ge
door george159 Apr 20, 2016 om 16:43
Geldzaken & recht

Inburgerings examen BIB/ DUO op Ambasade

Hallo Beste luitjes,
Mijn vrouw heeft op 22 maart jl. voor de tweede keer inburgering examen gedaan op de Nederlandse ambasade in Jakarta, Indonesie.
Helaas is zij weer gezakt terwijl wij het afgelopen jaar elke dag opnieuw geleerd hebben via Site Naar Nederland en zij na afloop heilig ervan overtuigd was dat ze alles goed beantwoord had en ik heb zelf tijdens het oefenen kunnen constanteren dat zij alle lessen van Naar Nederland in haar hoofd heeft en ze voor iemand van Indonesie al een aardig woordje Nederlands spreekt.
Ik wilde graag inzicht hebben over haar gedane examen maar dat kon niet en een klacht indienen had geen zin! Ik heb het gevoel dat ze de mensen die op examen moeten op een Nederlandse ambasade in het buiten land laten zakken zodat ze zoveel als mogelijk moeten betalen voordat ze eindelijk kunnen slagen!!! Ik hoor van mensen die eerder ook al op examen gingen op de Nederlandse ambassade in Jakarta dat ze allemaal minimaal 3 keer op examen moesten voordat ze eindelijk slaagden en ze optimaal examen kosten hebben moeten betalen! Zijn er mensen die ook dit soort ervaringen hebben met Nederlandse ambassades of met de BIB/ DUO? En wat kan ik doen om inzicht te krijgen in het afgenomen examen van mijn vrouw? Kan iemand ons helpen aub. Er komen complete stammen op dit moment het land binnen die alles gratis aangereikt krijgen die vaak na jaren nauwelijks of niet Nederlands spreken/ schrijven, en ik moet als Nederlands burger de hoofdprijs betalen om mijn Indonesische echtgenote hiet te krijgen!!!

12839 39 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2016 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw vrouw zal wellicht wel inzage kunnen krijgen in het examen dat zij heeft afgelegd. Dat u dat niet krijgt ligt nogal voor de hand.

En u hoeft de hoofdprijs niet te betalen, maar dat moet zij.

En die volksstammen die hier binnenkomen, zijn vluchtelingen. Dat is dus op uw vrouw niet van toepassing.

audb
door audb Apr 22, 2016 om 16:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Daar deze meneer getrouwd is mag hij ook de kosten dragen voor de inburgerings cursus.

Maar ik vraag me wel af hoe deze wordt afgenomen denkelijk door een computer met software die zelf ontwikkeld is in een ontwikkelingsland voor enkele honderden miljoenen,,,

diumenge
door diumenge - Apr 20, 2016 om 18:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jammer dat zo'n vraag zo eindigt, dan voel ik al niet eens meer de behoefte om te antwoorden. Veel succes, drie maal is kennelijk scheepsrecht.

reflecs
door reflecs - Apr 20, 2016 om 19:42
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ze hoeft toch niet het hele examen over te doen? De vragen die u heeft worden beantwoord op de site die u zelf noemt:http://www.naarnederland.nl/category/faq

U beslist natuurlijk zelf of u een klacht indient of niet. Maar om dat op basis van een "gevoel" te doen?
Ik zou me in uw plaats trouwens drukker maken over de extra tijd die het in beslag neemt dan de kosten.

sy
door sylvia_71 - Apr 20, 2016 om 20:09
288 Antwoorden / 0 Vragen

En weer worden de vluchtelingen ergens aan gelinkt waar zij totaal niets van doen hebben. Schaam je!

