be
door benbri Mar 14, 2012 om 09:38
Geldzaken & recht

Inboedel verwijdert zonder toestemming erfgenaam

goedendag,

Mijn moeder is overleden op 11 februari, begraven op 18 februari en huis is leeggehaald ergens in de week daarna. ik wist niet dat mijn moeder overleden was EN begraven totdat ik een brief van een "vriendin" binnen kreeg dat mijn moeder overleden was, begraven was en oh ja, huis was ook al leeggehaald, hoefde ik mij dus geen zorgen over temaken en of ik even de huur wilde opzeggen dmv het tekenen van een overlijdingsakte. nu was het contact met mijn moeder niet optimaal, maar dit had ik echt niet verwacht. daarop heb ik een brief gestuurd naar die "vriendin" dat ik het echt schande vond dat ik dat pas hoorde na haar overlijden en begravenis en dat ik graag het testament dan wilde inzien, want ik snapte er niets van. Daarop heb ik het testament thuis gestuurd gekregen, 5 foto's uit mijn verleden (de rest ??) alle rekeningen en dergelijke (bankafschriften en dergelijke ook niet gekregen, alleen alles wat "geld kost" ). nu bleek uit het testament dat ik enige erfgenaam ben (enig kind), alleen nu is het hele huis al leeggehaald (tot aan laminaat aan toe) door die " vriendin" van haar en dat zonder enige toestemming of medeweten van mij (enig erfgenaam), nu weet ik dat alles vrij nieuw was, alleen bonnen en dergelijke hebben ze dus ook achtergehouden, ik zou hooguit nog met verklaring van erfrecht (die komt binnen 3 weken, is aangevraagd) bankafschriften bij de bank kunnen aanvragen, maar zit mij af te vragen of zij dit zomaar ongestraft mag doen, aangezien de waarde best behoorlijk hoog was en dan hebben we het er nog niet over of er mss wel ergens geld onder een matras of dergelijke lag, etc..etc..wat is mijn recht hierin en wat kan ik het beste doen?

36840 60 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gecondoleerd met uw verlies, dat één.

Was uw relatie met uw moeder goed? Want als dat minder was omdat u na de uitvaart pas van het overlijden enz. hoorde zou dat anders kunnen zijn.

M.I. heeft "de vriendin" niet correct gehandeld. Zij heeft zonder toestemming van u als enige erfgenaam dingen gedaan die u had moeten doen/laten doen. Zij mocht niet tekenen voor de huuropzegging want dat mocht ze niet. Hoe zijn de andere zaken zoals verzekeringen, energie enz opgezegd? Ik zou haar zeker om eerste in het nette om opheldering en openheid van zaken te geven. Doet ze dat niet zou ik zeker juridische maatregelen nemen, eerst advies vragen bij het juridisch loket.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

uhm, niet nodig om ruzie te maken hoor :) maar de relatie was niet goed, dat is wat een ding zeker was, beetje ingewikkeld verhaal ook, maar ik heb sinds vorig jaar wel wat contact met mijn moeder gehad, ging niet helemaal super, dus wilde weer even wat afstand hebben, maar ondertussen is ze dus overleden en baal ook dat allerlei keuzes mij zijn ontnomen ook. om maar even heel duidelijk te zijn. overigens is die "vriendin" nergens gemachtigt geweest, maar zij had als enige wel toegang tot het huis, denk dat zij ook alle persoonlijke bezittingen heeft gekregen van het ziekenhuis, ze heeft ook de begrafenis geregeld en dergelijk, dus ik wist ook echt helemaal van niets, totdat zij erachter kwam dat zij dus niets kon doen. zij heeft wel aan alle instanties (inclusief schulden) de akte van overlijden opgestuurd, wat inhoudt dat zelfs als er alleen maar schuld zou zijn, ik zoiezo nu aansprakelijk zou zijn, omdat zij zich dus gedragen heeft als erfgenaam terwijl ze dat niet was/is (althans...dat heb ik begrepen van de notaris dat als wij ergens voor tekenen of akte van overlijden opsturen wij automatisch zich gedragen als erfgenaam en dus verantwoordelijk zijn voor alles (schulden en/of gelden) dus dat is al erg vervelend en raar. maar goed...hoe dan ook, "vriendin" heeft totaal nergens recht op en had ook geen beslissingen mogen nemen lijkt mij. vervelend is wel dat het hele huis dus ook leeg is en ik niet precies weet wat ik daarmee kan doen. heeft aangifte van diefstal nut? of ergens hier las ik ook over schadevergoeding enzo...zit mij gewoon af te vragen wat nu en heeft het nut...zoiets :)

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk staat de vriendin niet in haar recht als jij de enige erfgename bent, maar als je contact met je eigen moeder zo slecht was, dat je niet eens wist dat ze overleden was, zou ik het er maar bij laten. Waarom wel een ''erfenis'' willen als je je nooit meer (om wat voor reden dan ook) om je moeder bekommerd hebt.
Misschien is je moeder eerst wel heel ziek geweest en heeft die vriendin alles geregeld t/m de begrafenis aan toe. Dus moreel gezien kan ik me haar reactie voorstellen.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou niets ondernemen.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

benbri@

Het eerste wat ik zou doen is, of naar het juridisch loket gaan , anderzijds zou ik naar een advocaat stappen om te kijken wat hier aan te doen is. De meeste advocaten hebben een vrij advies uur, dus zonder kosten. Mocht u een advocaat vinden die in uw belang wilt werken, is het van belang om te vragen of deze advocaat bij de geschillencommissie is aangesloten dan wel of hij of zij een klachten regeling heeft. In verschillende gevallen mocht de advocaat zijn werk niet goed doen of gedaan hebben kunt u ten minste ergens klagen.
Terug naar uw verhaal is het zeker triest, ik zou zeker en in ieder geval deze "vriedin" aansprakelijk stellen voor alle materiele en inmateriela schade die er zijn en nog komen gaan. Uw advocaat zal u hier ongetwijfeld in bijstaan.
Succes

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u enig erfgenaam bent en de "vriendin" nergens toe gemachtigd is heeft zij misbruik van de situatie gemaakt. Laat u adviseren hoe nu verder te handelen door een juridisch deskundige, bv. door:
http://www.juridischadviesbureau.com/rechtsgebieden
of
http://www.jurofoon.nl/nieuws/?rgb=13
Snelheid lijkt me belangrijk, wellicht is er nog iets te achterhalen.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou beginnen de notaris te contacteren, die het testament onder zijn beheer had. Tevens een acceptatie van erfenis onder voorbehoud ( van positief eindresultaat) laten registreren EN een aanklacht aankondigen tegen die " vriendin" , die misschien heel erg veel ter goeder trouw al heeft laten regelen, waardoor OOK een hoop problemen al zijn opgelost.
Doordat die " vriendin" goederen heeft weggehaald, is zij tevens automatisch degene, die al de erfenis heeft geaccepteerd, inclusief alle nog openstaande schulden. Daar zou ze weer onderuit kunnen komen door teruggave van alles- maar-dan-ook-alles aan de rechtmatige erfgename, die dan op haar beurt tot verkoop, veiling enz van de goederen over kan gaan. Echter, terug accepteren van alles, houdt ook in, dat het voorlopig kennelijk aanvaarden van erfenis ook weer van " vriendin:" naar benbri overgaat.

