ee
door eelkesnoeren Jan 22, 2008 om 16:29
Geldzaken & recht

Ik krijg geen creditcard bij de ABN AMRO. Wat nu?

Een jaar geleden heb ik een aanvraag bij de ABN AMRO gedaan voor een creditcard. Toen kreeg ik een afwijzing. Natuurlijk ging ik meteen navraag doen, maar ze konden mij nooit meer vertellen dan dat ik een negatieve uitslag heb in een statistische toets over mijn persoonsgegevens (dus waar ik woon, hoe ik woonm, of ik werk, hoe lang ik werk, wara ik geboren ben, of ik getrouwd ben enz enz enz). Dit is wel gek, want ik ben heel normaal!

De aardige ABN medewerker kon mij na maanden proberen niet meer leveren dan een nieuwe aanvraag proberen. Gefrustreerd heb ik dit gedaan. Maar opnieuw word ik om dezelfde reden afgewezen en opnieuw willen ze me niet precies waarom dan. Het frustrerende aan dit alles is dat ik nu niet weet wat me in de toekomst staat te wachten bij het aanvragen van andere zaken zoals een hypotheek. Daarom moet ik weten op welk feit ik ben afgekeurd (ik kan niets bedenken).

Dus mijn vraag: wat kan ik nu doen? De contacten en klachten via de bank liepen op niets uit.

(En voor ik overstap van bank wil ik echt weten wat er mis is!)

23088 48 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag eelke,

Je kunt bij de KIFID een klacht indienen nadat je schriftelijk van deze bank bericht hebt dat zij niet willen zeggen waarom je bent afgewezen.

Info KIFID:

Klachten Instituut Financiële Dienstverlening

http://www.kifid.nl/consumenten/

Voordat er een klacht bij het Kifid kan worden ingediend, moet men eerst een officiële klacht neerleggen bij de desbetreffende bedrijf. Als die klacht niet naar behoren wordt afgehandeld of helemaal niet wordt behandeld binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld 30 kalenderdagen, dan kun je een klacht indienen bij het Kifid.

Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG
Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248

Sukses en vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u wellicht een notering bij het BKR? Dit kunt u hier controleren: http://www.bkr.nl/beschikbaar_stellen.html

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een BKR registratie heb ik niet. Dus dat is het probleem niet.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je schrijft: "Dit is wel gek, want ik ben heel normaal!"

Dat kan wel wezen, maar de bank heeft een statistische toets uitgevoerd. Dat zegt dus niks specifiek over jou, maar wel over bijv. de buurt waar je woont. Als relatief veel van je buren bijv. wanbetaler of bijv. niet draagkrachtig genoeg zijn, dan geldt dat statistisch ook voor jou. We weten natuurlijk allemaal wel wat de waarde is van zo'n bewering, maar de bank hanteert het als maatstaf.

Net als levensduur. Statistisch worden we allemaal pak 'm beet 75 jaar oud, maar worden we het ook?

Wat je kunt doen is, behalve met je hoofd tegen de muur blijven lopen of vechten tegen de bierkaai, een andere creditcard zoeken waar je wél geaccepteerd wordt, of vrolijk verder leven zonder. Verhuizen om wille van een creditcard zou ik niet aanbevelen.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het zijn dat het inkomen te laag is t.o.v. de hoogte v.h. aangevraagde limiet v.d. creditcard?

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom neemt u geen creditcard van een andere aanbieder/bank zoals visa, mastercard enz.

ben u  nu klant van deze bank, dan kan het zijn dat ze u betalingsverkeer zijn na gegaan

de bank is van mening dat ze met  zal met u een te groot risico lopen wanneer u een creditcard zou krijgen.

de bank beschermt zich hier tegen dmv een afwijzing, en op die manier beschermt de bank u ook tegen u zelf.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in een studentenflat, maar ben zelf geen student meer. Ik verdien een normaal salaris als AIO (genoeg dus). En alle studenten hebben tegenwoordig een creditcard, dus mijn woonomgeving zal echt het probleem niet zijn!