ge
door george159 - Apr 20, 2016 om 20:44
41 Antwoorden / 11 Vragen

Nee helaas mijn vrouw krijgt ook geen inzage, ze moest maar naar een voorbeeld examen gaan op de site Naar nederland en uit voorbeeld exames de juiste antwoorden zoeken. Mijn veronderschuldiging voor diegene die denken dat ik het over de rug van vluchtelingen beklaag. Op een gegeven moment en na duizende euro's word je vanzelf mismoedig. Nee en ook niet op mijn gevoel, maar andere mensen die ook minimaal drie keer of meer examen hebben moeten doen voordat ze slaagden die mij ook verklaarden dat ze niet begrepen waarom ze gezakt waren? Het kan toch goed zijn dat het stinkt, de rechter heeft niet voor niet afgelopen jaar geoordeerd dat het niet eerlijk is dat iemand die het eerste examen op een ambassade doet de hoofdprijs moet betalen en de Nederlandse regering gesommeerd de prijzen te halveren!
Verder heeft ze inderdaad her examen moeten doen op twee onderdelen. Ik heb het afgelopen half jaar zo intensief dagelijks met haar geleerd en de laatste weken voor het examen alleen maar getest of ze alles beheerste, en ze beheerste het echt wel en ze was terecht vol vertrouwen naar het examen toe! Bedankt in ieder geval voor jullie reacties zover!!!

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2016 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals hier al eerder geantwoord is, kunt u alle antwoorden op uw vragen op die site lezen.

U kunt altijd nog een klacht indienen bij de Ombudsman.

Maar als iedereen wel na drie keer slaagt, zou ik zeggen. Dan nog maar een keer.

ge
door george159 - Apr 21, 2016 om 20:52
41 Antwoorden / 11 Vragen

Nou, drie keer scheepsrecht, voor mijn gevoel is dit gewoon oplichting. Stel je voor dat je op alle examens minimaal drie keer moet gaan, maar ook drie keer moet betalen om de staatskas te spekken. Denk dat niemand van jullie dat zou pikken? En al helemaal niet als jullie wisten hoeveel wij het afgelopen jaar dagelijks geleerd hebben, ondanks dat mijn vrouw haar winkeltje van s'morgens 07.00u tot s 'avonds 21.00u, zeven dagen in de week rund en ik vier nachten in de week werkzaam ben en daarnaast ook nog vrijwilligerwerk doe.
De bedoeling was om Naar Indonesie te gaan verhuizen en samen met mijn vrouw de winkel uit te breiden, maar door een hartaanval helaas de plannen moeten veranderen en moet haar nu hier naar toe halen. Zij moet inderdaad niet de hoofdprijs betalen, want dat zou ze niet kunnen omdat het inkomen in Indonesie een stuk lager is dan hier. Ik denk dat u verbaast zal zijn wat er allemaal geregeld moet worden aan documenten vertalingen enz. en dan is de procedure van aanvraag MVV. voorlopig verblijfs vergunning en het definitieve cursus en examen inburgering hier in Nederland nog niet eens begonnen want dat kan pas als zij het op de ambassade afgenomen examen met goed gevolg afsluit. Helaas heeft niet iedereen het geluk om de liefde van zijn of haar leven in het eigen land of naburig land te vinden. Ik vraag echt niet om hulp aan de overheid, maar de hoofdprijs betalen voor alles.....  Trouwens wat betreft gevoel, vele onrechtmatigheden en dergelijke die in het verleden opgelost/ openbaar werden begonnen met een gevoel van er klopt iets niet, bij klokkenluiders en dergelijke!!!

Ma
door Mat Matheij - Apr 21, 2016 om 21:03
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben Nederlander alsook hier geboren. Denk dat met mijn toch uitgebreide scholingsnivo ook ik zou zakken voor een dergelijk examen. Het is echter niet anders. Slechts 50% slaagt. En na drie jaar volgt een boete indien al inwonend van €1250.- met een herstel datum. Wanneer uw ega slaagt weet zij al meer dan ik al is dat een schrale troost. Mvrgr.

diumenge
door diumenge Apr 21, 2016 om 22:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin. Als je als Nederlander voor de toets op de ambassade niet slaagt dan is er echt iets mis met je opleiding.

costnix
door costnix - Apr 21, 2016 om 22:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zou een enveloppe met inhoud helpen?

Ma
door Mat Matheij Apr 21, 2016 om 23:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

Costwelwat. Humor toch.

