pa
door pardoes Jun 6, 2011 om 09:19
Geldzaken & recht

ING plusrekening naar confortrekening

Geachte heer, mevrouw,

De ING heeft alle plus spaarrekeningen omgezet naar
een comfort spaarrekening.
Met deze "actie" is de spaarhistorie volledig verdwenen.
Bij navraag kreeg ik de volgende reactie:

Het is niet mogelijk de historie van de opgeheven Plusrekening te raadplegen via Mijn ING. Wel kunt u kopieën van de afschriften aanvragen.

Via een ondertekend verzoek vraagt u een kopie van een afschrift op. Dit verzoek stuurt u naar:
ING
Klantenservice Betalen
Antwoordnummer 2
6800 PB Arnhem
U ontvangt vervolgens een prijsopgaaf per brief. In een antwoord op de brief geeft u uw akkoord voor de kosten van de kopieën.

Mijn vraag is....mag dit zomaar?

10032 18 Rapporteer

empyria
door empyria - Jun 6, 2011 om 10:28
504 Antwoorden / 3 Vragen

ING heeft zeer ruim vantevoren aangegeven dat de spaarsystemen gingen veranderen.
Iedereen heeft daarover een brief gehad.
Daar had u dus ook ruim op tijd op kunnen anticiperen.

twins45
door twins45 - Jun 6, 2011 om 13:06
44 Antwoorden / 23 Vragen

Wij hebben inderdaad van te voren een brief gekregen maar ik heb daar niet in gelezen dat je historie zou verdwijnen. Op mijn vraag om deze historie terug te krijgen werden wij verwezen naar de klanten service. Is het voor de ing dan zoveel moeite om mijn vraag door te spelen naar de klantenservice?
Dit eenzijdig veranderen van de spaarrekening zou misschien anders zijn gevallen bij de klanten als er een mogelijkheid tot overleg was geweest.
Waar hadden wij dan op moeten anticiperen??
Het enige was het saldo.

en
door en4maal - Jun 6, 2011 om 14:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

De ING (bank!!), dus niet de voormalige Postbank, probeert op allerlei manieren zoveel mogelijk geld binnen te halen. Hetzij door spaargeld, maar vooral door het in rekening brengen van kosten. En dan kan "wazige" voorlichting en/of informatie goed gebruikt worden.
Een andere bank zal u graag als spaarder accepteren.

mo
door mowocos - Jun 6, 2011 om 14:41
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=empyria schreef op maandag 6 jun 2011, 10:28]ING heeft zeer ruim vantevoren aangegeven dat de spaarsystemen gingen veranderen.
Iedereen heeft daarover een brief gehad.
Daar had u dus ook ruim op tijd op kunnen anticiperen.

Dit was NIET de vraag.

De vraag was of dit zomaar mag !

Persoonlijk heb ik hier geen antwoord op en ook de ING niet echt (wordt verwezen naar 'het beleid', heel fijn).
Kan hooguit nog de kanttekening plaatsen dat ik hiervan baal en een telefonische klacht heb gedeponeerd bij de ING, maar dat werkt toch niet, want 'het beleid' heeft nu eenmaal zo besloten........

tantepollewop
door tantepollewop - Jun 6, 2011 om 15:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat betreft het overgaan van de plusrekening naar die comfortspaarrekening kan ik nog een andere klacht toevoegen.
Ik had de opdracht gegeven om een klein bedrag van de plus- naar de betaalrekening over te laten maken. Nog vóór de comfortspaarrekening was doorgevoerd! Ik kreeg toen een uitvalbericht waarin stond dat er geen plusrekening bij dit rekeningnummer bekend was. Ik kan hun gevoel van humor wel waarderen, maar hoop dat dat wederzijds is met het mijne. Heb namelijk prompt besloten het comfort van deze ING-spaarrekening òp te geven door het op te heffen. :)

gajnieuw
door gajnieuw - Jun 6, 2011 om 15:13
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben pas in de week dat het over gezet werd bericht gekregen dat het omgezet ging worden. Wij hebben hier dus nooit op kunnen reageren.
Maar ook wij kunnen niet meer bij de historie komen. Naar mijn idee zou je gewoon via internet bankieren hier gewoon bij moeten kunnen komen. Maar helaas dat gaat niet meer. Ook ik heb hier over contact gehad met de ing. En mij werd medegedeeld dat je daar inderdaad voor moet betalen. Ik vind het ronduit belachelijk dat je hiervoor zou moeten betalen. Terwijl je normaal alles via internet bankieren kon ophalen.
Voor mij dus nog een reden om zo snel mogelijk daar weg te gaan.

