Ka
door Karel van Stakenburgh Oct 12, 2022 om 23:27
Geldzaken & recht

Krediet ontfutseld door ING-bank

Al meer dan 20 jaar ik op mijn eigen prive rekening een zogenaamd 'continue krediet voor ex-studenten' met een krediet van 1000 euro. Wel ruim, voor betaalrekening waarmee ik voornamelijk de boodschappen mee betaal maar op zich is het wel handig om af en toe rood te kunnen staan, nietwaar? De voorwaarde voor het krediet was dat ik eens in de 3 maanden 1 dag positief moest staan. Ik heb altijd aan deze voorwaarde voldaan.

Een tijd geleden kreeg ik ineens een bericht van de ING waarin stond dat ze op 30 september j.l. zouden stoppen met het 'continue krediet voor ex-studenten'. Het zou niet meer van deze tijd zijn. Het product zou komen te vervallen en na die datum zou ik dan opnieuw een rood-staan product kunnen aanvragen. De datum verstreek maar toch bleef het krediet aktief op mijn rekening. Toen ik daar eens over belde was de verklaring dat veel mensen inmiddels hadden aangegeven meer tijd nodig te hebben om hun rekeningen aan te zuiveren. Om deze reden was de vervaldatum (blijkbaar) wat opgeschoven.

Aangezien het krediet toch zou komen te vervallen stelde de medewerker van de ING voor om mijn continue-krediet dan maar meteen op te zeggen, zodat ik dan binnen 3 dagen een nieuw rood-staan product zou kunnen aanvragen op mijn rekening. Iets wat volgens de medewerker ook geen probleem zou moeten zijn. Ik hier toen mee ingestemd en 3 dagen later verdween het krediet inderdaad van mijn rekening en vroeg ik een nieuw 'rood staan' product (ik koos voor 250 euro krediet) aan. Maar wat bleek nu? Ik kon dit niet aanvragen omdat er 'niet genoeg maandelijks inkomen' op mijn rekening zou binnenkomen. Echter, op deze rekening kwam al jarenlang iedere maand minstens 1000 euro binnen! Alleen kwamen deze bedragen van andere betaalrekeningen en niet van salarisbetalingen of uitkeringen. Dat laatste bleek nu ineens een voorwaarde te zijn voor de aanvraag van een rood-staan product! Iets waarover de ING medewerker mij ook niet had geinformeerd!  Resultaat is dat ik na decennialang probleemloos gebruik te hebben gemaakt van een continue krediet van 1000 euro nu ineens geen enkel krediet op mijn rekening meer kan krijgen?

Nu onlangs kreeg ik weer een -nieuw- bericht van de ING: Omdat teveel mensen in de problemen zouden komen met de afschaffing van het continue krediet, schorten ze de stopzetting voorlopig op en laten de klanten nu minimaal 3 maanden van tevoren weten wanneer het product dan wel zal worden opgeheven!

Dus nou wordt hij helemaal mooi. Niet alleen ben ik op basis van verkeerde informatie akkoord gegaan met het stopzetten van een krediet waarvoor ik geen vervanging kan krijgen. Nu blijkt dat dit ook niet eens nodig is geweest omdat de lopende continue-kredieten voorlopig gewoon door zullen gaan!

Ik voel mij nu belazerd door de ING. Het voelt alsof ze me middels een truukje mijn krediet afhandig hebben gemaakt. Toch lijkt het erop dat de ING mij dit krediet niet meer zal teruggeven. Hebben meer mensen dit meegemaakt en wat zijn mijn opties hierin? Mag dit zomaar? Had de medewerker mij niet moeten wijzen op het feit dat ik op mijn rekening geen nieuw krediet kon krijgen? En is het feit dat de continue kredieten voorlopig niet stoppen niet een reden om mijn oude continue krediet te herstellen of mij  een ander rood-staan product aan te bieden?

Ik heb hierover gebeld met de ING maar krijg niets dan de standaard antwoorden en kom daar geen steek verder.

