Se
door Serpentina Jan 12, 2017 om 15:00
Geldzaken & recht

ID kaart afgeven in verpleeghuis

Mijn vader van 92 is opgenomen in een verpleeghuis. Er is door de administratie ook een kopie gemaakt van zijn ID kaart. Nu willen ze dat ik de originele kaart op de verpleegafdeling in bewaring geef. Ik heb daar geen goed gevoel bij. Ik heb al gebeld met de Gemeente en met de Fraudehelpdesk maar niemand kan mij vertellen of dit gebruikelijk is of dat ik hiertoe verplicht ben.Wie weet hier iets over?

41897 65 Rapporteer

getty
door getty - Jan 12, 2017 om 15:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In principe moet uw moeder de kaart bij zich dragen, u kunt de kaart in haar nachtkastje leggen, maar het lijkt me veiliger om de kaart in bewaring bij het verpleeghuis te geven.

Le
door Lenie Spaans Jan 13, 2017 om 13:07
1 Antwoorden / Vragen

In Nederland heb je toonplicht,  geen draagplicht.

koekeloer
door koekeloer Jan 13, 2017 om 14:52
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom moet de moeder dat doen als de vader is opgenomen ?

ha
door hanska Jan 13, 2017 om 17:22
2 Antwoorden / Vragen

uw reactie klopt niet, zie Spaans !

ma
door madelief Jan 16, 2017 om 10:06
25 Antwoorden / 8 Vragen

Moeder het was toch vader

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2017 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou die verpleegafdeling lijkt mij ook geen goed idee. Ligt dan voor de grijp voor iedereen.

Ook die verpleegafdeling moet het maar doen met een kopie, waarop ook duidelijk geschreven staat dat hij voor de verpleegafdeling is.

jo
door jorisw Jan 12, 2017 om 15:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Of het zit in een kluisje... Zoals een beetje organisatie dat doet met belangrijke documenten. En daar kan niet iedereen bij.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2017 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de afdeling? Dacht het niet.

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2017 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu willen ze dat ik de originele kaart op de verpleegafdeling in bewaring geef.

Dat zou ik dus niet doen.
Zie de link van brainless.

hansje klein
door hansje klein - Jan 12, 2017 om 15:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voor ú is het gemakkelijker zèlf de ID-card te bewaren en niet uw bij vader indien u bij voorbeeld vaker naar het ziekenhuis moet met uw vader. Wanneer daarentegen het tehuis deze diensten overneemt is het ondersom wel handiger. Het lijkt mij eerder een kwestie van overleg, maar de ID-card gedwòngen moeten afgeven is geen optie. Het  bewaren in een kluisje is daarentegen wel weer handig om het zoekraken (diefstal) te kunnen verhinderen.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 12, 2017 om 16:26
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik het niet doen. Ze kunnen u er niet toe verplichten en ze hebben al een kopie. Als die kaart weg raakt dan nemen ze geen enkele verantwoordelijkheid, dat kan ik u nu al vertellen.
Wij (kinderen) zitten ook in zo'n situatie en wij bewaren de ID van mijn moeder.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2017 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men al langer bekend is in een ziekenhuis, en dat zal iemand van 92 beslist wel zijn, wordt er helemaal niet naar de Id kaart gevraagd.

Ma
door Mat Matheij Jan 13, 2017 om 00:47
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zie ook mijn antwoord.

aurora1
door aurora1 - Jan 12, 2017 om 21:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Net zoals de anderen overwegend van mening zijn: niet afgeven (ik zou er niet over peinzen). Die kopie moet voldoende zijn (voor haastige noodgevallen).
Die ID zou dan een eigen leven kunnen gaan leiden voor een andere persoon: ID fraude. Bovendien: wat moeten ze met een originele ID?

Ma
door Mat Matheij - Jan 13, 2017 om 00:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nee daartoe bent u niet verplicht. Bij het maken van een ID voor het verpleegtehuis moeten personalia worden overhandigd mogelijk bijbehorende foto gemaakt, zodat een persoonlijke aldaar of in een ziekenhuis geldende ID wordt gemaakt maar het is geenszins gebruikelijk dat de ID kaart of paspoort daar liggen. Mogelijk wel een verzekeringsbewijs en de ID card van het in de nabijheid gelegen ziekenhuis.

edrick3
door edrick3 Jan 13, 2017 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Weet je wel wat een ID-kaart is? Zo te lezen niet.

