madenisa
door madenisa Nov 6, 2012 om 11:51
Geldzaken & recht

Ideal betaling terug vorderen?

Op 22 oktober heb ik een bestelling online gedaan bij Puma, waarna deze verstuurd zou worden na betaling.
Op 25 oktober kreeg ik per mail de mededeling dat de zending het logistiek centrum verlaten had en dat ik via de tracking link van Kiala het pakketje kon volgen (geadviseerd werd 2 dagen te wachten hiermee). Tot op de dag van vandaag kan ik het pakketje niet vinden/volgen.
Na een mail gestuurd te hebben naar Puma (telefonisch contact is met een telefoonnummer in Zwitserland), kreeg ik de reactie dat het zeer binnenkort wel binnen zou moeten komen.
Mijn vraag is nu, kan ik mijn betaling terugvorderen?
Ik ben bang dat het hele pakketje niet aan gaat komen en dat ik mijn geld kwijt ben...
Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt!

44510 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee geld kan je niet terug vorderen.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja daar was ik ook al bang voor....bedankt voor je reactie.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de EU geldt dat een bedrijf 30 dagen de tijd heeft om te leveren bij koop op afstand en als het product niet kan worden geleverd, of wordt teruggestuurd door de koper, 30 dagen de tijd heeft om het bedrag terug te storten.
Het is me alleen niet duidelijk of Zwitserland dezelfde regels wat betreft consumentenrecht hanteert, aangezien het geen EU land is, maar wel allerlei handelsverdragen heeft getekend.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het pakket niet aankomt kunt u het bedrijf vorderen alsnog te leveren. Het bedrijf is er verantwoordelijk voor dat uw bestelling ook daadwerkelijk bij u arriveert.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2012 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling:

Blijft men in gebreke te leveren dan kunt u de overeenkomst ontbinden en uw betaling terugeisen bij de verkopende partij.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee kan niet met geen mogelijkheid , heb iets besteld betaald en nooit binnen gekomen ben naar de rechtswinkel , politie geweest ,aangifte gedaan , niks hielp , de bank vond het ook wel heel moeilijk , zij geloofden mn verhaal wel maar ze zijden wettelijk mag het niet !!!!

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

tracking link van Kiala moetten ze je wel geven want dat is wel een bewijs dat ze het op gestuurd hebben , als je die niet hebt kun je daar wat me doen , en eventueel verzekerd opsturen ??

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een geredeneerde bedrijf dus dat zit wel goed.
Echter kan een pakket er heel lang over doen voor het aankomt maar wat ik niet snap date r geen track and trace code is afgegeven.
U moet Puma hier om vragen zodat u kan zien waar het pakket is gebleven of anders vragen of hun het kunnen doen.
Maar Ideal is leuk in Nederland maar als het mogelijk is dan via Paypal betalen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat klopt. Ik ben menige keren opgelicht door met Ideal te betalen.
Nu check ik altijd of je ook met acceptgiro, overschrijving of mastercard kan betalen, als het onmogelijk is koop ik niks. Met deze betaalmiddelen kan je je geld terug vorderen Dit heet storneren bekijk bij je bank hoe je dat moet doen.

Andy Hill

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit eigen ervaring kan ik u meedelen dat u uw geld kwijt bent.........
TENZIJ de persoon in ques-ti zelf bereid is uw geld terug te storten.
Dus ... hopen op een eerlijk bedrijf/persoon.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is een geredeneerde bedrijf????

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komt het pakje uit Nederland of komt het van de Duitse vestiging of de Zwitserse? Als het pakje uit Zwitserland moet komen, dan kan het momenteel bij de douane liggen. En soms kan het een tijdje duren voordat het dan doorgevoerd mag worden. Je zou dus nog even geduld kunnen hebben. Als het van de Puma.com komt mag je aannemen dat je het ook ontvangt. Dat is een gerenommeerd bedrijf dus ik zou me geen zorgen maken. Terugvorderen kan nu nog niet want het pakje kan nog komen, zeggen ze. Overigens heeft Zwitserland dezelfde regels dus dat is geen punt.
En anders eens bij Kiala informeren via de site waarom je het pakje niet kunt volgen. Succes!

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je had beter via Paypal kunnen betalen. Dan had je namelijk als je in het gelijk was gesteld, na een bepaalde procedure je geld teruggekregen. Hoe dan ook, Puma staat bekend als een betrouwbaar bedrijf. Ze hebben dan ook een mogelijkheid om online een klacht in te dienen*. Het gaat er in feite om dat zij moeten bewijzen dat je de order hebt ontvangen. Daarom moet je ook bij de meeste webshops tekenen voor ontvangst van het pakket. Persoonlijk zou ik net zolang blijven klagen via het online formulier totdat ze met een bevredigende reactie komen. Succes!!

*http://www.shop-eu.puma.com/on/demandware.store/Sites-EU-Site/en/CustomerService-ContactUs?cid=contact-us

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S Niet geredeneerd maar ik neem aan: "gerenommeerd"?

