Krediet ontfutseld door ING-bank
Al meer dan 20 jaar ik op mijn eigen prive rekening een zogenaamd 'continue krediet voor ex-studenten' met een krediet van 1000 euro. Wel ruim, voor betaalrekening waarmee ik voornamelijk de boodschappen mee betaal maar op zich is het wel handig om af en toe rood te kunnen staan, nietwaar? De voorwaarde voor het krediet was dat ik eens in de 3 maanden 1 dag positief moest staan. Ik heb altijd aan deze voorwaarde voldaan.
Een tijd geleden kreeg ik ineens een bericht van de ING waarin stond dat ze op 30 september j.l. zouden stoppen met het 'continue krediet voor ex-studenten'. Het zou niet meer van deze tijd zijn. Het product zou komen te vervallen en na die datum zou ik dan opnieuw een rood-staan product kunnen aanvragen. De datum verstreek maar toch bleef het krediet aktief op mijn rekening. Toen ik daar eens over belde was de verklaring dat veel mensen inmiddels hadden aangegeven meer tijd nodig te hebben om hun rekeningen aan te zuiveren. Om deze reden was de vervaldatum (blijkbaar) wat opgeschoven.
Aangezien het krediet toch zou komen te vervallen stelde de medewerker van de ING voor om mijn continue-krediet dan maar meteen op te zeggen, zodat ik dan binnen 3 dagen een nieuw rood-staan product zou kunnen aanvragen op mijn rekening. Iets wat volgens de medewerker ook geen probleem zou moeten zijn. Ik hier toen mee ingestemd en 3 dagen later verdween het krediet inderdaad van mijn rekening en vroeg ik een nieuw 'rood staan' product (ik koos voor 250 euro krediet) aan. Maar wat bleek nu? Ik kon dit niet aanvragen omdat er 'niet genoeg maandelijks inkomen' op mijn rekening zou binnenkomen. Echter, op deze rekening kwam al jarenlang iedere maand minstens 1000 euro binnen! Alleen kwamen deze bedragen van andere betaalrekeningen en niet van salarisbetalingen of uitkeringen. Dat laatste bleek nu ineens een voorwaarde te zijn voor de aanvraag van een rood-staan product! Iets waarover de ING medewerker mij ook niet had geinformeerd! Resultaat is dat ik na decennialang probleemloos gebruik te hebben gemaakt van een continue krediet van 1000 euro nu ineens geen enkel krediet op mijn rekening meer kan krijgen?
Nu onlangs kreeg ik weer een -nieuw- bericht van de ING: Omdat teveel mensen in de problemen zouden komen met de afschaffing van het continue krediet, schorten ze de stopzetting voorlopig op en laten de klanten nu minimaal 3 maanden van tevoren weten wanneer het product dan wel zal worden opgeheven!
Dus nou wordt hij helemaal mooi. Niet alleen ben ik op basis van verkeerde informatie akkoord gegaan met het stopzetten van een krediet waarvoor ik geen vervanging kan krijgen. Nu blijkt dat dit ook niet eens nodig is geweest omdat de lopende continue-kredieten voorlopig gewoon door zullen gaan!
Ik voel mij nu belazerd door de ING. Het voelt alsof ze me middels een truukje mijn krediet afhandig hebben gemaakt. Toch lijkt het erop dat de ING mij dit krediet niet meer zal teruggeven. Hebben meer mensen dit meegemaakt en wat zijn mijn opties hierin? Mag dit zomaar? Had de medewerker mij niet moeten wijzen op het feit dat ik op mijn rekening geen nieuw krediet kon krijgen? En is het feit dat de continue kredieten voorlopig niet stoppen niet een reden om mijn oude continue krediet te herstellen of mij een ander rood-staan product aan te bieden?
Ik heb hierover gebeld met de ING maar krijg niets dan de standaard antwoorden en kom daar geen steek verder.
Topantwoord
Lijkt me dat ING dit gewoon kan doen. Ze geven u 3 maanden de tijd om iets vervangende te vinden. Dat r nieuwe regels zijn waardoor u die €250 roodstand ook niet kreeg is waarschijnlijk omdat het geld van diverse rekeningen komt en niet van bijvoorbeeld 2 werkgevers.
De roodstand rente is zo hoog dat ING er belang bij heeft dat u zo'n product gebruikt. Het levert ze immens veel geld op. Dus een krediet afpakken doen ze liever niet. Maar ze moeten zich aan allemaal regels houden waardoor niet iedere klant een nieuw product kan gebruiken.
Nee, de 3 maanden termijn gaat over iets anders: Klanten die nu een (nog steeds) een lopend continue krediet hebben bij de ING zullen in de toekomst (wanneer dit zal zijn wordt in het midden gelaten) minstens 3 maanden van tevoren op de hoogte gesteld worden wanneer dat continue krediet dan wel zal worden opgeheven. Dus voorlopig lopen deze kredieten gewoon door.
