ha
door hakassaha Mar 29, 2017 om 13:30
Geldzaken & recht

Incasso-opdracht accepteren

Ziggo bood me een gratis proefperiode aan. Toen ik dat goedgevonden had, moest ik plotseling 30 euro per maand betalen. Afspraak gekanseld en spullen teruggestuurd. Ziggo begreep het en meldde met per e-mail dat e.e.a. niet doorging. Toch zie ik dat bij mijn bank (ING) een incasso-opdracht is geregistreerd en dat er geld zal worden afgeschreven. Ik kan de opdracht verwijderen en het geld storneren, maar mijn probleem is het klakkeloos accepteren van een incasso-opdracht door de ING. Als ik niet zelf oplet en zelf e.e.a. terugdraai, wordt er geld afgeschreven.
Een bedrijf waar ik dus geen overeenkomst mee heb, kan blijkbaar zonder meer incasso-opdrachten aan ING aanbieden en die worden zonder meer door ING geaccepteerd. Ik vind dat ING eerst aan mij moet vragen of de opdracht geaccepteerd kan worden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld dus gewoon grote hoeveelheden incasso-opdrachten aanbieden en hopen dat klanten niet in de gaten hebben dat er geld wordt afgeschreven.
Goede truuk!!

2593 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 29, 2017 om 13:37
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Zou het kunnen gaan om een proefperiode van 3 maanden en dat u daarna stilzwijgend de volle mep moet gaan betalen? Binnen die 3 maanden zou u dus op kunnen zeggen.

ne
door neodutchio - Mar 29, 2017 om 13:37
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Een gratis proefperiode? Waarschijnlijk is dit maar een deel van het verhaal. Is het niet dat na deze proefperiode als u niet opzegt vast zit aan een abonnement? En de bedoeling is dat je in deze proefperiode een beslissing maakt. Als het namelijk een echt gratis periode was, zonder verdere verplichtingen, waarom heeft u dan uw rekeningnummer gegeven?

Ziggo heeft de automatische incasso al klaar laten zeggen, en bij annulering kan dat zo weer ingetrokken worden. ING hoeft niets met u te overleggen, u heeft namelijk Ziggo al toestemming gegeven om dit af te boeken. Dit, als u besluit het abonnement te nemen na de gratis proefperiode.

Vervolgens eerst maar een de kleine lettertjes lezen voordat u hier een hoop onzin neerzet.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2017 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goede truuk? Doe niet zo raar. Een opdracht tot incasso wordt een paar dagen van te voren aangekondigd en dan kunt u hem tegenhouden.

En u moet altijd zelf opletten..

tenormin
door tenormin Mar 29, 2017 om 14:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal mee eens, dat een paar dagen van te voren het wordt aangekondigd bij Ziggo. Daar krijgt men en per mail bericht van en bij, in dit geval, ING wordt dit ook aangekondigd. Dus flauwe kul van de TS om het een truc te noemen.

panter22
door panter22 - Mar 29, 2017 om 14:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt toch een overeenkomst met Ziggo, 3 maanden gratis proberen en dan al dan niet een abonnement nemen.
Gaat het om een zakelijk abonnement? Op de website van Ziggo staan precies de voorwaarden.
ING voert alleen maar uit waar jij een machtiging voor gegeven hebt.

ha
door hakassaha - Mar 29, 2017 om 15:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het blijkbaar niet goed uitgelegd!
Er was een overeenkomst met Ziggo voor een gratis periode. Er is schriftelijk (per e-mail) bevestigd dat deze overeenkomst is gekanseld.
Mijn punt is echter dat ING blijkbaar incasso-opdrachten accepteert zonder (bij mij in dit geval) na te gaan of deze legitiem zijn.
Natuurlijk moet je als klant zelf opletten, maar het is de omgekeerde wereld dat een bedrijf incasso-opdrachten bij een bank aanlevert, dat de bank deze klakkeloos uitvoert en dat het aan de klant is om te controleren. Op deze manier is fraude wel erg gemakkelijk. Je levert grote hoeveelheden incasso-opdrachten aan, de bank voert ze uit en een deel van de klanten herroept de afschrijving en een deel niet. KASSA!!

