si
door siska.77 Apr 17, 2020 om 19:46
Geldzaken & recht

Ik sta op een oude groep personeelsfoto gebruikt bij nieuwsbericht

Afgelopen week is een bedrijf, waar ik nu al bijna twee jaar niet meer werk, binnen de eigen industrie in het nieuws.

Bij dat nieuwsbericht is een oude groepsfoto van het personeel gebruikt waar ik ook nog op sta.

Ik wil eigenlijk niet meer met dat bedrijf geassocieerd worden, zeker niet nu ik er niet meer werk.

Ik kan mij voorstellen dat mijn huidige werkgever dit ook niet fraai vind als hij dat ziet.

De foto is gemaakt tijdens mijn dienstverband daar maar ik heb nooit iets getekend voor het afstand nemen van mijn portretrecht oid.
Terwijl ik er werkte vond ik het prima dat ik met een foto (groep en/of alleen) op de eigen bedrijfssite stond en als bij nieuwsberichten of artikelen, die geplaatst zijn tijdens mijn dienstverband, een foto van mij (groep en/of alleen) staat heb ik daar ook geen problemen mee. Maar om twee jaar na mijn vertrek nog een foto te gebruiken waar ik op sta vind ik op z'n minst gezegd vreemd.

Ik zal de directeur hierover aanschrijven, ik zal hem daarbij verzoeken om de foto te vervangen binnen een bepaalde tijd.

Mijn vraag is eigenlijk, wat zijn mijn rechten in deze als hij niet op het verzoek in gaat?

Bij voorbaat dank!

5946 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 17, 2020 om 20:04
7200 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw huidige werkgever om advies vragen, misschien vindt hij het het uiteindelijk niet zo'n probleem.

si
door siska.77 Apr 17, 2020 om 23:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn huidige werkgever wil ik hier niet mee lastigvallen en ongeacht wat hij er van vind wil ik niet meer geassocieerd worden met dat bedrijf.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 17, 2020 om 20:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

U zegt "groepsfoto" ergo u staat niet "alleen" op die foto. Dus u zal (tenzij u een BN'r bent) beslist niet opvallen "in de groep".
Ik vraag mij af of u überhaupt opvalt. U kunt natuurlijk melden bij uw ex werkgever uw bezwaar melden, echter ik vraag mij af of u juridisch gezien iets zou kunnen eisen. U zal "indertijd" toen de foto gemaakt werd geen bezwaar hebben gehad voor deze foto. Als uw ex werkgever  niet reageerd zou ik het zo laten.

si
door siska.77 Apr 17, 2020 om 23:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, een BNer ben ik niet maar in mijn vakgebied heb ik met de jaren een redelijk netwerk opgebouwd.
Iemand uit dat netwerk attendeerde mij hierop dus het is al wel opgevallen.
Het betreft ook een foto met een stuk of tien mensen, als het veel meer mensen betrof waar ik niet tussen opviel zou het me ook weinig kunnen schelen.

Ka
door Kassagebruiker Apr 18, 2020 om 15:02
683 Antwoorden / 5 Vragen

Van alle 17 miljoen mensen en één herkent u? Uw kans bij de rechter = 0 ( nul ).

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit betreft tevens een partij die internationaal opereert dus zelf een kans van één op ruim zeven miljard.
Alleen zullen enkel mensen binnen mijn vakgebied dit nieuws lezen, dus dat is al een veel kleinere groep.
één persoon heeft me ingelicht hierover, ik kan me voorstellen dat meerdere mensen het hebben gezien maar niets gedaan hebben.
Ik wil ook helemaal niet naar de rechter, ik wil goed beslagen ten ijs komen bij mijn vorige werkgever om die foto te laten vervangen.

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2020 om 22:47
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Wat is het probleem @siska77. U staat op een groepsfoto van een oude werkgever. Denkt u aan auteursrechten of zo? Er staan zoveel groepsfoto's waar ook zoveel 'andere mensen' te zien zijn. Heb een heel lange tijd geleden (op Facebook) mijzelf ook teruggezien op een foto met anderen: leuk. Meer niet. Niemand die me herkende, los van een paar mensen die nog in mijn leven zijn en het grappig vonden. Vraag uw ex-baas maar om het te verwijderen, zal hij zo doen, volledig onbelangrijk voor hem, denk ik.

si
door siska.77 Apr 17, 2020 om 23:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gaat niet om een fotootje die genomen is tijdens een avondje uit met het personeel oid en nog op facebook of andere sociale media staat, dergelijke foto's zijn er ook en daar heb ik geen probleem mee.
Dit betreft een officiële bedrijfsfoto die bij een nieuwsartikel van afgelopen week is gebruikt.
Ik heb geen auteursrechten op die foto maar ik wil niet nu nog geassocieerd worden met een bedrijf waar ik al twee jaar weg ben.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2020 om 00:46
16840 Antwoorden / 108 Vragen

siska77, u wilt niets, Ook niet met het bedrijf geassosieerd worden. Fijn toch! Span maar een rechtzaak tegen uw voormalige werkgever aan: ik kan u nu al beloven: U komt nergens. Case closed. Zelfs John de Mol verliest zaken zoals privacy.