5769 15 Rapporteer

Topantwoord

justmeagain
door justmeagain - Oct 12, 2022 om 23:54
623 Antwoorden / 8 Vragen

Lijkt me dat ING dit gewoon kan doen. Ze geven u 3 maanden de tijd om iets vervangende te vinden. Dat r nieuwe regels zijn waardoor u die €250 roodstand ook niet kreeg is waarschijnlijk omdat het geld van diverse rekeningen komt en niet van bijvoorbeeld 2 werkgevers.
De roodstand rente is zo hoog dat ING er belang bij heeft dat u zo'n product gebruikt. Het levert ze immens veel geld op. Dus een krediet afpakken doen ze liever niet. Maar ze moeten zich aan allemaal regels houden waardoor niet iedere klant een nieuw product kan gebruiken.

Ka
door Karel van Stakenburgh Oct 13, 2022 om 00:14
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de 3 maanden termijn gaat over iets anders: Klanten die nu een (nog steeds) een lopend continue krediet hebben bij de ING zullen in de toekomst (wanneer dit zal zijn wordt in het midden gelaten) minstens 3 maanden van tevoren op de hoogte gesteld worden wanneer dat continue krediet dan wel zal worden opgeheven. Dus voorlopig lopen deze kredieten gewoon door.

Ik vind dat de ING medewerker mij op basis van verkeerde infromatie heeft overgehaald om mijn krediet stop te zetten. Er werden mij 2 dingen verteld die nu, achteraf niet juist blijken: a) Ik zou op mijn rekening een nieuw rood-staan product kunnen krijgen (Dat kon dus niet) en b) de continue kredieten zouden binnen afzienbare termijn stoppen. Dus deze aanhouden zou geen zin hebben. Maar deze lopen nu dus toch gewoon verder.

Ondertussen zit ik dus met het probleem dat ik met mijn 'boodschappen-rekening' niet meer rood mag staan. Wat gewoon ontzettend onhandig is. Plus (je zegt het zelf al) dat ik mij afvraag wat de ING hier nu mee opschiet? Want ze verliezen hiermee rente-inkomsten van een klant met 0 betaalproblemen in ruim 40 jaar.

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2022 om 01:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik begrijp de ING wel. Ze lopen meer risico als u 1.000 rood kan staan als met 250. Zeker in deze tijden met Sky High energie nota's en boodschappen. Lenen gaat nu eenmaal veel eenvoudiger als terugbetalen. Eigenlijk moet u blij zijn dat zij u tegen uzelf beschermen. Beter geen krediet zoals nu, u kunt zo ook geen schulden/problemen krijgen.

sw
door swat1500 - Oct 13, 2022 om 01:16
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Dien een formele klacht in bij de ing en stap daarna met uw klacht naar het Kifid.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 13, 2022 om 04:26
7156 Antwoorden / 3 Vragen

De standaard antwoorden zullen niet veranderen, De ING heeft dat besluit genomen en zal daar achter blijven staan.

Uit de link:

Rood staan raakt uit gratie

Volgens ING heeft de stap niets te maken met de onzekere economische omstandigheden, maar past deze binnen de nieuwe strategie van de bank om klanten te helpen met een ‘gezonde financiële huishouding’. De Consumentenbond kan die redenering volgen. ‘Banken moeten ervoor zorgen dat hun klanten niet in de financiële problemen komen’, laat een woordvoerder weten. Daarnaast wijst zij op strengere regelgeving die eraan komt vanuit Brussel. ‘Dat zou op de achtergrond een rol kunnen spelen.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/langdurig-rood-staan-kan-niet-meer-ook-ing-stopt-kredieten-zonder-aflosverplichting~b7fd0349/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.startpage.com%2F

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 13, 2022 om 04:27
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koen,

Mag ik u vragen wat voor baan u heeft?

Wat voor een studie heeft u gevolgd ,dat u nog steeds het "handig" vindt om af en toe rood te staan?

Kent u het spreekwoord :" De tering naar de nering zetten?"