Ma
door Mat Matheij Jan 15, 2017 om 00:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

U blijft onzin er uitkramen. Een Id kaart staat gelijk met een paspoort is niet te vergelijken met een vorm van registratie via ziekenhuis/verzekeringsid/of een door het verpleegtehuis op te stellen gegevensoverzicht eender als met bijvoorbeeld het ziekenhuis. U maakt overigens in uw vermeende vete steeds onzinnigere opmerkingen. Het zij zo.

ja
door janny bakker - Jan 13, 2017 om 01:38
1 Antwoorden / Vragen

Nee, dat is niet gebruikelijk. Ik zou het ook niet doen. Ze hebben een kopie van de originele kaart en dat moet voldoende zijn om de handelingen uit te voeren die ze uit moeten voeren. Waarschijnlijk willen ze ook nog graag het kaartje van de zorgverzekering (dat is weer wel redelijk gebruikelijk omdat ze daar bij elke medische handeling een kopie van willen maken). Maar zijn ID-kaart? Nee, die zou ik als dochter niet afgeven. Wat is de reden dat ze dat willen? Het is zeer ongebruikelijk, het mag zelfs wettelijk niet.

pa
door padonker - Jan 13, 2017 om 12:52
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wat velen (schijnbaar) niet weten is dat het maken van kopieen van een ID of paspoort bij wet is verboden. Mocht men dit toch eisen, maak dan eerst een kopie en maak hier het BSN onleesbaar op. Maak vervolgens nog een kopie en geef die af. Mochten ze hier bezwaar tegen hebben dan mogen ze dit onderbouwen met goede argumenten (die zijn er nl. niet).

snrwo1
door snrwo1 - Jan 13, 2017 om 12:54
33 Antwoorden / 2 Vragen

dit staat in mijn passport:

dit paspoort in eigendom van de staat der Nederlanden. De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde  worden gesteld indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.

a) neem aan dat dit ook voor een ID kaart geldt
b) of hier sprake is van een wettelijke verplichting weet ik niet. Het verpleeghuis zou dat moeten kunnen aangeven (wetsartikel oid)

Ma
door Mat Matheij Jan 15, 2017 om 00:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Daar zou in moeten staan dat u onder geen enkele voorwaarde uw paspoort aan derden mag verstrekken.zoals sommige hotels dat vragen ook om misbruik te voorkomen.

OM
door OMPI65 - Jan 13, 2017 om 12:56
23 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit doen!
Zelf bewaren!
Mijn moeder heeft 4 jaar in een verpleeghuis gewoond. Zonder dat er een ID is afgegeven.
Zij had alleen een verlopen paspoort. Ik kan mij zelfs niets herinneren van een Kopie.

ma
door manwijf Jan 13, 2017 om 17:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zou het ook niet doen. Mijn schoonmoeder had alleen een paspoort en die is nooit afgeven aan het verpleeghuis. En toen hij verliep heb ik nooit meer een nieuwe aangevraagd. Ook haar zorgpas heb ik gewoon thuis.

C.
door C.Boon - Jan 13, 2017 om 13:00
5 Antwoorden / Vragen

Waarom zou het nodig zijn om de ID-kaart van uw vader af te geven ? Dit werkt slechts misbruik van deze ID-kaart in de hand. Het verpleeghuis weet wie uw vader is, dat is geverifieerd: dat is alles dat nodig is. Zij hebben niets van doen met uw vaders ID-kaart: niet doen dus, zou ik zeggen. Het lijkt me sterk dat dit een verplichting zou zijn.

PvBaak48
door PvBaak48 - Jan 13, 2017 om 13:03
65 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is een id kaart persoonlijk en ben je verplicht deze buiten de deur bij je te hebben dus als je vader nooit naar buiten gaat is dit onzin.
Hij kan hem ook bij zich dragen maar als het verzorgingshuis hem verplicht id af te geven gaat dat denk ik niet lukken want alleen politie e.d. mogen deze innemen.