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet een privacy issue, dit bedrijf plaatst een foto waardoor het lijkt alsof ik daar nog werk.
Lijkt mij vrij duidelijk dat ik dat niet wil, ik vraag hier om hulp omdat mensen hier misschien paraat hebben hoe het allemaal zit en ik niet allerlei wetteksten hoef door te spitten.

En bedankt voor uw uitspraak ... daar zal ik het mee moeten doen!

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 18, 2020 om 07:09
7200 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de directeur van het vorige bedrijf aanschrijft kunt u gelijk vragen om alle in omloop zijnde foto's van u te verwijderen, zeker als concurrentie een rol speelt.
Een groepsfoto is minder schadelijk dan eentje waar u alleen op staat.

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn verder geen foto's in omloop, hij heeft puur voor dit nieuws deze foto gebruikt.
En inderdaad, een groepsfoto is minder schadelijk

rj
door rjw - Apr 18, 2020 om 08:52
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Waar is de foto gepubliceerd?

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op de site van het bedrijf zelf en op een site centraal voor de betreffende industrie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2020 om 09:51
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer strikt gesproken zou de bedoelde werkgever toestemming moeten hebben van iedereen die op de foto staat om de foto te benutten bij een publicatie die openbaar is en voor iedereen zichtbaar. Dat is één van de zaken als geregeld in de AVG wetgeving.

U kunt in beklag gaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens, strikt gesproken. Ik adviseer u echter om dat niet te doen, zeker nu er sprake is van één nieuwsbericht.
Hetgeen u aangeeft, het benaderen van de directeur kunt u uiteraard wel doen en hem daarbij dringend verzoeken, dan wel met ook verwijzing naar de AVG de foto hierna niet meer te benutten (of te zorgen dat u uit de foto wordt weggeretoucheerd.

Als dat niet serieus wordt genomen kunt u altijd nog een melding doen. Hij zal er m.i. echter niet bij hebben stilgestaan.

(Op basis van vrijwilligersfuncties maak en maakte ik vaak groepsfoto'os die soms ook in openbare magazines of kranten werden geplaatst. Dat betende sedert de invoering van de AVG wel dat ik vooraf aan iedereen toestemming moet hebben voor het nemen van de foto met het beoogde doel.)

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil het niet hoog op laten lopen, maar heb hier de vraag gesteld zodat ik mijn vorige werkgever daar ook mee om de oren kan slaan mocht hij moeilijk doen.
Uw informatie is duidelijk en helder, bedankt!

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 19, 2020 om 10:47
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan.

ma
door malty - Apr 18, 2020 om 09:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen
si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

Gr
door Grunn1 - Apr 18, 2020 om 10:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een bedrijfsfotoshoot is natuurlijk altijd een leuk idee, hoe persoonlijker je de website maakt, hoe beter. Is de foto dan alleen onbruikbaar als een medewerker weg gaat? Dat ligt geheel aan de afspraken die je met de medewerker maakt.

Tijdens de fotoshoot mag je ervan uitgaan dat iedereen met portretrecht begrijpt dat de foto’s gepubliceerd kunnen worden. Toch is het goed dit wel uitdrukkelijk te vermelden en te zorgen dat mensen vooraf bezwaar kunnen maken. Dit is ook een goed moment om alvast afspraken te maken over het portretrecht bij ontslag.

Als je dit niet doet kan een (ex)medewerker altijd beroep doen op het portretrecht. Je moet dan de afspraken maken bij het ontbinden van de arbeidsovereenkomst en dan kunnen de belangen heel anders zijn dan tijdens de fotoshoot.

Je had dus bij het ontbinden van je arbeidsovereenkomst al duidelijke afspraken moeten maken of vooraf voordat de groepsfoto werd gemaakt.

diumenge
door diumenge Apr 18, 2020 om 10:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wel zo netjes om dan even de bron (van Malty) te vermelden...