ne
door neodutchio Mar 29, 2017 om 16:07
5128 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft het goed uitgelegd, maar u snapt het niet. Na deze proefperiode zal u gewoon moeten gaan betalen. Ziggo zet deze incasso alvast uit bij uw bank. In uw geval wilt u na de gratis proefperiode geen gebruik meer maken van Ziggo waarna deze de incasso weer zal intrekken. U heeft, door akkoord te gaan met de voorwaarden, zelf akkoord gegeven voor de incasso. En zo werkt het altijd, zonder dat u een akkoord geeft aan een bedrijf zal deze niet kunnen incasseren. Ze hebben immers uw rekeningnummer en akkoord nodig.

Wat u wilt van de ING dat er gemeld moet worden wanneer er een automatische incasso ingepland staat is onhaalbaar. Immers, u bent zelf de opdrachtgever van de automatische incasso.

Cookies
door Cookies Mar 29, 2017 om 17:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Hakassaha: je hebt het prima uitgelegd, maar je hebt niet goed opgelet tijdens het afsluiten van de overeenkomst (zie reactie @neodutchio)

vr1944
door vr1944 Mar 29, 2017 om 17:04
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Bovendien heb je ruimschoots de tijd om onterechte afgeboekte bedragen te storneren.

Heeft u een machtiging afgegeven voor een Standaard Europees incasso dan heeft u de mogelijkheid om binnen 56 dagen zonder opgaaf van reden de incasso te storneren. Dit kunt u doen met de Mobiel Bankieren app, via Mijn ING Zakelijk (internetbankieren) of de ING Klantenservice: 020 22 888 22 (ma - vrij: 8.00 - 21.00 uur, zaterdag: 9.00 - 17.00 uur). Heeft u een machtiging afgegeven voor een zakelijk Europees incasso dan kunt u de incasso na uitvoering niet storneren.

ti
door tilpend Mar 29, 2017 om 17:28
131 Antwoorden / 0 Vragen

En binnen 13 maanden van een incasso kan de geïncasseerde de incasso terug laten draaien als er geen machtiging is afgegeven door het doen van een Melding Onterechte Incasso. In dat geval zal aan de incassant worden gevraagd om bewijs te leveren dat hij een geldige machtiging heeft. Heeft hij die niet, dan wordt het bedrag teruggeboekt.

Ik mag er vanuit gaan dat iedereen toch minstens eens in de 13 maanden zijn/haar rekeningafschriften controleert.....

ha
door hakassaha Mar 30, 2017 om 10:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Interessant hoe agressief de reacties zijn ten aanzien van een burger die een vermeende misstand meldt. Alle vingers wijzen mijn kant op (ik snap het niet, ik let niet goed op) en niemand neemt de moeite om na te denken over de mogelijkheid dat er inderdaad een lek in het betalingsverkeer zit.
Je zou denken dat een KASSA-forum meer de steun geeft aan de klant en minder aan de grote bedrijven.
Nogmaals: ik heb geen contract, geen voorlopig contract. Ik heb geen melding van de ING gehad. Alles verliep automatisch en zonder mij.
Het punt is (luid en duidelijk) dat ING blijkbaar incasso-opdrachten accepteert van een derde zonder aan mij te vragen of dit een terechte incasso is.
ING moet m.i. vooraf bij mij controleren of de opdracht terecht is. Dat ik ook achteraf e.e.a. kan recht zetten is mooi, maar mijn mening is dat de bank vooraf moet controleren.

ne
door neodutchio Mar 30, 2017 om 10:48
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou het forum hier aan de kant van de consument moeten staan? Op dit forum zitten vrijwilligers die vragen beantwoorden, geen redactie die in aktie springt bij elke topic hier. En er is geen vermeende misstand, elke incasso is te zien binnen de online of app versie van een bank.
Een bank is niets meer of minder dan een extern bedrijf die doet wat hem opgedragen wordt. Als alle incasso's vooraf gescreend zouden moeten worden moeten er en meer mensen bij en dan zouden alle overboekingen gescreend moeten worden.

