door HANSHULSMAN 10 mrt. 2020 om 12:01
Geldzaken & recht

Identificatieplicht bij banken

Vandaag ontving ik een mailtje van Aegon.  Ik heb bij Aegon al jaren een spaarrekening. Het mailtje begon zo : "























no-reply-bankzaken@aegon.nl




ma 9 mrt. 21:19 (14 uur geleden)
 


 










aan mij





 


 

 




Nu én in de toekomst veilig blijven bankieren. Daarom moet u zich opnieuw identificeren.


 









Beste heer Hulsman,



 


U heeft bij ons één of meerdere Aegon rekeningen. Daar zijn wij blij mee. Om uw rekening(en) veilig te kunnen blijven gebruiken, vragen wij u – vanwege vernieuwde wet- en regelgeving - zich opnieuw te identificeren. Wilt u dit vóór 8 april 2020 doen? Als wij niet op tijd uw juiste gegevens hebben, moeten wij namelijk uw rekening(en) beëindigen. En dat willen wij natuurlijk liever niet.

Vervolgens heb ik gebeld naar Aegon om te vragen welke gegevens van mij zij willen ontvangen.  Antwoord : wij willen alles hebben wat op uw paspoort staat én foto én u moet gezichtsherkenning-scanning laten doen én u moet aangeven waar dat geld vandaan komt.  Zo weten we wie u echt bent. Ik vroeg vervolgens opnieuw welke gegevens Aegon minimaal nodig heeft ( en om mij dit te mailen ) zodat ik een copie van mijn paspoort kan mailen met de (door mij aangepaste) minimale gegevens daarop die Aegon minimaal nodig heeft. Wat doen jullie met mijn gegevens ? Worden deze vernietigd hierna ? Ik kreeg hier geen antwoord op. Alleen was het antwoord : "we hebben alles nodig !".  Toen probeerde ik het met kan ik langskomen op een kantoor om mijn gegevens in te laten zien.  Wij hebben geen kantoren !  Wat nu ?  Ik heb geen behoefte aan gezichtsscanning en zeker niet hun vertellen waar het geld vandaan komt op mijn spaarrekening ... Dat klopt toch niet dat ze dit allemaal mogen vragen ?






15548 14 Rapporteer
door tijger1 - 10 mrt. 2020 om 12:04
40842 Antwoorden / 21 Vragen
0

Kwam het echt van Aegon?

HA
door HANSHULSMAN 10 mrt. 2020 om 12:14
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb Aegon zelf gebeld !  Overigens dacht ik dit ook in eerste instantie.  Vandaar dat ik buiten de mail om naar mijnAEGON ben gegaan en daarin stond dezelfde mededeling

mr
door mrmoto - 10 mrt. 2020 om 12:11
136 Antwoorden / 4 Vragen
0

NIET OP REAGEREN is bedrog fishing mail !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

door Sprietje 10 mrt. 2020 om 12:45
480 Antwoorden / Vragen

Dit is GEEN phishingmail! In een phishingmail staat altijd een link, daar is hier geen sprake van.

rj
door rjw 10 mrt. 2020 om 20:08
1587 Antwoorden / 5 Vragen

Geweldig advies. Komt TS binnenkort met een klacht dat z'n rekening is geblokkeerd. Kan de moderator dit soort fake adviezen niet verwijderen? Het komt immers ook naar voren in Google zoekresultaten. Je wilt als site toch niet geassocieerd worden met onzin?

door Sprietje 11 mrt. 2020 om 02:06
480 Antwoorden / Vragen

Rjw, ook mijn idee! Maar ja....

door Sprietje - 10 mrt. 2020 om 12:44
480 Antwoorden / Vragen
2

Dit staat bij 'veelgestelde vragen' op de Aegon site

Waarom en hoe identificeer ik mij bij Aegon Bank?