(net als mijn andere persoonsgegevens trouwens)

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Waarom wilt u een kaart van deze arrogante bank? Laat ze fijn in hun eigen, hoewel eigen, sop gaar koken. Opnieuw aanvragen bij een echte bank.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen klachten over de ING en er zijn zat andere instanties waar je een creditcard kan aanvragen.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hannahs: Ik heb sinds een aantal jaar een MasterCard via de Rabobank. Zij stellen wel een inkomenseis, maar... als je daaraan voldoet, is het voor jou wellicht een optie om bij hen een creditcard te nemen?
Ik had bij het afsluiten van de creditcard destijds trouwens ook geen vast contract (sterker nog: mijn contract liep kort daarna af). Ik heb de variant genomen waarbij je elke maand de uitgaven met je creditcard betaalt.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een andere instantie een visacard aanvragen. Als de afwijzing bij uw bank onterecht is wordt uw aanvraag bij een andere instantie wel ingewilligd.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

oops
'visa card' moet zijn creditcard.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 Deze vraag is oorspronkelijk uit Januari 2008.

2 Elke bank heeft andere eisen.
Ze kijken naar Uw inkomen, betrouwbaarheid en hoe vaak je rood staat.
maar sommige banken ook naar waar je woon.
Dat betekend dat je soms eerst moet verhuizen als je in een matige buurt woonde.

Tofik Dibi zal dus eerder geweigerd worden dan Jolande Sap.

Ik zou eens naar andere aanbieders kijken want ook de Gamma, BCC, ANWB bieden vaak een Credit Card aan met minder strenge eisen.

Verder kan het ook zijn dat uw Hypotheek vrij hoog is en banken nemen nu in deze tijd iets minder risico.

Ze kijken dus naar diverse dingen en of je betrouwbaar bent is niet van belang maar hoe je in hun systeem paste.
Daarom is verkeerde wijk een huis hebben soms voldoende.
Diverse postorder bedrijven leveren ook in dat soort wijken uitsluitend bij vooruitbetalen hoewel ze juist zo veel aan de kredieten verdienen.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tot15karakters

Vandaag wordt een soortgelijk probleem gemeld. Dus logisch dat er op gereageerd wordt. Kennelijk is het beleid in deze bij deze bank niet aangepast.

Misschien is een debit card een optie als er problemen zijn rond de aanvraag van een creditcard.
klik hier

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hannahs.

Ik heb een paar jaar geleden precies hetzelfde gehad, maar dan bij de Rabobank. Al meer dan 40 jaar klant van Rabo, weten dus precies wat er inkomt en uitgaat. Kreeg je eerder bij wijze van spreken bij elk pakje je boter een CC, ik had 'm toen niet nodig, dus nooit op ingegaan.

Nu jaren later en ik veel via internet doe en soms wel eens een hotelletje wil boeken, wordt er om een CC gevraagd, dus zo'n jaar of 3 geleden maar eens een CC aangevraagd. Keurig geholpen door een jongeman van de bank bij een persoonlijk gesprek en toen werd ons verteld, dat het beter was om deze mensen (wij dus) geen CC te verstrekken, daar ons inkomen te laag zou zijn. (aow met klein pensioentje en klein inkomen van mijzelf) En dat alles gecontroleerd via BKR, aldus de bankmedewerker.

Ik was erg verbaast en eigenlijk ook wel boos over. Nooit een wanbetaler geweest, nooit ergens achterstanden van gehad, alleen een wat lager inkomen dan eerder. CC werd dus geweigerd door de bank, die zegt het advies van BKR op te volgen.

In die tijd had ik ooit een keer via internet meegedaan aan een of andere enquete, waarin gevraagd werd of ik belangstelling had voor een Visa CC en heb toen ja ingevuld. Binnen een paar weken werd ik gebeld door Visa en heb hen het een en ander uitgelegd. Om verder een lang verhaal kort te maken, binnen 3 weken had ik een Visa CC, waar ik nog steed heel blij mee ben. Gebruik 'm ook alleen maar als het noodzakelijk is, dus niet om alles op afbetaling te doen, maar echt gewoon voor mijn gemak. Ik zou dus zeggen... kijk en informeer eens verder dan je eigen bank.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@melati @hannahs: Ik meen dat Rabobank een inkomenseis van 1500 euro bruto hanteert, maar kan dat zo snel op hun site niet terugvinden. Zou er een telefoontje naar de lokale bank aan wagen, dan heb je gelijk het juiste antwoord.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

klopt. Het kan zelfs gratis bij een bepaald pakket.