Ma
door Mat Matheij - Apr 21, 2016 om 23:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

@diumenge
Heb diverse vragen gezien die bij een dergelijke inburgeringstoets werden gesteld en weet heel zeker dat daar weinig ingezetenen voor slagen. Hoe lang duurde de 80 jarige oorlog bv. Sinds wanneer is België onafhankelijk van Nederland en nu niet gaan spieken of googlen.

to
door ton079 Apr 22, 2016 om 12:17
27 Antwoorden / 2 Vragen

Vraagt u zich werkelijk af en weet u niet hoe lang de 80-jarige oorlog duurde ? Goh...

costnix
door costnix Apr 22, 2016 om 13:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De 80-jarige oorlog duurde 68 jaar.

diumenge
door diumenge Apr 22, 2016 om 16:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat om de taaltoetsen, niet om de kennis van de Nederlandse samenleving (KNS). Van KNS kan ik mij nog voorstellen dat sommige autochtone Nederlanders die niet halen.

Ma
door Mat Matheij Apr 22, 2016 om 18:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

@tono79 Het antwoord is daadwerkelijk door een forumlid gegeven. Knap hoor. Daar kan Tromp, Michiel de Ruiter en Karel Doorman nog iets van leren. De Spanjaarden indertijd ook. The Britisch Empire ook. They never ruled  the waves -we did-.Bescheidenheid siert de mens. Alleen niet wanneer dat leidt tot een ontbreken van immense grootheid door een klein land. Dat besef moet weer herleven. Mvrgr

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2016 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zitten wonderlijke vragen tussen.

Bijvoorbeeld: wonen er veel of weinig mensen in Nederland. Veel of weinig is een relatief begrip. Als Indonesiër zou ik zeggen weinig, maar bijvoorbeeld als Monegask, zou ik zeggen veel. Niet dat Monegasken een inburgeringscursus hoeven doen.

En dat is uiteraard niet de enige rare vraag.

@mat

Het twaalfjarig bestand kan je natuurlijk niet zomaar van de tachtigjarige oorlog aftrekken.:-)

Ma
door Mat Matheij Apr 22, 2016 om 18:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bedoel maar. Ik trek niets af maar vraag gewoon of iemand op de hoogte is van... U slaagt met Vlag en Wimpel. (Nederlandse uitdrukking). Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2016 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom maakt u dan geen gebruik van de België route, of Duitsland route?

Schijnt veel eenvoudiger en goedkoper te zijn.

Lees hier.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/België-route

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2016 om 00:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U klaagt wel veel vind ik, terwijl u zelf hiervoor heeft gekozen.  En met dat "gevoel" van onrechtmatigheden e.d." had u in Indonesië willen gaan wonen? Daar kun je nog niet eens een postzegel kopen zonder dat je een "bribe" moet geven. Als je daar iets voor elkaar wilt krijgen ben je veel extra geld kwijt.
Het feit dat 2 herexamens gedaan moesten worden had u misschien al ietwat moeten waarschuwen. Verder is er ook wel wat geluk, want ik meen dat tot 1 november 2014 nog het hele examen over gedaan moest worden. Ik lees als examenkosten, als ik het goed gezien heb, 150 euro, ik vind dat eigenlijk wel meevallen.

Ma
door Mat Matheij Apr 22, 2016 om 18:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt inderdaad gesproken over duizenden euro's.  Ligt dit aan de Nederlandse Overheid of aan een of ander schimmig Consulaat. U heeft daar zeker een punt. Mvrgr

bm
door bmwdb007 - Apr 22, 2016 om 12:29
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn partner uit Kenia. Wij hebben ook het gevoel dat het geldklopperij is. Helaas is dit voor u het begin van het hele circus.
Je krijgt weinig tot geen informatie en mag overal voor betalen. Volgens mij is het gewoon een ontmoedigingsbeleid.

Gelukkig zijn we na 8 jaar van het hele gedoen af.

Sterkte gewenst, de volhouder wint.

Ma
door Mat Matheij Apr 22, 2016 om 18:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag blijft of de Nederlandse Overheid aansprakelijkheid heeft voor gemaakte kosten of dat het land van herkomst voor deze 'kosten' verantwoordelijk is. Verder veel geluk mag ook wel na 8 jaar. Mvrgr.

koekeloer
door koekeloer - Apr 22, 2016 om 12:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

In Indonesie helpt het om wat geld bij de antwoorden te voegen, verhoogt je kans aanzienlijk.

jd
door jdelooff - Apr 22, 2016 om 12:55
6 Antwoorden / 5 Vragen

Verzamel lotgenoten en neem contact op met de Ombutsman, wellicht kan hij tot een oplossing komen.
Han de Looff

pr
door prawo - Apr 22, 2016 om 13:09
15 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u wellicht de mogelijkheid om in een andere EU lidstaat te gaan wonen?