Ve
door Veldepukk - Jan 13, 2017 om 13:03
1 Antwoorden / Vragen

Het is zelfs verboden om kopieen te bewaren. Laat staan originele ID's; juist om diefstal en fraude te voorkomen; bijzonder dat niemand dit bij de gemeente weet
groet

duif2
door duif2 - Jan 13, 2017 om 13:05
371 Antwoorden / 116 Vragen

Nee, geen ID achterlaten. Deze is alleen nodig als uw vader naar bijv. het ziekenhuis moet.
is het een geplande afspraak dan kunt u, als u zelf niet meegaat, de kaart voor dat bezoek afgeven.
In geval van een spoedopname in het ziekenhuis kan de ID altijd later getoond worden.
Het is het verpleeghuis ook niet toegestaan om een kopie van de kaart te maken.
Bij opname moeten ze kijken of de ID inderdaad van uw vader is en dan de gegevens opschrijven voor hun administratie.
Ik werk zelf in een verpleeghuis en doe de opnames daar.
Zelfs mensen zonder ID worden opgenomen, veel mensen van die leeftijd hebben er gewoon geen.
In het verleden maakten we wel een kopie van de ID maar sinds een paar jaar is dat echt verboden.

ma
door manwijf Jan 13, 2017 om 17:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk voor ziekenhuizen ook niet nodig. Ziekenhuizen in NL hebben kunnen precies zien bij welke zorgverzekeraar iedereen verzekerd is. Rol je er bij controle niet uit, dan betekent dat meestal, dat je niet verzekerd bent.

jo
door jopje 71 - Jan 13, 2017 om 13:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin nooit afgeven ze weten toch wie u vader is een kopie is voldoende en alle gegevens ook van de zorgverzekeraar zijn bekend neem ik aan daar staat ook alles  op.
Trouwens men waarschuwd altijd voor hert afgeven van documenten bij hotel boekingen waarom nu dan wel?

ja
door janvis - Jan 13, 2017 om 13:14
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat dat juist is, daar houder zodra hij naar buiten gaat wettelijk verplicht is deze kaart bij zich te hebben. En dus ook een bekeuring kan krijgen!!!

Jan

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, iemand van 92 wordt bekeurd als hij zijn ID niet bij zich heeft. Gelooft u dat zelf?

Cookies
door Cookies Jan 13, 2017 om 13:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom iemand van 72 wel en iemand van 92 geen boete? Waar ligt dan de leeftijdsgrens? 82?

Cookies
door Cookies Jan 13, 2017 om 13:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook iemand van 72 niet, die is ook vrijgesteld:-)) En dat blijkt al uit programma's zoals bijvoorbeeld blik op de weg. Hebben ze helemaal niets bij zich, maar wordt nooit een bekeuring voor gegeven. De politie moet ook een aanleiding hebben om naar een ID te vragen. Als ik mijn hond uit ga laten in het bos, neem ik echt geen ID card mee.

al
door alf. - Jan 13, 2017 om 13:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee natuurlijk niet afgeven,ze kunnen de pas via een app of als ze hem willen een kleuren af druk maken en de idkaart aan een familie geven maar dan moet je die familie lid wel kunnen vertrouwen.
En als je dat niet vertrouwd dan in je kastje doen en op slot en als dat niet vertrouwd dan met een chipje in je arm of pols.

he
door heideveld - Jan 13, 2017 om 13:26
43 Antwoorden / 6 Vragen

Zou de ID-krt. "parkeren" in de Zorgmap. En zelf thuis ook kopie bewaren.

henk lubberts
door henk lubberts - Jan 13, 2017 om 13:31
1 Antwoorden / Vragen

De Zorgverzekeringswet geeft in artikel 118 aan:

Artikel 118

  • 1Een verzekerde die voor rekening van zijn zorgverzekering bij ministeriële regeling aan te wijzen zorg of andere diensten als bedoeld in artikel 11 wenst te genieten, verstrekt aan de persoon of instelling die die zorg of dienst verleent ter inzage een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht, of een ander bij ministeriële regeling aan te wijzen document waarmee zijn identiteit kan worden vastgesteld.

  • 2Indien het identiteitsbewijs niet onmiddellijk ter inzage kan worden verstrekt, kan de persoon of instelling toestaan dat uiterlijk binnen een termijn van veertien dagen aan deze verplichting wordt voldaan.

  • 3De persoon of instelling stelt aan de hand van het ter inzage verstrekte document de identiteit vast van degene aan wie de in het eerste lid bedoelde zorg of dienst wordt verleend, en neemt het met inachtneming van artikel 7 van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg vastgestelde burgerservicenummer van de verzekerde in zijn administratie op.