susannef schreef op zondag 3 jun 2012, 14:17: @melati @hannahs: Ik meen dat Rabobank een inkomenseis van 1500 euro bruto hanteert, maar kan dat zo snel op hun site niet terugvinden. Zou er een telefoontje naar de lokale bank aan wagen, dan heb je gelijk het juiste antwoord.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk hier eens gratis card voor een card met een lage acceptatiegrens. Hij bevalt mij al jaren.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannahs schreef op zondag 3 jun 2012, 12:03: Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

U haalde een topic van vier terug op.

U moet eigenlijk een eigen topic starten!

U staat mogelijk BKR geregistreerd of uw kredietwaardigheid is discutabel.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannahs schreef op zondag 3 jun 2012, 12:03: Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

U haalde een topic van ruim vier jaar en vier maanden terug op! Niet meer actueel dus!

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.i. is dit probleem nog actueel bij deze bank. De oplossing ook:
creditcard of debitcard elders.

1.korenwolf schreef op zondag 3 jun 2012, 16:31:
hannahs schreef op zondag 3 jun 2012, 12:03: Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

U haalde een topic van ruim vier jaar en vier maanden terug op! Niet meer actueel dus!

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zondag 3 jun 2012, 16:35: M.i. is dit probleem nog actueel bij deze bank. De oplossing ook:
creditcard of debitcard elders.

1.korenwolf schreef op zondag 3 jun 2012, 16:31:
hannahs schreef op zondag 3 jun 2012, 12:03: Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

U haalde een topic van ruim vier jaar en vier maanden terug op! Niet meer actueel dus!

Dan zou dit een discussie moeten worden!

Voortborduren op een andermans topic lijkt mijn inziens irrelevant, dus zou Hannahs een eigen topic hier bij vrag & beantwoord kunnen starten of dit als discussie starten.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

1.korenwolf schreef op zondag 3 jun 2012, 16:43:
tdehond schreef op zondag 3 jun 2012, 16:35: M.i. is dit probleem nog actueel bij deze bank. De oplossing ook:
creditcard of debitcard elders.

1.korenwolf schreef op zondag 3 jun 2012, 16:31:
hannahs schreef op zondag 3 jun 2012, 12:03: Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

U haalde een topic van ruim vier jaar en vier maanden terug op! Niet meer actueel dus!

Dan zou dit een discussie moeten worden!

Voortborduren op een andermans topic lijkt mijn inziens irrelevant, dus zou Hannahs een eigen topic hier bij vrag & beantwoord kunnen starten of dit als discussie starten.

PFFFFFF, het probleem is hetzelfde dus wat is nu jouw probleem ???

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

ultraglide1998 schreef op zondag 3 jun 2012, 17:07:
1.korenwolf schreef op zondag 3 jun 2012, 16:43:
tdehond schreef op zondag 3 jun 2012, 16:35: M.i. is dit probleem nog actueel bij deze bank. De oplossing ook:
creditcard of debitcard elders.

1.korenwolf schreef op zondag 3 jun 2012, 16:31:
hannahs schreef op zondag 3 jun 2012, 12:03: Ik heb hetzelfde probleem als Eelke, dus vier jaar later werkt het nog steeds niet beter. Ik promoveer en mijn gemiddeld maandinkomen is dus ook vrij laag en ik heb ook geen vast contract.

