Fe
door FerryLin Jun 15, 2020 om 12:10
Geldzaken & recht

Idin is niet veilig

Als een bedrijf mijn BSN wil opvragen via idin dan krijgen ze een nummer van de bank en met dat nummer kunnen ze mijn BSN opvragen tot zover gaat het goed, het probleem zit hem in het feit dat dat nummer voor alle bedrijven het zelfde is zonder tijds limiet ook is het nummer niet een uniek nummer dat per bedrijf veranderd maar blijft het altijd het zelfde en kan het nummer dus door iedereen zo vaak gebruikt worden als men maar wil zonder dat het gecontroleerd kan worden of die gene een nieuw nummer of een oud nummer gebruikt en daar door kan er dus ook niet gecontroleerd worden op fraude.
Als ik niet zelf de voorwaarden van idin bij mijn bank ( ABN-AMRO) had gelezen had ik hier niks van geweten en had ik dus het risico gelopen dat er met mijn BSN kan worden gefraudeerd.
Het moet niet moeilijk zijn om een uniek nummer aan te laten maken met een tijdslimiet van bijv: 24 uur maar dit gebeurt dus niet de enige reden die ik er voor kan bedenken is dat het geld kost om een controle op te zetten zodat er 100% zekerheid is dat er niet zomaar iemand een BSN opvraagt.

12382 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2020 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch compleet logisch dat u eerst de voorwaarden leest voordat u iets gaat gebruiken?

Niemand verplicht u om IDIN te gebruiken.

pe
door pebk - Jun 15, 2020 om 13:44
581 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: geen inhoudelijke reactie]

marita5
door marita5 - Jun 15, 2020 om 15:03
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ferrylin ,

Is IDIN echt veilig ?

iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren.

Privacy gewaarborgd

  • U ziet exact welke gegevens een organisatie opvraagt en die gegevens worden pas doorgegeven nadat u daar eerst uitdrukkelijk goedkeuring voor geeft.
  • Met iDIN worden alleen uw persoonsgegevens verstrekt. Organisaties krijgen via iDIN geen inzage in uw financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens.
  • Uw gegevens worden altijd veilig versleuteld verzonden. iDIN is net zo veilig en betrouwbaar als internetbankieren en iDEAL.
  • Gegevens over uw gebruik van iDIN worden door de bank niet voor eigen commerciële doeleinden gebruikt, laat staan dat ze aan anderen worden doorverkocht.
Lees hier veelgestelde vragen , klik op de rode regels .

https://www.idin.nl/consumenten/veelgestelde-vragen/

Hoe werkt het ?

https://www.idin.nl/consumenten/hoe-werkt-het/

ro
door ron503 - Jun 15, 2020 om 15:33
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Enkel bedrijven die bij wet bevoegd zijn uw BSN te gebruiken mogen die opvragen maar eigenlijk hebben ze uw BSN al want Idin is een manier om vast te stellen dat u bent wie u stelt te zijn. Bedrijven zoals de Nederlandse loterij virifiéerd middels Idin uw rekening op juistheid en leeftijd en meer gegevens krijgen die bedrijven niet. U heeft de voorwaarden m.i. selectief gelezen en bent van mening dat elk willekeurig bedrijf uw BSN op kan vragen.

rj
door rjw - Jun 15, 2020 om 15:49
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

pe
door pebk Jun 15, 2020 om 16:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

aurora1
door aurora1 - Jun 15, 2020 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[edit redactie: geen inhoudelijke reactie]