  •

Daarom afgeven aan de instelling is NIETwettelijk verplicht.

ar
door arthur volkers Jan 13, 2017 om 15:46
1 Antwoorden / Vragen

Het is bij wet verboden om je ID kaart of paspoort af te geven.

jo
door johandulac Jan 15, 2017 om 13:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn reactie op het antwoord dat Henk Lubberts geeft:
Eindelijk eens iemand die opzoekt hoe het zit in plaats van te ventileren " hoe hij denkt dat het is of zou moeten zijn" .

ha
door hanska Jan 16, 2017 om 10:21
2 Antwoorden / Vragen

helemaal mee eens !

mslingen
door mslingen - Jan 13, 2017 om 13:31
33 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, u kunt niet verplicht worden om het ID van uw vader af te geven. Het is daar niet voor bedoeld en niet voor bestemd. Eventueel kunt u een kopie maken, waarop u het BSN nummer doorhaalt. Teken daarop aan dat u het aan het verpleegtehuis hebt afgegeven. Dat is voldoende.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 13, 2017 om 13:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U moet een geldige legitimatie tonen.

Dat kan ook paspoort of soms rijbewijs zijn.
Een ID kaart is niet verplicht.

Afgeven mag niet, als je elders komt moet je die hebben en eerst bij hun administratie opvragen kost tijd en in weekend niemand aanwezig.
Verder werken ze op kantoor uren dus daarom nooit afgeven.

Als je die ooit nodig hebt moet je die gelijk pakken.
Alleen als zij kunnen bewijzen dat het wettelijk noodzakelijk is, en dat is niet het geval.
Ook hotels doen het vaak, paspoort bewaren maar bij geld opname of problemen Politie komen ze in buitenland ook in problemen.
Geef copie en nooit origineel.

henk lubberts
door henk lubberts Jan 13, 2017 om 15:21
1 Antwoorden / Vragen

Het is identiteitsbewijs. Met legitimatiebewijs toon je aan dat je bevoegd bent om b.v. een auto te besturen rijbewijs dus. Het gaat bij de zorginstelling niet om wat je mag ok kunt maar wie je bent.

a.
door a.ritmeester7 - Jan 13, 2017 om 13:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

afgeven zou ik deze kaart zeker niet, bij verpleeghuizen raken ze nog al wat kwijt.
bovendien bent u verplicht deze kaart bij u te dragen u mag deze kaartzelfs niet afgeven.
Als er een kopie van gemaakt wordt maak dan het bs nr zwart zodat er geen fraude meegepleegd kan worden.

henk lubberts
door henk lubberts Jan 13, 2017 om 16:43
1 Antwoorden / Vragen

Er is in Nederland een toonplicht en geen draagplicht. Alleen als er een redelijk doel is mogen bevoegde ambtenaren c.s. vorderen om u ID te tonen.

ha
door hanska Jan 13, 2017 om 17:20
2 Antwoorden / Vragen

correct !

he
door heinrich12345 - Jan 13, 2017 om 13:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

ze hebben daar al en kopie. Originele kaart bij u in bewaring geven.

sc
door scrum - Jan 13, 2017 om 13:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

dat mag niet een ID kaart en / of paspoort zijn eigendom van de staat der Nederlanden en mag men niet aan derden adgeven

elvinzo
door elvinzo - Jan 13, 2017 om 13:58
18 Antwoorden / 5 Vragen

Strikt genomen mag het wettelijk wel, maar met wederzijds goedvinden. Even genuanceerd, het verpleeghuis mag dit wel vragen, maar u niet op basis van uw weigering diensten onthouden. Dit geldt ook voor een kopie. Wel mogen ze verlangen het nummer van uw identiteitsbewijs te noteren. Het is niet verstandig om id of kopie bij hen in bewaring te geven, want zij kunnen nooit 100% garanderen dat deze niet gestolen/misbruikt worden om identiteitsfraude mee te plegen.

ko
door korenbloem2000 - Jan 13, 2017 om 14:21
33 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet of het verplicht is dat het verpleegtehuis waar uw vader is opgenomen, de ID kaart van uw vader in het bezit moet hebben.
Maar wat gebeurt er als zo`n kaart zoek raakt?
Wie betaald dan de boete en ander kosten?

Ik was wettelijk vertegenwoordger voor mijn moeder, vanaf het moment dat ze werd op genomen in een verpleegtehuis.
Mij is nooit gevraagd om de ID pas af te geven. Eeen copie daarvan volstaat.

er
door erky - Jan 13, 2017 om 14:32
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Serpentina,
Er is de standaardregel dat je nergens een ID of paspoort hoeft af te geven. Ook in (buitenlandse) hotels is het niet meer strikt nodig. Wat veel mensen doen is dus zelf thuis een kopie maken en op die kopie met de hand groot uitschrijven dat het een kopie is en de naam van de organisatie aan wie de kopie is verstrekt.
Ook als uw vader minder bekwaam is, zou ik nooit het origineel afgeven. Er is slechts een uitzondering, namelijk wanneer iemand onder curatele staat, dan is handelen met een ID bijvoorbeeld onder bepaalde voorwaarden toegestaan.