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De mensen moeten eens afleren om voor alles vooruit te betalen. Regel is nog altijd.......betalen bij ontvangst.
Ik heb pas een dure "Restless" stoel gekocht zonder één cent vooruit betalen. Ik begin in een zaak dit vantevoren te melden. Ze kunnen het dan doen of laten. Dan ga ik naar de volgende zaak.
Op internet kom je veel "goede"bedrijven tegen waarbij je na ontvangst van het artikel met acceptgiro binnen 14 dagen kan betalen.
De bedrijven willen heel graag verkopen, dus je kunt best wel wat eisen stellen.
Ik ben bang, dat U, als het pakketje niet geleverd wordt Uw geld kwijt bent. De verzender kan bewijzen dat zij het pakje hebben afgeleverd bij de verzender. Maar als het daar zoek raakt dan is Tante Pos niet zo maar bereid U schadeloos te stellen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog hoop hoor , ik heb het zelf ook gehad , moest het via een andermagazijn uit het buitenland komen, kreeg ik wel bericht verstuurd, denk je de volgende dag komt het is het 5 dagen later...Ik kijk tegenwoordig of je met accept ken betalen of achteraf... maar je hebt wel een track trace nr gehad ???????

ve
door verwijderd - Nov 7, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ideal gebruiken is een gewaagd iets !
De banken laten je, en willen graag dat je er mee betaald, maar gaat er iets mis geven ze niet thuis !
Transavia schreef een geboekte vlucht naar Spanje 2 keer in 1 minuut van mijn bankrekening af, het scherm gaf aan dat de eerste poging mislukt was, probeer het nog een keer kreeg ik te lezen, daarna zat ik met 2 afboekingen, en wat deed de Bank, niks dus, gaat buiten hun om, maar wel hun klanten daarmee in de moeilijkheden brengen.
Probeer maar eens contact te krijgen met Ideal, gaat je niet lukken !

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al verscheidene keren via Ideal betaald en tot nog toe is alles prima verlopen. Maar ik ben er ook zo één die als het mogelijk is via acceptgiro te betalen dat ook doe. Voorbeeld hiervan is Bol.com. Dan nog even dit: Waarom lezen de mensen die reageren niet goed door voordat ze de tekst verzenden. De één heeft het over een geredeneerd bedrijf terwijl hij waarschijnlijk een gerenommeerd bedrijf bedoelt. En blackje had het over een "Restless" stoel. Nou daar heb ik nog nooit van gehoord. Een rusteloze stoel? Moet dit niet een "Stressless" stoel zijn?

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 01:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op donderdag 8 nov 2012, 00:33: En blackje had het over een "Restless" stoel. Nou daar heb ik nog nooit van gehoord. Een rusteloze stoel?

Hier

http://www.youtube.com/watch?v=8D_x7zioM6o

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties! Gisteren heeft mijn vriendin voor me gebeld (spreekt vloeiend Duits) en vandaag wordt er contact met me opgenomen, waarschijnlijk door iemand die Nederlands spreekt.
Ben erg benieuwd. Er zou sowieso uitgezocht worden waarom ik mijn pakketje niet kon volgen met het tracking nummer van Kiala. Hoop niet dat het ergens kwijt is geraakt....
Dit is uiteraard de laatste keer dat ik zo iets bestel.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend op misty&moos, onzin dat je je geld wel zou kunnen storneren bij overschrijving of acceptgiro wat sommige mensen hier beweren. En over het niet goed lezen, TS geeft aan de ze tracking link het pakketje niet kan volgen/vinden, dus die heeft ze dan wel ontvangen.

Tussen 22/10 en 6/11 is wel heel lang, hoewel ik Puma ook wel zou vertrouwen zou ik me toch een beetje zorgen gaan maken. Het bestelde zal je best wel ontvangen, maar het zou Puma sieren als ze wat alerter reageren op je vraag en desnoods het artikel nogmaals opsturen.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 07:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op donderdag 8 nov 2012, 07:07: Aanvullend op misty&moos, onzin dat je je geld wel zou kunnen storneren bij overschrijving of acceptgiro wat sommige mensen hier beweren. .

De acceptgiro zit meestal in het pakketje als je het ontvangt, dus dan hoef je niet te storneren, want dan heb je het product al binnen. En ook bij terugsturen, omdat je binnen de bedenktijd het product toch niet wilt, ben je alleen de verzendkosten kwijt (wat normaal is)) dus in feite loop je met acceptgiro geen risico. Acceptgiro is risico voor de ondernemer, daarom hebben ze daar niet zo veel zin in.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

*ook in dit geval is en blijft het (verkopende) bedrijf verantwoordelijk voor het ter hand stellen van de goederen aan de koper

*lukt dat niet, dan dienen zij de aankoopsom te retourneren, tenzij het een ....................bedrijf is!

ve
door verwijderd - Nov 8, 2012 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op donderdag 8 nov 2012, 00:33: Ik heb al verscheidene keren via Ideal betaald en tot nog toe is alles prima verlopen. Maar ik ben er ook zo één die als het mogelijk is via acceptgiro te betalen dat ook doe. Voorbeeld hiervan is Bol.com. Dan nog even dit: Waarom lezen de mensen die reageren niet goed door voordat ze de tekst verzenden. De één heeft het over een geredeneerd bedrijf terwijl hij waarschijnlijk een gerenommeerd bedrijf bedoelt. En blackje had het over een "Restless" stoel. Nou daar heb ik nog nooit van gehoord. Een rusteloze stoel? Moet dit niet een "Stressless" stoel zijn?

