dus wel de zesmaandentermijn.

Dat u nog gedurende 3 jaar de hypotheekrente mag aftrekken geldt uitsluitend als u uw eigen woning al in 2011 te koop hebt gezet. Het te koop zetten miv 2012 - hiervoor is de 'oude' tweejarige termijn hypotheekrenteaftrek weer van toepassing.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2012 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

leuker kan niemand het maken, wel makkelijker
klik