wa
door wandershp - Jun 6, 2011 om 16:09
14 Antwoorden / 2 Vragen

Deze praktijken gebeuren ook bij de andere banken zoals ABNAMRO. Helaas is de enigste mogelijkheod schriftelijk bezwaar hierover in te dienen Het is de vraag of dit helpt . De banken zouden de klant toch weer centraal stellen !!!!! Alleen als dit geld opleverd anders ben je te lastig kennelijk Misschien is het te overwegen waard deze klachten centraal te registreren ,zodat dit bij een Europese instelling of andere overheid terechtkomt en deze de banken attendeerd op hun verantwoording naar alle klanten ook de kleinere klanten

1paul
door 1paul - Jun 6, 2011 om 16:20
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar kunnen ze dit zomaar doen anders hadden ze dit niet gedaan, ze hebben zat juristen in dienst die dit van te voren bekeken hebben...

Als ik u was zou ik nog wel even op de spaar rente letten die is op andere spaar rekeningen bij ING hoger, comfort rekening leeghalen en overboeken zou ik zeggen naar een andere spaar rekening bij ING of een geheel andere bank...

edwardus
door edwardus - Jun 6, 2011 om 17:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag was of dat zomaar mag. Het antwoord is: ja.
Motivatie: de historie was opgebouwd in een andere spaarvorm.
Deze is omgezet naar een ander spaarproduct en daarvan is er historie nog maagdelijk.

Overigens zijn er andere spaarrekeningen die een betere rente geven dan de ING.

empyria
door empyria - Jun 6, 2011 om 17:55
504 Antwoorden / 3 Vragen

..."Waar hadden wij dan op moeten anticiperen??"...

Via MIJN ING is het mogelijk om de historie te downloaden en op te slaan in de documenten van je computer.

jantje7
door jantje7 - Jun 6, 2011 om 18:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Pardoes,

Je kunt via ING/Postbank internetbankieren tot 2005 terug om de bij en afschriften te downloaden in een Excel-file. Even sorteren op omschrijving en je hebt je hele overzicht van je spaarrekeningen bij een. Verder terug kon voorheen ook niet.
Mocht je de afschriften nodig hebben, ook deze kun je nog wel printen.

Groetjes, Jantje

edwardus
door edwardus - Jun 6, 2011 om 18:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Is het wel mogelijk om de historie te bekijken als het saldo is overgeboekt naar een ander spaarproduct?

ca
door casuarisvogel - Jun 7, 2011 om 18:27
50 Antwoorden / 4 Vragen

Banken mogen veel. Er is bijna geen concurrentie meer, dus ze permitteren zich ook veel tegenover hun klanten. Ook tegenover grotere klanten overigens.

Zelf heb ik een ING plusrekening en een ING renterekening. Beide staan nog als zodanig op de mijnING website vermeld. De historie is in te zien tot 1 jaar terug. Informatie over voorgaande jaren is niet terug te halen. Wel heb ik de aankondiging van omzetting naar comfort rekening ontvangen, maar op het rekening overzicht staat bij mij nog niet COMFORTREKENING.

Gelukkig heb ik de toezending van papieren overzichten nooit stopgezet. Telkens als de bank eenzijdig besloot die toezending wel te stoppen, heb ik het weer snel gereactiveerd. Want het verdwijnen van de historie over de eerdere jaren ging in mijn geval al in, voordat ik de brief met de aankondiging had ontvangen.