Dan kan uw vrouw direct komen, met een gratis visum, en krijgt zij zonder inburgeringsveplichting aldaar een verblijfsrecht (vanwege u). Na ruim een half jaar kunt u naar NL terugkeren. U mag dan uw vrouw meenemen. Ze is dan niet verplicht binnen een bepaalde periode in te burgeren maar kan gewoon haar eigen tempo aanhouden.

Uiteraard is het wel verstandig dat zij Nederlands leert, iets wat volgens mij als u samen bent en/of in Nederland vele malen beter gaat.

Dat pakket van Naar Nederland is dan tegenwoordig wel goedkoop, maar er niet echt op gericht mensen te laten slagen. Daarvoor beveel ik het materiaal aan van Ad Appel (www.adappel.nl), die ook een site onderhoudt met goed en gratis oefenmateriaal.

Tenslotte. Kent u de startpagina's over deze onderwerpen: http://inburgering.startpagina.nl en http://belgie-route.startpagina.nl ?

Deze bevatten denk ik voor u nuttige links.

ha
door harryromijn - Apr 22, 2016 om 13:23
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dat inburgeringsexamen nog nooit gesnapt, behalve dan als een extra barriere om laaggeletterden uit bijv het Riff of Diep-Anatolie tegen te houden.
Waarom moet een HBO-er of hoger opgeleide, die ook Engels op dat niveau beheerst gezien zijn of haar studieboeken en jaren werkkring, een locale taal leren, terwijl met Engels zelfs de loket-ambtenaar en BOAér, en al helemaal de supermarkt-vakkenvuller uit de voeten kunnen ? En voor een baan... menig Balkan-"klussjesman" kan daar uitstekend mee terecht, om over internationale bedrijven maar te zwijgen.

Een vriendin van mij - PhD voedingsmiddeltechnologe- spreekt naast Vietnamees ook uitstekend Mandarin en Engels, voldoende om op internationale seminairs voordrachten te kunen houden, doch volgens de locale ambtenaar moest en zou ze echt het locale Nederlands leren om een baan alhier te kunnen krijgen. Oh, en ook om bij de locale fietsenmaker uit te kunnen leggen, als ze een lekke band had of zo. Om iets te begrijpen van hoe alles in Nederland reilt & zeilt was natuurlijk ook niets in het Engels op Internet te vinden, dus moesten vele maanden vermorst worden om Nederlands te leren.
Ze heeft die baan in Engeland maar geaccepteerd en komt enkele keren per jaar naar NL, waarbij de baas van de baas van die ambtenaar al enkele keren haar in steenkolenengels e.e.a. te woord heeft moeten staan.

costnix
door costnix Apr 22, 2016 om 13:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een goede integratie in een land is de beheersing van die taal onmisbaar. Dat iemand andere talen beheerst, is wel een pré.

Ma
door Mat Matheij Apr 22, 2016 om 18:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het wel met costnix eens. Nederlandse taal is moeilijk en met een titel zal dat eenvoudiger zijn immers kennis is macht. U noemt echter PhD. Geef de Nederlandse vertaling. Nederlandse mensen zijn zeker in mijn omgeving meertalig. Gewoon gemakzucht. Met welgemeende excuses maar wij leren Engels Frans en Duits...

ko
door korenbloem2000 - Apr 22, 2016 om 13:31
33 Antwoorden / Vragen

Dag meneer, de inburgeringscursus die `complete volksstammen` in Nederland volgen, is NIET gratis!

pk49
door pk49 - Apr 22, 2016 om 13:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb ooit in het verleden enkel vragen mogen inzien en eerlijk gezegd zou de meeste gemiddelde nederlander de inburgeringsexamen niet halen,zulke rare en buitenissinge vragen worden er gesteld. Uiteindelijk men zou deze inburgeringsexamen onder het typisch pestgedrag van de nederlandse overheid kunnen scharen. Zoals veel zaken rondom opvang en behuizing van de vluchtingen zich afspelen, zoals het jarenlang gehang in de AZC's zonder ook maar iets te mogen doen en geen tijdelijk baantje of vrijwilligerswerk mogen uitvoeren.

