Me
door Mevrouw R Apr 14, 2019 om 08:30
Geldzaken & recht

ING Inboedelverzekering wil maar klein gedeelte uitbetalen, ik heb recht om meer

Door waterschade is mijn parketvloer ernstig beschadigt, planken zijn naar boven gekomen en vormen een heuvel.

De schade expert van de ING verzekeringen  is langs geweest en heeft mijn claim toegewezen. Het parket is ouder dan 10 jaar en is in 1 x doorgelegd zonder drempels. De ING stelt dat ik 10 % van de waarde terug krijg, dat vind ik geen probleem, echter zij weigeren de 75m2 te vergoeden en hebben mij voor 35m2 terug betaald. Omdat er geen drempels in het appartement aanwezig zijn, het parket in 1X is doorgelegd en er stijlbreuk is ontstaat, ben ik van mening dat zij 10% van 75m moeten vergoeden en niet 10% van 35m2. De ING voert steeds andere redenen op in hun mails, en kunnen hun beweringen niet staven met clausules uit de polis. De mails zijn ook zeer onprofessioneel en bijna kinderlijk geschreven, of dat de persoon in kwestie maar iets uit het hoofd bedenkt.

Wat kan ik doen? Mijn rechtsbijstandsverzekering is ook van de ING dus daar aanspraak op maken heeft geen zin.

5241 12 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 14, 2019 om 09:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u de legvoorwaades van parket er bij zou nemen zal u zien dat het doorleggen van een vloer niet geadviseerd wordt. Hout zet uit en krimpt in. Elke ruimte heeft zijn eigen temperatuur en luchtvochtigheid en daarop reageert de vloer. Leg je het parket door kan je problemen krijgen in de aansluiting tussen de kamers.
ING verzekeringen houdt zich aan het legadvies. Als u immers volgens dit advies gelegd zou hebben was de schade 35m2. U bent dus zelf het risico aangegaan om af te wijken van het advies, maar dan is het gevolg ook voor uw rekening.

Me
door Mevrouw R Apr 14, 2019 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dit staat nergens vermeld in de polis voorwaarde.

ne
door neodutchio Apr 14, 2019 om 16:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er zal ook niet in de polisvoorwaarden staat dat ze een heel huis zullen vergoede. Ze gaan dus uit van het normale. En normaal is het om voegen in vloeren aan te brengen voor het uitzetten.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2019 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt wel 200 m2 zonder drremoels laten door leggen en u verwacht dan dat als er in één kamer schade ontstaat de alle kamers vergoed worden?  Zo werkt het niet.

Bij de deuropening kan er een keurige overgang gemaakt worden tussen oud en nieuw.

Me
door Mevrouw R Apr 14, 2019 om 10:00
Antwoorden / 1 Vragen

Het is 1 ruimte!

ne
door neodutchio Apr 14, 2019 om 16:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@MevrouwR: Welke ruimte in een huis is 75m2 groot? U praat over drempels en overgangen en nu ineens is de hele oppervlakte 75m2 zonder muren en doorgangen?

Iv
door Ivo W Apr 15, 2019 om 17:47
729 Antwoorden / Vragen

Een beetje woonkamer met open keuken buiten de randstad haalt dat oppervlak wel. Zeker als er ook nog een uitbouw aan de achterkant is geplaatst.

ne
door neodutchio Apr 16, 2019 om 09:35
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Ivo, houten en laminaatvloeren hebben een maximale oppervlakte die in 1 keer veilig gelegd kan worden. Hout zet uit en krimpt. Als je al 1 ruimte zou hebben van 75m2, dan moeten daar uitzetvoegen in komen. Daar zijn ook gewoon normen voor.

jo
door jorisw - Apr 14, 2019 om 10:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je eens zo'n mail plaatsen (geanonimiseerd). Ik ben wel benieuwd hoe zo'n kinderlijke mail van ING er uit ziet.

lo
door lovewinnie - Apr 14, 2019 om 10:02
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is heel logisch.
Wordt anders wel duur geintje voor verzekeraar. Wat denk je van gelijk vloerse appartementen en iemand haalt alle drempels weg en legt tegen advies in door heel het huis zelfde vloer. Gevolg dat een slaapkamer bijv. radiator gelekt heeft en vloer staat bol ze het gehele appartement dienen te vergoeden??? Natuurlijk krijgt u tot de drempel van de slaapkamer vergoed en geen cm verder. Wilt u alles vervangen is dat vanuit eigen zak. Het is u risico de vloer zo te leggen en niet dat van de verzekering

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2019 om 10:23
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik geen andere mening heb dan de algeven meningen toch het volgende:  (wel met de aantekening dat bij het volgen van legadvies er m.i. ook sprake is van stijlbreuk als de vervanging anders is qua afmetingen etc. en dan vooral als er sprake is van 'open'ruimten, aaneengesloten).

U geeft aan rechtsbijstandsverzekerd te zijn bij Ing en aangezien uw klacht ook Ing betreft zou het inschakelen die verzekering geen nut hebben.
Dat is volstrekt onjuist en zou ook onredelijk zijn en ook meteen zeer klachtwaardig.
Een rechtsbijstandsverzekeraar behoort onafhankelijk te zijn en mag dus nooit op basis van partijdigheid handelen. Zo dat wel het geval zou zijn, dan is de weg naar KiFiD open.

Indien u het toch niet eens bent met de al gegeven reacties, dan is het ook aan u de ombudsman van  www.kifid.nl te benaderen. U dient, als u de KiFiD ombudsman benadert daar dan de naar uw mening onprofessionele en bijna kinderlijke reacties van Ing bij te voegen.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2019 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U heeft een kamer van 75 m2? Dan heeft u gelijk. Maar waarom praat u dan over drempels die er niet zijn? Drempels zijn er normaal gesproken bij deuren tussen kamers.

