da
door dalmulder Jul 10, 2020 om 20:16
Geldzaken & recht

ING nl gaat een Buitenlandtoeslag instellen.

Wij wonen in Duitsland hebben een ING betaalrekening en alle betalingen worden door de ING gedaan.
Nu vinden zij dat zij voor ons meer moeite moeten doen om de betalingen te controleren, is complexer volgens de ING.
De betalingen van uit Nederland naar Duitse klanten van ons zijn maximaal 2 tot 3 stuks per maand, en dat vinden zij complex.
Zij vinden ook voor de ondersteuning van onze bankzaken en gebruik van onze Betaalrekening hier door hogere kosten voor hun ontstaan.
Met ingang van 1 oktober 2020 wordt hier voor per maand 1 Euro in rekening gebracht.
Ik dacht dat er in de EU een vrij verkeer van bankzaken bestaat en dat dit geen extra kosten met zich meebrengt.
Als wij niet instemmen met de kosten kunnen wij de rekening opzeggen zonder kosten en opzegtermijn.

6215 20 Rapporteer

rj
door rjw - Jul 10, 2020 om 20:26
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt zonder kosten geld overmaken naar een ander EU land zonder kosten. Maar jouw vraag gaat niet over transacties maar over een service die een particulier bedrijf levert aan een particulier. En als het meer geld kost gezien de specifieke situatie vind ik het eigenlijk wel logisch dat die kosten worden betaald door degene aan wie de service wordt geleverd. Anders moeten mensen meebetalen die geen gebruik maken van die service.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 10, 2020 om 20:27
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Dalmulder,

De ING zoekt op alllerlei manieren geld.

Open een bankrekening bij een andere bank.

me
door mein33 - Jul 10, 2020 om 20:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U bent niet de enige die hiermee te maken krijgt, nog 799.999 andere rekeninghouders delen uw smart !

marita5
door marita5 - Jul 10, 2020 om 20:56
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo DalMulder ,

Toezichthouder AFM bekijkt of de toeslag volgens Europese regels is toegestaan. Volgens die regels is het verboden EU-burgers een hogere prijs voor goederen en diensten te vragen op basis van het land waar de klant woont. Wel mag er een uitzondering worden gemaakt als de leveringskosten per land verschillen.

ING zegt dat er een uitzondering is op financiële diensten en dat een toeslag dus is toegestaan.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://nos.nl/artikel/2340165-ing-laat-klanten-die-wonen-in-het-buitenland-extra-betalen.html

https://www.nu.nl/economie/6063652/ing-berekent-voortaan-hogere-kosten-door-aan-betaalrekeninghouders.html

diumenge
door diumenge - Jul 10, 2020 om 21:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klanten. Betreft het een zakelijke rekening?

da
door dalmulder Jul 11, 2020 om 16:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb geen zakelijke rekening bij de ING

diumenge
door diumenge Jul 11, 2020 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom schrijf je dan klanten?

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2020 om 22:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u ondernemer bent, zit u hier niet goed maar kunt u beter naar het ondernemersforum gaan: higherlevel.nl.
Waarom heeft u niet een (zakelijke) rekening bij een Duitse bank als u toch in Duitsland woont?

da
door dalmulder Jul 11, 2020 om 17:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben ook een rekening in Duitsland, dit om Duitse betalingen te doen. Gas, licht, water, verzekeringen ed worden via deze rekening betaald. Ook is het verplicht om een Duitse rekening te hebben voor het storten van onze AOW. Bij de ING wordt ons pensioen gestort en alle lopende zaken in Nederland betaald. Slechts 2 a 3 maal in de maand wordt via de ING een rekening in Duisland betaald.

aurora1
door aurora1 Jul 12, 2020 om 16:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft het over klanten, dus, zoals gezegd: u kunt dan beter terecht op het genoemde ondernemersforum, én u zou eerlijkheidshalve een zakelijke rekening daarvoor moeten hebben. Anders kunt u maar beter niet klagen over kosten en ook hopen dat de belastingdienst geen controles uitoefent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2020 om 10:17
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp dat het een zakelijke rekening betreft en dit is een site voor niet ondernemers.
Ondanks dat gegeven is mijn advies om na te gaan of u dan niet beter een andere bank kunt kiezen waar men dit niet doet.

