mathijs_b
door mathijs_b Jan 23, 2018 om 13:50
Geldzaken & recht

ING schaft TAN code af.Hoe moeten mensen zonder GSM betalen?

ING gaat de (papieren) TAN code afschaffen. Dat gaat voortaan met een app!

Ik bemerk een lichte paniek bij veel ouderen. Ze hebben net met heel veel moeite Internet onder de knie gekregen en nu moeten ze "aan de smartphone".

Maar.... hun fijne motoriek laat dat vaak absoluut niet meer toe! Dat kleine schermpje is al moeilijk, laat staan daar ook nog eens op gaan typen.....

Verder is de aanschaf van een smartphone voor hun een onzinnige zet. Ze bellen met de vaste telefoon, maar moeten nu wel een smartphone met extra abonnement of prepay kaart erbij gaan nemen, uitsluitend om bij ING te kunnen betalen.

ABN, Rabo, SNS e.d. geven hun klanten een Identifier o.i.d. maar ING verplicht klanten zelf een relatief dure smartphone aan te schaffen.

Komt er voor deze mensen een oplossing of moeten ze maar overstappen naar een andere bank?

104243 83 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2018 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er komt een alternatief voor tancodes voor mensen die niet de mobiel bankieren app gebruiken. Ze 'moeten' helemaal geen smartphone aanschaffen.

Volledige informatie kun je hier vinden  https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2018/01/mobiel_bevestigen_standaard_bevestigingsmethode_in_vernieuwd_mijn_ing.html

marita5
door marita5 - Jan 23, 2018 om 13:56
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs-B ,

Klanten die de app niet kunnen gebruiken, bevestigen hun opdrachten voorlopig nog met een TAN-code. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief .

Lees hier ,

https://www.security.nl/posting/546969/ING+gaat+TAN-code+voor+bankzaken+na+30+jaar+uitfaseren

https://nos.nl/artikel/2213336-ing-stopt-dit-jaar-met-tan-codes.html

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2018 om 14:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Weet u waarom de nieuwsberichten tegenwoordig maar zo kort zijn.............ze vertellen maar de helft.

jo
door jorisw Jan 24, 2018 om 15:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En als ze langer zijn lezen de meeste mensen hoogstens de eerste alinea...

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2018 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien eens inloggen bij ING. Dan kunt u er alles over lezen.

weissman
door weissman Jan 24, 2018 om 22:32
30 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien hebben ouderen die er problemen mee hebben geen computer en/of internet, (ja die zijn er nog en ik ken er een aantal van) dus hoe moeten ze inloggen bij ING?

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het simpel he. Dan konden ze al niet internetbankieren. Hadden ze ook geen tancodes.

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2018 om 14:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad. En dan precies die helft waardoor half Nederland onnodig op tilt gaat.

DOOR GERBERA - 23 JAN. 2018 OM 14:05
3565 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Weet u waarom de nieuwsberichten tegenwoordig maar zo kort zijn.............ze vertellen maar de helft

.

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 23, 2018 om 14:20
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bron www.ing.nl

Met mobiel bevestigen als nieuwe standaard methode om je opdrachten te bevestigen, gaan we na ruim 30 jaar TAN gefaseerd afbouwen. Kun jij onze app niet gebruiken? Dan bevestig je je opdrachten voorlopig nog met een TAN-code. Eind 2018 informeren we je over het alternatief waarmee jij dan voortaan je opdrachten gaat bevestigen in het vernieuwde Mijn ING.

weissman
door weissman Jan 24, 2018 om 22:34
30 Antwoorden / 3 Vragen

En daar gaan we weer, men wordt meteen maar weer met 'jij' en 'jou' aangesproken terwijl een deel van de groep die de app niet kan of wil gebruiken misschien wel drie keer zo oud is als degene die maar weer met jij en jou begint.

aurora1
door aurora1 - Jan 23, 2018 om 18:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al op de website van de Ing. gelezen hoe het precies zit?
Is het niet eerder dat u paniek aan het zaaien bent bij ouderen en daarom "een lichte paniek bemerkt"?

rembrantd
door rembrantd - Jan 23, 2018 om 18:05
116 Antwoorden / 36 Vragen

Dan zal er wel een app komen voor de computer. Ik heb net even de grabbelton (microsoft store) bekeken maar is er nog niet.

jo
door jorisw Jan 24, 2018 om 15:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat wil je nu juist niet. Je wilt het authorisation device niet fysiek op hetzelfde device hebben als waar je de transactie op doet.

pe
door peentjes - Jan 23, 2018 om 20:53
421 Antwoorden / 0 Vragen

..veel ouderen?

mathijs_b
door mathijs_b Jan 23, 2018 om 21:47
641 Antwoorden / 77 Vragen

Zeker de helft van mijn 70+ kenissen heeft géén smartphone.

Ik denk dat een overgroot deel van 75+ers (jaargang '43 en ouder) nog nooit een smartphone actief in handen gehad heeft.

Ik zie wel veel ouderen achter de PC of laptop zitten. Een Windows app zou naar mijn mening de oplossing zijn.

gerbera
door gerbera Jan 23, 2018 om 22:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zeker de helft van mijn 70+ kenissen heeft géén smartphone.
de helft van 2 is 1.

Ik denk dat een overgroot deel van 75+ers (jaargang '43 en ouder) nog nooit een smartphone actief in handen gehad heeft.

Toch nog maar eens goed om u heen kijken, zelfs jaargang '41 loopt er mee.

ja
door jan4073 Jan 24, 2018 om 11:54
83 Antwoorden / 3 Vragen

Een smartphone hebben en weten hoe je apps gebruiks zijn al 2 dingen. Maar om apps te kunnen gebruiken moet je met de smartphone online zijn. Dus of wifi wat vaak geen alternatief is omdat ik er geen behoefte aan heb dat alle winkels precies weet waar en hoe lang ik er ben en naar welke produkten ik sta te kijken. Of ik moet een duurder abonnement komen met internet roaming. Het zal mij benieuwen wat het alternatief wordt.

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2018 om 22:39
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik bemerk een lichte paniek bij veel ouderen
hun fijne motoriek laat dat vaak absoluut niet meer toe!
Ze hebben net met heel veel moeite Internet onder de knie gekregen

Ach ja die ouderen, Het zijn in uw ogen blijkbaar allemaal zielige stumpers. Kijk eens goed om u heen, zal u verbaasd zijn waartoe die "oudjes" nog in staat zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2018 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die “oudjes” zitten ook allemaal op hun tablet. Veel handiger dan een computer of laptop, en ook dan een smartphone.

Beetje met uw tijd meegaan hoor.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2018 om 23:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar verder dan Facebook of 1 of ander spelletje komt 9 van de 10 75 plusser niet. Op hun tablet "zitten" zegt dus echt niets over digitale vaardigheden.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2018 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, misschien niet, maar ze internet bankieren er wel op, mailen, surfen en hier op het forum zitten.