Aegon Bank is wettelijk verplicht om de gegevens van uw identiteitsdocument te registreren

Deze informatie wordt alleen gebruikt voor het verplicht delen van informatie met de Belastingdienst. Meer informatie hierover kunt u lezen op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht.

 

Wij informeren u per e-mail hoe u zich identificeert

Uiteraard zorgen wij dat uw identificatiegegevens veilig zijn bij ons.

 

U kunt zelf zorgen voor extra veiligheid van uw identificatiegegevens

Dit kunt u doen door de tekst “Kopie voor Aegon Bank” en de datum waarop u de kopie maakt op het gekopieerde document te vermelden. Daarnaast heeft de Rijksoverheid de KopieID app ontwikkeld, waarmee u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt. Zorgt u er wel voordat alle informatie van uw document goed leesbaar blijft.

me
door mein33 - 10 mrt. 2020 om 12:50
4961 Antwoorden / 26 Vragen
2

 
DOOR HANSHULSMAN 10 MRT. 2020  Vervolgens heb ik gebeld naar Aegon om te vragen welke gegevens van mij zij willen ontvangen.

@hanshulsman,

Heeft u een telefoonnummer gebeld welke in de betreffende mail stond of heeft u het bij u reeds bekend zijnde  Aegon nummer gebeld ?
Ik kan mij en dergelijk reactie/antwoord van Aegon nl. niet voorstellen.

Vooralsnog maar even niet verder reageren op deze mail en mocht u nogmaals een dergelijk verzoek krijgen, dan is het nog vroeg genoeg om te reageren.
Probeer eerst een via de hepldesk, waarvan u zelf het nummer moet opzoeken, nadere info n.a.v. deze mail te krijgen.

door Sprietje - 10 mrt. 2020 om 12:55
480 Antwoorden / Vragen
2

@Mein33: TS schrijft: Vandaar dat ik buiten de mail om naar mijnAEGON ben gegaan en daarin stond dezelfde mededeling.

Nogmaals dit is dus geen! phishingmail.

door Theotrucker - 10 mrt. 2020 om 13:03
410 Antwoorden / Vragen
0

Als je dat niet wilt stopt de relatie met de bank. Prima toch. En heel logisch.

door tijger1 - 10 mrt. 2020 om 13:19
40842 Antwoorden / 21 Vragen
1

Goed dat u buiten die mail om de boel gecontroleerd hebt. Maar elke bank heeft een kopie van uw identiteitsbewijs nodig met foto en BSN. Dus zo bijzonder is dat niet. 

En waar het geld vandaan komt? Dat zullen ze toch wel kunnen zien omdat dat normaal gesproken van een tegenrekening/betaalrekening komt. 


Of hebt u ineens een bijzonder groot bedrag overgemaakt? Dan mag de bank zeker vragen waar dat vandaan komt. 

ne
door neodutchio - 10 mrt. 2020 om 13:59
3617 Antwoorden / 11 Vragen
0

Heeft u onlangs een groot geldbedrag bijgeschreven gekregen? Als u door de jaren heen spaart is er niets aan de hand. Maar als ze ineens gaan vragen naar herkomst van geld, dan moet het over transacties gaan van boven de €25.000,-. Schijnbaar zijn er twijfels over uw geldzaken.

door heremietkreeft - 10 mrt. 2020 om 17:34
12255 Antwoorden / 177 Vragen
0
ne
door neodutchio 10 mrt. 2020 om 17:39
3617 Antwoorden / 11 Vragen

Ook in de persoonlijke omgeving van de bank, dus na inloggen op de officiële website, stond het bericht. Het heeft dus niets met spam of fishing te maken. Schijnbaar is er een transactie geweest waar bewijs voor moet komen.

door heremietkreeft 10 mrt. 2020 om 17:47
12255 Antwoorden / 177 Vragen

@NEODUTCHIO, dank voor de melding, ik heb mijn reactie verwijderd.

