an
door angelinahendriks Dec 16, 2016 om 09:45
Geldzaken & recht

Incorrecte openstaande vordering ov chip kaart

1 Oktober heb ik een automatische incasso teruggevorderd van ov-chipkaart. Bleek dan toch de ov chip kaart te zijn van mijn zoon. Direct ook weer 1 oktober het bedrag van € 20 weer op dezelfde rekening teruggestort. Gebeld naar klantenservice en zij zeiden dat het bedrag niet op deze rekening gestort mag worden en dat het bedrag binnen 2 weken weer op mijn rekening gestort zou worden. Gezegd dat ik daar op zou wachten voor ik dan die 20 eur op de juiste rekening zou storten. 23 november krijg ik van Intrum Justitia een brief met dat ik € 60 moet betalen omdat ik een openstaande factuur heb bij ov chip van € 20. Niet mee eens dus en vanuit mijn bank laten zien dat ik wel betaald heb en dat die € 20 die ik dan fout gestort zou hebben ook niet teruggstort is. Justitia zou overleg plegen met ov hierover. Krijg ik 6 december ineens € 20 teruggestort met de vermelding dat het een teveel betaald bedrag zou zijn. 9 december direct weer die € 20 euro op de juiste rekening gestort.
Nu zegt ov chip dat ik te laat ben met betalen (9 december) en dat ik toch de incasso kosten van € 40 moet betalen. Het dossier bij interim justitia wordt dus niet gesloten en gaan mij dan ook telkens bellen. Zelf vind ik dat ik niet te laat was met betalen. Sta ik in mij recht om die € 40 niet te betalen of niet. En wat moet ik hieraan doen? Een deurwaarde zie ik ook niet zitten.

2643 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2016 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u niet meteen dat bedrag op de juiste rekening gestort, na dat telefoontje?

ph
door philip36 - Dec 16, 2016 om 11:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u op 23 november van het incassobureau een brief krijgt om €60 te betalen gaat dit over het niet voldoen van de €20 aan ov chipkaart op 1 oktober.
Op 23 november had uw, volgens ov chip kaart,  'te late' betaling van 9 december nog niet plaatsgevonden.
Naar mijn mening kunnen ze die incassokosten dus niet linken aan, uw betaling van 9 december.

Heeft u geen betalingsherinneringen gekregen van ov chip kaart vanaf 1 oktober?

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Dec 16, 2016 om 11:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U maakt een fout door eerst onterecht te storneren en vervolgens de fout proberen te herstellen door op een foutief rekeningnummer te betalen. Na de toezegging dat het geld teruggestort zou worden had u natuurlijk direct op het juiste rekeningnummer moeten betalen. Vervolgens betalen op 9 december is dus ruim te laat ja.

Echter, heeft u tussen 1/10 en 23/11 nog een betalingsherinnering ontvangen? Lijkt mij dat het daar van afhangt of de € 40,00 kosten terecht is.

an
door angelinahendriks Dec 16, 2016 om 13:43
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt ene fout na andere en achteraf zie je dat je het anders had moeten doen maar ja dat is achteraf. Ik dacht dat het geld wat van mijn rekening was gehaald te maken had met de verloren ov chipkaart van mijn dochter.
Heb net gebeld en de herinneringen zijn gestuurd naar mijn oude huisadres. Als particulier ben ik natuurlijk verplicht om de juiste gegevens te verstrekken. Kortom ik moet gewoon betalen.
Bedankt voor je feedback

ha
door halex - Dec 16, 2016 om 12:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, u hebt het niet handig aangepakt. Allereerst had u niet zomaar moeten storneren, maar eerst even moeten controleren waar de incasso daadwerkelijk over ging. Vervolgens had u niet zonder overleg een betaling moeten doen naar (wat later bleek) een onjuist rekeningnummer. En tot slot had u direct het bedrag naar het juiste rekeningnummer over moeten maken, zodra u gezegd is dat u het verkeerd hebt gedaan.
Het gevolg is nu dat u veel te laat betaald hebt en dat daar kosten voor in rekening gebracht mogen worden. Ik doe daar even de aanname bij dat u een herinnering hebt ontvangen om te betalen.

wi
door wilhelmina59 - Dec 16, 2016 om 15:40
507 Antwoorden / 0 Vragen

Storneren is niet de meest handige oplossing. Tenzij u heel zeker weet dat dit en ontrechte incasso is.
Bij TLS is dit zelden of nooit onterecht.
U had natuurlijk met kerende post de storno kunnen corrigeren. Dit heeft u nagelaten en heeft ervoor gekozen om de foutive overboeking af te wachten tot ie zou worden teruggestort.
U heeft hierdoor een opdracht niet uitgevoerd en dat was binnen zoveel dagen alsnog de storno te corrigeren.
Weet niet de procerdures van Intrum maar ik ga ervan uit dat u een herinnering heeft ontvangen.
Dat u op een foutief rekn heeft gestort is uw fout en die had u zelf moeten corrigeren door alsnog per omgaande de 20 euro op het juist reknr te storten.
Dat u nog geld van TLS terug moet krijgen is niet relevant.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2016 om 14:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Maar of incassokosten ad € 40,00 voor een bedrag ad € 20,00 correct is vraag ik mij af, zeker als ik intrum justitia lees.