Had ik een paar maanden geleden als student een card aangevraagd, was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Nu dat ik nog steeds in opleiding ben, als promovenda, maar daarvoor betaald wordt, kan het niet meer.
Maar het ergelijke is dat het mij bovendien 10 weken gekost heeft om erachter te komen dat het bij deze bank niet kan. Ze hebben mijn eerst aanvraag namelijk verloren, vervolgens ben ik persoonlijk op gesprek geweest en heb met een adviseur (heel enthusiast over ons, en wilde ons liefst ook nog verzekeringen verkopen) een nieuwe aanvraag ingediend. Zij was er positief over en heeft ons nog aangemoedigd om een hoog bestedigslimiet aan te vragen. Geweldig advies - de aanvraag is afgewezen naar wederom hebben wij de brief niet ontvangen daarover en het dus as gehoord bij nog een keer navragen.
Ik moet naar de VS op een congres en ik krijg geen creditcard van mijn bank - serieus???

Dus ik ben enorm ontevreden met de abn amro. Ik voel me onterecht afgewezen (heb spaarvermogen en nooit een negatief saldo, dus waarom mag het niet bij mij maar wel bij vrienden die studieschuld opbouwen en niks verdienen?!) en ik werd erg slecht geinformeerd.
Is dit standaard bij nederlandse banken (kom zelf uit het buitenland) of zijn er andere banken waarbij het beter gaat ??

U haalde een topic van ruim vier jaar en vier maanden terug op! Niet meer actueel dus!

Dan zou dit een discussie moeten worden!

Voortborduren op een andermans topic lijkt mijn inziens irrelevant, dus zou Hannahs een eigen topic hier bij vrag & beantwoord kunnen starten of dit als discussie starten.

PFFFFFF, het probleem is hetzelfde dus wat is nu jouw probleem ???

Geen probleem! Mag toch wel aangeven dat iemand na ruim vier jaar en vij f maanden iets weer bovenop haalt wat als eigen probleem kent, niets mis mee, dan dat het een eigen topic zou kunnen starten, hetzij bij vraag & beantwoord en anderzijds bij discussie.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap het probleem niet zo? Je hebt toch helemaal geen creditkaart nodig! Deze zijn alleen maar duur en brengen je alleen maar in de schulden!
Er zijn genoeg andere en goedkopere alternatieven om te kunnen betalen!

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op zondag 3 jun 2012, 20:34: Ik snap het probleem niet zo? Je hebt toch helemaal geen creditkaart nodig! Deze zijn alleen maar duur en brengen je alleen maar in de schulden!

Onzin! Als je door een cc in de schulden komt, kan je niet met geld om gaan. Bovendien is het in veel gevallen erg handig om een cc te hebben. Bijv. bij internet aankopen.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2012 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin, bij Internet aankopen zijn er vele andere mogelijkheden!
En 75% van de Creditkaart gebruikers heeft een betalingsregeling, waarvan weer de helft in de schulden zit!
Dat dat komt omdat je niet met geld om kan gaan klopt, maar een Creditkaart maakt het juist voor dat soort mensen wel erg gemakkelijk ;-)

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op zondag 3 jun 2012, 20:34: Ik snap het probleem niet zo? Je hebt toch helemaal geen creditkaart nodig! Deze zijn alleen maar duur en brengen je alleen maar in de schulden!
Er zijn genoeg andere en goedkopere alternatieven om te kunnen betalen!

Misschien even lezen hereisstom.

Ze gaat naar de VS.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 4 jun 2012, 00:01:

Misschien even lezen hereisstom.

Ze gaat naar de VS.

Ja wat maakt dat uit, daar kun je ook zonder creditkaart heen hoor, is mij ook gelukt ;-)

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 01:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

eelkesnoeren schreef op dinsdag 22 jan 2008, 16:29: Een jaar geleden heb ik een aanvraag bij de ABN AMRO gedaan voor een creditcard. Toen kreeg ik een afwijzing. Natuurlijk ging ik meteen navraag doen, maar ze konden mij nooit meer vertellen dan dat ik een negatieve uitslag heb in een statistische toets over mijn persoonsgegevens (dus waar ik woon, hoe ik woonm, of ik werk, hoe lang ik werk, wara ik geboren ben, of ik getrouwd ben enz enz enz). Dit is wel gek, want ik ben heel normaal!
De aardige ABN medewerker kon mij na maanden proberen niet meer leveren dan een nieuwe aanvraag proberen. Gefrustreerd heb ik dit gedaan. Maar opnieuw word ik om dezelfde reden afgewezen en opnieuw willen ze me niet precies waarom dan. Het frustrerende aan dit alles is dat ik nu niet weet wat me in de toekomst staat te wachten bij het aanvragen van andere zaken zoals een hypotheek. Daarom moet ik weten op welk feit ik ben afgekeurd (ik kan niets bedenken).
Dus mijn vraag: wat kan ik nu doen? De contacten en klachten via de bank liepen op niets uit.
(En voor ik overstap van bank wil ik echt weten wat er mis is!)

