hehahi
door hehahi Jan 5, 2018 om 15:41
Geldzaken & recht

Iemand ervaring met Fitvermogen?

aangezien sparen de komende jaren weinig rendement oplevert heb ik rondgekeken naar beleggingssites. Fitvermogen van NN spreekt me aan. De meeste reviews zijn erg positief. Aangezien reviewsites niet altijd even betrouwbaar zijn vind ik ook interessant om hier ervaringen van mensen te vernemen. Dus, heeft iemand ervaring met Fitvermogen? Wat is positief, wat niet?

20024 5 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 5, 2018 om 16:08
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Hier valt te lezen dat de Consumentenbond zich ermee heeft opgehouden, lees vooral ook de kleine lettertjes onder het verslag, ook hier geldt:   meevallers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20024685

sira
door sira - Jan 5, 2018 om 16:52
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb geen ervaring met Fitvermogen en ik heb ook geen verstand van beleggen, vandaar dat ik dit uitbesteed heb aan een beheerder (Fintessa Vermogensbeheer) die er wel verstand van heeft. Ben uitermate tevreden met de door hun behaalde resultaten (per maand 7 à 8%).

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2018 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Per maand 7 à 8 %? Heel geloofwaardig:-))

scherpslijper
door scherpslijper Jan 6, 2018 om 01:12
70 Antwoorden / Vragen

Enne, gij geleuft daaj ?

diumenge
door diumenge Jan 6, 2018 om 04:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo, dus in een jaar bijna een verdubbeling van uw vermogen? Héél geloofwaardig inderdaad...

jo
door jorisw Jan 6, 2018 om 12:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat Sira per jaar bedoeld, maar zelfs dat is het extreem veel. Evi Van Lanschot wordt als 1 van de beste beheerders beschouwd in de markt en die halen krap 5,7% per jaar.

sira
door sira - Jan 6, 2018 om 09:04
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Wat jullie er van denken c.q. of dat jullie het geloofwaardig vinden, maakt mij niets uit. Ik ben zeer tevreden.
Maar om exact te zijn, over de maand oktober 2017 had ik een rendement van 7.56% en november 2017 8,05%. Natuurlijk zijn er ook maanden die minder zijn, maar over een geheel jaar kom ik op een zodanig gemiddelde uit dat het uiteindelijke rendement veel hoger is dan bij een bank.

Ge
door Genee Jan 6, 2018 om 09:47
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat u gemiddeld over een jaar zo’n 8 % rendement zou hebben is al mooi. Martine Hafkamp van fintessa is regelmatig te gast bij harry mens in business Class op zondagmorgen RTL7.

pe
door pebk Jan 6, 2018 om 11:12
579 Antwoorden / 0 Vragen

En business class is volgens u een betrouwbaar programma? De meeste gasten betalen om er aan mee te mogen doen.

bron: https://www.mmwb.nl/mannen-mv/m-n-o/mens-harry/

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2018 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist als het in business class aanbevolen wordt, zou ik er verre van blijven.

zw
door zwaardvis Jan 6, 2018 om 12:06
1525 Antwoorden / 51 Vragen

"maar over een geheel jaar kom ik op een zodanig gemiddelde uit dat het uiteindelijke rendement veel hoger is dan bij een bank"

Meneer doelt dus op een jaarrendement van 7 a 8%. Dat maandelijks wordt berekend. Of YTD of obv laatste 12 maanden, maar het blijft een jaarrendement. Anders zou een maandrendement zelfs al veel hoger zijn dan een jaarrendement bij een bank. 160 x zoveel zelfs. Rendementen van 7 a 8% per maand zijn zeer uitzonderlijk en jaarrendementen op een gespreide portefeuille van 12 x 8% komen gewoon nooit voor.

jo
door jorisw Jan 6, 2018 om 12:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij snapt Sira niet helemaal wat beleggen inhoudt als hij/zij op basis van 2 maanden concludeert dat het allemaal veel beter is. De aandelen die ik heb van mijn werkgever worden soms per dag wel meer dan 8% waard. Om de volgende dag weer 9% te dalen. Kijk het eerst eens een paar jaar aan, en kom dan terug met het daadwerkelijk gemiddelde rendement. Het zal ongetwijfeld meer opleveren dan bij een bank, maar dat is logisch. Je loopt immers ook (veel) meer risico. En hoe meer risico je wilt nemen hoe groter de mogelijke winst. Of verlies.