Het lijkt mij dat openen van een rekening op een Duitse bank in dit geval geen soelaas biedt omdat u dan toch ook betalingen naar die bank zult moeten doen om dan uw Duitse klanten te betalen. Ik ga er daarbij van uit dat uw meeste klanten toch in Nederland zijn gevestigd ondanks het feit dat u in Duitsland woont.

Mogelijk heeft u al wel ook een tekening bij een Duitse bank en u kunt dan ook daar de mogelijkheden nagaan.

me
door mein33 Jul 11, 2020 om 10:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk heeft u al wel ook een tekening bij een Duitse bank    ;-))

justmeagain
door justmeagain Jul 11, 2020 om 23:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts heeft allang aangeven dat het geen zakelijke rekening is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 12, 2020 om 10:16
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN: ik lees toch echt dit: 'De betalingen van uit Nederland naar Duitse klanten van ons'.

ag
door agnesd Jul 13, 2020 om 11:44
10 Antwoorden / 2 Vragen

@heremietkreeft en andere
De banken zien rekeninghouders van hun bank als KLANTEN of ju nu een privé of zakelijke rekening hebt maakt voor hen niet uit
Dit geld voor alle soorten van bedrijven die personen van buiten hun winkel of bedrijf binnen krijgt en waar een overeenkomst mee wordt afgesloten
@gnes

me
door mein33 - Jul 11, 2020 om 10:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In het FD.
Het Europees parlement heeft hier bezwaar tegen aangetekend en vraagt om een onderzoek !

marita5
door marita5 Jul 11, 2020 om 10:32
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , dit had ik gezien , maar om het hele artikel te lezen moet je je registreren en inloggen .

marita5
door marita5 - Jul 11, 2020 om 10:39
11507 Antwoorden / 15 Vragen
aurora1
door aurora1 Jul 12, 2020 om 16:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die zakelijk gebruikt wordt?

marita5
door marita5 Jul 12, 2020 om 16:26
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zie ik in de link nergens terug .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2020 om 10:43
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dit werd als reactie op mijn reactie geplaatst: (het onderzoek als genoemd was mij niet bekend)

DOOR MEIN33 - 11 JUL. 2020 OM 10:28
4882 ANTWOORDEN / 26 VRAGEN

In het FD.
Het Europees parlement heeft hier bezwaar tegen aangetekend en vraagt om een onderzoek !

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2020 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie - gedeeltelijk weggehaald, geen inhoudelijke reactie]

Waarom neemt u geen rekening bij een Duitse bank als u daar woont?

Donuts
door Donuts Jul 11, 2020 om 11:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2020 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

diumenge
door diumenge Jul 11, 2020 om 12:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

me
door mein33 Jul 11, 2020 om 13:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ts heeft vast (al) wel een Duitse bankrekening, aangezien (naar mijn beste weten) Ts. die nodig heeft om de vaste lasten mee te betalen.

Donuts
door Donuts Jul 11, 2020 om 13:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

diumenge
door diumenge Jul 11, 2020 om 16:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

aurora1
door aurora1 Jul 12, 2020 om 16:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2020 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar is de reactie van Magnum wel inhoudelijk?

"De ING zoekt op alllerlei manieren geld.

Open een bankrekening bij een andere bank."

panter22
door panter22 - Jul 12, 2020 om 16:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt in Duitsland een Nederlandse bankrekening en een bedrijf en nu maak je je druk om €1 per maand?
Zeg de rekening op. En neem een andere bank die goedkoper is.

1paul
door 1paul - Jul 13, 2020 om 11:50
3135 Antwoorden / 0 Vragen

open voor die duitse klanten een duitse betaalrekening.

audb
door audb - Jul 13, 2020 om 11:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft de ING geen vestiging in Duitsland dan?

