kr
door kroonw Nov 28, 2022 om 14:20
Geldzaken & recht

Ik ben benieuwd of er genoeg brandstof (in liters) in mijn tank komt.

Ooit kon je zien in een kijk glas wat er in je tank kwam. lucht bellen. Hoe weet je of je genoeg krijgt. Brand stof is nu duur.

4953 18 Rapporteer

me
door mein33 - Nov 28, 2022 om 14:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Benzinepompen zijn geijkt en er vindt jaarlijks een controle en herijking plaats.

mahadma
door mahadma - Nov 28, 2022 om 14:25
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Niemand kon ook echt zien of er ook 100% van de gemeten waarde in de tank kwam. Nu de nl prijs weer circa 1,75 1,80 staat zal het (zelfs bij een iets verlopen meter zéér weinig uitmaken. Tenzij er bewust wordt gefraudeerd.

ju
door juliomariner - Nov 28, 2022 om 14:28
1311 Antwoorden / 2 Vragen

De pompen zijn geijkt dus de kans dat het niet klopt is nihil

Thecla58
door Thecla58 - Nov 28, 2022 om 14:47
843 Antwoorden / 3 Vragen

OMG,

is dit waar je je druk om maat? Er zijn ergere zaken als niet precies weten hoeveel benzine er in je tank gaat.

Wat de eerdere reageerders als tikten... de pompen zijn geijkt. Dus als die tien liter aangeeft dan zit er tien liter in met een kleine foutmarge naar beneden of naar boven.

ne
door neodutchio - Nov 28, 2022 om 14:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Op de pomp zelf zit een sticker met de ijkingsdatum. Geen paniek dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2022 om 15:31
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, alle brandstofpompen zijn geijkt. En zo u echt reden zou hebben om te twijfelen, dan

Contact us +31 88 636 2332 nmi@nmi.nl Thijsseweg 11, 2629 JA Delft

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 28, 2022 om 15:55
2010 Antwoorden / Vragen

Iedere pomp wordt met regelmaat geijkt, wie daar niet genoeg aan heeft zal "zelf onderzoek moeten doen"

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2022 om 16:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb een 5 liter tankje voor gebruik op mijn volkstuin en echt waar, er gaat 5 liter in anders loopt die over.

Hajon
door Hajon Nov 30, 2022 om 11:15
9 Antwoorden / Vragen

Een tankje is niet geschikt om als "maatbeker" gebruikt te worden. De inhoud zal altijd meer dan 5 L zijn, want boven het niveau van de benzine moet nog enkele cm's lucht zitten. Dit is nodig om de benzine uit te laten zetten als het warmer wordt. Als je hem tot de rand zou vullen is de kans groot dat de tank barst, want vloeistof is niet samendrukbaar en een luchtbel wel.

sw
door swat1500 - Nov 28, 2022 om 17:06
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Neem een jerrycan mee van 10.liter vul deze en gooi deze dan telkens leeg in uw tank. Weet u precies hoeveel u krijgt.

me
door mein33 Nov 28, 2022 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die jerrycan heeft een iets grotere inhoud dan 10 liter, dus dat geeft geen exacte meting. ;-))

rj
door rjw Nov 30, 2022 om 11:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt de jerrycan calibreren en aangeven waar er precies 10 liter in zit.

ha
door harrybre Nov 30, 2022 om 14:52
240 Antwoorden / Vragen

Ook een hindernissenwinkel: eigen jerrycan laten ijken... en maar hopen, dat vervolgens alles goed gaat, om er uiteindelijk achter te komen, dat u 2 cl te veel of te weinig hebt gekregen op 50 ltr.

panter22
door panter22 - Nov 28, 2022 om 17:17
6599 Antwoorden / Vragen

[verwijderd - graag ingaan op de vraag, of je onthouden van een reactie - redactie]

rj
door rjw - Nov 28, 2022 om 17:37
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe kan je via zo'n venster zien hoeveel benzine er wordt getankt? Je zag alleen maar dat er "iets" gebeurde.

