ju
door juba Oct 9, 2013 om 17:15
Geldzaken & recht

ID kaart rijbewijs inleveren als borg?

Vanmiddag moest ik bij het huren van schaatsen voor mijn zoontje bij de ijsbaan mijn ID kaart of rijbewijs inleveren als borg. Ik weigerde dit. Een bankpas was ook goed.
Volgens mij mag dit helemaal niet, ik gaf dit ook aan maar zonder rijbewijs/ID kaart als borg kreeg ik de schaatsen niet mee voor mijn zoontje. Mag een ijsbaan dit zomaar doen?

30081 40 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 9, 2013 om 17:30
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Je mag geen id card/paspoort afgeven als borg of bij een hotel. Kopieën mogen uitsluitend met afdekking van o.a. je sofinummer. Voor een rijbewijs geldt m.i. het zelfde. Een bankpas lijkt mij niet handig, Hoe betrouwbaar is de verhuurder? Wèl mogen ze borg vragen die direct bij vertrek weer teruggeven.

me
door mein33 - Oct 9, 2013 om 17:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ze mogen het natuurlijk we vragen, maar u hoeft daar niet aan te voldoen.
Het afgeven van een ID kaart, paspoort en of rijbewijs is zeer onverstandig, denk hierbij aan mogelijke identitieitsfraude.
Ook een kopie maken hoeft u niet te accepteren
Bij het huren kan wel een borgsom worden gevraagd die bij het retourneren terug gegeven wordt.

mahadma
door mahadma - Oct 9, 2013 om 17:32
11522 Antwoorden / 51 Vragen

"Overheid waarschuwt voor afgeven identiteitsbewijs

De overheid is een campagne gestart waarmee gemeentes burgers voor identiteitsfraude kunnen waarschuwen. "Iedereen met een identiteitsbewijs kan met identiteitsfraude te maken krijgen. Fraudeurs maken vaak gebruik van de kopieën van identiteitsbewijzen. De meeste burgers zijn zich niet bewust van het risico dat zij lopen als zij een kopie afgeven."

Die boodschap staat in de vrijdag gelanceerde toolkit 'misbruik kopieën identiteitsbewijzen'. De toolkit bevat flyers, posters en informatie waarmee gemeentes burgers kunnen informeren over maatregelen om fraude met een kopie van het identiteitsbewijs tegen te gaan.

Ook is er een brief voor gemeenten om toe te voegen aan communicatiemiddelen over het aanvragen en/of verlengen van een identiteitsbewijs.

Kopie
Daarin staat dat burgers nooit zomaar hun paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument moeten afgeven. "Als iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarom dit nodig is. Geeft u een kopie af? Help dan misbruik te voorkomen."

Burgers kunnen dit doen door op de kopie te schrijven dat het een kopie is, voor wie of welk product hij bedoeld is en de datum waarop die is afgegeven. "Zo maakt u het fraudeurs moeilijk om de kopie te bewerken", aldus de brief.

hutch
door hutch - Oct 9, 2013 om 17:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Nee, uiteraard niet.

Klik * * voor meer info.

U zou een fotokopie mee kunnen nemen met daarop het BSN onleesbaar gemaakt en een zwarte X er op.
Die geeft u af en laat uw originele id-bewijs zien als bewijs (dus niet afgeven).

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 9, 2013 om 17:37
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je het niet hebt of wilt geven rekenen ze meestal een flink bedrag en moet je vaak wachten als je weer inleverde voor je het geld weer terug hebt.

Helaas mag het niet maar ze doen het wel.
Weglopen en in locale media klagen helpt wel want dat kost hun klanten.

Zelf kreeg ik de leen schaatsen gratis maar was niet tevreden over deze maar je moet toch wat als je wat vergeet en niet terug naar huis wilde.
Dus er zijn ook goede banen waar je ze zonder kosten mag lenen.