Geloof je je eigen verhaal als deze zelf? Het is immers totaal ongeloofwaardig dat een bank zich verschuild achter een duister statistisch onderzoek. Banken zijn juist helemaal niet zo geheimzinnig als het gaat om het weigeren van krediet.Ben je kredietwaardig verstrekken ze je een creditcard zonder problemen. Ben je het niet zeggen ze dat ook gewoon.

Waardeloze vraag dus.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 08:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op zondag 3 jun 2012, 23:59: Onzin, bij Internet aankopen zijn er vele andere mogelijkheden!
En 75% van de Creditkaart gebruikers heeft een betalingsregeling, waarvan weer de helft in de schulden zit!

Daar zou ik toch graag een bron van zien.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op zondag 3 jun 2012, 23:59: Onzin, bij Internet aankopen zijn er vele andere mogelijkheden!
En 75% van de Creditkaart gebruikers heeft een betalingsregeling, waarvan weer de helft in de schulden zit!
Dat dat komt omdat je niet met geld om kan gaan klopt, maar een Creditkaart maakt het juist voor dat soort mensen wel erg gemakkelijk ;-)

Ach, hebben dergelijke mensen geen cc dan nemen ze wel een krediet.

Tuurlijk kun je ook met Ideal internetaankopen betalen, maar dan krijg je niet je geld terug als product niet geleverd wordt. Daarvoor is juist een cc handig.

Die 75% waar heb je dat percentage vandaan?

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op maandag 4 jun 2012, 01:36:
Ja wat maakt dat uit, daar kun je ook zonder creditkaart heen hoor, is mij ook gelukt ;-)

Ze gaat naar een congres. Niet op een schoolreisje. Met een creditcard is het leven in de VS een stuk makkelijker. Dat het ook zonder kan doet er niet toe. Je kan ook zonder TV, maar hoeveel mensen doen dat?

festinger schreef op maandag 4 jun 2012, 01:53:
Geloof je je eigen verhaal als deze zelf? Het is immers totaal ongeloofwaardig dat een bank zich verschuild achter een duister statistisch onderzoek. Banken zijn juist helemaal niet zo geheimzinnig als het gaat om het weigeren van krediet.Ben je kredietwaardig verstrekken ze je een creditcard zonder problemen. Ben je het niet zeggen ze dat ook gewoon.

Waardeloze vraag dus.

Ga jij nou bijdehand lopen doen over een vraag die meer dan vier jaar geleden gesteld is?
Heb je dan lang over moeten nadenken.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

O.T.
M.i. negatief geleuter.

winterman schreef op maandag 4 jun 2012, 10:26:
hereistom schreef op maandag 4 jun 2012, 01:36:
J
Ga jij nou bijdehand lopen doen over een vraag die meer dan vier jaar geleden gesteld is?
Heb je dan lang over moeten nadenken.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb spaarvermogen, geen schulden en nooit een negatief saldo op mijn rekening gehad. Mijn situatie is daarom redelijk vergelijkbaar met die van melati. Er werd mij ook geen toelichting gegeven wat er meegenomen werd in de afwijzing behalve inkomen en maandlasten.

Er zijn dingen die je niet zonder creditcard kunt regelen. Bv. is een eigen card vereist als borg om een huurauto te mogen rijden in VS. Om de bijdrage voor het congres te betalen moest ik al een card lenen, want andere betalingsmiddelen worden niet geaccepteerd. Dit is gebruikelijk in de VS, of dat nu zinvol is of niet kun je over strijden, maar ik moet er naartoe voor mijn werk en er is dus geen alternatief.