door Sprietje 10 mrt. 2020 om 19:55
480 Antwoorden / Vragen

Heremietkreeft, dat had TS al geschreven om 12.14 uur en ik heb het herhaald om 12.55 uur.

sy
door syl67 - 10 mrt. 2020 om 18:54
1 Antwoorden / Vragen
0

zelfde mail ontvangen en was erg argwanend omdat er een link naar de beveiligde omgeving in stond, mail doorgestuurd naar valseemail@aegon.nl.
Diezelfde middag ben ik terug gebeld door aegon door iemand die nu ook niet precies kon uitleggen wat er aan de hand was, maar dat de identificatie wel verplicht is. Het is de bedoeling dat ik via een app van aegon die ik moet downloaden een rijbewijs of paspoort moet inscannen en dan zou het goed zijn, dit kan niet op een andere manier, doe ik dit niet wordt de rekening 7 april beeindigd! 

Het betreft hier een rekening van mijn moeder van 86! Zelf ben ik zo argwanend dat ik geen bankzaken op mijn mobiel doe omdat deze niet beveiligd is en dan zou ik nu alles aan aegon geven? Dan wachten we wel tot rekening beeindigd wordt!

rj
door rjw 10 mrt. 2020 om 20:09
1587 Antwoorden / 5 Vragen

Je telefoon is beter beveiligd dan je PC.... En ik snap niet wat het probleem is. De legitimatieplicht geldt al jaren in Nederland.

sw
door swat1500 - 11 mrt. 2020 om 01:34
2864 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er zijn recent banken strafrechtelijk vervolgd voor witwassen omdat zij onvoldoende hadden gecontroleerd wie hun clienten waren en waar het geld dat die clienten hadden gestort op die rekeningen vandaan kwam.
Het gevolg is dat banken en verzekeraars die bankproducten leveren de regels beter gaan naleven.
U hoeft daaraan uiteraard niet mee te werken maar dan hoeft de bank u ook niet meer als client te accepteren en mogen zij de relatie met u beeindigen. In de voorwaarden van uw product staat of dit kostenloos kan.
Kijk ook uit voor onbedoelde neveneffecten. Als u bijvoorbeeld een lijfrente aan het opbouwen was dan kan het plotseling terugstorten van het opgebouwde tegoed een naheffingsaanslag van de belastingdienst tot gevolg hebben.

Al
door AlbertVR - 11 mrt. 2020 om 09:29
1 Antwoorden / Vragen
0

Vreemd, in de reacties laten mensen het lijken dat dit een legitieme mail is? Onderstaand een mail die ik zojuist heb ontvangen, maar dan van de rabobank:

"U heeft bij ons één of meerderen betaalrekeningen. Daar zijn wij blij mee. Om uw rekening(en) veilig te kunnen blijven gebruiken, vragen wij u - vanwege de vernieuwde wet- en regelgeving - zich opnieuw te identificeren. Wilt u dit vóór 30 maart 2020 doen? Als wij niet op tijd uw juiste gegevens hebben, moeten wij namelijk uw rekening(en) beëindigen. En dat willen wij natuurlijk liever niet."

In mijn mail staat wel een link die ogenschijnlijk naar rabobank.nl/identificatieplicht gaat maar je daadwerkelijk naar een vreemd adres stuurt.
Hebben we hier te maken met oplichters die "echte" mails gebruiken voor de verkeerde doeleinden?

sw
door swat1500 11 mrt. 2020 om 23:48
2864 Antwoorden / 0 Vragen

Bij twijfel "Bel uw bank".

door holstein - 12 mrt. 2020 om 08:56
922 Antwoorden / 16 Vragen
0

Tja, soms moet je wat kritischer naar allerlei mails kijken, zijn niet allemaal goedwillende mensen daarbuiten.....