Dit soort zaken is heel vaak de start van heel langdurige en diepgaande ruzies

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle onwettelijke acties, die de vriendin heeft ondernomen, maken niet dat jij de erfenis aanvaard hebt.

Pas als jij zelf een actie ondernomen hebt, als erfgenaam, heb je de erfenis zonder meer aanvaard. Dit is iets meenemen uit het huis van de overledene (gaat in dit geval niet op) of de huur opzeggen of zelf een akte van overlijden naar een instantie sturen. Contact opnemen met een schuldeiser etc.

Je kunt niet verantwoordelijk gehouden worden voor de acties, die de vriendin heeft ondernomen. Dus als je zelf nog niets gedaan hebt dan alleen het testament opvragen om te kijken of je erfgenaam bent, kan je de erfenis nog beneficiair (onder voorbehoud) aanvaarden. Heel snel terug naar de notaris - als dat nog kan (zie boven) - en in de verklaring van erfrecht op laten nemen dat je beneficiair aanvaardt. Dat is het allereerste dat je moet doen.

Daarna kan je pas actie gaan ondernemen tegen de vriendin door aangifte te doen van diefstal. Als je eerst aangifte doet, dan aanvaardt je de erfenis met lek en gebrek.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ donna
Of het contact nu goed of niet goed was, wat geeft die vriendin het recht om het op deze manier te doen? Pure diefstal is het.
En of Benbri de erfenis wel of niet wil......zij is toch degene die voor alle officiele stukken zal moeten tekenen als erfgename.
En over moreel gesproken..............dat heeft die vriendin helemaal niet. Ondanks dat de verhoudingen niet goed waren had ze tenminste meteen na overlijden kunnen bellen. Nu heeft ze alleen contact gezocht omdat ze uit bepaalde dingen (ondertekenen van stukken) niet uitkomt, omdat ze totaal nergens gemachtigd voor is.

Benbri, ik wens jou het allerbeste en ik zou zeker aangifte doen. Wat denkt dat "mens"wel. In mijn ogen is het pure diefstal, van materiele dingen maar ook van het feit dat ze jou de keuze om wel of niet bij de begrafenis aanwezig te zijn heeft ontnomen, dat is misschien nog wel erger als de spullen.

Sterkte!!!!!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

benbri schreef op woensdag 14 mrt 2012, 12:49: uhm, niet nodig om ruzie te maken hoor :) maar de relatie was niet goed, dat is wat een ding zeker was, beetje ingewikkeld verhaal ook, maar ik heb sinds vorig jaar wel wat contact met mijn moeder gehad, ging niet helemaal super, dus wilde weer even wat afstand hebben, maar ondertussen is ze dus overleden en baal ook dat allerlei keuzes mij zijn ontnomen ook. om maar even heel duidelijk te zijn. overigens is die "vriendin" nergens gemachtigt geweest, maar zij had als enige wel toegang tot het huis, denk dat zij ook alle persoonlijke bezittingen heeft gekregen van het ziekenhuis, ze heeft ook de begrafenis geregeld en dergelijk, dus ik wist ook echt helemaal van niets, totdat zij erachter kwam dat zij dus niets kon doen. zij heeft wel aan alle instanties (inclusief schulden) de akte van overlijden opgestuurd, wat inhoudt dat zelfs als er alleen maar schuld zou zijn, ik zoiezo nu aansprakelijk zou zijn, omdat zij zich dus gedragen heeft als erfgenaam terwijl ze dat niet was/is (althans...dat heb ik begrepen van de notaris dat als wij ergens voor tekenen of akte van overlijden opsturen wij automatisch zich gedragen als erfgenaam en dus verantwoordelijk zijn voor alles (schulden en/of gelden) dus dat is al erg vervelend en raar. maar goed...hoe dan ook, "vriendin" heeft totaal nergens recht op en had ook geen beslissingen mogen nemen lijkt mij. vervelend is wel dat het hele huis dus ook leeg is en ik niet precies weet wat ik daarmee kan doen. heeft aangifte van diefstal nut? of ergens hier las ik ook over schadevergoeding enzo...zit mij gewoon af te vragen wat nu en heeft het nut...zoiets :)

Aangifte doen tegen die vriendin van diefstal!Simpel zat,werk in de zorg en u wil niet weten hoe vak we dit soort toestanden horen van kinderen die wel de lasten af mogen handelen ook al was het contact slecht of niet optimaal maar voor de rest dus het na kijken hadden

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk, als uit de officiele stukken blijkt (notaris) dat u de erfgename bent, en die"vriendin" niet, dat u recht heeft op rechten (o.a. inboedel) en de plichten (opzeggen huur, verzekeringen van uw moeder etc.). Die vriendin heeft dan niets te vertellen. Ik zou dan met de offieciele bewijsstukken dat u erfgename bent bij de politie aangifte doen van diefstal.
Het maakt dan niets uit hoe het contact tussen u en uw moeder was.
Het wordt anders als uit de erfenis blijkt dat de vriendin de (mede) erfgename is. Maar dat heeft uw moeder dan officeel vast moeten leggen bij de notaris.
Dus z.s.m. contact opnemen met de notaris en eventuele andere officele instanties zoals eerder door anderen is aangegeven

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft totaal niks met het contact te maken met uw moeder of deze goed of slecht was,die vriendin had eerst moeten opvragen bij een notaris een testament .Nu er een testament bestaat (of niet) bent u altijd de erfgename omdat u haar dochter was .Die vriendin heeft alles buiten de wet om gedaan.U moet een advocaat inschakelen die deze vrouw aan gaat schrijven om al haar spullen en gegevens aan u terug te geven.Het bewijs al dat u de erfgenamen bent met het opzeggen van de huishuur,enz,enz dat die vriendin fout zit .Doe aangiften van het stelen van uw eigendom.Al is er geen testament u bent de erfgename en niet de vriendin of uw moeder moet dat in een testament hebben beschreven.Maar als ik zo lees is dat zo niet.Dus naar een advocaat.

Vraag mij af wie heeft deze begrafenis geregeld zonder uw toestemming ,deze begrafenis ondernemer is totaal de fout in gegaan.Zoals ook de rest ,men had altijd bij u moeten wezen .Die vriendin had na de dood van uw moeder niet eens in het huis mogen wezen.

U bent straks de verantwoordelijke persoon als er schulden zijn ,daar kan u niet onderuit komen.