Inmiddels weet ik dat er debit/prepaid credit cards bestaan en dat het bovendien mogelijk is om op een gewone card met een laag limiet geld te storten (als een soort prepaid) om hogere bedragen te kunnen betalen. Hierover heeft de abn medewerker mij helaas niet geinformeerd maar in plaats daarvan het advies gegeven om een hoog limiet aan te vragen om alle reiskosten te kunnen betalen...

PS: Deze posting is wat je vind als je googelt op "abn card geweigerd", daarom heb ik hier gereageerd. Ik was nooit eerder op deze website en wist niet dat een nieuw topic misschien beter was geweest.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.i. geen enkel probleem dat u uw bijdrage bij dit topic voegde. Het is uiteindelijk een soortgelijk probleem.

Een debit card lijkt mij een prima oplossing.

hannahs schreef op maandag 4 jun 2012, 11:10:

PS: Deze posting is wat je vind als je googelt op "abn card geweigerd", daarom heb ik hier gereageerd. Ik was nooit eerder op deze website en wist niet dat een nieuw topic misschien beter was geweest.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op maandag 4 jun 2012, 10:32: O.T.
M.i. negatief geleuter.

hereistom schreef op maandag 4 jun 2012, 01:36:
J
Ga jij nou bijdehand lopen doen over een vraag die meer dan vier jaar geleden gesteld is?
Heb je dan lang over moeten nadenken.

Volgens mij staat er toch heel duidelijk

reageren

Laat hieronder uw mening horen.

Hetgeen jij dus ook steeds doet.
Prima hoor, maar het zou natuurlijk wel prettig zijn als je correct kan citeren.
Nu betrek je hereistom erbij die er niets mee te maken heeft.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon naar een ander gaan. Visa bijvoorbeeld, of de Bijcard nemen (is creditcard van de Bijenkorf, spaar je ook nog punten die je daar kunt verzilveren bij aankopen, scheelt ook nog). Heb zelf ook meerdere van die cc. Geen probleem.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Credit Card (VISA-kaart) is een normaal bezit. Wij gebruiken deze bij de tolpoorten in Frankrijk, en de kaart kwam prima van pas bij een plotselinge reparatie in de vakantie van de auto en voor voor autohuur op Madeira en Corsica (dus geen VS). We sparen er elke maand 50 euro op, zodat we zonder extra rentekosten deze kaart kunnen gebruiken als we dat nodig achten; nooit negatief saldo gehad. Twee AOW'ers.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hannahs schreef op maandag 4 jun 2012, 11:10:

Dit is gebruikelijk in de VS, of dat nu zinvol is of niet kun je over strijden, maar ik moet er naartoe voor mijn werk en er is dus geen alternatief.

Biedt jouw werkgever geen bedrijfscreditcards? Bij mij wordt dat aangeboden en de voordelen zitten m.n. in de termijn waarop de bedragen van je rekening worden geboekt. Normaal krijg je aan het einde van de maand de afrekening, maar bij bedrijfskaarten kan dit na 6 weken of 2 maanden zijn, zodat je genoeg tijd hebt om de rekeningen te declareren (en dus niet zelf hoeft voor te schieten).

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

interessant argument voor een afrekening na een langer termijn, zeker omdat het hier altijd lang duurt voordat de declaraties verwerkt en de kosten vergoed worden.. gelukkig kan ik het wel voorschieten op dit moment.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

1) ga bij ING bankieren, en neem een standaard betaalpakket, zit de credit-card al bij in
2) wordt lid van ECI: je moet af en toe wel een boek met korting kopen (4 per jaar) maar je kan ook een gratis Visa credit-card krijgen:)