Alleen is de tassen controle na afloop om diefstal te voorkomen er wel want anders word het voor hun te duur.

ju
door juba - Oct 9, 2013 om 17:58
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ze hebben het meestal over kopiëen.... Ook op de site van rijksoverheid. Maar niets over je id kaart àchterlaten..
Als dit niet mag. Waarom komt zo'n schaatsverhuur er dan mee weg?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 9, 2013 om 18:04
937 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat niemand er iets aan doet. U wordt ook niet gedwongen, echter krijgt u dan de schaatsen niet mee. Het zelfde geld ook voor aanbetalingen, meer dan 50% mag eigenlijk niet gevraagd worden, maar als u er dan toch mee akkoord gaat dan heeft u geen poot om op te staan.

mahadma
door mahadma - Oct 9, 2013 om 18:12
11522 Antwoorden / 51 Vragen

"Alleen is de tassen controle na afloop om diefstal te voorkomen er wel want anders word het voor hun te duur.". Dat moeten ze dan weer wel aangeven dat dat de huisregels zijn en duidelijk zichtraar ophangen.

"Op de achterflap van je paspoort staat in drie talen het volgende: “Dit paspoort is eigendom van de staat der Nederlanden. De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld, indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.” Je kunt dus bij twijfel altijd deze pagina aan de persoon laten zien. Of het je helpt is een tweede natuurlijk. ".

"Waarom komt zo'n schaatsverhuur er dan mee weg?" Omdat "men" het wel doet.

Daarom kunnen ze wel, zoals eerder gezegd (bijvoorbeeld) € 100 borg vragen.

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2013 om 18:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een bankpas zou ik ook niet als borg afgeven. Misschien is het een idee om dit aan de afdeling Burgerzaken van de betreffende gemeente, per mail of telefonisch, voor te leggen. Mogelijk wordt die ijsbaan dan wel op de vingers getikt.

ju
door juba - Oct 9, 2013 om 18:51
16 Antwoorden / 6 Vragen

Geldt ook voor rijbewijs?

mahadma
door mahadma - Oct 9, 2013 om 19:12
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Geldt ook voor rijbewijs?

Ja,

op je rijbewijs staat ook de nodige privacy gevoelige info.

mahadma
door mahadma - Oct 9, 2013 om 19:14
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Over welke ijsbaan in welke plaats hebben wij het?

ju
door juba - Oct 9, 2013 om 19:19
16 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Dit gaat over ijsbaan in haarlem..maar bv alkmaar schijnt zelfde te zijn hoorde ik..

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2013 om 21:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op de site van die ijsbaan staat bij schaatshuur alleen dat je een identiteitsbewijs moet meenemen en niets over borg. Klik hier. De eisen voor borg verzinnen ze dan zeker en overvallen ze de mensen mee. Wat betreft bankpas uit handen geven als borg denk ik niet dat banken dat zullen goedkeuren. In alle gevallen ben je flink gedupeerd mocht een dergelijke "borg" zoek raken of als er misbruik van wordt gemaakt.
Misschien valt te overwegen om in een kringloopwinkel voor een paar euro 2e hands schaatsen te kopen?

ju
door juba - Oct 9, 2013 om 21:54
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zie net op de site van betreffende ijsbaan:

De volgende legetimatie bewijzen zullen door ons worden geaccepteerd: •Rijbewijs
•Paspoort
•Indentiteitskaart
•Bankpas
•OV-jaarkaart
•Ziekefondspas
•€ 100,00 borg per paar
Een andere borg zal NIET worden geaccepteerd (dus geen auto en/of huissleutels).

Ik ben dus niet gewezen op het feit dat je ook je ziekenfondspas in kunt leveren als borg. Dit had ik niet zo'n probleem gevonden. Ik werd gebeld door een vriend of ik ook met mijn zoontje mee wilde schaatsen. Last minute aktie dus... en aangezien wij geen schaatsen hebben, kon ik ze daar snel huren dacht ik.

ju
door juba - Oct 9, 2013 om 22:01
16 Antwoorden / 6 Vragen

LET OP!!!

Bij de verhuur van schaatsen dient een geldig legetimatie bewijs getoont te worden.
Uw legetimatiebewijs zal moeten worden afgegeven als borg.