Natuurlijk heeft u wel een overenkomst met Ziggo, anders kon u ook geen gebruik maken van deze aktie. En met het akkoord gaan van deze overeenkomst heeft u ook uw rekeningnummer op gegeven. Of is het een wilde gok geweest van Ziggo dat ze uw rekeningnummer hebben? Maar wat verwacht u dan van de ING? U wilt voor elke automatische incasso een telefoontje krijgen dat er een incasso is ingediend? En wie gaat deze mensen betalen om dat te doen? Bij mij gaat naganoeg alles via automatische incasso. Ik moet er niet aan denken dat ik 20 keer per maand een telefoontje of een mailtje krijg dat er een betalingsaanvraag ingediend is. Ik wil ook dat de TNT gaat screenen. Ik wil alleen nog rekeningen ontvangen waar ik akkoord voor heb gegeven. Ik wil niet pas in de brievenbus erachter komen dat iemand onterecht een vordering heeft opgestuurd. En als ik de stad in ga wil ik ook dat er vooraf gecontroleerd wordt wie de stad in gaat, alle zakkenrollers moeten buiten blijven. Regelgeving kan heel ver gaan, maar er is ook zo iets als eigen verantwoordelijkheid. U weet wat u getekend heeft en het is absoluut aan te bevelen om regelmatig uw bankrekening te controleren. Er worden wel eens fouten gemaakt met incasso's, maar de kosten die er gemaakt moeten worden om dit te voorkomen zijn vele malen hoger dan zelf uw eigen bankrekening in de gaten te houden.

Ge
door Genee Mar 30, 2017 om 11:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U had een contract met Ziggo.
Dat heeft u wel opgezegd maar als de automatische incasso al bij de bank ingediend is wordt er geld van uw rekening geboekt.
Als dat onterecht was zal de administratie van ZIggo dat geld dan weer terug op uw rekening storten.
Als u het goed wil doen zou u de automatische incasso schriftelijk moeten opzeggen en vragen om een bevestiging daarvan.

gerbera
door gerbera - Mar 29, 2017 om 16:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

In een aantal gevallen wordt, bij ING, vooraf melding gemaakt dat er een incasso zal plaats vinden. Het is dan niet zo moeilijk aan te geven dat u deze weigert. Dus wat is het probleem. ING zal geen incasso's goedkeuren als deze niet van een machtiging voorzien zijn. De incassant moet aantonen dat deze een machtiging heeft waarna deze van de bank een ID nummer krijgt. Pas daarna kan er geïncasseerd worden.

ti
door tilpend Mar 29, 2017 om 17:26
131 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zeker niet het geval dat de incassant vooraf moet bewijzen dat hij een machtiging heeft en daarna pas kan incasseren. In principe kan iedere incassant van elke rekeningnummer dat hij opgeeft incasseren, ongeacht of hij een incasso heeft of niet.

Als een geïncasseerde het niet met een incasso eens is, kan hij binnen 56 dagen de incasso laten storneren en krijg hij het geld zonder vragen (en controle bij de incassant) terug.

Na 56 dagen maar binnen 13 maanden kan een incasso alleen terug worden gedraaid als er geen machtiging is afgegeven door het doen van een Melding Onterechte Incasso. In dat geval zal aan de incassant worden gevraagd om bewijs te leveren dat hij een geldige machtiging heeft. Heeft hij die niet, dan wordt het bedrag teruggeboekt. Controle op een machtiging is dus pas achteraf.