Sterkte

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan niet anders dat op de 1e plaats iemand een verzoek heeft gedaan het testament te openen. Hier zitten kosten aan vast. (gaan van de erfenis af)
Bij het openen van het testament dient de notaris u te informeren en het testament toe te sturen.
Vervolgens krijgt u 3 mogelijkheden. U kunt aanvaarden. U kunt aanvaarden onder voorbehoud en u kunt overal vanaf zien.
Indien u aanvaard onder voorwaarden dan dient de executeur u alle afschriften te doen toekomen vanaf de datum van overlijden.
Vervolgens zal zij een lijst met inventaris moeten toezenden.
Staat er in het testament de vriendin niet omschreven als executeur-testemantair?
Want dan heeft ze alle rechten alles af te handelen.
Wellicht staat er ook omschreven wat er naar wie toe gaat. Als dit zo is, denk ik, dat het moeilijk is hier iets tegen te doen.
Als het allemaal zo is gegaan zou ik zeker mijn rechtsbijstand inschakelen want dan kijgt ze het nog erg zwaar hoewel er meestal niet veel te bewijzen is betreffende de inboedel.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet al het vorenstaande. Vladja heeft het volledig bij het rechte eind. Ga direct terug naar de notaris. Door beneficiair te aanvaarden heeft u als nabestaande het recht eerst te inventariseren of er meer bezittingen dan schulden zijn, voordat u besluit de erfenis te aanvaarden of te verwerpen en kunt u dan niet voor een groter bedrag aan schulden aansprakelijk worden dan dat er baten in de nalatenschap aanwezig zijn.
U verwerpt uw erfenis en ontvangt niets meer uit de erfenis, geen bezit en geen schuld.
Zowel beneficiair aanvaarden als verwerpen moet bij de griffie van de rechtbank gebeuren in het arrondissement waar uw moeder het laatst heeft gewoond.

Een verklaring van erfrecht is nodig, ook al is de nalatenschap maar klein, anders werkt de bank niet mee aan het opheffen van een bankrekening.

V.w.b. de 'vriendin': alsnog direct aangifte doen wegens diefstal. Tenzij ergens vermeld staat dat zij na het overlijden optreedt als executeur testamentair. In dat geval heeft zij de taak om namens de overledene haar nalatenschap af te wikkelen. Deze 'vriendin' wikkelt de erfenis af, krijgt het beheer over de nalatenschap, maakt zo snel mogelijk een overzicht van de bezittingen en schulden, betaalt alle rekeningen en verkoopt eventueel (in overleg met u) delen van de inboedel. Aan het einde van haar taak legt zij aan u rekening en verantwoording af en geeft extra info als dat gewenst is.

Nogmaals dringend advies: overleg met de notaris wat te doen. Kan ook in deelopdracht, waardoor de kosten minder.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook alles weigeren en dan komen de schuldenaars niet naar u toe en u heeft dan nergens geen recht meer op,de schuldenaars/verhuurder,enz,enz gaan dan wel contact met de notaris die dan de rest schuld zoals de huur moet regelen ,met de persoon die alles heeft geregeld dus die beruchte vriendin,die heeft alles geregeld en getekend,maar u moet dan wel de erfenis die u niet heeft ontvangen via de notaris weigeren,want ook de gemeente en belasting zal wel geld tegoed hebben.
Mijn advies is ,niet aanvaren uw erfenis.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kunnen dingen geregeld zijn waar u bv geen weet van heeft .
Zoals hier boven vermeld ga eerst bij een notaris langs ,maar u kunt dit ook rechtstreeks bij de rechtbank aanvragen (spaart kosten) zodat u beneficiair aanvaardt.
Dit wilt zeggen dat u indien er schulden zijn niet voor de schulden opdraait maar is er nog een positieve erfenis dat deze voor u is .
Wat ik heel terecht vind als kind zijnde.
Misschien heeft uw moeder wel onder dwang dingen ondertekend of in goeder vertrouwen die nu voor u heel nare problemen kunnen zorgen , u weet immers niet wat er aan schulden is .(misschien postorderbedrijven etc.)
Of zoals iemand zei de gehele erfenis weigeren ,maar dit houdt dan ook in dat u geen enkel iets uit de woning van uw moeder (die nu dus al leeg is ) mag nemen. .
Zelf hebben we ook iets dergelijks aan de hand gehad , contact was ook minder en we wisten niet wat ons wel of niet boven het hoofd zou hangen en we hebben een beneficiaire aanvaarding vast laten leggen ,achteraf is dit een heel goede beslissing geweest .
Onderteken niets voordat u dit heeft vastliggen ! laat ook geen rekeningen rechtstreeks op uw naam zetten want dan draait u voor de kosten op.
Heel veel sterkte en begin snel te handelen en indien geregeld :aangifte doen van wat u allemaal mist !

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij is een gang naar de rechter vanaf dit punt de enige juiste weg. wat er gebeurt is heet volgens mij "onrechtmatige verrijking". maar je mag het ook diefstal noemen, ontvreemding of iets dergelijks. in ieder geval is het denk ik raadzaam de erfenis niet direct te accepteren zonder dat het duidelijk is wat er met de gestolen goederen is gebeurd. een schuld erven is natuurlijk nog vervelender.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zet hier even een link neer ,misschien heb je er iets aan

http://www.erfwijzer.nl/beneficiaire-aanvaarding.html

op deze wijze (moet wel vastliggen bij rechtbank) weet je zeker dat je niet voor de schulden opdraait .

misschien wel al met dit verhaal naar de politie gaan zodat je op tijd hebt aangegeven dat er iets niet klopt .

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een testament geweest was had dat in het register in Den Haag gestaan en had naw een notaris contact met U opgenomen.
Als er geen testament is,zijn de kinderen automatisch erfgenaam,niet aanwezig,ouders, broers enz.
Het enigste wat u kunt doen als u zeker weet dat U enigste erfgenaam bent is de erfenis benificaire aanvaarden,wat inhoud dat als de schulden meer zijn als de erfenis U de erfenis alsnog kunt weigeren.
Verder ga ik niet in op de relatie met Uw Moeder want die gaat niemand iets aan en heeft ook niets met de erfenis te maken.
Dus op naar een notaris een akte op laten maken van benificaire aanvaardig bij het gerecht,kost overigens de kop niet en bekijken wat de erfenis voor financieel gewin geeft,niet of te weinig de erfenis weigeren..De buurvrouw met haar eigen gereid gedrag aanpakken want die zal ongetwijfeld geweten hebben dat er kind(eren als nabestaande waren.

succes michel

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard zoals Vladja aangeeft onder voorwaarden aanvaarden en aangifte doen bij politie van diefstal mits vriendin niet in het testament stond als uitvoerend persoon of alsnog alles overlegt en u geeft waar u recht op heeft namelijk de complete inboedel...

Nu zij zonder toestemming OF opdracht alles weggehaald heeft heeft zij ook geen recht op vergoeding van "gewerkte"uren trouwens, zij heeft immers op "eigen houtje" gehandeld...

Bovendien kunt u, naar mijn idee althans, de rekeningen van de uitvaart enz. bij de vriendin laten als u weet of vermoed dat zij zich onrechtmatig verrijkt heeft, zij heeft de opdracht gegeven en dus is zij "schuldenaar" in deze en niet u of wijlen uw moeder...