De volgende legetimatie bewijzen zullen door ons worden geaccepteerd: •Rijbewijs
•Paspoort
•Indentiteitskaart
•Bankpas
•OV-jaarkaart
•Ziekefondspas
•€ 100,00 borg per paar
Een andere borg zal NIET worden geaccepteerd (dus geen auto en/of huissleutels).

zoekster
door zoekster - Oct 9, 2013 om 22:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Geen wonder dat er zoveel identiteitsfraude plaatsvindt.

De ziekenfondskaart lijkt mij overigens ook de meest veilige route, maar ook die zou ik niet af willen staan. Zijn die schaatsen van goud? Ze kunnen toch ook 15 euro borg vragen, daar gaat niemand die tweedehands schaatsen voor pikken, waar iedereen al met z'n (zweet)voeten in heeft gezeten.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2013 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op je zorgpas staat anders ook je burger servicenummer. Lijkt me dus ook niet verstandig om af te geven.

ik
door ikkeismijn - Oct 11, 2013 om 11:39
10 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, onder geen beding. Een identiteitskaart hoor je zelf in je handen te houden en dan mag er gekeken worden of je foto met je naam klopt en verder mogen er geen gegevens worden overgeschreven of gekopieerd, dit ter voorkoming van identiteitsfraude. Kijk bij iemand die een paspoort heeft of bij je gemeentehuis de regels na voor een paspoort en of identiteitskaart dan zul je lezen dat je niet eens uit handen mag geven. Bedrijven zijn er door op waarom alleen maar voor je BSN nummer dan kunnen ze alle gegevens van je opzoeken en identiteitsfraude plegen.
Deze discussie heb ik ook gevoerd bij het Medische Centrum Erasmus niet de eerste de beste die moesten ook zo nodig een kopie anders werd mijn man niet aan een hersentumor geholpen uiteindelijk werd er iemand van de directie bij gehaald en jawel ik had gelijk er werd geen kopie gemaakt maar wel geopereerd, ze hadden alleen de foto en de naam bekeken terwijl de pas in onze handen was.
Je moet maar zo denken NIEMAND IS TE VERTROUWEN op dit gebied want wat moeten ze met al je gegevens

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 11, 2013 om 11:48
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik kom regelmatig in hotels en heb over het BSN (voor en achter) een stickertje geplakt met "COPY for Hotel".
Ze mogen dan rustig een fotokopie maken. Als ik me écht moet legitimeren is de sticker zo weg.

natuurmens
door natuurmens - Oct 11, 2013 om 12:35
158 Antwoorden / 4 Vragen

Hij maakt zich strafbaar omdat je een document niet zomaar aan een vreemde mag afstaan. Kopie is wel toe gestaan maar een geld gedrag als borg lijkt me wel normaal. Volgens de wetgeving mag je ID niet zomaar aan iemand afgeven hij/zij moet in dienst van de overheid deze bevoegdheid hebben deze in te zien of innemen.

jo
door johanna.2010 - Oct 11, 2013 om 12:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gelezen dat je bij de ANWB hoesjes kan kopen die de gevoelige informatie van je paspoort en
rijbewijs/idkaart afdekken. Je kan dan een fotokopie maken en die afgeven.

hutch
door hutch - Oct 11, 2013 om 13:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=ikkeismijn schreef op vrijdag 11 okt 2013, 11:39]....... niet de eerste de beste die moesten ook zo nodig een kopie anders werd mijn man niet aan een hersentumor geholpen uiteindelijk werd er iemand van de directie bij gehaald en jawel ik had gelijk er werd geen kopie gemaakt maar wel geopereerd, ze hadden alleen de foto en de naam bekeken terwijl de pas in onze handen was. Je moet maar zo denken NIEMAND IS TE VERTROUWEN op dit gebied want wat moeten ze met al je gegevens
En vooral (...) ziekenhuizen (e.d.) zijn niet te vertrouwen. Kijk maar eens hoeveel er gefraudeerd wordt door deze 'instellingen'...... Alleen heet dat bij hen geen 'frauderen'.
Zij noemen dat uiteraard heel anders en als er wat aan het (dag)licht komt, wordt dat ook nog eens een 'foutje' genoemd.

ju
door juba - Oct 11, 2013 om 13:24
16 Antwoorden / 6 Vragen

Wel raar dan dat zoveel bedrijven dit dan zomaar kunnen doen. Overal moet je je ID afgeven, maken ze kopieen... Ze kijken je raar aan als je hier niet in mee gaat of weigeren je zelfs verder te helpen. Er wordt hier blijkbaar niets aan gedaan. Je wordt alleen gewaarschuwd..