De pot verwijt de ketel misty&moos. Als je zelf goed had gelezen dan had je gezien dat mijn naam niet BLACKJE maar BLACKJES is. Jij bent er dus inderdaad ook zo één.

Groeten,

Blackjes

ve
door verwijderd - Nov 10, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het ten alle tijden terug laten boeken door je bank,
Maar wel binnen een maand.
Althans dat was altijd bij de postgiro, nu het ING totaal is geworden
ben ik niet zeker, maar als ik u was nam ik toch maar even contact met uw bank op.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

boreel102 schreef op zaterdag 10 nov 2012, 13:27: Je kunt het ten alle tijden terug laten boeken door je bank,
Maar wel binnen een maand.
Althans dat was altijd bij de postgiro, nu het ING totaal is geworden
ben ik niet zeker, maar als ik u was nam ik toch maar even contact met uw bank op.
ONZIN. Geef mensen geen valse hoop, de enige te storneren betaling is een automatische incasso (en zelfs daar zitten nog beperkingen op). Een betaling met iDeal kan niet gestorneerd worden.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

boreel102 schreef op zaterdag 10 nov 2012, 13:27: Je kunt het ten alle tijden terug laten boeken door je bank, Maar wel binnen een maand.
Althans dat was altijd bij de postgiro, nu het ING totaal is geworden
ben ik niet zeker, maar als ik u was nam ik toch maar even contact met uw bank op.

Als je niet weet wat een Ideal betaling is, antwoord dan niet! En nee, ook bij de Postgiro kon je Idealbetalingen NIET terug boeken!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zaterdag 10 nov 2012, 13:39:
boreel102 schreef op zaterdag 10 nov 2012, 13:27: Je kunt het ten alle tijden terug laten boeken door je bank, Maar wel binnen een maand.
Althans dat was altijd bij de postgiro, nu het ING totaal is geworden
ben ik niet zeker, maar als ik u was nam ik toch maar even contact met uw bank op.

Als je niet weet wat een Ideal betaling is, antwoord dan niet! En nee, ook bij de Postgiro kon je Idealbetalingen NIET terug boeken!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zaterdag 10 nov 2012, 13:39:
boreel102 schreef op zaterdag 10 nov 2012, 13:27: Je kunt het ten alle tijden terug laten boeken door je bank, Maar wel binnen een maand.
Althans dat was altijd bij de postgiro, nu het ING totaal is geworden
ben ik niet zeker, maar als ik u was nam ik toch maar even contact met uw bank op.

Als je niet weet wat een Ideal betaling is, antwoord dan niet! En nee, ook bij de Postgiro kon je Idealbetalingen NIET terug boeken!

Kijk ik begrijp dat iedereen heel veel verstand heeft van Bank zaken,
Maar wat is er mis mee om je Bank te benaderen.
En is misschien verrassend dat zelfs ik weet wat een Ideal betaling is met je daar blij mee Carola.???? Ik weet dan ook niet waarom ik toen wel geld heb terug gestort gekregen,

ve
door verwijderd - Nov 11, 2012 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

boreel102 schreef op zondag 11 nov 2012, 15:16: Ik weet dan ook niet waarom ik toen wel geld heb terug gestort gekregen,

Waarschijnlijk omdat de andere partij dat geen probleem vondt en het dus heeft teruggestort.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2012 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heerlijk webwinkelen: en maar wachten tot je een ons weegt

ve
door verwijderd - Nov 30, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

madenisa schreef op donderdag 8 nov 2012, 07:07: Bedankt voor al jullie reacties! Gisteren heeft mijn vriendin voor me gebeld (spreekt vloeiend Duits) en vandaag wordt er contact met me opgenomen, waarschijnlijk door iemand die Nederlands spreekt.
Ben erg benieuwd. Er zou sowieso uitgezocht worden waarom ik mijn pakketje niet kon volgen met het tracking nummer van Kiala. Hoop niet dat het ergens kwijt is geraakt....
Dit is uiteraard de laatste keer dat ik zo iets bestel.

Hoi, ik ben inmiddels wel benieuwd hoe het is afgelopen en of Puma het netjes heeft opgelost!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2014 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt proberen via je bank te regelen dat het word terug gevorderd. maar dan vragen ze wel veel bewijs

ve
door verwijderd - Feb 25, 2014 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeroen.j schreef op dinsdag 25 feb 2014, 16:36: je kunt proberen via je bank te regelen dat het word terug gevorderd. maar dan vragen ze wel veel bewijs

Dat kan je wel vergeten Jeroen.