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2022 om 08:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een heel verhaal maar m.i. heeft u deze informatie niet gelezen of gezien: https://www.ing.nl/particulier/lenen/onze-leningen/studentenbetaallimiet  waarin heel duidelijk het stopzetten wordt aangegeven en ook u u dan kunt handelen.

Daarbij is ook aan de orde dat u inmiddels al meer dan 20 jaar ex-student bent en naar ik aanneem ook ouder bent dan 30.

Een onderdeel van de info waar ik naar verwijs is dit waain duidelijk is aangegeven dat u dient af te lossen: Ciraat:

Belangrijk om te weten

Studeer je niet meer of word je 30 jaar? Dan zet de ING je Studentenrekening automatisch om naar een Betaalrekening als onderdeel van een OranjePakket. Daarnaast wordt je Studentenbetaallimiet omgezet naar een Continu Limiet voor ex-studenten. De hoogte van je limiet blijft gelijk. Bij de Continu Limiet voor ex-studenten betaal je wel een hogere rente over het bedrag dat je rood staat. Je gaat dan ook de kosten van het OranjePakket betalen . En  je  moet er voor zorgen dat je maandelijks minimaal 5% van de limiet op je Betaalrekening bijschrijft.

Op basis van deze info lijkt het mij dat klagen bij de Ing. Bank geen enkele zin heeft en indien u de klacht ook bi het KiFiD zou indienen u dat alleen maar (door u ongewenst) geld zal kosten en u daar ook niet in het gelijk zult worden gesteld. Optie: zoek een bank waar men nog een kredietregeling heeft zonder aflosverplichting.
  • Ka
    door Karel van Stakenburgh Oct 13, 2022 om 11:47
    Antwoorden / 1 Vragen

    De link die u geeft geldt voor het huidige studentenbetaallimiet. Mijn crediet was echt een ander product. Ooit (20 jaar geleden) had ik een studentencrediet bij de ING. Na mijn studie dat instappen omgezet naar andere producten met andere namen en voorwaarden. Officieel stond mijn crediet te boek als een 'continuecrediet voor ex-studenten' maar het verschilde volgens mij weinig van een normaal continue crediet.

    Ik en mijn vrouw denken nu inderdaad na over overstappen naar en andere bank. De ING is door de jaren heen een heel erg onpersoonlijke bank geworden waarbij je als klant echt een nummertje in het systeem bent geworden. Ik voel me er in ieder geval al lang geen 'klant' meer. Wellicht geldt dit in zekere mate voor alle banken, maar na 40 jaar probleemloos bankieren (Ik heb altijd aan mijn verplichtingen voldaan etc) bij dit bedrijf had ik echt wel wat meer 'crediet' en coulance verwacht. Ik had in ieder niet verwacht dat ze me met een soort babbeltruuk mijn krediet zouden ontfutselen. Ze hadden bijvoorbeeld ook kunnen voorstellen het krediet van 1000 euro om te zetten naar een normaal krediet van 250 euro. Ik zou daar ook mee akkoord zijn gegaan.

    va
    door vanlotjegetikt - Oct 13, 2022 om 09:30
    809 Antwoorden / Vragen

    Het simpele feit dat het saldo van deze rekening wordt aangevuld met andere betaalrekeningen en geen salaris/uitkering zal voor ING de reden zijn geweest om geen krediet te verstrekken voor deze rekening. Geld/inkomsten moeten te traceren zijn ivm witwas en andere vage praktijken.

    Ka
    door Karel van Stakenburgh Oct 13, 2022 om 12:00
    Antwoorden / 1 Vragen

    We hebben het hier niet over 'witwassen' of 'vage praktijken'. De rekening werd gebruikt als boodschappenrekening. Periodiek werd daar een niet spannend bedrag op gestort vanuit een gezamelijke rekening. Stelt u zich eens voor: Een in gemeenschap van goederen getrouwd stel. De een geniet salaris, de andere zorgt voornamelijk voor het huishouden en gebruikt daarvoor een persoonlijke rekening om te betalen in de supermarkt. Op zo'n rekening kan onder de huidige omstandigheden geen krediet worden aangevraagd omdat het inkomen niet wordt gezien als werkelijke inkomsten. Oke, je kunt dan denken dan maar geen krediet. Maar handig is toch echt anders.