En voor de reacties van een zakelijke rekening, ik denk niet dat iemand 2 a 3 betalingen permaand krijgt op een zakelijke rekening of het moet een wel heel slecht lopende bedrijf zijn.

maffy1948
door maffy1948 - Jul 13, 2020 om 12:04
45 Antwoorden / 0 Vragen

Maar wie wil er nu bij ING bank zaken doen, Ze moeten overeind gehouden worden en doen toch wat ze willen om hun zakken te vullen en zo zijn er nog een paar banken. Nou is het niet veel wat je moet betalen maar elke euro zijn ze niet waard. Zoek een fatsoenlijke bank zijn er niet veel maar zijn e wel. Ze hadden toen ook beter die banken gelijk kunne laten vallen, waren er nu drie minder geweest. Want ze blijven nu ook nog steeds zo doorgaan.

le
door leenpres - Jul 13, 2020 om 12:57
79 Antwoorden / 7 Vragen

[Edit redactie - geen inhoudelijke reactie]

fikfeeks
door fikfeeks - Jul 13, 2020 om 13:38
16 Antwoorden / 6 Vragen

Deze regeling geldt niet alleen voor Duitsland. Ik woon in België en werk in Nederland. Ook ik ga meer betalen. Reken maar eens uit wat ze dat oplevert. Als ik een rekening naar een Belgische rekening wil overmaken krijg ik de melding dat ze niet kunnen controleren of naam en rekeningnummer wel bij elkaar horen,.
ik krijg geen afschriften meer thuisgestuurd, alle begunstigden hebben gewoon een IBAN en BIC, dus wat zijn dan de extra kosten die ze moeten maken?
Ik heb ook een rekening bij een Belgische bank voor transacties die niet via de ING kunnen (automatische incasso naar Belgische bedrijven) De Belgische ING is weer niet gekoppeld aan de Nederlandse heb ik ondervonden. Ook niet handig.

ma
door malty Jul 13, 2020 om 13:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat meer inkomsten, kan de koers eindelijk eens omhoog, was voor de extreem lage rente  €16, nu rond de €6,50.

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2020 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fikfees

Maar u kunt het rekeningnummer toch zelf controleren? Maar waarom houdt u die ING rekening aan? Volkomen overbodig.

Vivadijk
door Vivadijk - Jan 16, 2021 om 10:34
1 Antwoorden / Vragen

Als je ook een hypotheek hebt bij ING Nederland kun je niet je betaalrekening opzeggen. Switchen naar ING België kun je ook vergeten. Dat betekent vervroegd aflossen op je hypotheek in Nederland en een nieuwe hypotheek afsluiten bij ING België. Hoezo internationale organisatie? Hoezo één Europa? Rente en aflossingen betalen vanuit een buitenlnadse rekening staan ze niet toe. Dus moet ik me de maandelijkse 1,70 EUR en 1,00 EUR kosten laten welgevallen. Uiteraard is de extra kost die ING zegt te hebben met personen in België je reinste onzin. Het kost hen echt niets meer. Er is een uitwisselingsverdrag tussen beide landen waardoor er inzage is in alles. Bovendien heb ik nog steeds de Nederlandse nationaliteit. Op zich lig ik niet wakker van die 12 EUR per jaar. Maar het principe dat de grootbanken ongevraagd in je portemonnee zitten te graaien stoort me mateloos. Zeker als er producten oneigenlijk worden gekoppeld en je dus geen alternatief hebt.

gerbera
door gerbera Jan 16, 2021 om 11:12
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u al naar de datum van dit topic gekeken (6 maanden geleden) denk dat de TS niet meer zal reageren.

rj
door rjw Jan 16, 2021 om 11:33
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan je adviseren om je eerst eens te verdiepen in wat de EU wle en niet doet, en hoe internationale bedrijven moeten werken. Hint: het is grote onzin wat je zegt over dat het niets extra's kost als je tussen verschillende landen transacties doet. De ING vestigingen in andere landen zijn andere legal entities die te maken hebben met de lokale wetgeving. Het enige wat hetzelfde is, is het logo. Maar het wordt tijd dat we eindelijk eens werk gaan maken van de werkelijk 1 Europa. Er zijn nog zoveel dingen die simpeler kunnen en moeten. Dus liever vandaag dan morgen een verdere integratie.