En als ik naar de vaardigheden en kennis van sommige jongeren dan 75 plus kijk, heb ik daar ook geen hoge pet van op.

gerbera
door gerbera Jan 24, 2018 om 12:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Die “oudjes” zitten ook allemaal op hun tablet.
Ja dan is het logisch dat de schermen sneuvelen;-))

zw
door zwaardvis Jan 24, 2018 om 13:15
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nou heb ik veel oudjes in mijn familiekring, maar niemand van hen heeft een tablet. Wel allemaal een goede Windows PC. En ja, ze hebben allemaal een smartphone maar niet allemaal zijn ze daar zelfstandig handig mee.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb ik wellicht een speciale vienden- en kennissenkring aan oudjes, maar hebben allemaal een smartphone en tablet plus de meesten ook een laptop.

En de heel enkele die dat niet heeft, daar wordt al voor geinternetbankierd.

jo
door jorisw Jan 24, 2018 om 15:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis: dan hen jij de schone taak om die oudjes aan de tablet te brengen. Veel veiliger dan een PC.
@Tijger: ik denk dat jouw vrienden- en kennissenkring representatiever is dan die van Zwaardvis. Alleen de echt oude mensen zijn nog niet (massaal) aan de smartphone maar dat is een kwestie van tijd.

he
door heinrich12345 - Jan 24, 2018 om 11:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

overstappen

jo
door jorisw Jan 24, 2018 om 15:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Naar een bank die zo'n calculatortje geeft met priegeltoetsjes die zelf voor een 40-jarige te onhandig is om te gebruiken....

ar
door aromaat - Jan 24, 2018 om 11:46
14 Antwoorden / 13 Vragen

Als ze dit doorvoeren ga ik naar een andere bank, wil niet via een mobile internetten en zeker geen bedragen overmaken.

me
door mein33 - Jan 24, 2018 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR AROMAAT - 24 JAN. 2018 OM 11:46
13 ANTWOORDEN / 12 VRAGEN

Als ze dit doorvoeren ga ik naar een andere bank, wil niet via een mobile internetten en zeker geen bedragen overmaken.

@aromaat,

U heeft niet het artikel van ING gelezen ?
U heeft niet de reeds gegeven antwoorden gelezen ?

lemmy
door lemmy Jan 25, 2018 om 20:28
41 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk niet. Maar lezen en zeker góed lezen is dan ook iets wat niet iedereen beheerst. Als ik alle reacties in dit topic lees, zijn er helaas velen die lopen te roeptoeteren zonder enig idee te hebben wat er nu precies gaande is.

@Aromat: Het artikel gaat omtrent de TAN codes. Voor diegenen die geen gebruik maken van internet bankieren zullen de oude vertrouwde overschrijvingsformulieren nog wel een tijdje blijven bestaan (ik lees in het ING artikel tenminste niets over die vorm van betalen of plannen om die af te schaffen). Als ik uw (Aromat) reactie lees, doet u ook nog op die manier uw betalingen? Dan heeft en krijgt u toch helemaal geen probleem bij zo'n wijziging?

Ge
door Gerrit003 - Jan 24, 2018 om 11:54
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind het absoluut belachelijk om deze mensen weer op te schepen met dit soort "vernieuwingen". De ouderen hebben het zowiezo moelijk met de snelheid van al die vernieuwingen en dan worden ze nu weer opgescheept met deze aktie van ING. Ze moeten een investering doen in geld en kennis om de ING te kunnen behouden, want overstappen naar een andere bank is ook niet zo makkelijk voor hun.

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2018 om 11:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig, de nieuwsbrief is uit en alleen de headlines worden gelezen.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas .... lekker duidelijk gedaan door de redactie.

wv
door wvenend - Jan 24, 2018 om 11:56
38 Antwoorden / 6 Vragen

dit is gewoon te gek voor woorden, ik heb mijn dure smartfone er uit gegooid € 53,- / mnd. en heb  betaal nu + /- € 10,50
Ik wil die mobiel niet meer met mijn pensioen, doe er verder niets mee dan bellen met 300 belminuten / mnd.
Betaald ING mijn telefoonrekening dan ook.
Lekker op de computer of laptop houden !

pe
door pebk Jan 24, 2018 om 14:32
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Voor nog geen €200 zijn er prima smartphones te koop.
En als u met minder genoegen neemt, ook onder de €100 wel. tweakers.net

Ik heb er zelf een van 300 euro en een (sim only) abonnement van €12.02, met 2GB data.
Werkt prima.

salute
door salute - Jan 24, 2018 om 11:57
48 Antwoorden / 110 Vragen

Gewoon waardeloos deze vernieuwing van ING. afhandelen via TAN code geeft nooit problemen.
 Wij (mijn vrouw en zelf) zijn 82 en 84 jaar oud. alle betalingen doen wij via ING, met tan code.
Waarom iets veranderen wat goed functioneerd? wij hebben geen smartphone, alleen een eenvoudige
prepaid tel. van KPN (naast onze gewone telefoon) om bereikbaar te zijn.
Aktie zeker van een of ander werknemer om in de belangstelling te blijven. Dom bezig.

hans57
door hans57 - Jan 24, 2018 om 12:01
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Matijhs B   Lees voortaan eerst het hele verhaal van de ING voordat u hier paniek gaat zaaien
Eerst eens afwachten wat de ING gaat doen aan dit "probleem"

Pe
door Petrus05 - Jan 24, 2018 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

Het is te gek voor woorden dat oudere mensen of mensen zonder mobiel dit moeten aanschaffen om te kunnen bankieren.

Jeannetims
door Jeannetims Jan 24, 2018 om 14:58
51 Antwoorden / 3 Vragen

Te gek voor woorden dat je hier een reactie plaatst die nergens op slaat. Lees eerst even de info op ing.nl

ro
door robben - Jan 24, 2018 om 12:02
9 Antwoorden / 43 Vragen

Weer die verplichting om een smart phone te kopen , de meeste ouderen hebben vaak door dat men vroeger veel hand arbeid verrichte dikke fingers .Ik gebruik zelfs een stift anders tik ik gewoon mis , denk niet dat dat de bedoeling is . De Tan code , dat werkte goed . maar als dit systeem niet goed en betrouwbaar werkt  stap ik over naar een andere bank . En ik denk dat meer klanten dit zullen overwegen.

marita5
door marita5 - Jan 24, 2018 om 12:05
11494 Antwoorden / 15 Vragen
ka
door kama - Jan 24, 2018 om 12:09
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik kan prima omgaan met mijn gsm maar heb totaal geen behoefte aan bankapps op het toestel. Ik acht dat niet veilig genoeg. Ik ben benieuwd of de ING-oplossing daaraan tegemoet komt.

