ro
door robin mastenbroek Apr 20, 2016 om 19:48
Geldzaken & recht

Inbraak van huurwoningen

Hoi

Een aantal jaren geleden heeft de verhuurder van de flat alle sloten laten vervangen ten behoeve van veiligheid.
Gisteren is er ingebroken bij de buren. De politie heeft verteld dat het sloten zijn die makkelijk open te maken zijn. Ze hebben het ook voorgedaan en hadden binnen 30 seconden mijn slot open zonder bijzonder gereedschap.

De verhuurder wil de kosten voor nieuwe/veilige sloten niet vergoeden. Zijn ze dat niet verplicht? of het bedrijf dat de sloten heeft geplaatst?

Het lijkt mij dat er een ondeugdelijk slot is geleverd, maar ik weet niet of er een verjaringstermijn oid is.

Waar heb ik recht op?

20126 22 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2016 om 19:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt recht op een werkend slot. En het slot werkt. Als je een kwalitatief beter slot wilt, zul je dat zelf moeten betalen. Een anti-inbraak strip aanbrengen, is ook aan te bevelen.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2016 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de deur op het nachtslot draaien, helpt ook. De meeste sloten zijn voor inbrekers simpel open te maken, met flipperen bijvoorbeeld.

Sowieso de door Carola.83 aanbevolen strip aanbrengen, of aan laten brengen.

sy
door sylvia_71 - Apr 20, 2016 om 20:10
288 Antwoorden / 0 Vragen

Als een inbreker wil inbreken zal er geen slot zijn om dit tegen te houden.

fr
door fredhannie Aug 19, 2016 om 13:14
19 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zal waar zijn maar je kunt het ze wel zo lastig mogelijk maken. Het is een bewezen feit dat hoe langer ze nodig hebben, hoe eerder ze geneigd zijn af te haken en het een deurtje verder te proberen. Ook veel licht hebben ze een hekel aan, wij hebben bv. bij een inbraakgevoelig muur aan de tuinkant een bouwlamp met bewegingscensor (uit het zicht) geplaatst en pas als er iemand op de muur is gaat hij vol aan midden tussen bebouwing. Uitbannen kun je niets maar dat is dan geen reden om er niets mee te doen.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2016 om 06:59
16828 Antwoorden / 108 Vragen

En wat @sylvia-71 schrijft is geen speld tussen te krijgen. Ook bij ons: de heren boeven kunnen flipperen wat ze willen, dat lukt niet. Maar.... koevoet: hou dat maar eens tegen. Nieuwste inbraakpoging (bij ons dan), voordeurslot onklaar maken (gewoon er iets instoppen zodat de sleutel het niet meer doet) en aan de achterkant met koevoet toch naar binnen. De, in dit geval WBV is niet verantwoordelijk; ze hadden alle voorschriften van politie gevolgd, conclusie: claimen bij je verzekering, uiteraard met politierapport van aangifte.

hansje klein
door hansje klein Apr 21, 2016 om 10:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....er zijn óók steeds meer vrouwen boeven (groet van een geëvrouwcipeerde man)! ;-)

tenormin
door tenormin Apr 21, 2016 om 20:43
16828 Antwoorden / 108 Vragen

??

jo
door jorisw Aug 19, 2016 om 09:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Toch zijn er tegenwoordig deur/kozijncontructies mogelijk waar ook een koevoet niet door komt. Blijft natuurlijk altijd de steen door de ramen over. En dan is ook de vraag nog of je in een bunker wilt wonen. Want dat is dan uiteindelijk het enige alternatief.

Gewoon een fatsoenlijk slot om de drempel wat hoger te maken en een goede verzekering is het beste wat je kunt doen.

me
door mein33 - Apr 21, 2016 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@robin mastenbroek,

De verhuurder zal sloten hebben gemonteerd met een skg code.
Hoe meer sterren hoe moeilijker ;-)) het voor een ongewenste gast zou moeten worden om dit slot te forceren.
Een echte professionele inbreker die binnen wil komen hou je niet tegen, met welk slot dan ook.
In een fractie van tijd openen zij elk slot.
Aangezien ik niet veronderstel dat de verhuurder bij het vervangen van de sloten een "garantie" heeft afgegeven voor een inbraakvrije woning, zal de schade niet op de verhuurder kunnen worden verhaald.
De huurder zal zich tot zijn eigen verzekeraar moeten wenden.