pe
door peterpub - 3 sep. 2020 om 20:25
1 Antwoorden / Vragen
0

Ook ik heb bij Aegon te maken met de heridentificatieplicht ihkv de Wwft. Omdat ik conform het advies van de overheid zuinig wil zijn met het verstrekken van persoonlijke gegevens, heb ik in een chat met Aegon gemeld dat ik uiteraard aan de wettelijke identificatieplicht wil voldoen, maar dat wil doen met de KopieID-app van de rijksoverheid, die de mogelijkheid biedt een watermerk over de kopie van je ID-card of paspoort aan te brengen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt op haar website dat banken en verzekeraars te allen tijde genoegen moeten nemen met een 'beschreven' kopie van het ID-bewijs, mits de vereiste gegevens (BSN bv.) zicht- en leesbaar zijn.

De medewerker van Aegon meldde mij dat de identificatie verplicht moet plaatsvinden met hun eigen app (dus niet mag met de overheidsapp!), dat er een sticker oid over het ID-bewijs gelegd mag worden, maar dat tegelijkertijd ook de chip in het ID-bewijs gekopieerd wordt. Nu weet ik niet welke gegevens er precies op die chip staan, maar ik vermoed dat Aegon hiermee tóch weer beschikt over een onbeschreven kopie van het ID-bewijs! En dus ook weer meer gegevens verzamelt dan de overheid voor de Wwft verplicht stelt.

Aegon biedt inmiddels kennelijk de mogelijkheid voor mensen zonder smartphone om een bedrijf aan huis te laten komen voor het opnieuw identificeren, maar die maken ongetwijfeld gebruik van dezelfde app, mét kopiëren van de ID-cardchip.

Hoewel Aegon dus expliciet beweert "Wij slaan alleen de gegevens op die nodig zijn voor identificatie." (https://www.aegon.nl/particulier/klantenservice/id), verzamelt zij vermoedelijk via de chipkopie meer gegevens. Wanneer de klant aanbiedt aan de identificatieplicht te willen voldoen middels de KopieID-app van de rijksoverheid wordt dat geweigerd en gedreigd met beëindiging van de dienstverlening. En dat ook steeds met de dreiging dat heridentificatie met hun app binnen 4 weken moet gebeuren. Bij de bank Knab speelt een soortgelijk scenario met een eigen opgetuigde app, en andere banken zullen vast volgen.

Bij telefonisch contact hierover met de Autoriteit Persoonsgegevens werd volstaan met de opmerking dat de AP hieraan werkt en tezijnertijd (“maar daar zal wel enige tijd overheen gaan”) met een reactie zal komen, waarna het gesprek abrupt werd beëindigd.

Hoe kunnen we hier klaarheid over krijgen?

door tijger1 3 sep. 2020 om 20:59
40842 Antwoorden / 21 Vragen

@peter

En welke gegevens willen zij dan hebben, die u niet wilt verstrekken?

rj
door rjw 4 sep. 2020 om 12:04
1587 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een bedrijf waar je zaken mee doet niet vertrouwd moet je daar gewoon afscheid van nemen lijkt me.

pe
door peterpub 15 sep. 2020 om 11:37
1 Antwoorden / Vragen

@TIJGER1
Ik wil geen 'onbeschreven' kopie van mijn ID-bewijs achterlaten wanneer dat niet nodig is, dat mede op advies van de overheid, die hier speciaal een app voor ontwikkeld heeft. Je kunt in die app een watermerk over je kopie laten plaatsen, en desgewenst bv. je BSN laten afdekken. Dat alles natuurlijk in het kader van identiteitsdiefstal.

Voor die bankidentificatieplicht is je BSN wel nodig, maar je mag te alle tijde een watermerk over bv. je pasfoto laten plaatsen. Met de kopie van de chip op je ID-bewijs heeft de bank ongetwijfeld toch weer een 'onbeschreven' kopie van je ID-bewijs in handen. Dit dus tegen het advies van de overheid in.