Overigens heeft mijn moeder toen ze een jaar of 80 was (een jaar of 15 geleden) van ons een simpel mobieltje gekregen met heel grote toetsen. Zodat ze altijd kon bellen als er wat gebeurde. Ze was altijd heel goed in technische zaken. En nog helemaal niet dementerend of zo. Maar ze heeft zelfs dat toestel nooit meer onder de knie gekregen.

Ik vind het raar dat je kennelijk niet mag zeggen dat ouderen iets niet meer (goed) kunnen. Het is gewoon een feit voor een deel van hen.

ma
door manwijf Jan 27, 2018 om 14:02
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zo is het hoor. Andersom moeten wij het wel normaal vinden, dat de jeugd dan wel handig is met een telefoon, maar verder 2 linker handen heeft. Dat ze amper nog kunnen rekenen en een taalfouten maken waar je bang van wordt, is slechts een aspect. En nog niet eens omdat ze te jong zijn, maar eenvoudig omdat ze te stom zijn. Maar zeg het maar niet, want dan zijn ze nog op de teentjes getrapt ook.

Bob Dijksen
door Bob Dijksen - Jan 24, 2018 om 12:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb contact gehad met ING en daar werd gezegd als je geen mobiel hebt blijft de oude regeling bestaan! Dus krijg je de TAN-codes nog gewoon per post toegestuurd.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Juist!

fikfeeks
door fikfeeks Jan 24, 2018 om 13:58
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ja tot eind 2018 en dan gaan ze een oplossing bedenken.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 14:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, ze gaan tussen nu en eind 2018 een oplossing bedenken!

jo
door johannes h.j. - Jan 24, 2018 om 12:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak me grote zorgen hierover. Ook ik kan het me niet veroorloven een dure smartphone aan te schaffen en daarmee ook een duurder Internetabonnement. We moeten rondkomen van een AOW met een heel klein pensioen, en dit soort kosten jaagt ons in de rode cijfers. Ik vermoed dat dezelfde moeilijkheden ook gelden voor mensen met een uitkering, WAHJONGERS, mensen met bijstand of een WIA uitkering. Het lijkt me iets voor de landelijke politiek. Ik neem hierover ook contact op met mijn politieke partij, het CDA. Want ik verwacht dat andere banken spoedig zullen volgen. Het spaart kosten voor hen en jaagt de klant op kosten. Jammer, het marginaliseert 'armere' mensen nog meer. Hartelijke groet, Johan Lotterman.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:
Van de INGcommunity:

ING | Expert

Hoi, fijn dat jullie het ook al opgepakt hebben. Vandaag in het nieuws dat we aan het veranderen zijn... Volgende week nieuw loginscherm... parallel stapsgewijs migreren en inderdaad, we gaan afscheid nemen van TAN... (Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=JrjWdlFKjwE&feature=youtu.be). In het nieuwe ING is het zo dat als je de app hebt, de standaard 'mobiel bevestigen' wordt (dus met de app), als je de app niet hebt dan ontvang je wel nog een TAN-code.

ik
door ikrubj - Jan 24, 2018 om 12:19
2 Antwoorden / Vragen

Andere bank!

gerbera
door gerbera Jan 24, 2018 om 12:39
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Neem dan een slaapbank. En dan het juiste verhaal even lezen.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 24, 2018 om 12:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Begrijpelijk dat mensen in paniek raken die geen smartphone hebben. Ik zag nu ook al een post van iemand die slechtziend is en niet met de telefoon kan omgaan. Zet dan in het artikel duidelijk neer wat het alternatief inhoudt, dat gaan ze toch niet dit jaar nog bedenken? Dan kan er in de kop staan 'tancode per papier gaat weg, maar komt xxx voor in de plaats'. Dit maakt alleen maar onrustig.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In het persbericht van de ING staat het duidelijk genoeg. Daarin staat o.a. "Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief. Daarmee neemt ING na ruim dertig jaar gefaseerd afscheid van de TAN-code."

zoekster1
door zoekster1 Jan 24, 2018 om 13:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, niet duidelijk. Zeg wat het alternatief is, pas dan zijn mensen gerustgesteld. Nu blijft het een vage boodschap. Ik snap overigens niet waarom je die zin oranje maakt en onderstreept. Als je mijn tekst GOED had gelezen, gaat het mij om het alternatief dat niet duidelijk is.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 13:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goed, dan verschillen wij van mening. Waarom zou je 11 maanden van tevoren het alternatief al moeten weten? Tijd zat.

edrick3
door edrick3 - Jan 24, 2018 om 12:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

LEZEN:

Van de INGcommunity:

ING | Expert

Hoi, fijn dat jullie het ook al opgepakt hebben. Vandaag in het nieuws dat we aan het veranderen zijn... Volgende week nieuw loginscherm... parallel stapsgewijs migreren en inderdaad, we gaan afscheid nemen van TAN... (Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=JrjWdlFKjwE&feature=youtu.be). In het nieuwe ING is het zo dat als je de app hebt, de standaard 'mobiel bevestigen' wordt (dus met de app), als je de app niet hebt dan ontvang je wel nog een TAN-code.

ma
door manwijf Jan 27, 2018 om 14:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Voor uw informatie: Die Esther is een zelfbenoemde expert. Net als al die andere gasten in de community. Een fatsoenlijke helpdesk met eigen personeel zit er ook bij de ING niet meer in.

Be
door Bentley2016 - Jan 24, 2018 om 12:21
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga met mijn tijd mee heb een pc, laptop tablet en smartphone, maar als er geen redelijk alternatief komt dan ga ik weg bij deze bank. Met een smartphone op zak met app loop je feitelijk doorlopend met al het geld dat op je rekening staat op zak, er is toch geen normaal mens die met al zijn spaargeld op zak gaat lopen.

gerbera
door gerbera Jan 24, 2018 om 12:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Och u heeft toch ook een enorm fotoalbum met prive foto's, uw (prive)berichten in WatsApp, alle (prive) afspraken en mogelijk ook uw levensgeschiedenis in feestboek, enz, enz, de hele dag op zak. Kan zo'n app er ook wel bij, want wie kan daar nu wat mee.

Jeannetims
door Jeannetims Jan 24, 2018 om 15:01
51 Antwoorden / 3 Vragen

Met een smartphone kun je ook op internet en inloggen op Mijn ING. Dan is de app toch een stuk veiliger.