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had dezelfde ervaring met abn/amro. Met allerlei smoezen werd ik bij de aanvraag van een creditkaart van het kastje naar de muur gestuurd. Het heeft dus geen zin bij deze bank naar het hoe of waarom te vragen. U bent nl helemaal niet interessant voor ze. Erger u dus niet meer! Want het liegen en lachen (van hun president) gaat ze net zo goed af als hun getraind vals respect tonen aan hun klanten (tenzij u minstens 75.000 op uw rekening hebt staan) Wat ik u aanraad, en wat deze door gemeenschapsgeld in stand gehouden bank ook verdient, is van bank veranderen. Heel simpel via de gratis overstapservice. Een creditkaart heb ik binnen enkele dagen gekregen via de ANWB (wel even lid worden denk ik) en via de ASN regel ik tot volle tevredenheid mn bankzaken.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

eelkesnoeren schreef op dinsdag 22 jan 2008, 16:29: Een jaar geleden heb ik een aanvraag bij de ABN AMRO gedaan voor een creditcard. Toen kreeg ik een afwijzing. Natuurlijk ging ik meteen navraag doen, maar ze konden mij nooit meer vertellen dan dat ik een negatieve uitslag heb in een statistische toets over mijn persoonsgegevens (dus waar ik woon, hoe ik woonm, of ik werk, hoe lang ik werk, wara ik geboren ben, of ik getrouwd ben enz enz enz). Dit is wel gek, want ik ben heel normaal!
De aardige ABN medewerker kon mij na maanden proberen niet meer leveren dan een nieuwe aanvraag proberen. Gefrustreerd heb ik dit gedaan. Maar opnieuw word ik om dezelfde reden afgewezen en opnieuw willen ze me niet precies waarom dan. Het frustrerende aan dit alles is dat ik nu niet weet wat me in de toekomst staat te wachten bij het aanvragen van andere zaken zoals een hypotheek. Daarom moet ik weten op welk feit ik ben afgekeurd (ik kan niets bedenken).
Dus mijn vraag: wat kan ik nu doen? De contacten en klachten via de bank liepen op niets uit.
(En voor ik overstap van bank wil ik echt weten wat er mis is!)

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dus niet zo. Ik was creditwaardig (eigenaar van 2 huizen zonder hypotheek) maar werd toch, via 3x het moeten invullen van de dezelde door een computer opgestuurde formulieren, het kastje naar de muur gestuurd.Gewoon van bank veranderen en je kaart via n andere instelling zien te krijgen. Die bank simpelweg incompetent.

festinger schreef op maandag 4 jun 2012, 01:53:
eelkesnoeren schreef op dinsdag 22 jan 2008, 16:29: Een jaar geleden heb ik een aanvraag bij de ABN AMRO gedaan voor een creditcard. Toen kreeg ik een afwijzing. Natuurlijk ging ik meteen navraag doen, maar ze konden mij nooit meer vertellen dan dat ik een negatieve uitslag heb in een statistische toets over mijn persoonsgegevens (dus waar ik woon, hoe ik woonm, of ik werk, hoe lang ik werk, wara ik geboren ben, of ik getrouwd ben enz enz enz). Dit is wel gek, want ik ben heel normaal!
De aardige ABN medewerker kon mij na maanden proberen niet meer leveren dan een nieuwe aanvraag proberen. Gefrustreerd heb ik dit gedaan. Maar opnieuw word ik om dezelfde reden afgewezen en opnieuw willen ze me niet precies waarom dan. Het frustrerende aan dit alles is dat ik nu niet weet wat me in de toekomst staat te wachten bij het aanvragen van andere zaken zoals een hypotheek. Daarom moet ik weten op welk feit ik ben afgekeurd (ik kan niets bedenken).
Dus mijn vraag: wat kan ik nu doen? De contacten en klachten via de bank liepen op niets uit.
(En voor ik overstap van bank wil ik echt weten wat er mis is!)

Geloof je je eigen verhaal als deze zelf? Het is immers totaal ongeloofwaardig dat een bank zich verschuild achter een duister statistisch onderzoek. Banken zijn juist helemaal niet zo geheimzinnig als het gaat om het weigeren van krediet.Ben je kredietwaardig verstrekken ze je een creditcard zonder problemen. Ben je het niet zeggen ze dat ook gewoon.