(bij Zakelijke Europese Incasso's ligt het anders, maar dit is een consumentenforum)

gerbera
door gerbera Mar 30, 2017 om 12:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@TILPEND ff lezen,

Incassant-ID Een door de Bank toegewezen code op basis van het inschrijvingsnummer in de Kamer van Koophandel van de Incassant, waarmee de Incassant binnen de SEPA geïdentificeerd kan worden.

Voorafgaand aan het inzenden van een Incasso-opdracht dient de Incassant te beschikken over een voor de desbetreffende Incasso-opdracht toereikende, geldige en rechtmatig verleende Incassomachtiging. Bij iedere inzending van een Incasso-opdracht dient de Incassant de door de Bank vereiste gegevens ten aanzien van de Incassomachtiging mee te sturen. Hieronder wordt mede verstaan de gegevens die conform het SEPA Core Direct Debit Scheme Rulebook verplicht zijn en de Incassant-ID.

ti
door tilpend Mar 30, 2017 om 15:46
131 Antwoorden / 0 Vragen

@GERBERA: Bovenstaande tekst houdt niet in dat de incassant moet aantonen dat hij een machtiging van de geïncasseerde heeft. Het houdt alleen in dat een incassant, nadat hij een incasso-contract heeft afgesloten met zijn bank, een uniek Incassant-ID krijgt waarmee de incassant geïdentificeerd kan worden. Deze gebruikt de incassant bij alle incasso's die hij doet en staat los van de machting die hij moet hebben van degene bij wie hij wil incasseren.

Een bedrijf met een incasso-contract kan dan ook bij iedereen incasseren waarvan hij het rekeningnummer kent. Officieel moet hij uiteraard een machtiging hebben van de rekeninghouder voor hij mag incasseren maar er vindt geen controle vooraf plaats op de aanwezigheid van een machtiging, alleen achteraf als er een Melding Onterecht Incasso wordt gedaan door de houder van de rekening waarvan geïncasseerd is.

De in uw tekst genoemde vereiste gegevens ten aanzien van de incassomachting die de incassant moet mee sturen bij een incasso-opdracht zijn o.a. een kenmerk van de machtiging, Incassant-ID, naam van de incassant en IBAN van de geïncasseerde maar geen enkele daarvan bewijzen dat de incassant ook daadwerkelijk een machtiging heeft.

vr1944
door vr1944 - Mar 29, 2017 om 16:59
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een gigantische storm in een glas water. Tijdens het aanmelden bij Ziggo voor en abonnement heb je je gegevens en bankrekeningnummer verstrekt inclusief een toestemming voor automatische afboeking (vinkje).Zonder deze toestemming doet Ziggo geen zaken met je en kom je niet verder in de module. Ik vraag wel af over wat voor een proefperiode je het hebt.Zover ik het op de site kan bekijken bieden jaarcontracten aan met de eerste 3 maanden tegen een lager bedrag .Na  de wettelijke ( 2 weken) bedenktijd  zit je hier een jaar aanvast. Dus nu maar hopen dat je geen boete krijgt voor de resterende 9 maanden.

Gr
door Grunn1 Mar 29, 2017 om 23:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt helemaal. Zelf al jaren bij en regelmatig neem ik een extra pakket ( filmnet) zodra deze in de aanbieding is en telkens moet je accoord gaan met de algemene voorwaarden en met automatische incasso. Vinkhes die je zelf moet aanzetten en zonder dat geen abonnement. Ts heeft zelf een machtiging afgegeven voor automatische incasso.

aurora1
door aurora1 - Mar 29, 2017 om 21:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niks truuk, integendeel. U lijkt niets ervan begrepen te hebben en ook niet te weten waar u akkoord voor gegeven heeft.
Ook ik heb de indruk dat u niet het hele verhaal vertelt.
Lees de andere reacties maar eens goed door.

Ge
door Genee - Mar 30, 2017 om 00:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kan het niet zijn dat deze automatische incasso al aan de bank doorgegeven was?
En de automatische incasso de volgende maand was beeindigd waarbij de afgeschreven 30 euro weer op uw bankrekening zou zijn teruggestort?