En u heeft nergens recht op aangezien er (gelukkig) niet bij u is ingebroken, maar bij uw buurman. ;-))

Cookies
door Cookies - Apr 21, 2016 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inbraakproof bestaat nu eenmaal niet. Daarom heeft men het ook altijd over inbraakwerend. Hoe langer het duurt voordat ze de boel open krijgen, hoe meer kans je hebt dat ze 'een deurtje verder' gaan.

lo
door lovewinnie - Apr 21, 2016 om 20:09
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft recht op een slot om u deur af te sluiten. Meer niet. Inbraakbeveiliging of niet is aan u zelf. Dit hoeft niet persee met een ander slot maar er zijn ook andere anti inbraak opties. Bijv anti inbraakstrips. Redelijke goedkope oplossing maar effectief. Dit voorkomt dat ze slot open kunnen flipperen.  Dit is trouwens erg makkelijk en iedereen kan het.
Verder anti inbraak folie op het raam. Dit voorkomt dat na raam ingooien het raam er uit valt. Hij blijft gesplinters op zijn plek.

Is een gewoon slot een ondeugdelijk slot? Na mijn idee niet. Er moeten wel sloten met een keurmerk gebruikt zijn.  Ga dit nazoeken.

Ma
door Mat Matheij - Apr 21, 2016 om 20:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is moeilijk aantoonbaar. Zijn de (vervangen) cilinders van dezelfde kwaliteit als de oorspronkelijke. U kunt naar aanleiding van het Politierapport geen aanspraak maken op vervanging van het slot maar wel vervolgens -in uw eigen belang- de sloten laten vervangen door een type met SKG keurmerk. Behoudt wel de door uw verhuurder aangebrachte wijzigingen. Dat is in uw eigen belang. U heeft alsdan ook als enige toegang tot uw appartement. Mvrgr.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2016 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Behalve de deur altijd op het nachtslot draaien zou ik de sleutels ook uit het slot halen en ergens uit zicht neerleggen.
Verder is het verstandig om de weg naar inbreken zo ingewikkeld en lastig mogelijk te maken.
Tijdschakelaars her en der om lampen op verschillende momenten aan- en uit te schakelen voor als u weg bent is ook nog iets om te overwegen. Dan is het in principe niet duidelijk of u al dan niet thuis bent.

tenormin
door tenormin Apr 22, 2016 om 02:41
16828 Antwoorden / 108 Vragen

In principe heb je gelijk want dan kunnen mensen, met jouw huissleutel erin, indien nodig. En lampen aan en uit te laten gaan, ook op verschillende tijdstippen; het inbrekersgilde is nog alerter: een garendraadje, echt waar, wat niet verbroken is, geeft ook indicatie dat de "lichtende bewoner" toch niet thuis is. Tja, woon nu eenmaal in een kazerne van flatgebouwen. Heb zelfs al neppolitie  aan de deur gehad. Nee, ook daar trap ik niet in. 1 Politieman? Dacht het niet.

ha
door harryromijn - Apr 22, 2016 om 12:58
272 Antwoorden / 0 Vragen

Verhuurder zal wel aan zijn verplichtingen hebben voldaan. Doch, wat heb ik aan een deur die niet naar MIJN wens dicht blijft ? Dus, die paar tiendjes / honderdjes uitgeven om een echt dichtblijvende deur(en) erin te krijgen: inbraakschade kost immers veel meer.
De locale wijkagent, die hier de keuring "veilig wonen" uitgevoerde, noemde mijn hang- en sluitwerk: een fort. Ja, heeft ca € 4.000 extra gekost bij de bouw.
Betekent wel: altijd sleutels ter beschikking hebben als je buiten staat, want anders heb je echt een shovel of zo nodig. Met dat handbeukijzertje van de special forces krijg je de boel echt niet open.

@H
door @HENK@ Apr 22, 2016 om 16:04
159 Antwoorden / 1 Vragen

en voor de ramen heb je dan tralies??

Grappig dat er o.a. deuren zijn met 1,5 x 0,8 m glas en dan zijn voorzien van alle anti inbraak voorzieningen die er maar te vinden zijn......