Waardeloze vraag dus.
festinger schreef op maandag 4 jun 2012, 01:53:
eelkesnoeren schreef op dinsdag 22 jan 2008, 16:29: Een jaar geleden heb ik een aanvraag bij de ABN AMRO gedaan voor een creditcard. Toen kreeg ik een afwijzing. Natuurlijk ging ik meteen navraag doen, maar ze konden mij nooit meer vertellen dan dat ik een negatieve uitslag heb in een statistische toets over mijn persoonsgegevens (dus waar ik woon, hoe ik woonm, of ik werk, hoe lang ik werk, wara ik geboren ben, of ik getrouwd ben enz enz enz). Dit is wel gek, want ik ben heel normaal!
De aardige ABN medewerker kon mij na maanden proberen niet meer leveren dan een nieuwe aanvraag proberen. Gefrustreerd heb ik dit gedaan. Maar opnieuw word ik om dezelfde reden afgewezen en opnieuw willen ze me niet precies waarom dan. Het frustrerende aan dit alles is dat ik nu niet weet wat me in de toekomst staat te wachten bij het aanvragen van andere zaken zoals een hypotheek. Daarom moet ik weten op welk feit ik ben afgekeurd (ik kan niets bedenken).
Dus mijn vraag: wat kan ik nu doen? De contacten en klachten via de bank liepen op niets uit.
(En voor ik overstap van bank wil ik echt weten wat er mis is!)

Geloof je je eigen verhaal als deze zelf? Het is immers totaal ongeloofwaardig dat een bank zich verschuild achter een duister statistisch onderzoek. Banken zijn juist helemaal niet zo geheimzinnig als het gaat om het weigeren van krediet.Ben je kredietwaardig verstrekken ze je een creditcard zonder problemen. Ben je het niet zeggen ze dat ook gewoon.

Waardeloze vraag dus.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2012 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet of het al genoemd is [het was me te veel alles te lezen] maar ik heb goede ervaring met de prepaid mastercard. Je kan er alleen afhalen wat je er zelf opgezet hebt. Zet je er dus 200 euro op kan je er ook maar tot 200 e. mee betalen. Via je account kan je zo vaak en zoveel opwaarderen als je zelf nodig acht. Voordelen: als je hem verliest [of stelen hem] dan kunnen er ook niet meer afhalen als je er op dat moment op heb staan. [mijn reden voor deze keuze]. Daarnaast alle voordelen van een cc. Extra voordelen: als je boekt bij bij Ryanair en je betaalt met deze kaart betaal je geen adm. kosten. [scheelt 12 euro] enz enz. Deze kaart is voor [bijna] iedereen bestelbaar omdat de banken hierbij geen risico lopen. Je betaald geen rente [is je eigen geld] alleen 10 euro per jaar adm. kosten.

vr.groet

ve
door verwijderd - Jun 12, 2012 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag allemaal,
Mijn probleem is opgelost, inmiddels heb ik zelfs (onvrijwillig) twee creditkaarten.

1) Ik heb meteen na de afwijzing door de abn een aanvraag bij mijn duitse bank ingediend, en drie dagen later al een kaart in de brievenbus. Ik kon het limiet bij deze aanvraag trouwens niet zelf kiezen maar kreeg standaard een limiet van 1000 euro toegewezen. Prima wat mij betreft!
2) Ik heb een ontevreden email gestuurd naar mijn abn advisor, en daarin ook gezegd dat ik het jammer vind dat we niet op het idee waren gekomen om een kaart met lager limiet aan te vragen etc etc. Ik kreeg hierop Maandag ochtend een vriendelijk bericht terug dat de informatie van de adviseurs schijnbaar niet klopt met wat gedaan wordt bij de creditcard service en dat ze zou kijken wat ze voor mij kan doen. Twee dagen later had de adviseur voor mij geregeld dat mijn aanvraag alsnog goed gekeurd werd en dat ik nu dus een kaart mag krijgen met een limiet van 500 euro. Ik heb al een brief over de pincode gehad en wacht nu nog op de kaart.

Tja. Wat ik hiervan geleerd heb? 1) dat dezelfde procedure bij de abn drie maanden duurt die bij de duitse bank drie dagen duurt. mijn duitse bank kost me ook meer bijdragen per maand voor de rekening, maar dat schijnen ze met goede service weer wet te maken. 2) dat het fijn is om de contact gegevens van een abn adviseur te hebben die je persoonlijk kent, en hardnekkig te blijven met navragen/emails.