bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 15:04
Geldzaken & recht

ING en Instant Payment

Ik merk dat de ING bank nog steeds mijn geld vasthoudt als ik een betaling doe van vrijdag t/m zondag. Ook nu de banken met instant payment werken. Het zijn grote bedragen en worden pas maandag bijgeschreven op de bankrekening van een andere bank. Andersom (van andere bank naar ING) gaat het wel goed. INg trekt dus nog steeds rente van die bedragen. Hoe kan dat? Bij bijvoorbeeld de Rabobank gaat dat altijd goed. Waarom hoeft de ING zich niet aan de regels van Instant Paymen te houden?

5466 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 29, 2020 om 15:11
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u iets aan de veelgestelde vragen en antwoorden hierover:
https://www.ing.nl/particulier/betalen/geld-overmaken/instant-payments/index.html

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 17:53
0 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt hoor, maar dit heb ik natuurlijk zelf ook gelezen. Instant payment is er sinds 2019 en is een afspraak tussen de banken: https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/

sjjoppy
door sjjoppy Mar 29, 2020 om 19:30
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uit uw link:

Instant Payments, direct en altijd geld van de ene naar de andere rekening in Nederland overboeken: zo snel gaat het in 2019!

Nu 2020 nog. :-))

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2020 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou het dan niet aan die andere bank liggen? Dan die zo langzaam zouden zijn met bijschrijven?

Heb zelf die ervaring helemaal niet.

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 17:55
0 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, heb het ervaren bij het overmaken van een (redelijk groot bedrag) aan 2 verschillende banken. Het wordt meteen bij de ING afgeschreven, dat wel. Alleen nog niet bij de andere bank bijgeschreven.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2020 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat ligt het toch aan die ander? Niet aan ING.

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 18:05
0 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, want bij 2 verschillende banken nagevraagd en is daar nog niet. ING verwerkt het dus pas op de maandag.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 29, 2020 om 15:21
522 Antwoorden / Vragen

Rente trekken? Ik denk dat ze rente moeten betalen.!

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 18:07
0 Antwoorden / 2 Vragen

Arme bank! En als ik geld overschrijf naar een andere bank dan wordt het bedrag op mijn ING rekening minder. Zijn ze vast heel blij om. De rest volgt binnenkort als ik die rekening ophef.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Mar 29, 2020 om 15:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees dit even door anders: https://www.ing.nl/particulier/betalen/geld-overmaken/instant-payments/index.html

Daar staat o.a.:

In de volgende gevallen wordt een betaling niet als Instant Payment verwerkt:

  • de bank van de begunstigde neemt niet deel aan Instant Payments
  • de rekening van de begunstigde heeft een actieve Overstapservice naar een bank die niet deelneemt aan Instant Payments
  • er is een technische verstoring of er vindt onderhoud plaats bij één van de betrokken banken waardoor Instant Payments niet mogelijk zijn.
  • geplande opdrachten (periodiek of eenmalig geagendeerd)
  • zogenaamde verzamelbetalingen (ook wel batchbetalingen genoemd) zoals salaris, toeslagen en uitkeringen worden door de deelnemende banken nog niet als Instant Payment verwerkt.
Wanneer je een overschrijving doet met Mijn ING of met de Mobiel Bankieren App zie je na het invullen van bedrag en begunstigde rekening op het scherm of we de overschrijving 'Direct' uitvoeren (als Instant Payment) of 'Binnen een werkdag' (als reguliere Europese Overschrijving). Wanneer een verstuurde Instant Payment niet lukt dan melden we dat als volgt:
  • Foutmelding op scherm, en/of;
  • Inbox bericht en/of;
  • Retourboeking (Afschrijving en direct daarna een Bijschrijving onder vermelding van afkeurreden").
Wanneer een bepaalde overschrijving mislukt als Instant Payment met als reden "Direct overmaken lukt niet" of "Time-out", dan kan deze middels de knop 'Probeer opnieuw' alsnog als reguliere Euro overschrijving worden verstuurd met een verwerkingstijd van (maximaal) 1 werkdag. Controleer eerst het bij- en afschrijvingen overzicht om zeker te zijn of het bedrag niet is afgeschreven of retour is geboekt.

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 17:59
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel. Heb met ING gebeld die aangaf dat er geen sprake is van een storing maar dat het in het weekend (inclusief vrijdag)  nog steeds pas maandag op de andere rekening staat. Bij andere banken ervaar ik dat niet.

diumenge
door diumenge Mar 29, 2020 om 18:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vreemd. Zit zelf niet bij de ING, maar volgens mij heb ik wel eens betalingen van ING rekeninghouders ontvangen in het weekend. Weet dat echter niet 100% zeker.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2020 om 19:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik (nog) niet in het weekend bij ING @diumenge.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 29, 2020 om 15:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

 INg trekt dus nog steeds rente van die bedragen.