Organisaties die om een ID vragen hebben in sommige gevallen ook geen 'recht' om een Sofinummer / BSN te ontvangen. Dit is vooral zo geworden door de slimmerikken die identiteitsfraude plegen, een groeiend gilde!

Is het verpleeghuis zo stellig dat u MOET afgeven, doe dat dan alleen nadat ze hebben getekend voor een verklaring van verantwoording. Zodat zij zich volledig verantwoordelijk verklaren voor 'gebruik' van het ID en dus ook voor de schade als die optreedt indien iemand (van het personeel) er fraude mee pleegt.

Succes,
Erky

do
door dolf klijnhout - Jan 13, 2017 om 14:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het paspoort en IDkaart zijn eigendom van de Nederlandse staat en mag je dus niet afgeven. Je dient het ook altijd bij je te hebben, want wanneer je., je niet kunt legitimeren krijg je een boete.Dus een fotokopie volstaat  Astilla

ha
door hanska Jan 13, 2017 om 15:05
2 Antwoorden / Vragen

terechte conclusie !

ro
door rob noordhoek - Jan 13, 2017 om 14:46
1 Antwoorden / Vragen

L.s,
De ID is een strikt persoonlijk document dat formeel ook niet overdraagbaar is. Als de holder dat in bewaring wil geven aan zijn zoon is dat zijn keus. Het verpleeghuis kan op grond van wettelijke bepalingen niet eisen  dat het document bij hen in bewaring wordt gegeven. Bovendien is de kans op fraude aanwezig!!

ni
door nieves - Jan 13, 2017 om 14:48
38 Antwoorden / 12 Vragen

Het ID van mijn tante is in het verpleeghuis zoek geraakt.
Niemand neemt verantwoording.

ha
door hanska - Jan 13, 2017 om 15:03
2 Antwoorden / Vragen

De gegevens van de ID kaart zijn van belang voor de administratie van het verpleeghuis. Het moeten inleveren van de kaart is gebaseerd op de misplaatste wijsheid van het tehuis. Mijn ervaring met verpleeghuizen vanuit het verleden is, dat de gemiddelde juridische kennis daar volstrekt onder de maat is.

ar
door arthur volkers - Jan 13, 2017 om 15:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben van mening dat je ID kaart helemaal niet mag afgeven zelfs het is verboden dit geldt ook voor kopieën,ik zou het bij de politie of juridisch loket na vragen

jo
door johanna.2010 - Jan 13, 2017 om 15:48
6 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk op de website van autoriteit persoonsgegevens, daar staan veel vragen en antwoorden over het onderwerp indentiteitsbewijs..

marijke77
door marijke77 - Jan 13, 2017 om 15:53
156 Antwoorden / 3 Vragen

Op de verpleegafdeling waar ik werkte hoeft men dit niet af te geven, volgens mij mag dat ook helemaal niet.

we
door weethet - Jan 13, 2017 om 16:58
107 Antwoorden / 2 Vragen

Gebruik de ""KopieID"" app van de overheid. Op mobile. Daarmee kunt u fraude voorkomen en daar moeten ze het maar mee doien. NOOIT een org. doc. uit handen geven. U (uw vader) is er verantwoordleijk voor. Net als en paspoort!

di
door dijk025 - Jan 13, 2017 om 17:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Serpentina, ze hebben al een kopie! Wat is dan de reden, dat zij het origineel willen hebben??? Iedereen in Nederland is verplicht om de ID kaart bij zich te dragen. Wordt deze afgegeven, dan is uw vader wettelijk in overtreding. PS. Als je een kopie afgeeft, maak dan het BSN. nummer onzichtbaar Deze heeft niemand nodig.