Ik heb ook geen drempel tussen mijn woon- en slaapkamer, maar zou de vloer beschadigd zijn in één ruimte, dan wordt dat vergoed en wordt er een keurige overgang gemaakt tussen de ene en andere ruimte.

Het moet dan wel een heel oude vloer zijn dat er maar 10 procent vergoed wordt. Want echt parket gaat heel lang mee.

ne
door neodutchio Apr 16, 2019 om 09:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ook in ruimtes van 75m2 moet in etappes gelegd worden. Zonder uitzetvoegen gaat het geheid mis. Daarom staat er ook in de leginstructie de berekening waar een voeg moet komen. Alles heeft te maken met de houtsoort, dikte en oppervlakte. Daar zijn normen voor.

panter22
door panter22 - Apr 14, 2019 om 10:27
6599 Antwoorden / Vragen

Wat maakt het uit of de behandelaar de afwijzing in simpele zinnen of prachtig geformuleerde zinnen schrijft. De afwijzing blijft hetzelfde.
Dien een klacht in nu je niet tevreden bent.

Klachten
Bent u niet tevreden met de oplossing? Dan kunt u zich wenden tot de directie. Wordt de klacht hier ook niet naar tevredenheid behandeld? Dan kunt u contact opnemen met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Kijk voor meer informatie in de overkoepelende polisvoorwaarden.
https://www.ing.nl/media/ING_ing_woonverzekering_tcm162-55787.pdf

Me
door Mevrouw R Apr 14, 2019 om 11:21
Antwoorden / 1 Vragen

Het maakt in die zijn uit dat de medewerker naar mijn idee zelf zijn antwoorden verzint. Hij geeft toe dat de ING de hele ruimte zouden moeten vergoeden om dan in de vervolgende mail weer iets heel anders te stellen. Wanneer ik vraag om de clausules toe te voegen dan geeft hij geen antwoord. Ik denk dat ik niet verder kom met deze medewerker in een klacht indien bij KiFiD

panter22
door panter22 Apr 14, 2019 om 11:34
6599 Antwoorden / Vragen

Volgens de klachtenprocedure zul je eerst een klacht in moeten dienen bij de directie.

costnix
door costnix Apr 14, 2019 om 11:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Doe dan eerst de sneltest bij de Kifid, dan weet u, of u kans maakt en de juiste procedure volgt.
https://www.kifid.nl/sneltest/

Veel succes gewenst.

panter22
door panter22 - Apr 14, 2019 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

Kon de schade aan de vloer niet hersteld worden? Info:
https://www.parketmeester.nl/specialisaties/schadeherstel/

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2019 om 23:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt altijd uw rechtsbijstandsverzekering opzeggen als het tzt uitkomt en dan een onafhankelije versie nemen. Let dan wel vooraf op eventuele wachttijden.
Voor het overige ben ik het eens met de andere reageerders.

mo
door mof - Apr 15, 2019 om 13:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lees de polisvoorwaarden van de rechtsbijstandsverzekering nog eens door of er een clausule in staat dat u zelf een jurist in de arm mag nemen tegen een verzekerde vergoeding.
Als dat niet kan zult u de jurist moeten voorschieten in de hoop de zaak te winnen en dan schade verhalen op ing.

panter22
door panter22 Apr 15, 2019 om 14:04
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om 40m2 tegen een prijs van 10% van de nieuwwaarde. Het duurste parket kan ik online vinden is €120.
Dan heb je max  40 x €12 = €480 schade. De komt geen procedure van.

costnix
door costnix Apr 16, 2019 om 10:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hooguit, dat de rechtsbijstandsverzekering een bedrag uitkeert aan de vragensteller.

gajnieuw
door gajnieuw - Apr 16, 2019 om 08:15
37 Antwoorden / 0 Vragen

Een verzekeraar kijkt per ruimte. En niet naar de gehele woning. Je hebt in 1 kamer schade dan gaan ze niet de andere kamers vergoeden, terwijl daar de vloer nog goed is. En wat is werkelijk stijlbreuk? Als bij ons in de woonkamer dit zou gebeuren, dan zou inderdaad de eetkamer ook gedaan moeten worden. Omdat dat echt 1 ruimte is zonder overgang of deuren. Maar de gang en open keuken zullen ze niet meenemen. Dit zien ze echt als aparte ruimtes.
Echt parket gaat heel erg lang mee. Doe eens navraag bij de parkethandel hoeveel het gaat kosten om het op te lossen. En wat sommige zeggen dat 10% wenig is. Elke verzekeraar gaat uit van een zogezegde afschrijving per jaar. En dit parket is ouder dan 10 jaar. Maar wat is ouder? 11 of 19 zit een heel verschil in. En als je de bonnen niet meer hebt is het vaak een gok wat het gekost heeft. Ik zou die 10% nemen en met iemand gaan praten om er iets moois van te maken. Misschien hetzelfde soort parket. Oude kaal schuren als het kan (bij lak). En dan er weer wat moois van maken. En anders een tussenovergang maken. En die rechtsbijstand moet jou gewoon helpen ook al zijn ze bij dezelfde verzekeraar ondergebracht.

ho
door honza23 - Apr 18, 2019 om 18:07
261 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering van Univé en ook mijn verzekeringen bij Univé.
En ja, die rechtsbijstandsverzekering heeft mij al 2x geholpen met een probleem met een Univé-verzekering !

Dus ga toch eerst eens even naar je rechtsbijstandsverzekering !