Nou nou, daar zullen ze niet vet van worden, de spaarrente is met 0,5%  al een top hoogte, meestal krijg je een rente van 0,0%.
Tegen hoeveel % kan u uw geld meer laten worden? Lijkt me leuk om te leren hoe u dat kunt doen.

Gr
door Grunn1 Mar 29, 2020 om 16:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Die 0,5% moet zeker maximaal 0,02% zijn want dat is het hoogste percentage tenzij je meer als een miljoen hebt want dan is het wel 0,5% alleen dan negatieve rente.

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 18:01
0 Antwoorden / 2 Vragen

Maakt dat wat uit? Het gaat om het principe. Het geld zweeft nu ergens en staat niet tot mijn beschikking, terwijl dat mijn geld is. Bij andere banken staat het meteen op de andere rekening. Voor mij tijd om deze ING rekening op te zeggen. Iedereen die ING geweldig vindt moet dat voor zichzelf weten.

panter22
door panter22 - Mar 29, 2020 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom doe je de betaling dan niet op maandag?

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 18:03
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dat gaat niet. En waarom moet ik mij aan de bank aanpassen en de bank zich niet aan de klant? Die afspraak tussen banken is er al sinds 2019 en heb ik niet bedacht.

panter22
door panter22 Mar 29, 2020 om 19:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als je niet tevreden bent met hetgeen de bank biedt, neem dan een andere bank.

Thecla58
door Thecla58 Mar 30, 2020 om 12:51
843 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring is dat het als het naar een rekening gaat van, bijvoorbeeld , ING naar ING het er inderdaad binnen een paar minuten op de rekening van de begunstigde staat. Maak ik over naar de rekening bij een andere bank... dan is het soms dat het er dezelfde dag op staat. Ligt aan het tijdstip waarop je de overschrijving doet. ING geeft namelijk meerdere ru ns per dag. Maar vaak zit er een dag tussen als het een begunstigde bij de andere bank zit.

aurora1
door aurora1 - Mar 29, 2020 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zou ik niet weten. Ik werk niet bij die bank.
Wat zeiden ze bij de ING toen u dat vroeg, en is het antwoord niet op die site te lezen?
Weet u niet wat de rentestanden tegenwoordig zijn?
Anders een (half) dagje eerder geld overmaken en niet tot op de valreep wachten?

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 18:04
0 Antwoorden / 2 Vragen

ING gaf geen verklaring anders dan dat er in het  weekend een betaling doen pas maandag op de andere rekening staat. ING houdt zich dus niet aan de instant payment afspraak tussen de banken.

Thecla58
door Thecla58 Mar 30, 2020 om 12:53
843 Antwoorden / 3 Vragen

Meiske,

Dat doen de andere banken ook hoor, behalve als het gaat zoals ik in mijn eerdere antwoord uitlegde.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2020 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u begrijpt blijkbaar helemaal niet dat ING geen invloed heeft op de bijschrijving bij die andere bank.

Bij ING werkt het prima.

Dus eventueel bij die andere banken klagen.

En u hebt het over grote bedragen. Bent u een ondernemer of gaan due betalingen naar ondernemers?

bi
door bianca1971 Mar 29, 2020 om 18:12
0 Antwoorden / 2 Vragen

Toch vreemd dat tussen die andere twee banken mijn geld binnen de paar seconden op de andere rekening staat, weekend of niet. Alleen mijn overboeking vanaf de ING rekening naar een andere bank tussen vrij-zo pas de maandag erna.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2020 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb die ervaringen dus niet. Ik heb ING en als ik iets overmaak ik het weekend staat het bij de ontvanger met een andere bank meteen op de rekening.

Maar natuurlijk hoef u zich helemaal niet aan te passen en mag u direct overstappen naar een andere. Veel succes.

gerbera
door gerbera - Mar 29, 2020 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tijdstip van betaalopdrachtGeld afgeschreven van rekeningGeld bijgeschreven op rekening van begunstigde
Werkdagen voor 15.00 uur Direct Dezelfde dag, of direct in geval van instant payments

Werkdagen na 15.00 uur*

Direct Eerstvolgende werkdag, of direct in geval van instant payments

Weekend en feestdagen**

Direct Eerstvolgende werkdag, of direct in geval van instant payments

justmeagain
door justmeagain - Mar 30, 2020 om 00:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als u zich nu zo druk maakt hierom dan heeft u waarschijnlijk in het verleden meerdere hartverzakkingen gehad toen het nog 5 dagen duurde en de bank nog 6% rente gaf.

U zegt ook dat het uw geld is maar dat is niet zo want het is overgemaakt aan een ander, dus zijn/haar geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2020 om 11:14
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een verwijzing waaruit is op te maken dat nog niet iedere bank zich aan deze regels houdt en ook mogelijk niet eens lid is van de betaalvereniging waarbinnen deze regels zijn opgesteld. https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/