    Ik snap heel goed: Dit alles heeft natuurlijk te maken met de huidige economische malaise en nieuwe regels vanuit Brussel. Ze willen nu zoveel mogelijk kredieten intrekken om risico's te beperken en de inflatie te beteugelen. De 'kleintjes' worden dan als eerste de dupe. Het past in ieder prima binnen het nieuwe regeringsdoel: "We zullen allemaal een stukje armer gaan worden."

    va
    door vanlotjegetikt Oct 13, 2022 om 12:12
    809 Antwoorden / Vragen

    Tja, doe het al 44 jaar zonder krediet ........................

    Gijs116
    door Gijs116 - Oct 13, 2022 om 10:34
    21 Antwoorden / 2 Vragen

    U heeft zich laten overhalen door ING medewerker om kredietfaciliteit gelijk te beëindigen, u had als voorwaarde om akkoord te gaan, kunnen vragen om nieuwe kredietfaciliteit van €250 op uw betaalrekening, zo niet dan oude faciliteit handhaven, zodat u meer tijd had om alternatief te zoeken.

    Henk De Zevende
    door Henk De Zevende - Oct 13, 2022 om 11:55
    2010 Antwoorden / Vragen

    Het lijkt mij een kansloze missie hier een zaak van te maken maar u kunt naar het Kifid, alleen zelfs als u wint zal dat een pyrrusoverwinning worden want ze hebben geen verplichting u krediet te verstrekken en zullen dan met inachtneming van nieuwe termijnen die kredietlijn opnieuw afsluiten

    Ka
    door Karel van Stakenburgh Oct 13, 2022 om 12:09
    Antwoorden / 1 Vragen

    Ik vrees dat u gelijk heeft. Wellicht dat mijn verhaal kan dienen als waarschuwing voor mensen die nu op dezelfde manier door de ING benaderd worden om hun continue crediet (of andere kredieten) op te zeggen. NIET doen, dus!! gewoon afwachten wat er gaat gebeuren. Misschien dat de ING binnenkort weer probeert om met inachtneming van 3 maanden, het krediet te beeindigen. Maar het kan ook zijn dat dit nog vele, vele maanden gaat duren. En misschien gebeurt het wel nooit.

    atlas1302
    door atlas1302 - Oct 13, 2022 om 12:53
    341 Antwoorden / 13 Vragen

    Banken zijn er niet om u te plezieren, u en wij zijn er voor de banken. Zoek een gratis bank op voor uw betalingsverkeer, en laat die profiterende Nederlandse banken lekker links liggen. U zal versteld staan wat een gratis bank u op jaarbasis al scheelt aan kosten! Ik heb Revolut en N26, gratis debet card, Ideal, Instant Pay, contactless via mobielen vele gratis transfers naar buitenland. U bent een dief van uw eigen knip, als u dit allemaal laat liggen.

    De enige echte bank die mij al 40 jaar pleziert is Chesterfield, en van daaruit regel ik mijn bankzaken.

    Henk De Zevende
    door Henk De Zevende Oct 13, 2022 om 13:11
    2010 Antwoorden / Vragen

    Een 'gratis' bank? Dus u bankiert daar zonder dat ze iets aan u verdienen? Dat klinkt als een financiële perpetuum mobile een soort geldboom.

    atlas1302
    door atlas1302 Oct 13, 2022 om 14:06
    341 Antwoorden / 13 Vragen

    Als u het systeem van banken kent, verdienen ze geld door er mee te handelen. Maar het is u niet bekend dat er gratis banken zijn? Geeft niet, de doorsnee Nederlandse bank is blij dat het kwartje bij u nog niet is gevallen en bij vele anderen.

    En i.d.d. exactamente, ik bankier geheel gratis. Pinnen, Sepa overboekingen, Ideal betalingen, Google pay en een gratis debet card. En op deze manier heb ik perfect mijn inkomsten verspreid over 2 E-banken, en blijf de regie houden over mijn Euro's, wat ook nog eens een probleem bij Nederlandse banken is, als je in het buitenland woont.