Ma
door Mat Matheij Apr 22, 2016 om 18:49
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat beweerde ik ook. En terecht. Mvrgr.

ma
door marleenvanh - Apr 22, 2016 om 14:03
451 Antwoorden / 1 Vragen

De werknemers op de ambassade.... zijn dat Nederlanders of Indonesiers? In het laatste geval: Zoals u ongetwijfeld weet is Indonesië een van de meest corrupte landen ter wereld. Ik ben dan ook bang dat u (als Nederlander die met grote waarschijnlijkheid het les en examengeld betaalt voor zijn vrouw die A Indonesisch is en daar weg wil plus B dat geld zelf niet heeft!) inderdaad gewoon getild wordt. Westerlingen zijn rijk en die moet je plukken. Waarbij ze er niet aan denken hoe (levenswijze, werkwijze, denkwijze (!!) etc.) het komt dat -ondanks geklaag  van de eigen bevolking-  het hier allemaal goed geregeld is. Een bezwaar indienen lijkt mij dan ook weinig zinvol. Dat land is door en door verrot dus neem uw verlies en ga er van uit dat ze inderdaad de volgende keer wel slaagt.

diumenge
door diumenge Apr 22, 2016 om 16:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat examengeld betaal je gewoon aan de Nederlandse staat (DUO). Maarja zonder enige kennis van zaken roeptoeteren is wel zo leuk hè.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2016 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar sommige mensen hebben zo'n zelfde idee over de DUO. :-))

Wo
door Wolf-31 - Apr 22, 2016 om 14:59
1 Antwoorden / Vragen

Beste George159,
Dit probleem zou je kunnen aankaarten bij de fractievoorzitters van de Tweede Kamer.
Dan kunnen zij daarover opheldering vragen aan Minister Koenders van Buitenlandse Zaken.
Vriendelijke groet, Ton Wolf.

zu
door zundapp-jantje - Apr 22, 2016 om 15:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Maar George159 heeft wel gelijk dat hij zegt over die vluchtelingen dat hun alles gratis krijgen,maar wanneer wordt het voor iedereen duidelijk dat het gelukszoekers zijn pffff.

audb
door audb - Apr 22, 2016 om 16:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Laten we even eerlijk zijn er wonen hier in Nederland ook alochtonen die hier geboren zijn en zo slecht Nederlands spreken dat je jezelf kan gaan afvragen of die ook niet eens taalles moeten krijgen.

Maar wat u probleem eigenlijk is dat u zo veel met uw vrouw omgaat dat u zelf niet eens meer hoort of zij wel goed Nederlands kan spreken.
Het is te vergelijken met iemand zoals ik die uit Amsterdam komt en in Limburg ben komen wonen.

Mijn zus en ik spreken onderlings Amsterdams maar als ik met de buren ga kletsen dan moeten ze soms vragen wat ik bedoel gelukkig is dat anders om wat minder maar wat ik er mee bedoel is dat je op een gegeven moment zelf niet meer hoort wat de uitspraak is.

Overigens moeten ook alochtonen die naar Nederland komen ook Nederlands leren maar wel door middel van vrijwilligers en als ze met de tijd terug kunnen dan moeten ze ook weer richting hun eigen land evt worden ze gedwongen om dat te doen.

newmikey
door newmikey - Apr 22, 2016 om 16:48
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat hele inburgeringsexamen al jaren stuitend en tenenkrommend maar uw insinuatie mbt een vermoeden van winstoogmerk alsmede uw sneer naar de opvang van oorlogsvluchtelingen is eigenlijk van hetzelfde laken een pak.

pi
door pieterwolters Apr 22, 2016 om 18:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Inburgeringsexamens (en dan vooral de verplichting) is inderdaad onzin. Verplichtingen zouden er alleen moeten zijn als je jezelf niet kunt redden en aanspraak wilt of moet maken op voorzieningen. Maar als je gewoon je eigen salaris verdient, of iemand onderhoudt je, wat maakt het dan uit of je de taal spreekt, of dat je dingen over onze cultuur weet. In veel bedrijven is Engels al de voertaal, dus als je dat beheerst kan je je prima redden in Nederland.