@RJW

Ik heb inderdaad maar matig vertrouwen in de beveiliging van bedrijven tegen datadiefstal: de kranten staan vol van grootscheepse lekkages, zelfs bij overheidsinstanties (zelfs DigiD is een keer gekraakt!). Om die reden ben ik zuinig met het verstrekken van gegevens, en maak ik dus gebruik van de KopieID-app, waarmee je mogelijkheid van datadiefstal in ieder geval beperkt.
Afscheid nemen van een bedrijf dat ik niet vertrouw ivm onnodig uitgebreid kopiëren van persoonsgegevens heeft bij banken geen zin: enkele kleinere banken hebben al een eigen app ontwikkeld en stellen het gebruik van die app verplicht, en de grote banken zullen ongetwijfeld volgen. Er is dus slechts ontkomen aan wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens hier ingrijpt, maar die wachten kennelijk tot het kalf verdronken is. 

ju
door juliomariner 15 sep. 2020 om 12:11
633 Antwoorden / 2 Vragen

U hebt uw spaargeld daar geparkeerd maar eigenlijk vertrouwd u ze dus niet. Vreemd dan zou ik daar toch weggaan maar ja alle banken vragen om een identificatie dus waarom doet u nu zo moeilijk?

rj
door rjw 15 sep. 2020 om 14:53
1587 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou AP moeten ingrijpen? Omdat financieele dienstverleners aan de wet voldoen? Banken doen dit echt niet voor de lol (het is immers alleen maar extra werk voor hun, en het zal ze een zorg zijn of het geld wit of zwart is). Ze doen dit alleen maar omdat het moet.

pe
door peterpub 17 sep. 2020 om 10:45
1 Antwoorden / Vragen

Het zou prettig zijn als reageerders het bericht eerst even goed doorlazen; daar staat zowel in waarom ik 'zo moeilijk' doe, als waarom ik vind dat de AP zou moeten ingrijpen. De AP vindt dat zelf overigens ook, maar verwacht pas 'over enige tijd' met een reactie te zullen komen.

Mensen die geen problemen hebben met het achterlaten van meer privégegevens bij bedrijven dan de overheid vereist, zullen inderdaad ook probleemloos akkoord gaan met welke identificatie-eis ook. Zelfs als de overheid adviseert om daar niet mee akkoord te gaan.

door gerbera 17 sep. 2020 om 11:05
5928 Antwoorden / 10 Vragen

Toch kunnen banken door fiscale wetgeving wel verplicht zijn het BSN van een klant te verwerken. Een bank moet u dan wel informeren dat zij voor dat doel uw BSN nodig hebben.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

li
liabour - 26 sep. 2020 om 17:12
Geldzaken & recht

Legitiem erfdeel

L.S.
mijn man en ik waren op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Hebben per testament kind uit eerder huwelijk onterfd. Mijn man is 15 jaar geleden overleden. Klopt het dat kind geen aanspraak meer kan maken op legitiem erfdeel omdat periode van 5 jaar is verstreken? Lees meer

kn
kniefke - 26 sep. 2020 om 13:01
Geldzaken & recht

Pauze niet betaald

Ik werk in als hotel als receptioniste waarbij ik 8 uur per dag moet werken,helaas door de Covid 19 zit ik in mijn eentje achter de balie ipv 2 waarbij ik dus alle taken te doen heb,hotel receptie en voor de andere faciliteiten in het gebouw
Als het even rustig is probeer ik een sigaret te roken wat meestal niet verder komt dan enkele trekjes want dan staat er wel iemand voor de balie of gaat ... Lees meer

willem3e - 25 sep. 2020 om 14:48
Computers & telefonie

Inscannen via HP photosmart B110

Scannen met behulp van de HP photosmart B110 via HP Solution center gaat niet meer omdat ik Adobe Flashplayer heb verwijderd omdat deze problemen kan veroorzaken.
Is er een andere oplossing om toch, b.v. een document, rechtstreeks vanaf de printer/scanner naar de laptop te scannen?
Nu even opgelost via een SD kaart. Lees meer