Hu
door Huibhamer - Jan 13, 2017 om 17:26
3 Antwoorden / Vragen

Het verpleeghuis kan nimmer eisen dat de ID-kaart afgegeven dient te worden. Geen enkele reden voor.
De kaart is bedoeld om je overal te kunnen identificeren en zo het verpleeghuis de kaart in bezit / beheer heeft kan dat dus niet meer.
Moeder heeft zich in het verpleeghuis geidentificeerd bij binnenkomst en daar moeten ze mee doen, dat je tegemoet wil komen aan hun wensen zou je hooguit
een kopie kunnen afstaan waarbij het BSN bedelkt dient te woirden, ivm fraude., maar van moeten is geen sprake !!
Zo is het en niet anders.

mi
door mickey40 - Jan 13, 2017 om 17:32
5 Antwoorden / 2 Vragen

U bent zeker niet verplicht het paspoort af te geven. U mag het zelfs niet afgeven. In 2009 is de Wet BSN in de zorg geintroduceerd. Het verpleeghuis of ziekenhuis zal wel het ID vragen en willen zien. Daarmee wordt getoetst of de persoon wel hoort bij het ID. Dan kan het ID nummer ingevord worden in een systeem waarbij de geldigheid van het ID ook getoets wordt. Daarna heeft de instelling het ID niet meer nodig. De bevindingen worden in een Electronisch clientdossier vastgelegd. Gaat uw vader vaak mee ergens heen is een kopie inderdaad een optie. Maak het ongeldig door dwars over de kopie te schrijven tbv .... Of de naam van de instelling. Zorg ervoor dat op de kopie het BSN nummer niet leesbaar is. Hiervoor zijn diverse sjablonen te verkrijgen op Internet. Echter wel vreemd dat een gemeente dit antwoord niet kan geven. Ik hoop dat u iets heeft aan dit antwoord.

gu
door guardian - Jan 13, 2017 om 17:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nee mag niet. Zelfde als bij het paspoort,  (alleen staat in het paspoort gedrukt de tekst dat het verboden is om het aan anden dan geoorloofde af te geven, denk hierbij aan politie - banken - Bovag rerelateerde bedrijfen - notarisen).  College Bescherming Persoonsgegevens zal je ongetwijfeld verder kunnen informeren!

tw
door twannie1960 - Jan 13, 2017 om 17:59
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nee,  die ligt in een verpleeghuis,  iedereen die zich op de openbare weg bevind moet zich kunnen legitimeren vanaf 14 jaar en ouder

Bo
door Bonte Specht - Jan 13, 2017 om 18:55
45 Antwoorden / Vragen

Als het goed is, is er een kastje dat afgesloten kan worden, geef een kopie af en bewaar het origineel in dat kastje, zelf de sleutel in beheer nemen.
Maar het is verplicht dat je vader die bij zich draagt

ag
door agapon - Jan 13, 2017 om 18:55
115 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het NIET afgeven aanezien het een persoonsbewijs is en op de persoon gedragen dient te worden.
Als u buiten het verpleeghuis komt behoort U zich ook te kunnen indentificeren.
M.i.z. is zelfs een kopie al een inbreuk in het prive gebeuren.
Indien de administratie ter plaatse deugd lijkt mij de noodzaak dan ook achterwege te blijven, immers alle beschikbare gegevens zijn al aanwezig die noodzakelijk zijn.

be
door benvroom - Jan 13, 2017 om 18:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn eerste opmerking is; is uw vader handelingsbekwaam of heeft u via de rechter een Onderbewindstelling toegewezen gekregen.
Is uw vader handelingsbekwaam, dan geldt net als voor een iedere Nederlander dat uw vader zorg draagt dat zijn identiteitskaart niet in vreemde handen geraakt en bij vermissing daarvan melding maakt. Hij kan in dat geval u verzoeken de kaart in beheer te nemen.

Bent u een door de rechter aangestelde bewindvoerder evt. mentor, dan berust die verantwoordelijkheid bij u. Ik zou bij het verpleeghuis informeren naar nut en noodzaak van een dergelijk in bewaring geving.

Ik zou in alle gevallen niet zomaar een identiteitskaart afgeven, laat staan in bewaring geven. Dit doe je in de regel ook niet als je incheckt bij een hotel.

Yo
door Yoessoef - Jan 13, 2017 om 19:26
1 Antwoorden / Vragen

Het is als regel wettelijk niet toegestaan om een kopie te laten maken van uw ID-bewijs, vanwege het risico van identiteitdiefstal. Dat mag u dus weigeren. Als u het toch toelaat, plak dan altijd zaken af zoals het BSN-nummer. Het was een enorme miskleun om het BSN te gebruiken als patiëntnummer in de zorgsector, vanwege het risco op identiteitsfraude. Dat BSN in de zorg is destijds door VWS snel en ondoordacht doorgedrukt om het landelijke EPD mogelijk te maken.

la
door latb - Jan 13, 2017 om 19:38
27 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Serpentina
Nooit de id kaart afgeven aan wie dan ook.
Gewoon zelf in beheer houden.
Dit is NIET verplicht om af te geven.
De gemeente MOET dat ook weten dat U het niet af mag geven!
Succes latb

christin
door christin - Jan 13, 2017 om 21:21
105 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, een kopie is voldoende. NOOIT het origineel afgeven waar dan ook.