tenormin
door tenormin Apr 22, 2016 om 20:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dan maar zo @ pieterwolters:  + 10

Ma
door Mat Matheij - Apr 22, 2016 om 17:08
986 Antwoorden / 3 Vragen

@costnix
Dat bedoel ik nu. En wanneer werd België onafhankelijk met alle problemen vandien in 1830. Weetnix. Mvrgr.

diumenge
door diumenge - Apr 22, 2016 om 17:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vragen uit het oefenexamen KNS:

Als u naar Nederland komt, moet u dan opnieuw uw rijbewijs halen?
Uit welk land komt koningin Máxima?
Wat leert u in de Nederlandse taalles?
Waar haalt men in Nederland medicijnen op recept?
Waar kunt u zich in Nederland inschrijven als u werk zoekt?

Moet voor een Nederlander toch wel te doen zijn...

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2016 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou ze de kost moetengeven die niet alles weten. :-))

Maar het is gelukkig multiple choise.:-))

ma
door mariannegerhard - Apr 22, 2016 om 18:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dat uw vrouw alle lessen van Naar Nederland in haar hoofd heeft twijfel ik niet aan maar misschien doet ze het opzettelijk verkeerd zodat ze niet naar Nederland hoeft (zomaar 'n gedachte).

bouke1966
door bouke1966 - Apr 22, 2016 om 19:35
157 Antwoorden / 3 Vragen

kijk op buitenlandsepartner.nl voor veel informatie

ge
door george159 - Apr 22, 2016 om 20:54
41 Antwoorden / 11 Vragen

Mijn vrouw is afgestudeert als landbouw werktuigkundig ingenieur uit een militaire familie afkomstig, vader is gepensioneerd officier. Heeft een zus en 4 broers, oa. lerares, politieman. bouwvakker, auto monteur en auto verkoper. Dus niet afkomstig uit een hutje uit de jungle, en heel zeker niet dom! In 1999 kwam er een dochter in haar leven en moest ze stoppen met een goede baan en omdat Indonesie geen sociaal vangnet heeft voor alleenstaande moeders is ze toen met haar spaarcenten het winkeltje begonnen.
Heb als referent veel samen met haar geleerd op de site Naar Nederland en ook ik heb een heel aantal vertalingsfouten ontdekt, met name is de vertaling van woordjes naar Engels maar ook naar het Indonesisch heb ik mijn twijfels over.
Examen gebeurd op de ambassade, maar digtaal. Ambassade personeel let alleen op dat je niet fraudeert en wat ik van mijn vrouw begrepen heb zijn dit Nederlandse (Nederlandstalige) mensen en ik vertrouw erop dat ze niet voor corruptie vatbaar zijn! Ze hoeft idd. niet meer het volledige examen meer te doen maar 150.- euro is voor ons toch steeds veel geld, vliegen naar Jakarta voor het examen en de eerste keer koste mij 350,- euro. Een rechter in Nederland heeft gelukkig afgelopen jaar gezien en beslist dat dit discrimminatie is naar kandidaten die op een ambassade examen moeten doen en met een beetje mazzel kan ik in de toekomst een deel terug vorderen! Heb bericht ontvangen van de Nationale Ombudsman, dat ze  aan het kijken zijn of ze een onderzoek kunnen gaan doen. Bedankt trouwens allemaal voor jullie tips en reacties, zowel negatief als positief!!!
O, Belgie of Duitsland is geen optie, tegen de tijd dat ik verhuisd ben heeft het mij ook een klein kapitaal gekost en ben ik ook de nodige tijd kwijt! Maar het was mij wel bekend.

aurora1
door aurora1 - Apr 23, 2016 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp er steeds minder van geloof ik. U schrijft dat u naar Jakarta vliegt, maar moet u er dan bij zijn als uw vrouw dat examen doet?
De ambassade in Jakarta is een grote ambassade met Nederlands personeel en enig lokaal personeel. Nederlands personeel zal dan fungeren als surveillant bij examens.
U kunt toch niet beoordelen of iemand voor een examen al dan niet geslaagd is als u geen examinator bent en de beoordelingen moet doen van afgelegde examens? Spreekt en schrijft u vloeiend Indonesisch dat u kunt beoordelen of vertalingen al dan niet kloppen?
Soms denk je met een examen/tentamen dat je met vlag en wimpel geslaagd bent maar dan ben je niet geslaagd, en een andere keer als je denkt dat je er niets van gebakken hebt en dan met een erg goed cijfer geslaagd bent. Anderen kunnen dat toch ook niet beoordelen louter omdat men geholpen heeft?
Wat bedoelt u met "als referent"? Daarover lees ik dit: https://ind.nl/zakelijk/werkgever/arbeid-loondienst/erkenning-referent

ge
door george159 - Apr 23, 2016 om 07:30
41 Antwoorden / 11 Vragen

Nee u begrijpt het verkeerd, mijn vrouw moet van Bali naar Jakarta vliegen, in mijn reactie heb ik geschreven dat mijn vrouw vertelde dat er Nederlands personeel de kandidaat in de gaten houdt dat deze niet spieken of zo en dat het examen digtaal op een computer op de ambassade word afgenomen. De lesstof die de kandidaten moeten leren staan op internet op de site Naar Nederland en in het boekwerk wat zij ontvangen heeft. Ik kan vanuit Nederland ook inloggen als referent en samen met haar de lesstof leren en haar helpen cq. corrigeren mocht dat nodig zijn. Ik zie dus dezelfde leerstof als mijn vrouw ziet. Ik spreek inderdaad een aardig woordje Indonesisch, maar ik gebruik meestal de vertaling naar het Engels en ook daar staan vertalingen in die mijn wenkbrouwen doen fronzen! Ik kan jammergenoeg geen inzage krijgen in het afgenomen examen om te kijken of zij inderdaad wel/ niet fouten heeft gemaakt. Het examen is, (vind ik) voor een Nederlander makkelijk te doen,maar voor iemand uit een ver vreemd land is het bla bla moeilijk! Hoop dat u het nu allemaal begrijpt. Bedankt trouwens allemaal voor jullie reacties!!!

ol
door olliegamer - Apr 23, 2016 om 07:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste George159
Ik vind Uw vraag zeer terecht.
Ook wij in Nederland hebben twijfels.
Zo werd hier gisteravond, 22-04-2016  in een uitzending op TV in een programma, aandacht aan besteed.
Men liet een x aantal Nederlanders diverse vragen beantwoorden, die ook aan inburgeraars tijdens het examen worden gesteld.
Je zou denken, dat zijn Nederlanders, dus die moeten al die vragen wel weten, die slagen met vlag en wimpel!!!
Niets is minder waar!!! Allen waren gezakt voor hun inburgeringsexamen!!!
Waar het op aankwam was, dat men de vragen ouderwets en niet ter zake doende vond.
Misschien dat ik U hierbij een hart onder de riem kan steken,
met vriendelijke groet, olliegamer.

ag
door agapon - Apr 23, 2016 om 15:24
115 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk een uitweg, laat haar naar Nederland komen, laat haar hier een inburgeringscursus volgen en examen af leggen.
Begrijp echter niet dat zij niet toegelaten wordt aangezien ik begrijp dat hier sprake is van huwelijkse status.
Zij kan hier zoal komen met een verblijfsvergunning van minimaaldrie maanden immers er is een garanstelling Uwerzijds.
Op een dergelijke wijze heb ik ook mijn Poolse vrouw hier anar toe kunnen halen.
Probleem was alleen de ziekenfonds die haar verplicht werd opegelgd en geweigerd door Unive.
Dit werd uitgevochten via het Ministerie van Volksgezondheid die Unive verplichtte haar op te nemen in het bestand.
Ook kan er sprake zijn van gezinshereniging. Vraag advies bij een gespeciliseerde instelling. Vr.gr. JOHN en hoop dat er iets mee kunt.

re
door respondent - Apr 23, 2016 om 20:44
73 Antwoorden / 8 Vragen

@sylvia_71: het overgrote deel is illegale economische migrant. Echte vluchtelingen zouden blij zijn met het eerste de beste veilige land. Of ontkent u soms dat Griekenland, of Italië veilig zijn? Nee, daar kunnen ze geen beroep doen op bijstand, een huis, en gratis asieladvocaten zoals in Nederland.
Nepvluchtelingen omzeilen zo sneaky de inburgering buitenland.