Een in het zicht hangende klok of een mooie tv is in 20 seconden gejat hoor ...

wa
door walsum107 - Apr 22, 2016 om 18:03
54 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal jaren geleden sloten vervangen. Hoeveel jaren geleden 5, 10, 15? De veilgheidssloten groeien mee voor inbraakpreventie. De verhuurder groeit dus niet mee met alle gevolgen van dien. Slot binnen 30 seconden open, tel uit je winst. Een juridische oplossing heb ik niet daar moet uzelf achteraan. Maar ik denk dat de verhuurder destijds een goedkope/redelijke oplossing heeft geregeld. Het betreft immers een flat met tig woningen met sloten die op dat moment aan de veiligheidseisen? voldeden. Ik ben van mening dat de verhuurder de kosten van vervanging van sloten voor de gehele flat voor zijjn/haar rekening moet nemen.
Strip aanbrengen uiteraard voor eigen geld en werkt. Maar voor wie dit niet zo goed kan betalen? gaat niet door. Het is te gemakkelijk om het probleem bij de huurder neer te leggen.

so
door solbeamer - Aug 19, 2016 om 08:50
30 Antwoorden / 3 Vragen

Axa 3015 oplegslot SKG*® Wit stomp
2 stuks geven je een extra ster van de politie wist een site me te vertellen.
Doe maar 4-5 stuks dan. Kosten 20 euro per stuk.
Zolang je een deur hebt zonder ramen, met verder aan de zijkant alleen steen (bij de galerij bijvoorbeeld) Zal den dief 4-5 gaten moeten boren om ze alle 6 te kunnen bereiken (*niet naast elkaar installeren dus!, en sleutel er niet in laten zitten.. Als je een klusser in de familie/kennissen hebt laat je die een doosje maken met 2e slot die je er nog eens via scharnier overheen kan laten schuiven. Hoe gek wil je het hebben.. :P )

Voor alle open te maken ramen heb je ook dat AXA spul. Is wel een ander type dan. Zou ik combineren met andere merken.

Voor ramen heb je anti-inkijk folie en eventueel beveiligingsfolie tegen intikken. (en de eerste is tegen de zon ook geweldig!! Scheelt 10 graden!)
En vergeet de dieveklauwen niet!! Dat  zijn dikke stalen steeltjes die het raam met het raamwerk/post verbindt aan de scharnierkant. Voor het geval ze de scharnieren eruit schroeven!! (ga maar eens kijken aan de buitenkant van je deuren en ramen. Kan men scharnieren eruit schroeven? En is men dan binnen?? Dan motten er bouten bij!)

Dan de sloten:
M&C color sloten en Multi-T lock sloten zijn de nieuwste generatie anti-klop sloten. ***. De één is 2x zo duur als de ander. Maar ze hebben dezelfde eigenschappen. Alle andere soorten sloten zijn binnen 30 seconden te openen met een lockpick gun. (zelfs de andere anti-knopsleutel *** crap) Check youtube maar op 'lockpick gun'. Ze zijn nog legaal te koop ook. (Lockpicking zelf is niet strafbaar. Er zijn zelfs nationale kampioenschappen in)

En op elke deur en raam van die magneetjes doen met piepertjes. Gaat de zaak open, dan gaat ie piepen. Kost ook een tientje per 3 stuks.

Kan geen kwaad.

so
door solbeamer - Aug 19, 2016 om 08:55
30 Antwoorden / 3 Vragen

hang-en-sluitwerk zijn voor rekening huurder.

zie hang-en-sluit werk

ch
door chrisd1 - Aug 19, 2016 om 09:05
21 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.euro-web.be/nl/product/nemef-inbouwgrendel-23247

so
door solbeamer - Aug 19, 2016 om 09:12
30 Antwoorden / 3 Vragen

Let op met de verzekering!!
Die keren vaak niet uit als er geen sporen van braak zijn!!!

Met de klopsleutel truuk heb je geen braaksporen!!
(mocht de verzekeraar u problemen geven met uitkeren geef je de youtube links op met de klopsleuteltruuk, en dat er geen braaksporen zullen zijn! =Einde van hun kletsverhaal!)

Met de anti-lockpick gun beschadig je het slot aan de binnenkant. En dan ligt het aan de kwaliteit van de gun in hoeverre de stukken er afvliegen gok ik.
Na x keer is er al duidelijk schade. Na 1 keer weet ik niet. Iets met dat messing aan de binnenkant zit, en dat die metaalsoort niet al te sterk is.

Lockpick guns moeten niet worden beschouwd als een niet destructieve binnenkomst. Stiftvergrendelingen zijn gemaakt van messing en de onderste pennen zijn puntig. De scherpe rand van de naald van een lock picking gun in de pen laat sporen achter.

so
door solbeamer - Aug 19, 2016 om 09:24
30 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien moet kassa er een uitzending aan wijden.
Braaksporen en hoe makkelijk men via lockpick guns en klopsleuteltruken bij u binnen 15 seconden naar binnen mag! En binnen 2 minuten rijden ze weer weg met een rugtas vol buit wat past.