Gerda Geleijnse
door Gerda Geleijnse - Jan 13, 2017 om 21:50
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zelf zou nooit de ID kaart aan iemand anders toevertrouwen. Het is zelfs niet geoorloofd deze te kopieëren. Ik zou de administratie vertellen dat wanneer ze de ID kaart (wat mij sterk lijkt omdat uw vader reeds is opgenomen en de ID kaart is getoond) nodig hebben ze maar contact op moeten met U die de ID kaart voor uw vader in veilige bewaring houdt. Ik neem aan dat u ook de gemachtigde ben van uw vader. Vele mensen zijn niet op de hoogte maar er wordt vaak nadrukkelijk gewaarschud ID kaarten nooit uit handen te geven of mag deze zelfs niet worden gecopieerd.

gafvisbeen9
door gafvisbeen9 - Jan 14, 2017 om 10:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft je ID kaart niet af te geven lijkt mij om fraude te voor komen en andermet jou indentietijd boodschappen gaat doen!!!

bu
door bunker - Jan 14, 2017 om 11:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom hebben ze  die nodig.Ze hebben toch de copie.Zeggen dat u die zelf nodig heeft voor u vader.Dat is echt niet nodig om die uit handen te geven,dan kunnen zij er van alles mee doen.Vragen waar voor dat voor nodig is?Vraag eens inlichtingen bij de politie.Die zullen het u ook afraden ivm fraude.Ik zou hem echt niet afgeven.Succes.

la
door laptop123 - Jan 14, 2017 om 11:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste SERPENTINA,

Voorkom identiteitsdiefstal ! Alleen overheden, banken, werkgevers, notarissen en casino's mogen je volledige identiteitsbewijs kopiëren.
Verder zijn er geen instanties die dat mogen. Als je toch toestemming geeft tot het kopiëren van je identiteitsbewijs, streep dan
overal je BSN (burger service nummer) door en schrijf  'kopie' op de kopie, met de datum. Kijk ook op www.respectprivacy.org

Bij de ANWB winkels en online zijn ID covers te koop die gegevens afschermen bij het kopiëren, en RFID (radio frequentie ID) die de chip in de kaarten afschermt tegen diefstal bij gebruik van een scanner.

ma
door marleenvanh - Jan 14, 2017 om 12:33
451 Antwoorden / 1 Vragen

Men heeft de kaart gezien,  weet dat ie OK is en vervolgens is er een copie van gemaakt. Dat is voldoende. De kaart daarna afgeven lijkt me niet nodig en inderdaad ook niet wenselijk! Dat het verplicht zou zijn kan ik mij dan ook absoluut niet voorstellen. Zelfs het BSN nummer van uw vader zou 'uitgezwart' moeten worden op de copie (zulks voor veiligheidsredenen). Zie mijn eerst regel. Men heeft de info op de kaart kunnen checken/gecheckt!.

bo
door bozzertje - Jan 14, 2017 om 13:42
2 Antwoorden / Vragen

Ik zou het zeker niet doen.
Zelfs de kopie moet je bewerken omdat op elk ID bewijs de gegevens staan waarmee bijvoorbeeld identiteitsdiefstal mee gedaan kan worden.
Op de kopie moet je dus het BSN nummer endocumentnummer weghalen.Dan kan er geen kwaads meer mee gebeuren.
Volgens mij hoef je alleen in het Openbaar Vervoer en buiten op straat je identiteit te kunnen aantonen.
Ook als je medische hulp moet krijgen in het ziekenhuis heb je dat nodig.

il
door iljaha - Jan 14, 2017 om 14:02
179 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, tonen moet vanwege de identiteitsvaststelling, maar je mag je identiteitsbewijs niet afgeven.

moniquerachel
door moniquerachel - Jan 14, 2017 om 16:20
2 Antwoorden / Vragen

NËË een copy moet voldoende zijn!!
Orgineel heeft de familie (1e contactpersoon)
bewoners maken ze nl kwijt!!