Ik vind dat de ING medewerker mij op basis van verkeerde infromatie heeft overgehaald om mijn krediet stop te zetten. Er werden mij 2 dingen verteld die nu, achteraf niet juist blijken: a) Ik zou op mijn rekening een nieuw rood-staan product kunnen krijgen (Dat kon dus niet) en b) de continue kredieten zouden binnen afzienbare termijn stoppen. Dus deze aanhouden zou geen zin hebben. Maar deze lopen nu dus toch gewoon verder.
Ondertussen zit ik dus met het probleem dat ik met mijn 'boodschappen-rekening' niet meer rood mag staan. Wat gewoon ontzettend onhandig is. Plus (je zegt het zelf al) dat ik mij afvraag wat de ING hier nu mee opschiet? Want ze verliezen hiermee rente-inkomsten van een klant met 0 betaalproblemen in ruim 40 jaar.
Ik begrijp de ING wel. Ze lopen meer risico als u 1.000 rood kan staan als met 250. Zeker in deze tijden met Sky High energie nota's en boodschappen. Lenen gaat nu eenmaal veel eenvoudiger als terugbetalen. Eigenlijk moet u blij zijn dat zij u tegen uzelf beschermen. Beter geen krediet zoals nu, u kunt zo ook geen schulden/problemen krijgen.
De standaard antwoorden zullen niet veranderen, De ING heeft dat besluit genomen en zal daar achter blijven staan.
Uit de link:
Rood staan raakt uit gratie
Volgens ING heeft de stap niets te maken met de onzekere economische omstandigheden, maar past deze binnen de nieuwe strategie van de bank om klanten te helpen met een ‘gezonde financiële huishouding’. De Consumentenbond kan die redenering volgen. ‘Banken moeten ervoor zorgen dat hun klanten niet in de financiële problemen komen’, laat een woordvoerder weten. Daarnaast wijst zij op strengere regelgeving die eraan komt vanuit Brussel. ‘Dat zou op de achtergrond een rol kunnen spelen.’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/langdurig-rood-staan-kan-niet-meer-ook-ing-stopt-kredieten-zonder-aflosverplichting~b7fd0349/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.startpage.com%2F
Geachte Koen,
Mag ik u vragen wat voor baan u heeft?
Wat voor een studie heeft u gevolgd ,dat u nog steeds het "handig" vindt om af en toe rood te staan?
Kent u het spreekwoord :" De tering naar de nering zetten?"
Een heel verhaal maar m.i. heeft u deze informatie niet gelezen of gezien: https://www.ing.nl/particulier/lenen/onze-leningen/studentenbetaallimiet waarin heel duidelijk het stopzetten wordt aangegeven en ook u u dan kunt handelen.
Daarbij is ook aan de orde dat u inmiddels al meer dan 20 jaar ex-student bent en naar ik aanneem ook ouder bent dan 30.
Een onderdeel van de info waar ik naar verwijs is dit waain duidelijk is aangegeven dat u dient af te lossen: Ciraat:
Belangrijk om te weten
Studeer je niet meer of word je 30 jaar? Dan zet de ING je Studentenrekening automatisch om naar een Betaalrekening als onderdeel van een OranjePakket. Daarnaast wordt je Studentenbetaallimiet omgezet naar een Continu Limiet voor ex-studenten. De hoogte van je limiet blijft gelijk. Bij de Continu Limiet voor ex-studenten betaal je wel een hogere rente over het bedrag dat je rood staat. Je gaat dan ook de kosten van het OranjePakket betalen . En je moet er voor zorgen dat je maandelijks minimaal 5% van de limiet op je Betaalrekening bijschrijft.
Op basis van deze info lijkt het mij dat klagen bij de Ing. Bank geen enkele zin heeft en indien u de klacht ook bi het KiFiD zou indienen u dat alleen maar (door u ongewenst) geld zal kosten en u daar ook niet in het gelijk zult worden gesteld. Optie: zoek een bank waar men nog een kredietregeling heeft zonder aflosverplichting.
De link die u geeft geldt voor het huidige studentenbetaallimiet. Mijn crediet was echt een ander product. Ooit (20 jaar geleden) had ik een studentencrediet bij de ING. Na mijn studie dat instappen omgezet naar andere producten met andere namen en voorwaarden. Officieel stond mijn crediet te boek als een 'continuecrediet voor ex-studenten' maar het verschilde volgens mij weinig van een normaal continue crediet.
Ik en mijn vrouw denken nu inderdaad na over overstappen naar en andere bank. De ING is door de jaren heen een heel erg onpersoonlijke bank geworden waarbij je als klant echt een nummertje in het systeem bent geworden. Ik voel me er in ieder geval al lang geen 'klant' meer. Wellicht geldt dit in zekere mate voor alle banken, maar na 40 jaar probleemloos bankieren (Ik heb altijd aan mijn verplichtingen voldaan etc) bij dit bedrijf had ik echt wel wat meer 'crediet' en coulance verwacht. Ik had in ieder niet verwacht dat ze me met een soort babbeltruuk mijn krediet zouden ontfutselen. Ze hadden bijvoorbeeld ook kunnen voorstellen het krediet van 1000 euro om te zetten naar een normaal krediet van 250 euro. Ik zou daar ook mee akkoord zijn gegaan.