Sterkte met de verdere afhandeling en met uw verlies

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

rekening van de begrafenis is ten alle tijden voor de opdrachtgever

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder is overleden op 11 februari, begraven op 18 februari en huis is leeggehaald ergens in de week daarna. ik wist niet dat mijn moeder overleden was .
en dan hebben we het er nog niet over of er mss wel ergens geld onder een matras of dergelijke lag, etc..etc..wat is .
Bij leven was het alleen je moeder in naam ? en nu ze is overleden is het weer een familielid ?
Wellicht heeft de mantelzorger op afspraak bij leven met je moeder in haar opdracht zo gehandeld.
Al op dat idee gekomen ?
Parkeer alle vechtadviezen die ik hierboven lees en accepteer dat als je er niet was op de momenten die er toe deden, je nu ook geen strepen hebt om op te staan.
Juridisch zal het ongetwijfeld anders zijn, maar vanuit die optiek bekijk ik mijn advies niet.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft zelf al antwoord op Uw betoog n.l. het zal juridisch wel anders zitten wat idd ook zo is.
Kijk op een advies van een moraalridder(ster) zit deze mevrouw niet te wachten,bovendien is dat gevaarlijk vooral als je alle feiten niet kent.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

als allereerst bedankt voor de adviezen en bedankt voor degene die het voor mij opnemen wat betreft contacten met mijn moeder ja of de nee. ik wil daar op zich best antwoord op geven als dat iets met de vraag te maken zou hebben, maar dat heeft het dus niet. overigens is de "vriendin" geen erfgenaam en ook geen mantelzorger of dergelijke. die vriendin heeft alleen maar wat laten weten dat ze was overleden omdat ze een handtekening nodig had om de huur op te zeggen en oh ja...het huis is al leeg (zo staat het dus letterlijk in de brief die ik van haar kreeg) of ik even het akte van overlijden wil ondertekenen en wil terugsturen naar de woningbouw, erg verbouwereerd had ik dat dus gedaan, pas een week later is alles gaan rollen wat betreft notaris (testament hadden we opgestuurd gekregen, lag schijnbaar ook ergens in het huis) en was ook het laatste testament volgens het CTR, gelukkig zijn er op een ding na geen schulden, hier konden we achterkomen doordat we de "rekeningen "die betaald moeten worden wel opgestuurd kregen, maar bv bankafschriften en dergelijke niet. maar daardoor konden we wel achter het bankrekening nummer komen, er staat iig genoeg op om de rekeningen/schulden te betalen of we er wat aan overhouden? vast wel, niet veel, maar dat maakt ook niet zo heel veel uit. er zijn uit het huis ook een hele hoop dingen "ontvreemd" die van mij wel van waarde waren, waaronder babyfoto's/album en dergelijke. waar het ook om gaat voor mij is idd de principe kwestie...mss vinden mensen dat ik nergens recht op heb vanwege het slechte contact, maar ze weten/kennen de geschiedenis niet en is ook niet van belang...wettelijk ben ik de enige die overal over mag beslissen. wat betreft de begrafenis, heb ik ook al boos gebeld naar de uitvaart onderneming, maar helaas mag iedereen iets regelen voor iedereen, alleen alle kosten zijn idd ook voor degene die getekend daarvoor hebben. ze kunnen het hooguit verhalen uit de erfenis die vrij komt...wat ik raar vind, want zo draai je alsnog op voor kosten waarvoor je niet getekend hebt. maar denk dat we zoiezo maar naar het juridisch loket gaan over hoe nu te handelen, eerst aangifte doen of zoiets?

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

harryromijn schreef op woensdag 14 mrt 2012, 13:16:
Doordat die " vriendin" goederen heeft weggehaald, is zij tevens automatisch degene, die al de erfenis heeft geaccepteerd, inclusief alle nog openstaande schulden.

Dus als je als eerste spullen wegneemt bij iemand die overleden is wordt je automatisch diegene die de erfenis accepteerd???
Ik denk dat jij een gat in de markt heb gevonden. Je had al the zogenoemde "ambulance chasers" , maar ik zie hier nu ook een mogelijkheidje met lijkwagens.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij leven was het alleen je moeder in naam ? en nu ze is overleden is het weer een familielid ?
Wellicht heeft de mantelzorger op afspraak bij leven met je moeder in haar opdracht zo gehandeld.
Al op dat idee gekomen ?
Parkeer alle vechtadviezen die ik hierboven lees en accepteer dat als je er niet was op de momenten die er toe deden, je nu ook geen strepen hebt om op te staan.
Juridisch zal het ongetwijfeld anders zijn, maar vanuit die optiek bekijk ik mijn advies niet.

curious, denk niet dat je op die manier mag denken, want weet jij de redenen waarom het contact zo slecht was? en nee, het was geen mantelzorger en wie zegt dat ze dat bij leven zo heeft afgesproken...moeder wilde juist weer contact en dat bouwde wij ook langzaam op, het ging alleen even te snel...afgezien van dat feit, waar staat dat en wie vertelt dat? de enige die dat dan kan vertellen is degene die de boel heeft leeggehaald, handig, praten in eigen straatje. verder accepteer ik dat je oordeelt zonder de feiten te kennen, geeft ook niet, want die weet je simpelweg niet!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 14 mrt 2012, 17:08:
harryromijn schreef op woensdag 14 mrt 2012, 13:16:
Doordat die " vriendin" goederen heeft weggehaald, is zij tevens automatisch degene, die al de erfenis heeft geaccepteerd, inclusief alle nog openstaande schulden.

Dus als je als eerste spullen wegneemt bij iemand die overleden is wordt je automatisch diegene die de erfenis accepteerd???
Ik denk dat jij een gat in de markt heb gevonden. Je had al the zogenoemde "ambulance chasers" , maar ik zie hier nu ook een mogelijkheidje met lijkwagens.

hahahaha....die komt er leuk uit :) maar idd is het niet zo...je bent alleen maar erfgenaam door bloedband of testament

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Benbri,zoiets heb ik ook meegemaakt,mijn moeder had wel een notarieel "stuk" wel in al die tijd 10 keer veranderd,wie bij haar op dat "moment,óp de ëerste"plaats kwam,was de gelukkige,daar heeft ze mij nog eens over gebeld,en moest met spoed komen,het contact met mijn moeder,was ook nul,nul,maar ze koos mij uit,ik 1 van haar 5 kids,om het allemaal ff voor haar te regelen, als er iets met haar zou gebeuren,mijn moeder was 1 gespleten persooklijkheid,en spande een ieder voor haar kar,daarbij had mijn moeder èèn achtergrond,waar je U tegen zeg,maar ff kort te zijn,ga na een/de notaris toe,en kaart het aan,en wat je scheef dat jij moet tekenen voor het huis/huur op te zeggen,vreemd!en ik lees niet,wanneer jij,een brief van die "vreindin"kreeg hoeveel tijd zat daar tussen in,bedoel overlijden/begraven/brief,stond erop die brief een datum?dan zijn ze hel snel geweest met de boel leeg te plukken,maar erfenis aanvaarden,is ook de schuld mee nemen,wens je echt heel veel sterkte.grAnneke

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

benbri,

Vergeet het verhaal maar om nog beneficiair te aanvaarden. Door de huur op te zeggen (jouw handtekening) via de "vriendin" heb je je al als erfgenaam gedragen en de erfenis met alle lusten en lasten geaccepteerd.

Nu verder.

"Vriendin" heeft de begrafenis geregeld en is dus opdrachtgever en verantwoordelijk voor de rekening. Was er een begrafenispolis afgesloten? Neem eventueel contact op met de uitvaartondernemer om dat na te vragen, maar houdt wel vol: "vriendin" is opdrachtgever en dus betaler van alle kosten, die niet gedekt zijn door een polis.