Ma
door Mat Matheij - Jan 15, 2017 om 00:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag lijkt afdoende beantwoord. De Id kaart maar ook paspoort mag niet ter beschikking worden gesteld aan derden. Dat staat niet op de Id kaart maar is zoals een beantwoorder dat al stelde bij wet verboden. U kunt hiervan aldus -wanneer op schrift- aangifte doen.

rf
door rfrijhoff - Jan 15, 2017 om 01:49
41 Antwoorden / Vragen

Paspoort/ID kaart mag je niet eens afgeven. Hier worden mensen regelmatig op gewezen door de overheid. Hotels, verhuurbedrijven, etc. vragen hier inderdaad om, terwijl ze echt wel weten dat het niet mag. Als er om gevraagd wordt, mag je hooguit een kopie ervan afgeven waarop in grote duidelijke letters opgezet is: Kopie. Tevens dient het BSN onleesbaar gemaakt te zijn. Ieder die anders beweert kent de wet niet of probeert een of andere vorm van fraude te plegen.

kr
door kroonjan - Jan 16, 2017 om 09:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon doen; het verpleeghuis is er verantwoordelijk voor (kwitantie vragen? en kopie maken).
Bij bewindvoering/mentorschap kan het ook aldaar in beheer zijn.
jank

ha
door hanska Jan 16, 2017 om 10:23
2 Antwoorden / Vragen

Ik zou me toch maar eens verdiepen in de regels.

Se
door Serpentina - Jan 16, 2017 om 17:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, hartelijk dank voor jullie massale reacties. Heel verhelderend. Ik weet nu wat mij te doen staat.

door 3210 - Jan 17, 2017 om 18:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

Paspoort of ID-kaart afgeven

In de Nederlandse wet is vastgelegd in welke situaties het paspoort in Nederland moet worden afgeven, bijvoorbeeld aan de politie, werkgevers en zorginstellingen.

Oplossingen

Om het risico op fraude te voorkomen hebben wij de volgende adviezen:

  1. Receptie schrijft / typt gegevens over:
    Vraag het BSN nummer niet over te nemen
  2. Receptie wil kopie maken:
    • Geef een eigen kopie waarop het BSN-nummer al is door gehaald, de foto is doorgekruist met vermelding voor wie kopie is bedoeld en de datum. Laat daarbij wel het officiële document zien als bewijs dat het om het juiste document gaat.
    • Geef het ID-bewijs af voor een kopie met een paspoorthoes, die fraudegevoelige gegevens afschermt.
    • Gebruik de Kopie ID app van de overheid. Dit is een app waarbij je met je smartphone gemakkelijk en veilig een kopie van je identiteitsbewijs kunt maken. Je kunt het BSN nummer door strepen en er kan een watermerk overheen gezet worden met datum en doel van de kopie. Deze scan kan per mail direct naar de accommodatie verstrekker worden gestuurd.
    • Als de receptionist zelf een kopie maakt, vraag dan of de receptionist het BSN-nummer en foto wil doorhalen en op de kopie te schrijven voor wie de kopie is gemaakt.
  3. Receptie wil paspoort of ID innemen:
    De receptie kan verschillende redenen hebben om het paspoort in te nemen. De een zal het om redenen van service doen (je kunt alvast naar het verblijf terwijl de receptionist inschrijft), een ander doet het als borg.
    • Best is om direct aan te geven dat je liever niet wil dat het document wordt ingenomen. Wijs daarbij bijvoorbeeld op het risico van fraude met data, maar ook op het voorhanden moeten hebben van het document voor politiecontrole, een ongeval, een uitstapje met een grenspassage. Je kunt een boete krijgen als je het document niet kan tonen.

Tekst met dank aan ANWB.

ps:  Het verbaast mij dat de gemeente inkwestie en de Fraude-Helpdesk géén correct antwoord kon geven op deze vraag.

ft
door ftm - Jan 18, 2017 om 22:17
102 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is het wettelijk al verboden van een paspoort of een identiteitsbewijs een kopie aan derden af te geven, en al helemaal om het origineel af te geven.
Dus weigeren!

raymond regensburg
door raymond regensburg - Jan 20, 2017 om 03:54
4 Antwoorden / Vragen

GEWOONNIET DOEN KLAAR ; VOETBIJ STUK HOUDEN

je
door jedi - Jan 20, 2017 om 20:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nee niet afgeven ! Kopie maken ! met het afplakken van je bsn nummer als die er op vermeld staat, en dan nog eens er op vermelden dat het een kopie is !