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overal? Ik zou niet weten waar. De Ts kan ook de borg betalen.

ju
door juba - Oct 11, 2013 om 14:05
16 Antwoorden / 6 Vragen

Zodra je ergens lid wilt worden maken ze een kopie. Als je ergens iets wilt huren maken ze een kopie...het gebeurd zo vaak..

hansje klein
door hansje klein - Oct 11, 2013 om 14:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@juba. Nu kennen nu de meningen van de experts. Ik zou deze side naar de ijsbaan toesturen en om commentaar hierop vragen. Dan kent u het procedere van deze ijsbaan, hun argumentie en evtl. hernieuwde afwijzing voor de volgende keer! Ze zijn niet verplicht om op uw (andere?) voorstel in te gaan, maar willen wel graag hun schaatsen terug. Ik denk, dat met een meegebracht en afgedekte identiteitspaskopie de boel net zo goed geregeld kan worden.

alfatrion
door alfatrion - Oct 11, 2013 om 14:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 9 okt 2013, 18:12]"Alleen is de tassen controle na afloop om diefstal te voorkomen er wel want anders word het voor hun te duur.". Dat moeten ze dan weer wel aangeven dat dat de huisregels zijn en duidelijk zichtraar ophangen.
Dan nog kan de winkelier niet afdwingen dat je de inhoud van de tas laat zien. Dit is voorbehouden aan de politie. En ze mogen je alleen vasthouden als ze je op heterdaad hebben betrapt.

el
door eleo nora - Oct 11, 2013 om 15:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

heel vervelend dat ze vragen je id-card oid in te leveren.
wslijk is de ijsbaan regelmatig beroofd van schaatsen etc waardoor ze deze 'noodgrepen' in het leven hebben geroepen. het beste vindt ik een borg van de waarde van de schaatsen te storten die je meteen terugkrijgt als je ze inlevert. het moet wel een leuk uitje blijven natuurlijk, dat schaatsen.

donna
door donna - Oct 11, 2013 om 15:56
207 Antwoorden / 43 Vragen

Bestaat er een lijst met instellingen die het mogen of moeten vragen? Ik kan dat nergens vinden. Het gaat om overheidsinstellingen en gezondheidszorg, maar wat valt daar onder. Bijvoorbeeld is het Kadaster een overheidsinstelling, of de Kamer van Koophandel?

tijger1
door tijger1 - Oct 11, 2013 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@donna

Misschien kunt u dat hier eens navragen. Klik

oldyeller
door oldyeller - Oct 11, 2013 om 17:23
54 Antwoorden / 0 Vragen

Diergaarde Blijdorp doet dat ook..
http://www.diergaardeblijdorp.nl/nl/bezoek%20info/praktische%20info/faciliteiten.html
Ik dacht de borgsom voor mijn gereserveerde rolstoel te kunnen pinnen.
Helaas.....in het houten hokje was geen pinapparaat.
En pinnen bij de kassa mocht niet. (had vouchers)
Daar stond ik dan met een peuter, die ik een een dagje uit had beloofd.
En een auto al op de P-plaats.
Het was naar huis gaan, of m'n ID-kaart achterlaten.
Heb het uiteindelijk gedaan, maar het zat me niet lekker.
Mijn pas werd namelijk gewoon in een bakje gegooid.
Klein houten hokje, open deur, geen kluis en 1 persoon, die gewoon even naar buiten loopt om de rolstoel te halen..
Hoe onveilig wil je het hebben.
Op mijn schrifelijke klacht heb ik nooit antwoord gekregen.
Op mijn brief naar de gemeente ook niet.
Ongehoord!

.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2013 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekker legitimeren met alles afgedekt dan. Dan kan je het net zo goed in je zak houden.

