ol
door olmez Jun 20, 2012 om 11:22
Geldzaken & recht

Id kopie bij betaling met creditcard in winkel...

Beste mensen,
dit word mijn eerste vraag op kassa.

Nou was mijn vraag het volgende, ik had laatst brandstof aangeschaft en wilde het betaling voldaan met mijn creditcard. Dus ik had mijn rijbewijs al klaar gezet ter controle van mijn creditcard gegevens.

ik schrok toen de dame zij een klein momentje kopieerapparaat staat uit.
Vervolgens vroeg ik wat ze ermee wou doen ze vertelde me dat ze mijn rijbewijs wou scannen...

wat ik overigens niet gewend ben? Ik weet dat er gekeken word naar je id en creditcard of de namen corresponderen maar dat er kopie's genomen word van je id kaart vind ik wel verdacht!!

Nou zou ik graag willen weten hoe dat zit betreft wet en regelgeving mag dat zomaar gebeuren of niet zo niet op grond van welke wet/artikel kan ik bezwaar doen op zo een moment?

7858 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou kunnen lezen of dit de gewone gang van zaken is bij uw credit card. Bij Mastercard is dit b.v. niet het geval.

klik hier

m.i. een extra veiligheids maatregel door bedrijf t.a.v. misbruik van creditcard tegen te gaan.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar hebben de meeste van die creditcards toch een systeem voor waarbij je ofwel ouderwets een handtekening zet ofwel, zoals VISA tegenwoordig doet, een pincode in moet toetsen.

Een kopie van een rijbewijs of id kaart lijkt me onzinnig en vanuit privacy oogpunt niet wenselijk. Te veel inzage in prive gegevens alleen voor de veiligheid.

Laatste punt is dat als ze dit doen vanuit het oogpunt van beveiliging en voorkoming van misbruik dat zijn doel behoorlijk voorbij schiet aangezien de vraagsteller zich er bepaald niet veilig bij voelt en nu zelf bang is voor misbruik.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik me dat goed kan voorstellen.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2012 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja handtekening dat doe ik al sinds het begin, maar pin code heb ik niet?
En kopie legitimatie bewijs voel ik me niet prettig bij...

ve
door verwijderd - Jun 23, 2012 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan dat natuurlijk weigeren, het is ook nergens voor nodig lijkt me. Probleem is alleen dat de winkelier (pomphouder) natuurlijk ook niet verplicht is om creditcard's te accepteren. Dus als ze dat alleen willen doen onder de voorwaarde dat ze een kopie van je rijbewijs mogen maken dan is de keuze vervolgens aan jou om daar wel of niet aan mee te werken.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2012 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen om een legitimatiebewijs mag. Een kopie er van maken niet. Dat is een voorbehoud dat een winkelier niet mag maken als hij/zij creditcards accepteert. Vraag is alleen of een discussie op dat moment enige zin heeft.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2012 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 23 jun 2012, 22:26: Vragen om een legitimatiebewijs mag. Een kopie er van maken niet. Dat is een voorbehoud dat een winkelier niet mag maken als hij/zij creditcards accepteert. Vraag is alleen of een discussie op dat moment enige zin heeft.

Het is inderdaad wettelijk verboden om een kopie te maken van een identiteitsbewijs tenzij het een overheidsinstelling betreft. Wil iemand per se (zoals dit tankstation..) een kopie hebben, dan mag alles afgeplakt worden wat niet te maken heeft met de identiteit (foto, pasnummers, BSN, woonplaats, etc.

Voorbeeld: een wapenwinkel die bijvoorbeeld een luchtdrukpistool verkoopt moet wettelijk om identificatie vragen, ze hoeven geen kopie te maken maar willen ze dat wel dan moet je dus alles behalve je naam en geboortedatum gewoon afplakken: je hebt dan aan de wettelijke voorwaarden voldaan. Ik heb aardig in de clinch gelegen met een malloot van http://www.herlaadwinkel.nl die via mail een ongecensureerde kopie van mijn ID wilde hebben, hij schreef later op de terugboeking (ik had al betaald) zelfs: 'poging tot illegale aankoop'..

Mediamarkt vraagt ook altijd om een ID kaart bij een CC-betaling, de kassière schrijft dan vervolgens je naam en nog iets op de slip (nogmaals: BSN mag echt nooit.. altijd bezwaar maken!).

Jezelf identificeren is niets meer dan je naam en geboortedatum, méér niet.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2012 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

ramonnetje schreef op zaterdag 23 jun 2012, 23:07:
Mediamarkt vraagt ook altijd om een ID kaart bij een CC-betaling, de kassière schrijft dan vervolgens je naam en nog iets op de slip (nogmaals: BSN mag echt nooit.. altijd bezwaar maken!)..

Dat is nieuw voor mij. Wisselt dan per filiaal.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb bij MM inderdaad ook wel 's gehad dat ze 'n ID wilde zien bij CC betaling.