Maar er is wel iets aan te doen, om de gegevens terug te halen: Met je internet toegang kun je de gegevens van je gewone betaalrekening terug te halen tot op 1-1-2005. Daarmee kun je ook de overboekingen van de spaarrekeningen naar de betaalrekeningen terugvinden. Want alles wat je van de spaar rekening haalde of er naar toe transporteerde, kun je zo opsporen.

De rente bijschrijvingen vind je op die manier niet terug, helaas.

jo
door johannes1 - Jun 7, 2011 om 20:28
63 Antwoorden / 53 Vragen

het is niet alleen de ing-bank die zo iets nu doet;
hetzelfde 'foefje ' heeft de toch al met een zeer slechte naam bekend staande sns-bank zowat een half jaar geleden ook uitgehaald; toen werd gezegd, dat men streefde naar vereenvoudiging door een aantal rekeningvormen te elimineren.
toen ik mijn boekingsgevens wilde uitdraaien : NIETS meer te zien.
wél tegen betaling; dus ook daar die vorm van diefstal van ONZE gegevens.

Maar ja, die beide banken kunnen zich een handje geven; de sns steekt er nog eens bovenuit [ in het negatieve dan; die heeft geen enkele vorm van kasfunctie meer. Máár heeft toch e en link gelegd naar de post/ing., want je moet daar via de post jouw geld in een zak stoppen en er € 13,- voor betalen ! Schandalig gewoon !!

pa
door patdes - Jun 7, 2011 om 22:35
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Pardoes,

Aan de naam te zien kom je vaak bij de efteling. En inderdaad sprookjes bestaan.

De hele wereld gaat gebukt onder een finacieële crisis en moet iedereen bezuinigen. Oud postbank personeel wordt gekort op hun pensioen omdat het slecht gaat met het pensioenfonds van de voormalige postbank. Maar toch wil de grote boze stiefvader Hommen en riante bonus. Nadat alle dwergen gingen dreigen om hun centjes niet meer bij hem in bewaring te geven heeft hij er toch vanaf gezien. Nu verdiend hij goed door onze centjes te beleggen en ons er maar een heel klein deel van mee te laten profiteren.

Of te wel opzeggen die rekening en kijk even op independer.nl welke bank je het beste rendement geeft voor je spaargeld, dit loopt aardig op aangezien de ING maar 2% biedt?

Groeten,

Patrick

ingwebcare
door ingwebcare - Jun 8, 2011 om 08:40
73 Antwoorden / 0 Vragen

ING mag productwijzigingen doorvoeren mits zij de klant tijdig hierover informeert. Vorig jaar heeft ING klanten met een Girospaarproduct geïnformeerd dat zij een verouderd spaarproduct hebben, en dat deze in de toekomst zullen worden opgeheven. Dit jaar ruim 3 weken voor de daadwerkelijke opheffing of omzetting van de Girospaarrekeningen zijn klanten middels een brief hierover geïnformeerd.

In de brief hebben wij de klant erop gewezen dat zijn transactiehistorie uit Mijn ING zal verdwijnen. Om die reden hebben wij de klant gewezen op de mogelijkheid om zijn transactiehistorie in Mijn ING af te drukken. Als klanten door het opheffen van de Girospaarrekening geen transactie geschiedenis meer heeft en deze wel wil ontvangen, kan de klant een kopie afschrift kosteloos opvragen via onze Klantenservice.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website. U kunt ook bellen met onze Klantenservice, via 0900 0933 (10 cent per minuut). Onze medewerkers helpen u graag. Zij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

mj
door mjurgen - Jun 8, 2011 om 10:51
62 Antwoorden / 19 Vragen

Prima dat iemand van de ING bank hier reageert.

Informatie lijkt me afdoende (kopie afschrift is kosteloos op te vragen).

Ruim 3 weken eerder een actie aankondigen is echter te kort; ik denk eerder aan ruim 5 weken (i.v.m. langere vakanties).

pa
door pardoes - Jun 8, 2011 om 11:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties,

hartelijke groet!!

Pardoes