Een van de oplossingen krijgt momenteel gelukkig veel aandacht: de ID-cover. Een eenvoudig hoesje wat op een identiteitsbewijs de gevoelige gegevens afdekt zoals BSN-nummer, document nummer, foto en de Machine Readable Zone. Het product wordt omarmd door de NVVB en verspreid via veel Nederlandse gemeenten. Het wordt verkocht aan consumenten en ingezet bij ledenacties door de ANWB.

ma
door marcelvangalen - Oct 15, 2013 om 14:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goed dat Kassa zoveel aandacht besteedt aan identiteitsdiefstal en fraude. Volgens een recent rapport van PwC één van de snelst groeiende vormen van criminaliteit. Afgelopen jaar 700.000 slachtoffers en 400 miljoen euro schade!

Vanuit de Qiy Foundation zijn we al jaren bezig om mensen bewust te maken van de waarde van hun persoons- en persoonlijke gegevens en ontwikkelen daar zowel on- als offline oplossingen voor. Recent hebben we die oplossingen ondergebracht in het Respect Privacy Programma. Opbrengsten worden gebruikt voor het doorontwikkelen aan offline- en online oplossingen.

Een van de oplossingen krijgt momenteel gelukkig veel aandacht: de ID-cover. Een eenvoudig hoesje wat op een identiteitsbewijs de gevoelige gegevens afdekt zoals BSN-nummer, document nummer, foto en de Machine Readable Zone. Het product wordt omarmd door de NVVB en verspreid via veel Nederlandse gemeenten. Het wordt verkocht aan consumenten en ingezet bij ledenacties door de ANWB.

De ID-cover is allereerst bedoeld om mensen bewust te maken van het feit dat hun persoonsgegevens waarde hebben.
Legitimeren is echt iets anders dan kopiëren!
[edit redactie, url verwijderd]

Marcel van Galen (founder Qiy Foundation)

bi
door biver75 - Oct 20, 2013 om 20:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor mijn beeldvorming: Een ID-cover heeft toch weinig zin wanneer je het pasje af moet geven? Je kan 'm er dan toch zo uithalen?

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2013 om 20:59
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Een id cover bedekt een aantal gegevens, waardoor wel een kopie gemaakt kan worden. En wat mij ook opgevallen is dat de Rotterdam zoo zijn leven gebeterd heeft en op de site niet meer vermeld dat je een id card moet afgeven.

di
door digioma - Oct 21, 2013 om 00:28
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ook de schaatsbaan in Hoorn (Westfries) eist een legitimatie-afgifte bij het huren van schaatsen.

oldyeller
door oldyeller - Nov 13, 2013 om 13:56
54 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 20 okt 2013, 20:59]Een id cover bedekt een aantal gegevens, waardoor wel een kopie gemaakt kan worden. En wat mij ook opgevallen is dat de Rotterdam zoo zijn leven gebeterd heeft en op de site niet meer vermeld dat je een id card moet afgeven.

Heeft deze aandacht toch nog iets positiefs opgebracht.
Beter laat dan nooit.
Hopelijk gaan meer bedrijven beseffen dat het wettelijk niet is toegestaan.

ju
door juba - Mar 25, 2014 om 21:13
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ze hebben het aangepast:

Schaatshuur
Schaatsen kunnen gehuurd worden in de schaatswinkel, deze is te vinden in de hal van de ijsbaan. Voor de schaatsen wordt een borg van € 100,- gevraagd, als u geen contanten in de winkel achter wilt laten, kunt u op eigen verzoek ook een legitimatie achterlaten. De winkel zal dit dan ook als borgstelling accepteren. Ook voor slijpwerk en nieuwe schaatsen kunt u terecht in onze schaatsshop. Telefoonnummer schaatswinkel: 023 5275997.
Er gelden speciale tarieven voor scholen zie : www.engelbertsport.nl

Let op, de overheid raad aan geen legitimatiebewijzen af te geven in verband met identiteitsfraude. Wij zullen nooit een kopie maken van een legitimatiebewijs.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2014 om 21:16
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk dat gaat de goede kant op, maar feit blijft dat ze het niet mogen eisen, maar ook dat de klanten het wettelijk niet mogen.