Be
door Bentley2016 Jan 25, 2018 om 12:11
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit niet op Facebook, gebruik geen Whatsapp, en heb geen persoonlijke foto's op mijn telefoon staan om de simpele reden dat niet de hele wereld mee hoeft te kijken naar mijn leven. Ik vind het nogal dom dat mensen hun hele leven inclusief kinderen op het net zetten. Er wordt misbruik gemaakt van gegevens, kinderfoto's,informatie, enz. en toch blijven mensen domweg alles maar op het net zetten. Heeft u enig idee hoeveel telefoons er op jaarbasis gestolen worden? Heeft u een goede virusscan op uw telefoon staan? Wat denkt u dat de ING zegt als uw rekening leeggeplukt wordt en u heeft niet volledig aan alle eisen van veiligheid voldaan?

lemmy
door lemmy Jan 25, 2018 om 20:39
41 Antwoorden / 1 Vragen

@Bentley2016:
De app is beveiligd met een 5-cijferige pincode. Dat betekent 100.000 mogelijke combinaties. Als wij de pincode van een pas als veilig beschouwen die uit 4 cijfers bestaat (10.000 mogelijke combinaties), waarom zou een 5-cijferige code dan zo onveilig zijn?

Dus ook bij diefstal zal de dief niet zomaar eventjes via de app geld kunnen overboeken. De code kan ook niet uit de telefoon worden gehaald, omdat die simpelweg niet op het toestel zelf wordt opgeslagen.

gerbera
door gerbera - Jan 24, 2018 om 12:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom wordt hier door een aantal schrijvers de ouderen er steeds bij gehaald. Ik vindt het een kwalijke zaak dat zij, als excuses, steeds weer "de ouderen" gebruiken, blijkbaar om hun eigen onvermogen te verbloemen.
Mensen snap het nou eens, de "oudjes" doen het nog best en zijn tot meer in staat dan u denkt.
En voor hen die de berichtgeving hieromtrent niet gelezen hebben, komt er eindelijk iets "gratis" van de bank, is het weer niet goed.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn veel oudjes die hier reageren en je ziet het, ze kunnen niet eens lezen.

ba
door batav Jan 24, 2018 om 13:32
29 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon Carola 83 ??

adrie2
door adrie2 - Jan 24, 2018 om 12:24
7 Antwoorden / 3 Vragen

Als ING niet met een klantvriendelijke oplossing komt dan zijn ze mij na 55 jaar als klant kwijt en stap ik over naar een andere bank. Ik weiger om een smartfoon aan te schaffen en om mobiel te bankieren.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees eerst de reacties eens!

mo
door mof - Jan 24, 2018 om 12:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben 51 jaar, en geen oudere daarmee volgens mij.  Heb een rekening bij ING en geen smartphone. Het probleem heeft niets met ouderen te maken, maar met voorstellingsvermogen bij de ING. Hoe kan een bank, waar ik indertijd naartoe ben gegaan vanuit de Postbank, simpel omdat de ING de Postbank heeft overgenomen, mij verplichten een smartphone aan te schaffen?
iedereen in Nederland is verplicht een bankrekening te hebben anders kun je geen salaris ontvangen, geen betalingen verrichten, kortom niet deelnemen aan de maatschappij. Een bank, zeker een grote als de ING, zal mensen voldoende in staat moeten stellen betalingen te verrichten. Een appje op een smartphone lijkt me nogal een beperking.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees de info eens:

Van de INGcommunity:

ING | Expert

Hoi, fijn dat jullie het ook al opgepakt hebben. Vandaag in het nieuws dat we aan het veranderen zijn... Volgende week nieuw loginscherm... parallel stapsgewijs migreren en inderdaad, we gaan afscheid nemen van TAN... (Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=JrjWdlFKjwE&feature=youtu.be). In het nieuwe ING is het zo dat als je de app hebt, de standaard 'mobiel bevestigen' wordt (dus met de app), als je de app niet hebt dan ontvang je wel nog een TAN-code.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u ipv een smartphone een brilletje aanschaffen? Dan kunt u het hele artikel lezen.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 12:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: en ze werden nog wel GRATIS verstrekt door Specsavers.

aa
door aad piraat Jan 24, 2018 om 15:23
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste tijger1 ik zal u niet belachelijk maken hoor maar wijs u wel op dat berichten van slagers die hun eigen vlees keuren niet bepaald geloofwaardig zijn en dus bevat het artikel bij voorbaat alleen informatie die de publicist ten dienste staat. Pas als hierbij ook een contoleerbaar onafhankelijk onderzoek wordt ingesloten waaruit blijkt dat de klant hier uit eigener beweging nadrukkelijk om heeft verzocht wordt het mischien iets geloofwaardiger. Tot die tijd heeft het niets met klantvriendelijkheid te maken in een zwakke poging vertrouwen om verloren vertrouwen terug te winnen. Al dit soort artikelen en publikaties van de volgelingen van hen die het woord ontduiken vervangen door het woord ontwijken teneinde hun misdaden te legaliseren zijn bij voorbaat verdacht. Deze artikelen worden de wereld ingestuurd onder het motto: Verzwijgen is geen liegen zeker niet als je het maar geloofwaardig weet te brengen.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aad piraat. Amen.

ja
door janenan - Jan 24, 2018 om 12:33
23 Antwoorden / 4 Vragen

Wij rekenen erop dat de ING ervoor gaat zorgen dat de nieuwe methode niet moeilijker wordt dan de huidige. Die is namelijk erg gemakkelijk en is ons altijd goed bevallen. Mocht straks blijken dat het allemaal lastiger gaat worden, dan zullen wij - na vele jaren ING-klant te zijn geweest - overstappen naar een andere bank. Voorlopig zullen we de berichten van ING afwachten.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de INGcommunity:

ING | Expert

Hoi, fijn dat jullie het ook al opgepakt hebben. Vandaag in het nieuws dat we aan het veranderen zijn... Volgende week nieuw loginscherm... parallel stapsgewijs migreren en inderdaad, we gaan afscheid nemen van TAN... (Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=JrjWdlFKjwE&feature=youtu.be). In het nieuwe ING is het zo dat als je de app hebt, de standaard 'mobiel bevestigen' wordt (dus met de app), als je de app niet hebt dan ontvang je wel nog een TAN-code.

do
door dolfvanwijk - Jan 24, 2018 om 12:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gewoon een nokia  ,bellen en sms  en zelf
in de paar maanden  op wardeeren  met 20 euro  ik doe dat al jaaren

koekeloer
door koekeloer - Jan 24, 2018 om 12:38
562 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin. ING verplicht niemand om met een smartphone te gaan bankieren. TAN wordt afgeschaft voor klanten met mobiele app.

di
door diederiko - Jan 24, 2018 om 12:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Is toch belachelijk dat je alleen voor de ING een dure smartfoon moet aanschaffen...zou bij de wet verboden moeten worden dat je op die manier nop kosten wordt gejaagd

tenormin
door tenormin Jan 24, 2018 om 12:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Waar leest u dat men een smartphone moet aanschaffen? Hoop dus van niet, geen geld voor.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 12:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de INGcommunity:

ING | Expert

Hoi, fijn dat jullie het ook al opgepakt hebben. Vandaag in het nieuws dat we aan het veranderen zijn... Volgende week nieuw loginscherm... parallel stapsgewijs migreren en inderdaad, we gaan afscheid nemen van TAN... (Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=JrjWdlFKjwE&feature=youtu.be). In het nieuwe ING is het zo dat als je de app hebt, de standaard 'mobiel bevestigen' wordt (dus met de app), als je de app niet hebt dan ontvang je wel nog een TAN-code.

fr
door frankve Jan 24, 2018 om 13:13
36 Antwoorden / 1 Vragen

En als je de app al wel had, maar de telefoon stuk/gestolen is of een virus heeft/  whatever - hoe kan je dan betalen?
Als ik nu een smartphone heb, blijf ik verplicht altijd een smartphone te gebruiken?

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2018 om 12:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen smartphone (meer) in gebruik; geen sms op mijn oersimpel mobieltje met prepaid (voor noodgevallen); ik internetbankier gewoon op tablet of PC en wat ik bij de bank lees: tot zover heb ik nergens gelezen dat ik geforceerd zal worden om een smartphone aan te schaffen. Dus ik wacht het rustig af.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 12:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook met een oersimpel mobieltje kun je sms-en.

tenormin
door tenormin Jan 24, 2018 om 13:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Je hebt immer een antwoord: op dit mobieltje dus niet.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan op elk mobieltje.

tenormin
door tenormin Jan 24, 2018 om 16:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, niet op die ik heb. 1990.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u kunt er wel mee bellen?:-)) en dat gelooft u zelf? Van 1990? Die is haast zo groot als een ouderwetse draagbare radio.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2018 om 21:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, niet zo groot als draagbare radio, wel groter dan handset telefoon thuis. Maar heb een grote tas.
Maar weet je, het gaat niemand iets aan wat men al dan niet/wel wil. Heb al zoveel lieve mensen gevonden die me de brand wlden helpen omdat of vloegveld dingen soms verkeerd gingen. Het is reusachtig dat bijna iedereen zo'n smartphone zich kan veroorloven. Dus hou commentaren voor jezelf: mensen die moeten bezuigingen is het al hard genoeg voor. Grande finale, hoop ik.

ka
door kaakje - Jan 24, 2018 om 12:58
109 Antwoorden / 0 Vragen

Overstappen was ook mijn eerste reactie. Uiteraard gaat de ING niet bepalen dat ik een smartphone moet aanschaffen, Ik heb een normale gsm zonder poespas en het bevestigen van een transactie met smscode werkt prima. Ik heb een perfecte pc en een vaste telefoonlijn. En inderdaad is er onrust onder de ouderen. Gezien de verificatiemethodes van de andere banken vind ik dit een niet zo handige zet van ING. Uiteraard was het verstrekken van een cardreader aan alle rekeninghouders te prijzig en een te grote logistieke operatie. Ik ga het aangekondigde alternatief afwachten. En dan ga beslissen. Vermoedelijk gaan de andere banken ongetwijfeld op een prettige wijze inspelen om deze, voor 'ouderen'. onhandige beslissing te betwisten en zodoende ING klanten binnen harken.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja en dan wordt de pincode afgekeken en de pinpas gestolen en dan kan iedereen met zo’n reader de bankrekening leeghalen. Kan niet bij ING.

ka
door kaakje Jan 24, 2018 om 22:04
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe elke transactie op mijn pc. De enige die mijn pincode kan afkijken is mijn hond. Die zie ik nog niet zo gauw mijn rekening leeghalen. Ik heb nog nooit iemand met een cardreader in een wikel een transcactie zien doen. Dus afkijken???  Reageren om te reageren.

wi
door willemdezwijger - Jan 24, 2018 om 13:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste KASSA medewerkers,
Aangezien we geen smartphone bezitten en ook niet van plan zijn om er een aan te schaffen en me ook NIET laat verplichten om zo`n onding aan te schaffen  zal ik mijn bankzaken met de ING beeindigen.
Ik vind het een belachelijk idee om een veel te dure uitgave te doen,om alleen wat bankzaken te doen.
U geeft zelf al de redenen,te klein scherm,duur abonnement en/of prepay.
Heb een mobieltje waar ik  gebruik van maak om deze TAN-code te lezen.
Dit kost mij slechts enkele euro`s per maand.

Groeten Wiel Moulen.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de INGcommunity:

ING | Expert

Hoi, fijn dat jullie het ook al opgepakt hebben. Vandaag in het nieuws dat we aan het veranderen zijn... Volgende week nieuw loginscherm... parallel stapsgewijs migreren en inderdaad, we gaan afscheid nemen van TAN... (Meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=JrjWdlFKjwE&feature=youtu.be). In het nieuwe ING is het zo dat als je de app hebt, de standaard 'mobiel bevestigen' wordt (dus met de app), als je de app niet hebt dan ontvang je wel nog een TAN-code.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wilkem. Hier zijn geen Kassa medewerkers.

Ge
door Genee Jan 24, 2018 om 18:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Wiel,
Zou maar even afwachten met overstappen, daar kunt u meer problemen mee hebben dan het alternatief waar de ING mee zal komen voor de klanten zonder mobieltje.
Het kan u geld kosten als u vergeet uw nieuwe rekeningnummer door te geven aan een instantie waar u, b.v. normaal gesproken geen geld van ontvangt.
Was zelf mijn nieuw rekeningnummer vergeten door te geven aan verzekeraar waar ik al tientallen jaren alleen maar aan betaal.
Door een poliswijziging kreeg ik een keertje geld terug maar dat werd op de oude rekening gestort, gelukkig was deze, na 2 jaar, nog niet opnieuw uitgegeven dus kwam het nog goed.
Ben ervan overtuigd dat ING met een klantvriendelijke oplossing komt, dus wacht rustig af.

di
door digiwodan - Jan 24, 2018 om 13:05
1 Antwoorden / Vragen

Waarom nu weer een verandering? Overstappen naar een app op je mobieltje? Ik dacht dat de beveiliging op een mobieltje vele keren onveilger is dan een pc of laptop!! Dat is de reden dat ik het altijd op een pc doe met een meervoudige beveiliging!! Of heb ik het mis?!

fredmeelker
door fredmeelker Jan 24, 2018 om 13:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

helemaal gelijk niks mis met de tan code op de pc altijd veilig,ik gebruik nu ook de app kost je 50 cent per maand en je moet 2x je 5 cijfers in vullen

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fred

Hoe komt u erbij dat die app geld kost?

Jeannetims
door Jeannetims Jan 24, 2018 om 15:03
51 Antwoorden / 3 Vragen

@FREDMEELKER de Mobiel BETALEN app kost geld. De mobiel BANKIEREN app niet.

fredmeelker
door fredmeelker Jan 24, 2018 om 15:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

als ik een betaling doe op mijn app van ING bankieren kost mijn dat 50 cent per maand of ben ik alleen?

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt alleen maar voor die app, omdat u er ook mee in de winkel kunt betalen. Dat kunt u uitzetten en dan kost hij niets.

fr
door frankve - Jan 24, 2018 om 13:07
36 Antwoorden / 1 Vragen

Toch is het wel bijzonder dat ING volledig op de mobiel vertrouwt. Want ik ben benieuwd wat er gebeurd met de mensen waarvan de smartphone gestolen is of gewoon stuk.

fredmeelker
door fredmeelker - Jan 24, 2018 om 13:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

ja ik gebruik de app al,betaal wel 50 cent per maand en 3,5 mil x 50 cent mmm aardig bedrag,ik ben 71 maar geen paniek

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die app kost niets.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 13:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: de mobiel betaalapp kost 50 ct per maand.

fredmeelker
door fredmeelker Jan 24, 2018 om 15:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad de mobielapp van ING om te betalen kost 50 cent

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou u die gebruiken, als u dat niet wilt? Dat kunt u uitschakelen. De app waar het hier over gaat kost niets.

pe
door petraleo - Jan 24, 2018 om 13:22
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dit geldt niet alleen voor ouderen hoor, ook ik (40+) voel niet veel voor de overstap.
Ik doe jaren met mijn Samsung mobiel, maar Samsung geeft dan allang geen beveilingsupdates meer uit. Ik heb dus tot nu toe geen betalingsapp op mijn mobiel gezet en tot iemand me kan overtuigen dat dat echt veilig is ga ik het ook echt niet doen.
De consumentenbond is zelfs met een actie bezig tegen Samsung over de beveilingsupdates https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2017/koop-geen-samsung-galaxy-s7-s7-edge-of-j3-2016 .
Dat betekent in mijn ogen dat ik iedere keer een nieuwe mobiel kan aanschaffen voor het veilig internetbankieren ? Ik kan me voorstellen dat er meer niet ouderen zo over denken.
Voorlopig wacht ik maar rustig op het alternatief van de ING.

edrick3
door edrick3 Jan 24, 2018 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voorlopig wacht ik maar rustig op het alternatief van de ING.
Heel verstandig!

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Petraleo: de CB is gewoon bezig met een ordinaire hetze tegen Samsung.

pv
door pvb - Jan 24, 2018 om 13:30
5 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon met zijn allen overtappen op andere bank, de ouderen zijn toch de mensen met de meeste spaarcenten.
Ik zeg doen. ING bank wordt steeds meer klant onvriendelijk , is ook mijn ervaring

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ga vooral je gang met overstappen.

ja
door jacques7946 - Jan 24, 2018 om 13:40
2 Antwoorden / 2 Vragen

Overstappen naar een andere bank

ja
door jansleeg - Jan 24, 2018 om 13:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

ING is verplicht, deze mensen tegemoet komen.
of anders naar een andere bank!!!
Nu heeft men wat goed draait! waarom veranderen!???

lu
door luuk schipper - Jan 24, 2018 om 13:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Massaal opzeggen die rekeningen.
Waarom niet eerst goed nagedacht over de gevolgen en komen met een goed alternatief als dat er voor veel oudere ouderen al is. Of worden ze nog afhankelijker gemaakt dan ze nu al zijn.
als u dacht dit is zeker zo'n oudje. Mis. Ik gebruik internet, tablet smartfone etc. No problem voor mij.

groet,
luuk Schipper

fikfeeks
door fikfeeks Jan 24, 2018 om 14:22
16 Antwoorden / 6 Vragen

Juist. Ik ben 57 en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met mijn smartphone te gaan bankieren. Noem me maar ouderwets, maar ik zit er niet op te wachten.
Tot het eind van 2018 krijgen we nog papieren TAN-codes en dan gaan we naar een oplossing kijken. Lekker duidelijk. We zullen zien, en idd anders overstappen.

ac
door acadabrajamm - Jan 24, 2018 om 13:48
27 Antwoorden / 1 Vragen

@Mathijs 23jan., je eigen regie "kunnen" handhaven is  voor ouderen een vereiste! en "moeten" is uit den boze!

Banken, bezint eer ge begint met gezond verstand.

In MAX Programma's -aankaarten dat dit echt niet kan!

En als 'ouderen' zoveel geld hebben zoals wordt beweerd,  gaan die met hun geld natuurlijk naar andere banken!
Minder bedeelden eveneens.  'klant is toch koning'?
en zonder klanten blijft geen bank overeind.

acadabra

wvgard
door wvgard - Jan 24, 2018 om 13:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk overstappen. Te gek voor woorden. Zou verboden moeten worden.

me
door mein33 Jan 24, 2018 om 18:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw onzinnige reactie ook, lees eerst het artikel voor u gaat kermen.

haagsehans
door haagsehans - Jan 24, 2018 om 13:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook klant bij de ING en niet bepaald de jongste en vind het heerlijk en supermakkelijk met de smartphone, 2 duimen hoog !!!

jo
door joQ - Jan 24, 2018 om 14:02
23 Antwoorden / 1 Vragen

We wachten gewoon even af wat ING gaat doen. Ik heb bv wel een I-pad ING-app maar deze is niet op GSM-netwerk!.

Hoe ga ik dan bevestigen?  Hoe ontvang ik de bevestigingscode per mail is een idee. Maar de ING zal er wel goed over nadenken!

ik wacht af..

aa
door aad piraat - Jan 24, 2018 om 14:08
50 Antwoorden / 24 Vragen

En zo worden de rijken steeds rijker onder het mom we doen het voor de klant. Met uiteraard onze welgemeende dank aan de miljoenen aan ons afhankelijk gemaakte onbezoldigde medewerkers. Natuurlijk zullen wij onze waardering wederom laten blijken middels nog lagere rente op hun tegoeden en versterken wij onze beleggingen in telemarketing en telefoon fabrikanten. Persoonlijk telefoneer ik niet met APP want ik heb geen APP in mijn familie of vriendenkring.Dit treft overigens niet alleen ouderen maar ook de steeds grotere groep armen welke de noodzakelijk te maken kosten van dit gemak niet kunnen betalen mede veroorzaakt door eerder gegraai. Uit het grote aantal gedwee volgenden blijkt dat senieliteit niet persé een ouderdomsziekte is. Zolang banken en instanties het aparaat en abonnement dat nodig is voor hun wensen niet vergoeden komt het zeker niet ten dienste van hun leden of klanten.

Le
door Leo Kleinjan - Jan 24, 2018 om 14:15
1 Antwoorden / Vragen

Wat verschrikkelijk dom van de ING om dit nu al naar buiten te brengen. Het gaat ze te goed (meeste nieuwe klanten) en daarom zijn ze niet meer zo klantvriendelijk. Deze discussie zie je aankomen. Als ze op een of andere manier zouden meedenken, dan hadden ze gewacht tot het alternatief voor de Tancode ook beschikbaar was geweest.

ma
door manwijf Jan 27, 2018 om 14:22
574 Antwoorden / 1 Vragen

Doen ze bewust hoor. Als de storm een beetje is gaan liggen, pakken ze door. Zo gaat het altijd, leren ze op de opleiding.
Onze regering doet het ook zo. Megagrote veranderingen heel klein beginnen en beloven dat het daarbij blijft. Als de verandering dan een feit is, het vervolg inzetten.

wi
door wimred - Jan 24, 2018 om 14:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het valt allemaal dus nogal mee. Alhoewel, wanneer ik de citaten lees onder de publicatie van ING wordt ik daar niet vrolijk van. Let wel: het zijn citaten van ING medewerkers. Concreet zijn ze echter niet! Dat zijn ICT enthousiasten overigens  maar zelden. In automatisering wil er daarom soms iets mis gaan. Ook bij deze bank.

hweijtenburg
door hweijtenburg - Jan 24, 2018 om 14:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zal ik al bijna 70 jarige een andere telefoon moeten aan schaffen en ben dit niet van plan .!

dietelinde
door dietelinde - Jan 24, 2018 om 14:23
4 Antwoorden / 11 Vragen

Niet alleen ouderen hebben moeite/geen geld voor een smartphone. Er zijn ook nog genoeg "jongere" mensen die geen smartphone hebben. Mensen met een uitkering, mensen die laagdrempelig zijn, kortom nog een hele groep die vergeten wordt. Banken trekken steeds meer macht naar zich toe en bepalen hun strategie, wij, als "gewone" mensen hebben dit maar te slikken.

me
door mein33 - Jan 24, 2018 om 14:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

""WAAROM ZOVEEL ONNODIGE PANIEKREACTIES TERWIJL ER HELEMAAL NIETS BIJZONDERS AAN DE HAND IS "".

Begrijpend lezen en lezend begrijpen is het devies.

VOOR IEDEREEN DIE GEEN SMARTPHONE HEEFT ZAL DE ING-BANK EEN PASSENDE VERVANGENDE METHODE VOOR DE TAN-CODE ONTWIKKELEN, WELKE EIND VAN 2018 ZAL WORDEN GEÏNTRODUCEERT.

En Smartphone heb je daarbij helemaal niet nodig.

**
Ik schreeuw niet, al zou ik dat misschien wel willen, maar hoofdletters zijn misschien duidelijker/makkelijker te lezen, vandaar.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2018 om 15:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Leuke poging, maar denk je echt dat dit gelezen wordt?

me
door mein33 Jan 24, 2018 om 15:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben bang van niet en dat blijkt wel uit de hier opvolgende reactie. ;-))

wong
door wong - Jan 24, 2018 om 15:27
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou mij niet laten dwingen door ING om een smartphone te kopen. Dus gewoon weggaan, tenzij ING met een ander voorstel komt. Andere banken zoals Argenta en Rabo en SNS hebben een gratis apparaatje waarmee je 'TAN-codes' kunt genereren. Daarmee kun je ook gewoon achter je desktop je overschrijvingen uitvoeren zonder TAN-lijst en....zonder dure smartphone.

jo
door jorisw - Jan 24, 2018 om 15:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig dat dit onderwerp er nu is. Kunnen de discussie over smart meters stoppen. Ieder jaar is er een nieuw klaagonderwerp. Eerst hadden we de euro, toen de ziektekostenverzekering, OV chipkaart, smart meter en nu gelukkig dit. Ben benieuwd wat in 2019 het einde van de wereld gaat betekenen.

we
door weethet - Jan 24, 2018 om 16:11
107 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer dat u het niet begepen heeft! Lezen is ook erg moeilijk. en dan maar wat brullen

wi
door willem58 - Jan 24, 2018 om 16:19
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vond de TAN codes best handig. Om nu een GSM aan te gaan schaffen voor het bankieren gaat mij echter wel wat te ver.
Zou prettig zijn als de ING hetzelfde apparaat gebruik zoals dat bij de ABN (de e-dentifier) of zoals bij de RABO die ook werkt met zo'n gelijksoortig apparaat.
De ING hoeft dus niet lang naar een oplossing te zoeken, want die bestaat al en werkt goed. Ik gebruik die ook van de ABN.
Ga dus geen GSM kopen. Als er geen goed alternatief is, gaat alles over naar de ABN.

ge
door gewicht - Jan 24, 2018 om 16:37
170 Antwoorden / 1 Vragen

Een dure smartphone is helemaal niet nodig, zelf gebruik ik een heel goedkoop prepaid mobieltje om de code per sms te ontvangen.
Het enige nadeel is dat ik om de zoveel tijd moet opwaarderen terwijl ik hem eigenlijk nergens anders voor gebruik.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stap over naar een andere provider, hoeft u niet eens op te waarderen. Maar straks hebt u hem niet meer nodig voor sms.

gerbera
door gerbera - Jan 24, 2018 om 16:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beste mensen, als het eenmaal zover is krijgt u allemaal een smartphone van

ING in bruikleen!

Dit is dezelfde onzin als die van de Topic Starter. Lezen... het is zo moeilijk.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moet je je daarvoor aanmelden?:-))

di
door dinjo - Jan 24, 2018 om 16:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

zal overstappen naar andere bank, hoop dat veel mensen dat doen

me
door mein33 Jan 24, 2018 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@dinjo,

U gaat van de tweezits- naar de driezitsbank overstappen, dan kunnen er nog maar twee met u mee, anders wordt het te vol op de bank.
Ook het bewuste artikel van ING niet gelezen, anders had u een dergelijk reactie niet geplaatst, vindt u niet ?

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga eens op de lounge bank zitten, zit u helemaal gebeiteld. :-))

Ge
door Genee Jan 24, 2018 om 18:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@dinjo
Of overstappen zo leuk is, meer werk dan rustig afwachten waar ING mee komt.
Geen zorgen voor morgen.

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2018 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Correctie: ALLEEN 65 plussers want die hebben het financieel al zo slecht.

DOOR GERBERA - 24 JAN. 2018 OM 16:46
3573 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Beste mensen, als het eenmaal zover is krijgt u allemaal een smartphone van

ING in bruikleen!

me
door mein33 - Jan 24, 2018 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ge
DOOR GEWICHT - 24 JAN. 2018 OM 16:37
141 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Een dure smartphone is helemaal niet nodig, zelf gebruik ik een heel goedkoop prepaid mobieltje om de code per sms te ontvangen.
Het enige nadeel is dat ik om de zoveel tijd moet opwaarderen terwijl ik hem eigenlijk nergens anders voor gebruik.