    Maar iedereen is natuurlijk vrij om zijn geld te besteden op de manier zoals hij/zij wilt, als je daar een goed gevoel bij hebt...gewoon volhouden en blijven doen.

    rj
    door rjw Oct 14, 2022 om 17:39
    3238 Antwoorden / 5 Vragen

    En al die mensen die bij zo'n "gratis" bank werken doen dat natuurlijk geheel vrijwillig. En de elektriciteit voor de DC's komt gewoon aanwaaien. Mensen die denken dat iets "gratis" is zijn vooral erg naief. Dus niet komen janken als achteraf blijkt dat ze al jouw persoonlijke informatie hebben gemonetiseerd.

    atlas1302
    door atlas1302 Oct 14, 2022 om 17:59
    341 Antwoorden / 13 Vragen

    Wat is ''GEMONETISEERD''?

    panter22
    door panter22 - Oct 13, 2022 om 16:07
    6599 Antwoorden / Vragen

    Als je het bedrag wat je elke maand stort op de boodschappenrekening verhoogt of je stort eenmalig €250 extra.
    Dan ben je er ook uit en heb je geen krediet meer nodig.
    Heb je een extra betaalrekening om overzicht te houden en te voorkomen dat je teveel uitgeeft per maand, dan zul je het wat zuiniger aan moeten doen.

    ro
    door ronny530 - Oct 13, 2022 om 17:34
    2752 Antwoorden / 41 Vragen

    Het continu krediet voor ex studenten zou per 30 september komen te vervallen en daarmee vervallen ook de voorwaarden die aan dat continu krediet verbonden waren. U heeft op initiatief van een ING medewerker actie ondernomen en uw continu krediet opgezegd omdat die ING medewerker ook in de veronderstelling was dat het continu krediet einde oefening was. Dat ING de datum aanpast omdat veel ex studenten in de problemen geraken is voor u niet van toepassing omdat het continu krediet heeft opgezegd. De enige voorwaarde die ING voor modern gesteld roodstaan heeft is dat op de betaalrekening waar op het salaris binnenkomt een roodstand mag ontstaan maar niet op een rekening waarop u het huishoudgeld stort. U voelt zich dan wel ex student maar zodra u na uw studie een inkomen gaat genereren dan is de term ex student niet meer voor u van toepassing en gaat over in afgestudeerd en dan bent u ook student af. Waarom zou ING u weer een studentenrekening aan moeten bieden met een roodstand van 250 euro enkel en alleen omdat u ooit student bent geweest?.

    mo
    door mof - Oct 14, 2022 om 14:28
    3619 Antwoorden / 3 Vragen

    Niemand heeft "recht op krediet". Krediet wordt door banken verleend onder de voorwaarden die zij daarvoor stellen en die de bank in staat stelt om aan het krediet te kunnen verdienen. HEt  is daarnaast ook helemaal "niet handig" om even rood te staan. Zorg gewoon dat u steeds meer dan 1000 € op uw rekening heeft staan, of op een direct toegankelijke spaarrekening. Dan kunt u uw limiet gewoon op 0 EUR houden. Als u werkelijk zou goed en handig met uw geld kunt omgaan kunt u dit echt wel voor elkaar krijgen, lijkt me. Mij lukt het in elk geval al heel lang wel en het spaart nodeloze onkosten (boeterente) uit.

    Co
    door Com-mcr - Oct 14, 2022 om 17:39
    9 Antwoorden / Vragen

    U beklaagt zich over de beëindiging van een kredietovereenkomst door uw bank.  Kifid ontvangt vaker klachten over de beëindiging van een overeenkomst door de geldverstrekker. In het kennisdocument over dit onderwerp vindt u meer informatie over wat u kunt doen. Het geeft u inzicht en achtergrond in de manier waarop Kifid met dit soort klachten om gaat.
    Kifid Kennisdocument - De geldverstrekker zegt de overeenkomst op. Wat nu?