Aangetekende brief met ontvangstbewijs aan "vriendin", waarin je stelt dat

- je haar 14 dagen de tijd geeft om alle ontvreemde spullen uit het huis van moeder terug te geven na overleg over de overdracht, inclusief alle papierwerk. Zo niet, dan er dan aangifte wegens diefstal tegen haar gedaan wordt bij de politie

- je dan tevens een rechtszaak aanspant om de spullen terug te krijgen en je de rechter zal verzoeken om haar eveneens te veroordelen tot betaling van de kosten van de rechtszaak, die minstens € 500,-- zullen bedragen, en dat je de rechter zal vragen om een dwangsom per dag op te leggen van € 1000,-- per dag dat zij de uitspraak niet nakomt

- eventuele andere zaken toevoegen.

Houdt het zakelijk en kort.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit, dat wat u schets is gebeurt, geeft aan dat de notaris in gebreke is geweest.

Denk niet, dat zal niet zo zijn? Ik heb het twee maal meegemaakt. Als ik niet een beetje kennis had, was ik er zo ingetrapt. Even een handtekening zetten, zodat mijn broer en moeder naar eigen believen de zaak konden "oplossen".

Een een tweetje in een kleine gemeenschap. Heb opdracht gegeven de zaak volgens de wet af te handelen. 25% van het grachtenpandje was veilig gesteld .+.

Benbri, stuur zo snel mogelijk een aangetekende brief naar de betreffende notaris.
Laat hem eerst even lezen door een advocaat. En vraag om vervolg raad.

Ook al is deze z.g. vriendin mede erfgenaam, wat ik betrwijfel, dan nog heeft zij en de notaris fout gehandeld.

Sterkte en succes.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

terpstra,

De enige notaris, die hier in voorkomt, is de notaris, die opdracht heeft gekregen om een verklaring van erfrecht op te stellen.

Die heeft gecheckt dat het testament, dat in het huis lag, inderdaad het laatste bij CTR bekende testament is. Die heeft terecht gesteld dat de erfenis als zuiver aanvaard was (huur opgezegd).

Dus wat valt die notaris te verwijten?

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja, ze was ook heel snel. 11 febr. overleden, week daarna begraven en week daarna kregen we de akte van overlijden binnen en dat hetv huis totaal leeg was (incl. laminaat) dus ze was zeker snel helaas. heb haar idd een brief geschreven met wat jij zei, behalve het tijdsbestek, dus ik geef haar nog even een week de tijd en daarna stuur ik dezelfde brief met aanvulling aangetekend op (met tijdsbestek en dergelijk) daarna hebben we ook de verklaring van erfrecht binnen, dus kunnen we ook wat meer. contact had ik idd ook opgenomen met de begrafenis ondernemer, maar die zijn niet verplicht om dingen uit te zoeken. ook op mijn vraag of ze wel voldoende verzekerd was krijgen wij GEEN antwoord. ze communiceren alleen maar met degene die getekend heeft voor de "opdracht", vooral omdat wij dus ook niet verantwoordelijk zijn voor de kosten volgens yarden in dit geval, maar het kan wel zo zijn dat ze de kosten (die "vriendin") het kan verhalen op de erfenis, wat ik zo vreemd vind, maar voor nu zijn we iig niet verantwoordelijk voor de kosten die uit de begrafenis komen.

overigens over dat stukje van de rechter, kan dat dan? ik weet niet hoe die procedure allemaal gaat lopen. moeten we eerst aangifte doen bij de politie en daarna naar de rechter zelf gaan om kosten te verhalen? het vervelende is dat we wel weten wat er in de woning stond, maar dat ze dus dat soort dingen achter gehouden heeft (bonnen en zo) en wij dus niet de waarde van de dingen weten, behalve dat ze net anderhalf jaar oud waren. heb toevallig een bon gevonden (zal ze over het hoofd gezien hebben denk ik) van 2 stoelen, dus die hebben we wel...en ik heb vanuit een huurcontract (ze was net verhuist) een aanvraag voor laminaat mogen leggen, maar laminaat is dus ook verdwenen. en foto's enzo...en daar zit dan weer geen geldwaarde aan..denk dat we er dus zeker wel goed aan doen om eens naar het juridisch loket te gaan.

overigens hebben wij geen reactie ontvangen op mijn brief. en ik blijf het vreemd vinden dat we wel alle rekeningen hebben ontvangen, maar geen bankafschriften van welke rekeningen dan ook, geen bonnen van iets (behalve die verdwaalde bon) en eigenlijk alles waarmee we iets kunnen aantonen qua waarde en wat er stond.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

CURIOUS BENT U TOEVALLIG DIE VRIENDIN NIET ?????

HET BLIJFT JE MOEDER EN EEN ANDER PERSOON IS MET DE BUIT ER VAN DOOR GEGAAN .EN VECHT ADVIEZEN ZIJN WIJ NIET ,ADVIEZEN ZIJN DIT.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

stekel schreef op woensdag 14 mrt 2012, 16:34: rekening van de begrafenis is ten alle tijden voor de opdrachtgever

Precies Stekel en de opdrachtgever in deze was "de vriendin" en niet de erfgenaam, wil de vriendin dus niets en nergens aan meewerken of er is al het een en ander "verdwenen" kun je deze rekening ook daar laten, had ze er maar met haar handen vanaf moeten blijven!!!

Rekening is dus NIET voor de overledene maar echt voor de opdrachtgever, die is het immers die opdracht geeft en hiervoor tekent...

Aan TS, schrijf zo snel mogelijk EN de notaris aan dat u deze OOK verantwoordelijk houd voor de gang van zaken EN de vriendin die u in staat van beschuldiging stelt en vraag haar om inzage en volledige overdracht van ALLE spullen en papieren...

U bent de enoge die daarover mag beslissen en niemand anders...

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een aanvulling op voorgaande, u kunt bij de bank tot 5 jaar terug alle afschriften op vragen en dus nagaan voor die tijdsperiode waar en hoeveel er is uitgegeven en met welk doel...

Als u dan naar betreffende winkels gaat kunt u de bonnen opvragen en zo erachter komen wat er gekocht is en wanneer en zo heeft u een aardige waarde indicatie...

En ja u kunt zelf naar de rechter stappen, ik weet niet hoe vermogend u bent maar u kunt ook een advocaat met weinig kosten aanvragen via de gemeente, dit als u niet te veel vermogen heeft uiteraard...

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@terpstra, deze vriendin is onder geen beding erfgenaam. ze is geen bloedverwant, getrouwd of aangetrouwd persoon van mijn moeder en in het testament word ik ook als enig kind als erfgenaam aangewezen. notaris is zij denk ik wel geweest, maar denk dat zij te horen heeft gekregen dat zij niets mag en niets kan (uiteraard na de begrafenis pas) en dat wij daarom pas alles zo laat te horen kregen, want ze heeft het echt wel geprobeerd. overigens heeft ze wel ineens alle instanties een verklaring van overlijden opgestuurd, waardoor wij maar moeten bewijzen dat wij het niet waren. gelukkig had mijn moeder genoeg geld om de schulden die ze heeft te kunnen betalen, maar vervelend blijft het wel en idd die spullen willen we gewoon terug. wel vervelend dat de notaris ook tegen ons zei...jullie hebben getekend voor de huuropzegging, dus daarbij hebben jullie de nalatenschap al geaccepteerd, op mijn zeggen dat wij dat helemaal niet wisten en eigenlijk uit schrik en goed doen (nl huuropzeggen) gehandeld hadden maakte ook niet uit, want wij hadden kennis moeten hebben van de wet (letterlijk gezegt zo) waarop ik dus zei "dat ik dan zelf ook wel notaris had geworden of rechter, als ik kennis van de wet had" maar ja...maakte niet uit. dus wij hebben de verklaring van erfrecht al op laten stellen die wij over ca 2 weken zullen ontvangen. we weten nu na veel uitzoeken dat er geen schulden waren op eentje na, die helaas ook niet kwijtgescholden word (betrof een lening) omdat mijn moeder net krap een jaar 65 was en de kwijtschelding dus niet meer geldt....beetje flauw, maar tis niet anders. ik ga morgen iig het juridisch loket bellen en wie weet met behulp van een andere brief opstellen. fijn met jullie adviezen in ieder geval (behalve degene die meteen oordelen zonder de feiten te weten, maar ja...die weten ook niet beter en zegt meer over degene dan over mij) fijn dat er ook mensen zijn die niet meteen met een oordeel klaar staan :)

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@1paul,
wij laten de rekening ook zeker bij die vriendin, dan had ze maar niet de dingen achter onze rug willen "regelen", maar die van de bankafschriften is zeker wel een idee en hadden we ook al in het hoofd, maar zeker een goede tip. alleen de notaris is in dit geval niet aan orde geweest denk ik, ik weet dat de notaris niet zomaar het testament mag openen of mag geven aan iemand die geen erfgenaam is en we hebben wel het testament gekregen, dus ik zou morgen eens kunnen bellen hoe dat is gegaan, maar zover ik weet had die "vriendin" wel een afspraak met de notaris gemaakt, maar is ze nooit geweest omdat wij het testament hadden gevraagd en heb ik ook gekregen van haar (die zal ergens in de papieren in het huis gelegen hebben denk ik) het is echt al met al heel raar gegaan in ieder geval, maar ik denk dus niet dat ik de notaris kan aanspreken.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 1paul .
Je hebt niet meer inzage. Het enige wat je mag en kunt vragen zijn de afschriften van, Na het overlijden. Het voorgaande heb je dus geen rechten toe.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zijn velen bevooroordeeld. Indien er een executeur - testementair is benoemd, heb je niets in te brenegen. Spijtig voor alle beter wetenden.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Benbri,

Die begrafenis klopt wel, want volgens de Wet op de Lijkbezorging zit der een deadline op begraven of cremeren.

Begraving of crematie geschiedt niet eerder dan 36 uren na het overlijden en uiterlijk op de zesde werkdag na het overlijden.

Eerst aangifte doen bij de politie.

Dus met 1 week een aangetekende brief, zoals eerder beschreven, en voeg daaraan toe dat de volgende brief een kopie van de aangifte van diefstal bij de politie als bijlage heeft en die snel als mogelijk gevolgd zal worden door de dagvaarding.om voor de rechtbank te verschijnen.

Een rechtszaak aanspannen kost geld. Voorlopig het dreigen ermee kost een postzegel. Aangifte bij de politie kost ook niets. Dus maar hopen dat ze over de brug komt en het er niet op aan laat komen.

Met een kopie van de verklaring van erfrecht kan je bij Yarden opheldering eisen over de polis. Want zou er geld overgebleven zin, dan behoort dat tot de erfenis. Dat moeten ze daar wel rekening en verantwoording van afleggen aan de erfgenaam (volgens mij).

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kerstdag, is dat zo? dat zou wel balen zijn. aangezien wij dus totaal geen indicatie van waarde momenteel hebben omdat ze dus ook alle bonnen en dergelijke heeft achtergehouden (die "vriendin")

@vladja, ik ga er morgen zeker achteraan bellen en dan zal ik maandag idd dezelfde brief nog eens aangetekend versturen met idd 2 weken reactie termijn EN dat er dan een kopie aangifte bij zit. en daarna geen reactie dat we naar de rechter stappen.
Had het trouwens gevraagd bij yarden, maar dat heeft ze mij niet verteld. alleen maar dat ze ons totaal niets verteld ook niet met verklaringen en dergelijke, alleen maar bij de aangevraagde. over polissen is ons verder niets bekend. ja, dat ze er een paar had (moet het nog uitzoeken, want volgens mij hebben we niet alles) maar een polis had ze wel van 1500 euro, wat niet veel is omdat een gem. begrafenis al 5000 euro kost (volgens yarden) maar ze mogen ons dus geen gegevens verstrekken, maar bij overgebleven geld hoort dat idd bij de erfenis, dus toch eens goed laten informeren dan...

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

1Paul,
De notaris zal ook echt onder de indruk zijn van een aansprakelijkheidstelling in deze. Die is namelijk helemaal nergens op gestoeld. Notaris stelt een verklaring van erfrecht op en is niet verantwoordelijk voor de slechte relatie tussen TS en haar moeder en de gedragingen van een ander die hij niet kan sturen.

Wat ik mis, maar ik kan er over heen gelezen hebben, is of de " vriendin" wellicht executeur is? Daarnaast kan in een testament maar ook bij codicil bepaald zijn dat de kinderen pas worden ingelicht na de uitvaart. Het klinkt hard, maar komt vaak voor.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel, nee...er was/is geen executeur, althans niet op papier of dergelijke en er was ook geen codocil....het heeft ze echt op eigen houtje gedaan allemaal, was/is echt nergens bekend...

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een executeur die meer mag dan alleen de uitvaart regelen kan tegenwoordig alleen in een testament worden benoemd. Voor 2003 kon dat ook bij codicil. Mondeling kun je dus niet als executeur zijn benoemd.

Als je schade hebt gelopen door de acties van de vriendin, dan kun je haar daar aansprakelijk voor stellen. Zij zou zich echter op het standpunt van de zaakwaarneming kunnen stellen en stellen dat jij geen financiële schade hebt geleden.

Eerste actie die ik je kan aanraden is gebruik maken van het recht van beraad. Alleen dan krijg je nog 3 maanden de tijd om te kijken of je wilt aanvaarden of verwerpen. Als je wilt aanvaarden kun je nog eens kiezen tussen beneficiair (onder voorrecht van boedelbeschrijving) of zuiver. Heb je eenmaal gekozen, dan kun je daar niet meer op terug komen.

Voor verwerping en beneficiair aanvaarden moet je langs de rechtbank. Daar zijn ook leges aan verbonden die je meteen moet betalen. Dat kun je zelf doen of door, bijvoorbeeld, een notaris laten regelen.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat de vriendin te goeder trouw gehandeld heeft. Ze heeft u na de begrafenis bericht. Ze wist dus hoe ze u moest bereiken. Het lijkt er bijna op dat ze bewust eerst alles heeft leeggehaald. U zou zoals geopperd advies kunnen inwinnen bij het Juridisch Loket , maar ook bij een notaris kunt u gratis advies krijgen. Goede verhouding of niet, de vriendin heeft onrechtmatig gehandeld en u hoeft zich tegenover niet verplicht te voelen om het erbij te laten zitten.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat u het tetament thuisgestuurt kreeg via die "vriendin". Dat is dan van de notaris lijkt me, die het aan u zou mogen verstrekken. En niet aan "vriendin".
Ik denk dat deze notaris iets heeft uit te leggen. Vraag hem naar de betaalde rekeningen door uw moeder.

Lees vervolgens de teksten van Marcel goed.

Schrijf na een telefoongesprek zo letterlijk mogelijk het geen besproken is op.

Stuur aangetekend of mail het vervolgens als bevestiging.

Ik wens u sterkte en succes. Groet.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 03:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

kan me niet voorstellen dat er een notaris aan het werk geweest is,gewoon omdat een notaris zich er eerst zich van zal overtuigen of dat het laatst opgemaakte testament is en dan alleen zaken zal doen met de erflater(s)
Dat er een akte van aanvaarding is opgemaakt lijkt mij ook stug want daar hangt een aardig prijskaartje aan.
In alle verwarring over het verloop staat een ding als een paal boven water en dat is dat de vriendin van Moeders omdat zij Uw adres wist en van Uw bestaan onrechtmatig gehandeld heeft.
Hierin Uw recht te halen is Uw goed recht en hoeft U zich niet bezwaard te voelen ondanks wat menig moraalridder hier van oordeel is.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 07:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

benbri
Hetgeen u nu is overkomen, heb ik zelf 1 1/2 jaar geleden ook meegemaakt.
Geen goede verstandhouding met mijn moeder.
Executeur testemantair was mijn zus.
Ik had nergens meer recht op dan de afschriften vanaf het overlijden.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

kerstdag schreef op woensdag 14 mrt 2012, 19:09: Beste 1paul .
Je hebt niet meer inzage. Het enige wat je mag en kunt vragen zijn de afschriften van, Na het overlijden. Het voorgaande heb je dus geen rechten toe.

Volgens mij is het zo beste kerstdag dat erfgenamen hier wel inzicht in krijgen, niet als je geen erfgenaam bent dus maar wel als je WEL erfgenaam bent...

Ik persoonlijk zou zeker naar de bank gaan met verklaring van overlijden en testament en aangifte politie om deze op te vragen tot een aantal jaren terug, is overigens niet gratis zover ik weet...

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stekel,
Een akte van aanvaarding is niet zo duur hoor, zit bij de kosten van een verklaring van erfrecht in. Ook kan een notaris in opdracht van iemand anders dan een erfgenaam een verklaring van erfrecht opstellen. Hij zal dan wel contact moeten opnemen met de erfgenamen, maar hoeft dus niet in opdracht van de erfgenamen te handelen.

Moeder56,
Gratis advies bij een notaris krijg je tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. De notaris moest ondernemer worden en moet dus ook geld rekening voor ieder advies dat gegeven wordt. Dat is nu eenmaal inherent aan het verplicht opgelegde ondernemerschap.

Terpstra,
Als je een testament op laat stellen, krijg je nadat het getekend is een afschrift (gewaarmerkte kopie) daarvan toegestuurd. Die kan die vriendin dus gevonden hebben en toegezonden hebben. De notaris gaat daar dus niet over de schreef.

Nog even een algemeen praktisch punt: ik maak het in de praktijk regelmatig mee dat mensen op hun sterfbed mondelinge verzoeken doen die zelfs zo ver kunnen gaan als: "Licht mijn kinderen achteraf pas in". Die zijn dan niet eenvoudig aan te tonen, maar het komt voor. Voordat op dit forum de bewuste "vriendin" hier publiekelijk veroordeeld wordt, zou ik wel graag deze nuance maken.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ marcel75 Ik stelde alleen dat ik in het hele verhaal niet het werk van een notaris kan herkennen,denk ook eerder dat de vriendin gewoon het testament? is dat wel een officieel testament of een werk zonder tussenkomst van een notaris,opgestuurd heeft.
overigens heb ik geen oordeel over de vriendin,wel ben ik van mening dat zij met de ontruiming een flinke stap te ver is gegaan.
Ik reageer hier omdat ik in een vrijwel indentieke situatie gezeten heb met mijn moeder alleen was het zo dat ik na mijn geboorte afgestaan ben maar ook hier ging het om een buurvrouw die meende rechten te hebben.
Bij mij nam de notaris wel contact op nadat hij op de geboorteakte gelezen had dat er een zoon was.Na een persoonlijk onderhoud en advies hoe verder te gaan heeft hij zijn werk tot volle tevredenheid gedaan het prijskaartje was 550 euro of iets meer.
Verder heb ik de buurvrouw wel de rekening van de begrafenis en grafrechten en bijkomende kosten vergoed.
Dit verhaal vermeld ik omdat ik in het verhaal van mevrouw absoluut niet het werk van een notaris kan herkennen of het moet een prutser zijn die de naam notaris niet verdiend,

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stekel, ja, zoiets hier ook. ze werd mishandeld door haar echtgenoot (niet mijn vader) en kreeg de keuze of ik of hij en het werd hij. ik heb daardoor een rot leven achter de rug en ptss opgeplakt gekregen (gelukkig ben ik daar nu wel "vanaf") etc..etc..sinds vorig jaar wilde mijn moeder weer contact (stiefvader was inmiddels overleden) dus ik heb het geprobeerd. ik heb haar meerdere malen opgehaald (wat ruim 3 uur heen en weer rijden is voor ons) en ik was net getrouwd en ik kreeg leugens en sneren naar mijn hoofd toe gesmeten. ook in de zin dat ik nooit geboren had moeten worden, vandaar dat we het contact weer iets minder hadden, eerst moest de onenigheid maar tussen ons weg, maar in die tussentijd ging het slechter met haar en idd had die "vriendin" gezegt dat ze op haar sterfbed had gezegt (de laatste dag dus) dat ze wilde dat ik pas op de hoogte was van haar dood na haar begrafenis, overigens vergeet ze dat het ziekenhuis ons gebeld had en dat wij wisten dat ze al in een coma lag, lijkt mij dat je weinig kan vertellen dan, overigens is het dan nog steeds niet aan haar als vriendin zijnde om dat soort dingen te beslissen lijkt mij. maar we proberen gewoon alles...eerst maar de verklaring van erfrecht binnen krijgen...

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was je adres en telefoon nummer bekend en was je bereikbaar?

Sommige mensen zijn zeer moeilijk te vinden en als bellen naar een oud nummer en zoeken naar adres tijd kost kan het gebeuren dat een goede vriendin daarom het maar goedbedoeld gaat regelen.

Dus was jou huidige adres en telefoon nummer bekend of is dat kort terug aangepast?
Ik weet dat er wel vaker oude adressen in agenda's bleven en als je ouders slordig zijn en oude adres niet doorhaalde en dan is het soms flink zoeken voor ze jou vonden.

Dus naast het ongeoorloofde regelen moet je ook aan hun kant denken.
Mijn moeder had ook al mijn adressen onder elkaar staan en alleen de onderste was de goede...
Ik zag dus alle oude adressen en telefoon nummers na haar overlijden.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, alles was bekend, bovendien kon ze mij 2 dagen na de begrafenis en het leeghalen van het huis wel vinden....en ik woon hier al 6 jaar, niets is verandert, dus ze wist ons wel degelijk te vinden, overigens is mijn dochter 9 januari geboren, haar (moeder) een kaartje gestuurd uiteraard en die "vriendin" zei ook dat zij een kaartje uit naam van mijn moeder had gestuurd naar ons adres, dus alles was bekend bij iedereen daar...

ik had best aan haar willen denken, mits zij het dus wel op de juiste manier had gedaan, nu is het ook nog eens een principe kwestie geworden, afgezien van het feit dat ik haar een brief heb geschreven, maar dat ze niet eens het lef heeft om daarop te antwoorden, terwijl als je alles in goede bedoening doet, dan reageer je wel....

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat het een waarschfuwing zijn voor iedereen die een oudere verzorgt of naast een oudere woont etc. Laat na het overlijden altijd de zorg van de crematie en het opruimen van de boedel etc. aan de kinderen ook al heeft vader of moeder hier geen contact meer mee. Niets opzeggen of afzeggen. Alles gewoon door laten lopen. Kijken hoe lang het duurt voor er weer contact opgenomen wordt.
Ongetwijfeld wordt er dan weer gezegd "had die vriendin dat nou niet kunnen regelen?" Nee, dat is de taak van de erfgename(n).

Hoe triest kun je zijn om je zo te laten kennen. Allemaal vals sentiment, ofwel hebberigheid. Wie wil er nu iets erven van een moeder die je je hele leven links hebt laten liggen?! En wat weten we onze rechten weer goed, maar plichten.... Het is een giga klus om een huis uit te ruimen. Pas geleden nog meegemaakt. Alleen de gouden ketiingen zijn interessant, Verder willen jonge mensen tegenwoordig sowieso niets hebben uit zo'n boedel van de catagorie ouwe meuk. Noem het arbeidsloon als ze al iets meegenomen heeft. Want ook dat is niet duidelijk.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Benbri kan de erfenis niet weigeren/verwerpen. Dan schuift de erfenis door naar haar minderjarige dochter. Minderjarige kinderen zijn verplicht de erfenis beneficiair te accepteren. Ze komt dus niet van de erfenis af.

Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen geeft de kantonrechter toestemming de erfenis te verwerpen door een minderjarige. Dat is het geval als de overledene failliet is verklaard, in de WSNP zat of aantoonbaar zulke grote schulden heeft, dan de uitkomst zonder twijfel negatief is.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hgverwoerd schreef op woensdag 14 mrt 2012, 16:52: CURIOUS BENT U TOEVALLIG DIE VRIENDIN NIET ?????

HET BLIJFT JE MOEDER EN EEN ANDER PERSOON IS MET DE BUIT ER VAN DOOR GEGAAN .EN VECHT ADVIEZEN ZIJN WIJ NIET ,ADVIEZEN ZIJN DIT.

hgverwoerd de vriendin ben ik niet, en of er al een "buit" is heb ik nergens gelezen.de terminologie op zich vind ik al opvallend.
benbri gaf al een nette reactie op mijn denken.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@manwijf, helaas is je relaas niet van toepassing op de vraag die ik stelde en hecht ik ook geen waarde aan jouw mening, die vroeg ik tenslotte niet! zegt trouwens meer over jou dan over mij, oordelen zonder de feiten te kennen! en @vladja, wat de notaris ons vertelde is dat je via de rechter je minderjarige kinderen het ook kan laten verwerpen, maar dat is hier niet aan de orde, want hij was tenslotte eerste instantie onbedoeld al geaccepteerd, maar we zijn er iig inmiddels achter dat er gelukkig geen schuld is.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@manwijf voor de ontruiming heb je zat kringloopbedrijven die dat graag voor jouw willen doen en bezemschoon opleveren.
goud zilver en antiek laten veilen en samen met een aardig bank tegoed na aftrek van de nog uitstaande belastingposten die nog kwamen verdeel onder de stichting AAP en vogelbescherming want een ding heb je met je mislijkmakende replay gelijk,wie wil er van zo een vrouw iets hebben,
Overigens deed het mij ontzaggelijk goed een buurvrouw die al voor het overlijden naar de notaris gegaan was de voet dwars te zetten en het gaf veel voldoening iets wat jarenlang dwarszit te kunnen afsluiten,Om dat te begrijpen moet je zelf in zo een situatie gezeten hebben en geen manwijf als nickname voeren.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2012 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

In navolging van in ieder geval Vladja, Herman Bakels en Jolan2604: de z.g. vriendin heeft volstrekt onrechtmatig gehandeld hetgeen in strijd is met diverse bepalingen uit het B.W. Zij heeft zicht ongemachtigd voorgedaan als executeur testamentair maar op basis van hetgeen gemeld wordt kan ook diefstal c.q. verduistering aan de orde worden gesteld hetgeen een misdrijf is.

Het lijkt mij absoluut zinvol dat u de nodige acties neemt waaronder het al geadviseerde benificaiar aanvaarden.
Dat is nodig om, zo zou blijken dat uw moeder nog schulden heeft of had u daarvoor aansprakelijk wordt gesteld als wettig erfrgenaam.
Een zeer belangrijk aspect daarbij is het vraagstuk van successierechten.
Er moet immers altijd na overlijden aangifte worden gedaan waarbij u nu ook nog in de lastige situatie komt dat u de inhoud van de boedel niet kent.
U kunt daarmee dus feitelijk niet voldoen aan de aangifteplicht. (Ik neem aan dat de z.g. vriendin' dat niet heeft gedaan.)
Let ook op dater ook nog andere fiscale aspecten kunnen zijn zoals de aanslagen IB /PVV. Aannemelijk is dat u recht kunt doen gelden op teruggave van ingehouden loonheffing over de eerste weken van dit jaar.

Ik adviseer u om in ieder geval de z.g. vriendin per aangetekend schrijven, met antwoordbevestiging aansprakelijk te stellen.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. Bent u lid van een vakbond -> die verleent ook rechtshulp. Anders in ieder geval een juridisch loket raadplegen.

Houd er rekening mee dat de vriendin mogelijk heeft gehandeld met de beste bedoelingen c.q. dat zal gaan stellen als dat niet zo zou zijn.

Als u echter een indicatie krijgt dat er relatief weinig te erven was, houd dan rekening met de te nemen moeite en kosten.

M.b.t. de successieaangifte lijkt het mij zinvol dat u de Belastingdienst in kennis stelt van het gebeurde om u in te dekken tegen vorderingen van de fiscus.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2012 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps: vergeet niet de verhuurder van de woning te benaderen m.bv.t. het geconsteerde onrechtmatig handelen.
Het lijkt mij zelfs zinvol om de verhuurder aansprakelijk te stellen aangezien u niet op de hoogte bent gesteld als erfgenaam. (zorgplichtbeginsel).
Stel tevens dat u de huur als beënidigd beschouwd vanaf het moment dat de woning is ontruimd zonder uw toestemming en medeweten.

Neem nota van hetgeen in het Burgerlijk Wetboek is gesteld in art 6: 198 jo 202; t.a.v. zaakwaarneming en executeur testamentair art 6: 142 jo 152.

Herhaald, het achterhouden van voor u belangrijke stukken geldt als verduistering en is een misdrijf volgens het Wetboek van Strafrecht.