Tr
door Trostomaat Apr 18, 2020 om 14:54
239 Antwoorden / Vragen

'Je had dus bij het ontbinden van je arbeidsovereenkomst al duidelijke afspraken moeten maken of vooraf voordat de groepsfoto werd gemaakt.'
Klopt als je met 'Je' verwijst naar de werkgever.

De tekst ervoor komt dus uit de link van Malty. Het is goed je te realiseren dat dat artikel is geschreven toen de AVG-regelgeving nog niet was ingegaan.
Het lijkt mij dat ook al zouden er destijds afspraken gemaakt zijn (bijv. toestemming voor toekomstige publicaties) dat teruggekomen kan worden op zulke afspraken: gegeven toestemming kan worden ingetrokken. Het bestaan van de AVG-regelgeving maakt dat mogelijk eenvoudiger.

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

@trostomaat, bedankt voor de extra toelichting!

1paul
door 1paul - Apr 18, 2020 om 11:09
3162 Antwoorden / 0 Vragen

jij hebt portretrecht, dat wil zeggen dat je in je recht staat om dit te eisen....

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

rj
door rjw Apr 18, 2020 om 21:13
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is toch iets te simpel gesteld. TS staat er in de rol die ze destijds had, niet zozeer als persoon. Er gaat ook geen persoonlijk statement van uit. Ze staat op die foto als teamlid van het bedrijf. Als dit niet zou mogen moet een bedrijf dus iedere week nieuwe foto's maken en oudere foto's die bijvoorbeeld bij PR bureaus liggen actief laten verwijderen. Leuk voor mensen die geilen op regeltjes, maar onwerkbaar in de praktijk.

Tr
door Trostomaat Apr 18, 2020 om 22:12
239 Antwoorden / Vragen

Portretrecht of AVG: voor (her)publicatie lijkt me toestemming vereist.

1paul
door 1paul Apr 19, 2020 om 08:15
3162 Antwoorden / 0 Vragen
mr
door mrmoto - Apr 18, 2020 om 14:13
167 Antwoorden / 4 Vragen

lekker belangrijk , wees blij dat er nog iemand is die jou herkent na twee jaar!

si
door siska.77 Apr 18, 2020 om 15:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het wel belangrijk, ik word geassocieerd met een bedrijf waar ik twee jaar geleden ben weggegaan, omdat een aantal zaken slecht geregeld waren en er (nog steeds) misbruik word gemaakt van de goede werkethiek/loyaliteit van het personeel.

panter22
door panter22 Apr 19, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dan zo'n belangrijke baan dat je er op wordt aangekeken dat je daar gewerkt hebt?Kost het klanten?
Zelfs je huidige werkgever interesseert het niet.

panter22
door panter22 - Apr 19, 2020 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je ex werkgever die foto geplaatst of kwam de foto uit het archief van de krant?
Je huidige werkgever wist waar je gewerkt had en heeft er geen problemen mee.
De enige die er mee zit ben je zelf.
Je had toen je bij het bedrijf werkte geen problemen met het maken en gebruiken van de foto's voor welke publicatie dan ook.
Nu ga je in deze tijd, waarin geen groepsfoto's kunnen worden gemaakt, verzoeken  de foto's te vervangen.
En groepsfoto waarin mensen op 1,5m afstand van elkaar staan, gaat niet lukken.
Wat denk je wat voor antwoord je krijgt?

si
door siska.77 - Oct 10, 2020 om 00:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de geïnteresseerden: de foto is verwijderd op alle betreffende sites
Bedankt voor de hulp!

justmeagain
door justmeagain Oct 10, 2020 om 01:04
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat leuk dat u de moeite neemt om even terug te melden. Ben erg benieuwd hoe u het voor elkaar heeft gekregen.

mi
door miennaamishaaz - Oct 10, 2020 om 10:59
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u kan doen is ontremt AVG/GDPR de maker van het artikel benaderen en zeggen dat ze de groepsfoto moeten verwijderen omdat u er herkenbaar opstaat, en u niet met het bedrijf geassocieerd wil worden.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/voorbeeldbrieven-privacyrechten

https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-verwijderen-persoonsgegevens/

hutch
door hutch Oct 10, 2020 om 13:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

??
Om 00.14 uur geplaatst: "Voor de geïnteresseerden: de foto is verwijderd op alle betreffende sites"

mi
door miennaamishaaz Oct 10, 2020 om 20:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

@hutch, dat had ik telaat gezien, kon het bericht niet meer wijzigen of verwijderen.