De BOEVEN weten dit al. Nu de rest van Nederland nog!! 90% is nog niet wakker gok ik. En de andere helft slaapt.

Ik had vrienden en familie die nog met touwtjes uit brievenbussen werkten.
''Als je langs komt, aan het touwtje trekken, dan gaat de deur open.'' -mentaliteit!
''Hier gebeurt nooit wat!''
''In deze wijk let iedereen op iedereen!''
''Ik woon op de 'x' -de verdieping!''
En meer van die argumenten. U kent het domme gezwets wel. (wilde eigenlijk het woord met de 2 ellen gebruiken :D)
Alleen een inbraak zal ze wakker schudden. Beetje laat dan. Maar dat is Zen. Falen is de beste leermeester....

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@solbeamer

Wat een onzin. Diefstal uit een woning, dus zonder braaksporen, is gedekt.

Lees uw polis na.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 19, 2016 om 10:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hang en sluitwerk is sowieso voor rekening van de huurder.
Diewilik

Cookies
door Cookies - Aug 19, 2016 om 10:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topic is van april en van topicstarter is, na het stellen van zijn vraag, geen enkele reactie meer gekomen.

Dus waarom solbeamer na maanden ineens tig reacties plaatst, is mij een raadsel.

ha
door harryromijn - Aug 19, 2016 om 13:32
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet wachten tot mijn huisbaars beter hang- en sluitwerk vergoedt, maar zelf - liefst vandaag nog - zorgen voor beter tot uitstekend sluitwerk.Simpelweg, omdat - in ieder geval ik - geen waardevolle dingen wil missen en me de sorus niet op de hals wil halen.
Een extra strip, 2-3* sloten, een ketting om te zorgen, dat de deur niet opengetrapt kan worden als u die op een kier opent en nog wat andere maatregelen. Niet op een paar euro's bezuinigen. Uw laptop, TV, enz is al gauw veel meer waard. En een paar lichtgetinte bontkraagjes wenst niemand ongewenst binnen.
Camera's helpen al goed als afschrikking: en geen dummy's doch echte. Waarom ze zijn aangesloten ? ? Dat ziet niemand buiten, maar op een oude XP-computer met HD kan al heel erg veel.
Ja, een inbreker komt overal in, zie de Hollywood films, doch,... geen envoudige gelegenheidsinbreker haalt zich zoveel moeite op de hals voor een normale huis-inbraak. In feite geldt: "niet bij mij, probeer maar bij de buren".

er
door erky - Aug 20, 2016 om 13:09
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Robin,
Schrijf de woningbouwcorporatie een (aangetekende) brief met daarin het volgende: Graag wil ik dat u binnen 4 weken onze sloten vervangt door deugdelijke sloten van minstens 3 sterren. Doet u dat niet dan stel ik u automatisch aansprakelijk voor de eventuele diefstal in mijn appartement zolang ik hier woon.
Dit kan je nog wel iets mooier opschrijven denk ik. En dan rustig afwachten. Tenslotte zal de verhuurder toch al zelf op moeten draaien voor de braak schade, maar de schade voor jou zal groter zijn. Je bent toch wel verzekerd hoop ik.
Succes,
Erky

Cookies
door Cookies Aug 20, 2016 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Leuk bedacht, maar slaat nergens op.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2016 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@erky: Grote onzin.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 20, 2016 om 14:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

1 Wegens nieuwsbrief komen er na 4 maanden plotseling nieuwe reacties.

2 kerntrek, ja dat is nieuw en 3 jaren terug nog nauwelijks leverbaar.
Dan is je deur binnen 10 seconden open.

3 oplossing;  anti kerntrek beslag monteren, bij verhuizen mag je oude weer terug plaatsen dus die €70,- kostende kun je bij verhuizen meenemen want het is dan jou eigendom.

4 oplossing 2; gamma huismerk anti kerntrek sloten, 3 sloten en 5 sleutels met certificaat en kerntrek in de vorm van breuklijn.
Made in Swiss en prima sloten voor maar €100,- per 3 + 5 sleutels in kleur....

Als je meerdere sloten wilt beveiligen Gamma huismerk en alleen voordeur is plaat met kerntrek beveiliging voldoende....
De verhuurder hoeft niet elke keer als er iets nieuws komt op de markt hier op in te spelen.
Extra bijzet sloten moet je melden omdat er dan gaten in de deur komen en die mag je dus bij verhuizen niet meenemen....
Wel de cilinders Gamma Huismerk made in Swiss en ook het anti kerntrek beslag van Nemef of Lips.