Het simpele feit dat het saldo van deze rekening wordt aangevuld met andere betaalrekeningen en geen salaris/uitkering zal voor ING de reden zijn geweest om geen krediet te verstrekken voor deze rekening. Geld/inkomsten moeten te traceren zijn ivm witwas en andere vage praktijken.
We hebben het hier niet over 'witwassen' of 'vage praktijken'. De rekening werd gebruikt als boodschappenrekening. Periodiek werd daar een niet spannend bedrag op gestort vanuit een gezamelijke rekening. Stelt u zich eens voor: Een in gemeenschap van goederen getrouwd stel. De een geniet salaris, de andere zorgt voornamelijk voor het huishouden en gebruikt daarvoor een persoonlijke rekening om te betalen in de supermarkt. Op zo'n rekening kan onder de huidige omstandigheden geen krediet worden aangevraagd omdat het inkomen niet wordt gezien als werkelijke inkomsten. Oke, je kunt dan denken dan maar geen krediet. Maar handig is toch echt anders.
Ik snap heel goed: Dit alles heeft natuurlijk te maken met de huidige economische malaise en nieuwe regels vanuit Brussel. Ze willen nu zoveel mogelijk kredieten intrekken om risico's te beperken en de inflatie te beteugelen. De 'kleintjes' worden dan als eerste de dupe. Het past in ieder prima binnen het nieuwe regeringsdoel: "We zullen allemaal een stukje armer gaan worden."
Tja, doe het al 44 jaar zonder krediet ........................
U heeft zich laten overhalen door ING medewerker om kredietfaciliteit gelijk te beëindigen, u had als voorwaarde om akkoord te gaan, kunnen vragen om nieuwe kredietfaciliteit van €250 op uw betaalrekening, zo niet dan oude faciliteit handhaven, zodat u meer tijd had om alternatief te zoeken.
Het lijkt mij een kansloze missie hier een zaak van te maken maar u kunt naar het Kifid, alleen zelfs als u wint zal dat een pyrrusoverwinning worden want ze hebben geen verplichting u krediet te verstrekken en zullen dan met inachtneming van nieuwe termijnen die kredietlijn opnieuw afsluiten
Ik vrees dat u gelijk heeft. Wellicht dat mijn verhaal kan dienen als waarschuwing voor mensen die nu op dezelfde manier door de ING benaderd worden om hun continue crediet (of andere kredieten) op te zeggen. NIET doen, dus!! gewoon afwachten wat er gaat gebeuren. Misschien dat de ING binnenkort weer probeert om met inachtneming van 3 maanden, het krediet te beeindigen. Maar het kan ook zijn dat dit nog vele, vele maanden gaat duren. En misschien gebeurt het wel nooit.
Banken zijn er niet om u te plezieren, u en wij zijn er voor de banken. Zoek een gratis bank op voor uw betalingsverkeer, en laat die profiterende Nederlandse banken lekker links liggen. U zal versteld staan wat een gratis bank u op jaarbasis al scheelt aan kosten! Ik heb Revolut en N26, gratis debet card, Ideal, Instant Pay, contactless via mobielen vele gratis transfers naar buitenland. U bent een dief van uw eigen knip, als u dit allemaal laat liggen.
De enige echte bank die mij al 40 jaar pleziert is Chesterfield, en van daaruit regel ik mijn bankzaken.
Een 'gratis' bank? Dus u bankiert daar zonder dat ze iets aan u verdienen? Dat klinkt als een financiële perpetuum mobile een soort geldboom.
Als u het systeem van banken kent, verdienen ze geld door er mee te handelen. Maar het is u niet bekend dat er gratis banken zijn? Geeft niet, de doorsnee Nederlandse bank is blij dat het kwartje bij u nog niet is gevallen en bij vele anderen.
En i.d.d. exactamente, ik bankier geheel gratis. Pinnen, Sepa overboekingen, Ideal betalingen, Google pay en een gratis debet card. En op deze manier heb ik perfect mijn inkomsten verspreid over 2 E-banken, en blijf de regie houden over mijn Euro's, wat ook nog eens een probleem bij Nederlandse banken is, als je in het buitenland woont.
Maar iedereen is natuurlijk vrij om zijn geld te besteden op de manier zoals hij/zij wilt, als je daar een goed gevoel bij hebt...gewoon volhouden en blijven doen.
En al die mensen die bij zo'n "gratis" bank werken doen dat natuurlijk geheel vrijwillig. En de elektriciteit voor de DC's komt gewoon aanwaaien. Mensen die denken dat iets "gratis" is zijn vooral erg naief. Dus niet komen janken als achteraf blijkt dat ze al jouw persoonlijke informatie hebben gemonetiseerd.
Wat is ''GEMONETISEERD''?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer