RZ
door RZ Oct 29, 2022 om 20:01
Geldzaken & recht

Incasso gemeentelijke en provinciale belastingen

Goedemorgen/middag/avond,

Gemeentes, Waterschappen en Provincies bieden een incassomogelijkheid, maar, in onze gemeente moeten de belastingen over een vreemd aantal termijnen voldaan worden, namelijk 8.
Ik wil graag dat genoemde organisaties gaan werken met een 12 maandelijkse incasso. Hoe moet ik zoiets regelan?

Dank voor de aandach en een mooie dag gewenst

4120 15 Rapporteer

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 29, 2022 om 20:07
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RZ,

Hier in Amsterdam is dat net zoals bij u.

Om welke gemeente gaat het?

Heeft u moeite met het maandelijkse bedrag?

RZ
door RZ Oct 29, 2022 om 20:09
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om Lisse. UIt een andere reactie maak ik voorlopig op dat 8 maanden random gekozen lijkt. Ik heb (nog) geen moeite met het bedrag maar, gezien het feit dat de WOZ waarde gebruikt wordt, zie ik deze toekomst wat somberder in.

tenormin
door tenormin Oct 30, 2022 om 00:48
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@rz, die echte toekomst ziet er immers toch al bijzonder somber uit? Extreem grote resecessie is er gaande.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 30, 2022 om 02:03
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Ik heb zulke prijsstijgingen nog nooit meegemaakt .

Veel Nederlanders gaan het moeilijk krijgen......

tenormin
door tenormin Oct 30, 2022 om 14:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat klopt ook wel. Na de Beurskrach in 1929 in New York was sprake van een wereldwijde economische crisis. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 30, 2022 om 22:20
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Ja dat is een goede vergelijking: men ziet nu ook opkomende dictators in Rusland en China.

Wat eng is ,dat net als in die jaren voor de 2e W.O. ,andere rijke landen toekijken hoe de boel escaleert......

De Verenigde Naties zijn een "leeuw zonder tanden": de wereld kijkt toe hoe onschuldige burgers worden gebombardeerd.......

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 29, 2022 om 20:07
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht u in Tilburg wonen:

Automatische incasso

  • U kunt uw aanslag automatisch betalen in 12 maandelijkse termijnen.
  • Het bedrag wordt dan iedere maand rond de 28e van uw rekening afgeschreven.
  • De afschrijvingen starten in de maand na ontvangst van de aanslag.
https://www.tilburg.nl/inwoners/belastingen/betalen-gemeentelijke-belastingen/

ne
door neodutchio - Oct 29, 2022 om 20:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hier gaat het in 10 termijnen. De eerste 2 maanden hoef je niets te betalen. Mocht je dus krap bij kas zitten, dan heb je 2 maanden de tijd om te sparen.
Het zal u niet gaan lukken om de betalingsvoorwaarden aan te passen.

getty
door getty - Oct 29, 2022 om 20:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit gaat niet voor u gewijzigd worden.

sira
door sira - Oct 29, 2022 om 20:43
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Het aantal termijnen wordt door die betreffende overheidsinstelling(en) bepaald, niet door de (belasting)betaler.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2022 om 21:22
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u dat zou willen wijzigen zult u bij uw Gemeentebestuur  'moeten' aankloppen want daar is het besluit genoemen en naar ik aanneem bevestigd door de Gemeenteraad.
Het lijkt mij zinvol dat u voor deze kwestie nader advies vraag resp. uw vraag neerlegt bij https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nationale-ombudsman als uw Gemeente daarbij is aangesloten en zoniet bij de dan in uw Gemeente aanwezige Gemeentelijke ombudsman. U kunt uiteraard één of meerdere aan u bekende gemeenteraadsleden benaderen. Bij. die waarop u uw stem de laatste keer heeft uitgebracht.

gerbera
door gerbera - Oct 29, 2022 om 21:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het aantal termijnen is geheel afhankelijk van de maand dat u de aanslag krijgt en dat is meestal rond April. Omdat de aanslag voor het eind van het jaar betaald moet zijn worden er 8 termijnen gebruikt. Wat het waterschap betreft deze heeft u rond deze tijd ontvangen en kan slechts in 2 termijnen betaald worden. Het naar 12 maanden omzetten van de termijn lijkt mij een probleem om de simpele reden dat men in Januari de WOZ administratief nog niet op orde heeft en u dus ook niet weet om welk bedrag het gaat. Helaas kan de ombudsman hier niets aan doen, deze heeft totaal geen invloed op in de gemeenteraad, volgens de regels, genomen besluiten.

justmeagain
door justmeagain Oct 30, 2022 om 01:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Hier komt waterschap in april en gaat automatisch in 10 termijnen, tenzij je specifiek aangeeft het in één keer te willen voldoen.

gerbera
door gerbera Oct 30, 2022 om 10:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En hier heb ik hem op 29-10 ontvangen dus is het overal anders.

marita5
door marita5 - Oct 29, 2022 om 22:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rz ,

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel: de belastingschuldige de gelegenheid te bieden de gemeentelijke belastingen gespreid in termijnen te kunnen betalen met zo min mogelijk inspanning voor de belastingschuldige en zo min mogelijk administratieve lasten voor de gemeente.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR671914/1

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2022 om 22:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Terzijde: de meeste zorgverzekeringen delen het eigen risico in porties van 10 per jaar.
In mijn woonplaats staat alleen op de site dat je in termijnen kan betalen, maar niet hoeveel.

ro
door ronny530 - Oct 30, 2022 om 07:04
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De gemeente Lisse heeft het aantal termijnen reglementair als zijnde beleid vastgelegd en daar valt niet aan te tornen, voor 2022 zijn het er 7 vanaf de maand waarin de aanslag op de mat is gevallen. Daarbij is de termijnbetaling middels een automatische afschrijving een service en geen verplichting van de gemeente want feitelijk mag u de opgelegde belastingaanslag in termijnen betalen. Wellicht kunt u de gemeente Lisse aanschrijven met het verzoek om voor 2023 het aantal termijnen naar boven bij te stellen maar dan dient u wel met een goede motivatie te komen maar dat u het ongemakkelijk vind is m.i. geen goede motivatie. Een andere optie is medestanders vinden en gezamelijk een petitie bij de gemeente in te dienen want als inwoners door de hoge termijnbedragen in de financiële problemen komen kan zo'n petitie van invloed zijn om het aantal termijnen voor 2023 naar boven bij te stellen.

rj
door rjw - Oct 30, 2022 om 08:51
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Simpelste oplossing: reserveer/spaar bedragen per maand en haal op het moment dat je moet betalen een stukje uit die reserve.

Wat ik zelf doe voor onregelmatige betalingen: ik gooi alle jaarlijkse/kwartaal/etc bedragen op een hoop, deel het door 12 en zet dat iedere maanden op een spaarrekening. Als er dan een rekening komt is er altijd geld, ongeacht of die per jaar, half jaar, 6 weken of iets anders komt.

panter22
door panter22 - Oct 30, 2022 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Gebruik je vakantiegeld of je kinderbijslag voor gemeentelijke  belastingen.

mo
door mof - Oct 31, 2022 om 11:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bij ons in Nijmegen is het ook 8 termijnen: maart tm oktober. Dit om de feestdagen wat ruimte te bieden. Zijn kostenloze termijnen dus maakt niet uit of je tussendoor nog wat extra betaalt. 12 termijnen kun je niet eisen. Termijnbetaling is geen recht.

jewee
door jewee - Oct 31, 2022 om 11:27
61 Antwoorden / Vragen

Gemeente Elburg hanteert ook 8 mnd. En gemeente Zeist 10...
Heb er eerlijk gezegd nooit naar gevraagd waarom 8 x en geen 12 x.

John1313
door John1313 - Oct 31, 2022 om 12:58