Ge
door Genee Jan 6, 2018 om 12:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@pebk
Beursgenoten van Geert Schaay zit ook in het businessclaas programma en betaald daar natuurlijk voor.
En betalen om in het programma te komen is niet te vermijden, waar moet  Mens anders het programma van betalen?
Maar bij Beursgenoten krijg je beleggingstips, lidmaatschap kost zo’n €300 per jaar, je geld staat op je eigen rekening en je maakt zelf aankoop en verkoop beslissingen.
Maar ja, u kunt het geld ook op een spaarrekening zetten voor 0,40%.

Topantwoord

pe
door pebk - Jan 6, 2018 om 11:20
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijft natuurlijk gokken, met beleggen. Zulke rendementen, zoals hieronder genoemd worden, moeten 'ergens' van ten koste gaan. De economie groet niet met vergelijkbare cijfers.

Hier nog een aardig artikel over Fitvermogen: https://www.iex.nl/Column/116201/Beleggen-gokken.aspx

jo
door jorisw Jan 6, 2018 om 12:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet echt gokken. Speculeren (dus gaan voor een grote koerswinst) is soms gokken, zeker als je het desbetreffende bedrijf niet tot in de details hebt geanalyseerd. Maar beleggen zoals het bedoeld is, voor de dividenduitkering, is redelijk voorspelbaar. Je kunt daar meer mee verdienen dan met sparen, maar je loopt altijd een risico.

De beleggingsresultaten hoeven ook niet overeen te komen met de macro economie. Theoretisch kunnen beleggingen altijd blijven stijgen als je het supertalent hebt om iedere keer aandelen op het juiste moment te verkopen en te kopen. Dat kan zelfs bij een stilstaande of krimpende economie. Er zullen altijd bedrijven zijn die groeien. Maar als ik dat talent zou hebben zou ik mijn baan opzeggen....

zw
door zwaardvis Jan 6, 2018 om 12:42
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Helaas gaat de overheid ervan uit dat iedereen die boven de vrijstellingsgrens van Box3 zit, belegt. Voor 33% zelfs als je minder dan 100.000 hebt en zelfs voor 79% boven een ton. Miljonairs worden geacht zelfs volledig te beleggen.
Daarbij rekenen ze dat je 5,38% per jaar maakt met beleggen en daarover betaal je dan weer 30% belasting.
Vanwege deze fictie op fictie betaal je als kleine spaarder nog altijd méér dan je op een spaarrekening aan rente krijgt.
Ik zou willen dan we van de overheid dan ook een garantie krijgen dat we 5,38% maken, zoals ze veronderstellen. Maar dat zit er natuurlijk niet in.

Topantwoord

zw
door zwaardvis - Jan 6, 2018 om 11:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

FitVermogen is het handelsplatform van Nationale Nederlanden. Een zeer betrouwbare groep. U kunt alleen de fondsen van NN (vroeger ING fondsen geheten) kopen en daarvan heeft u de keuze uit tientallen. Welke  het beste rendement maken kan niemand voorspellen. Dat is uw keuze. Stop niet alles in een fonds, spreiden is het devies.

Het grote voordeel van FitVermogen is dat u geen transactiekosten en geen bewaarloon betaalt. Voor dezelfde fondsen met dezelfde koersen, betaalt u bij uw bank of broker wel dit soort kosten. Dat kan op jaarbasis best veel schelen. Daarom kunt u NN fondsen het beste bij FitVermogen kopen.

Er zijn nog 2 andere aanbieders in NL waar je zonder extra kosten fondsen kunt kopen:
DeGiro met een 1000-tal ETF's en Belegginsfondsen, de Kernselectie geheten.
En Hof Hoorneman met een tiental HH fondsen.
Deze fondsen kun u ook allemaal elders kopen, want beursgenoteerd, maar alleen bij de genoemde brokers zijn ze vrij van bijkomende kosten.

zw
door zwaardvis Jan 8, 2018 om 18:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@hehahi, bedankt voor de belangstelling in de reacties op uw vraag.

hehahi
door hehahi Jan 9, 2018 om 16:58
57 Antwoorden / 70 Vragen

moet ik per ommegaande reageren?