ne
door neodutchio Nov 28, 2022 om 19:02
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Je zag dat er geen luchtbellen in de brandstof zat. Schijnbaar was dat toen een hype.

justmeagain
door justmeagain Nov 28, 2022 om 23:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

En als er wel luchtbellen in je tank komen wordt deze ruimte weer snel ingenomen door brandstof.

mahadma
door mahadma - Nov 28, 2022 om 19:34
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Stel: dat er ipv 1.000 cc oftewel 1 liter en dat er geen 1.000 cc maar 990 cc geleverd zou worden, dan kom je per liter 10 cc tekort. Als je een vrachtwagentank hebt van 500 liter, zou je 5 hele liters verschil hebben. En u zou dàt merken?

kr
door kroonw - Nov 28, 2022 om 22:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

Brandstoffen krimpen in volume. Dus koude brandstof zet bij opwarming uit in volume en verdampt.
Ik logeerde in 1970 naast een brandstof verkoper toen de pompen werden gecontroleerd. Een geijkt vat werd steeds gevuld en door de luchtbellen in de pomp en temperatuur bleek de pomp te weinig leverde. Dit werd bijgesteld. Toen de ijkmeesters weg waren werd de pomp weer teruggezet. Hij zei dat hij daar ook zijn winst van had. Want die ijkmeesters komen pas weer over een jaar werd er gezegd voor het volgende stikkertje.. Dus er werd standaard te weinig geleverd.
Hoe weet ik hoeveel ik in mijn tank krijg? Klopt dit wel en elk raderwerk vertoont slijtage en vervorming. Laatst kwam ik bij een pomp met een lekkende slang. Dus krijg je zeker minder brandstof.

justmeagain
door justmeagain Dec 1, 2022 om 23:16
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als u zoveel van de materie weet, wat doet uw vraag dan hier.
Of u bent wantrouwig of heeft de materie toch minder goed door.

koekeloer
door koekeloer - Nov 30, 2022 om 11:04
562 Antwoorden / 18 Vragen

Brandstof is nu juist helemaal niet duur, nog niet zo goegkoop geweest dit jaar.
En hoe kon U vroeger met dat kijkglas dan zien hoeveel benzine u precies kreeg?

Coebel
door Coebel - Nov 30, 2022 om 11:23
52 Antwoorden / 1 Vragen

Wil je echt weten hoeveel brandstof er je de tank kan? Rijdt dan de tank volledig leeg maar neem wel een reserve tankje mee.
Houdt de auto er mee op, dan via het tankje bij vullen. De eerste lieters weet je dan al. Dan naar de benzinepomp en zorg ervoor dat ook de z.g. overloop helemaal vol is. Vaak is er tussen een volle tank en echt vol zijn 3-5 liter in de overloop en omvalbeveiliging. Een afsluitsysteem als de auto op zijn kop ligt en dat er dan voor zorgt dat de brandstoftank niet leegloopt Vergelijk dat met wat je instructieboekje aangeeft. Dan weet je precies hoeveel er in de tank  gaat. Veel moeite maar als je het toch per se wil weten, ga je gang!

an
door annefslik - Nov 30, 2022 om 11:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

.
Goedemorgen .
.
Ik vroeg laatst aan een medewerker van Shell : " hoeveel kost een druppel benzine ? ¨
.
" Niets  zij hij dus ik wou de tank voldruppelen ........................

re
door red1 - Nov 30, 2022 om 14:39
329 Antwoorden / 1 Vragen

vol tanken tot hij overstroomd

kr
door kroonw - Dec 1, 2022 om 13:44
3 Antwoorden / 2 Vragen

Daarom is het goed als dit wordt gecontroleerd met steekproeven. Is dit niet iets voor kassa??
Rondrijden met een geijkt kassavat en dan de pompen langs. Welke pomp levert het meest?