re
door respondent - Apr 23, 2016 om 20:48
73 Antwoorden / 8 Vragen

PS, zij mag inderdaad het inburgeringsexamen ook in Nederland afleggen. Als jullie huwelijk erkend is, mag de IND dat niet weigeren.

ft
door ftm - Apr 24, 2016 om 00:49
102 Antwoorden / 1 Vragen

Mogelijk een onverwachte vraag maar kan het niet zijn dat ze terecht is gezakt?

Niet alle mensen halen alle examens en sommigen zullen bepaalde examens nooit kunnen halen.

Als iedereen in staat zou moeten zijn alle examens te halen kun je net zo goed alle examens afschaffen.

ge
door george159 - Apr 24, 2016 om 21:10
41 Antwoorden / 11 Vragen

FTM. Nee is geen rare vraag, ik ben er niet bij geweest en ik weet natuurlijk ook niet of ze extreem last heeft gehad van zenuwen? En de beste kunnen falen door zenuwen. Graag had in inzage gehad zodat ik mij kon overtuigen van haar falen en zodat ik weet wat wij voor het volgende examen intensiever moeten leren. Ik weet alleen dat wij flink geleerd hebben, dat ik dmv. de toetsen en de proef examens in Naar Nederland kon vaststellen dat zij de lesstof goed onder de knie had. Ze was daarlangs ook meteen na het examen heel positief naar mij toe en vertelde meteen spontaan en overtuigd dat ze alles wist niets haar vreemd was.
Mariannegerard. Nou ik hoop niet dat zij het examen extra laat schieten om niet naar Nederland te hoeven komen! Wij hebben veel en uitgebreid gepraat voordat wij de beslissing namen om in Nederlands samen te gaan wonen. Ze heeft trouwens familie en vriendinnen die in Nederland wonen en ze neemt haar dochter mee, ze is erg westers ingesteld, maar wat het belangrijkste is, is onze liefde (vriendschap, maatjes) voor elkaar!!!
Costnix. Dank je wel voor het aanbieden van een envelop, maar is niet nodig, vind het geen probleem om voor mijn pieken te moeten werken, Waar ik alleen wel van baal is dat je steeds maar door onze overheid naar de kassa geboden wordt om te dokken en je gedwarsboomt wordt waar het maar kan!
Wolf-31, Dank je wel voor de tip, maar als ik ergens de afgelopen jaren mijn vertrouwen in verloren ben dan is het onze huidige politiek, een kamer en partijen die vrijwel alleen nog maar uit managers bestaat die het wel goed vinden staan als ze de zetel in tweede kamer op hun CV. hebben staan en de ziel van ons land verkopen aan oa. bedrijven, Europa voor hun eigen gewin!!!!
BMWDB007. Ik hoop over een paar jaar ook eindelijk opgelucht te kunnen zeggen dat de fars voorbij is! Wens jullie veel geluk en plezier samen!!!
RESPONDENT en ZUNDAPP-JANJE. Ben dezelfde mening als jullie toegedeelt, maar dat is een andere discussie. Bedankt voor jullie opmerking!
JDELOOF. Zou een goed idee zijn, maar helaas is de Nederlandse burger niet meer op de barricade te krijgen. laat staan kritiek hebben of te klokkenluiden. Maar bedankt voor de tip!!!

ge
door george159 - May 11, 2016 om 16:11
41 Antwoorden / 11 Vragen

Volgens mij is men bij de BiB/ DUO een beetje boos omdat ik een klacht heb ingediend bij de Nationale ombudsman en deze de klacht gegrond heeft verklaard en een onderzoek gestart is??? Heb voor koningsdag al opnieuw examen aangevraagd en betaald, afgelopen maandag nog es gebeld, geld was binnen, bevestiging zou een deze dagen wel een keer volgen. Vorige keren was het steeds binnen twee dagen gerelgeld. Zou men pissed zijn op mij??? Jammer, denk dat een onderzoek de zaak alleen maar ten goede kan komen, althans lijkt mij!