Hallo @lichtgewicht,

Het gebruik van uw prepaid debieltje voor het ontvangen van dat bewuste sms-je gaat nu juist verdwijnen.
Uw onnodig opgewaardeerde bedrag zult u dan aan telefoongesprekjes moet opmaken
Eerst maar even het artikel van ING lezen en dan nog maar eens in de herhaling uw reactie geven, misschien ??   ;-))

ge
door gewicht Jan 24, 2018 om 18:27
170 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mein33,
Het ging mij erom dat er helemaal geen smartphone voor nodig is. Verder geef je zelf al aan dat de ING tegen het eind van het jaar een met een "vervanging " komt.  Vanmorgen bij het inloggen had ik nog geen bericht, misschien morgen ?  Niet iets om mij druk over te maken laat staan van bank te veranderen.

bob bruijn
door bob bruijn - Jan 24, 2018 om 18:47
1 Antwoorden / Vragen

Ja, dan zoek ik en andere bank, of ik schort mijn betalingen op en deel dat mede aan mijn crediteurs. Moeten die maar in actie komen tegen de banken als hun klanten gedwongen worden tot  overstappen op andere vormen van betalen die zij niet machtig zijn en verplicht zouden moeten aanleren. Kijken wie er aan het langste eind trekt, desnoods maar een proces door een krediteur. Ik ben niet weigerachtig, maar de bank maakt het mij onmogelijk om aan mijn betalingsverplichtingen te voldoen, omdat ik gedwongen word niddels elektronische weg te betalen, een middel wat ik niet machtig ben.

ge
door gewicht Jan 24, 2018 om 19:22
170 Antwoorden / 1 Vragen

Gelooft u in sprookjes?
Ik denk niet dat crediteurs zich voor uw karretje laten spannen. Hoe u betaalt zal hun een worst zijn .Maar betalen zal u !

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2018 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is niet echt, komt uiteindelijk de deurwaarde het wel halen. Betaalt u dan nu nog met overschrijvingskaarten?

pe
door peterkeller Jan 25, 2018 om 05:27
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,dus inderdaad nog steeds papieren overschrijvingskaarten verzenden met de postduif?

Als u er niet uitkomt, zal ING in 2019 u altijd wel willen helpen op een bijkantoor in de buurt. En misshien hebt u voor die tijd zelf al een grote digitale stap gezet voor uw eigen gemak.

mamamama
door mamamama - Jan 24, 2018 om 23:25
67 Antwoorden / 7 Vragen

Ho,ho,Matthijs, Vergis je je niet? Of hebt je het over ouderen van 85+?

Van onze leeftijdscategorie, de 55+de 60-70gers hebben er voor 90% een smartphone of tablet met als men klant is, de ingbank ap. Makkelijker bankieren bestaat niet. Het is echt doodsimpel.
Het zal misschien goed bedoeld zijn van je MATHIJS, MAAR JE MOET NIET DENKEN DAT WIJ OUDEREN ECHT ZO ACHTERLIJK ZIJN ZOALS JIJ DOET SUGGEREREN IN JOUW ARTIKEL."Kleine lettertjes, fijne motoriek, klein schermpje,moeilijk? Er is immers keuze genoeg aansmartphones in alle maten inches. Ik wordt dit jaar72 en heb zelf een 2e hands betaalbare I-phone 6s plus, over de breedte makkeljk en duidelijk te typen, of met 2 vingers vergroten,no problem. Maar op alle smartphones is dat al idem en ook alles duidelijk en goed te begrijpen.

De papieren tan-code wordt door mij en vele andere leeftijd genoten al meer dan 10 jaar niet meer gebruikt. Ouderwets en onhandig. Toen kwam de Tan-code per sms, wel iets beter maar via de ap waren alle Tan-codes niet meer nodig!
En hoe kom je erbij dat wij ouderen alleen met een vaste telefoon bellen? Wij zijn echt niet gisteren in de wereld geregend.
Aanschaf smartphone of tablet voor ons ouderen een onzinnige zet?Die apparatuur hebben we immers al jaren!! We hebben via w.app,sms of e-mail communicatie met onze kleinkinderen. We maken foto's en we internetten en bankieren ook al jaaaren!!. Ik vind jouw relaas redelijk discriminerend jegens ons ouderen en geef je het advies om toch nog maar eens beter om je heen te kijken om tot andere inzichten te komen!!

pe
door peterkeller - Jan 25, 2018 om 05:20
66 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal voor die oudjes, die helemaal geen oudjes zijn, een nieuwe wereld open gaan wat ze met de smartfoon buitenshuis allemaal heel gemakkelijk kunnen doen. Met een vinger een paar toeten indrukken moet toch wel lukken.

Noem alleen maar al de buienradar, Maps, OV halte vertrektijden, stappenteller, toilet vinden, foto en filmpjes maken. Je zult het wellicht niet weten, maar je kunt ook nog eens mobiel bellen. Wat een gemakken, toch, nietwaar, ja toch, niet dan?

me
door mein33 - Jan 25, 2018 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

pe
DOOR PETERKELLER - 25 JAN. 2018 OM 05:20
66 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Er zal voor die oudjes, die helemaal geen oudjes zijn, een nieuwe wereld open gaan wat ze met de smartfoon buitenshuis allemaal heel gemakkelijk kunnen doen. Met een vinger een paar toeten indrukken moet toch wel lukken.

Noem alleen maar al de buienradar, Maps, OV halte vertrektijden, stappenteller, toilet vinden, foto en filmpjes maken. Je zult het wellicht niet weten, maar je kunt ook nog eens mobiel bellen. Wat een gemakken, toch, nietwaar, ja toch, niet dan?

@peterkeller,

Is er behalve het telefoneren,  verder nog iets echt zinvols te verzinnen waar ik ook echt niet buiten kan, maar waarvan ik het bestaan nu nog niet weet ?

Cookies
door Cookies Jan 25, 2018 om 12:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry hoor, mein33, dat vind ik echt een dooddoener van de bovenste plank. Een 'wat de boer niet kent, dat vreet hij niet'. Er zijn meer dan genoeg voordelen te bedenken aan het gebruik van een smartphone, maar jij wilt dat niet zien/horen, want je hebt een enorme weerstand. Kans is groot dat jij of je ouders ook geen enkel voordeel zagen aan het gebruik van een stofzuiger of wasmachine.

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 25, 2018 om 12:33
641 Antwoorden / 77 Vragen

DE ING RAMP WORDT NU COMPLEET!!!!

____________________________________________________________________________

Ik heb de app toch geïnstalleerd op mijn smartphone, gewoon om uit te proberen.

Als probeersel boekte ik € 1,00 over op de spaarrekening....

.... dat ging zonder enige controle. Alleen de pincode, die altijd hetzelfde is, is voldoende om de overschrijving te doen!
Voorheen zorgde de TAN code ervoor dat bij skimmen niet het hele pakket codes voor het grijpen lag.

Nu is er nog maar één code nodig om je alle bank en spaarrekeningen leeg te kunnen roven.

Als een crimineel even over je schouder meekijkt, b.v. in de bus, en dan je smartphone "even leent" kan hij je helemaal leegplunderen !!!!

Over een tijdje zullen wel tienduizenden mensen gaan klagen dat ze beroofd zijn. ING zal dan wel een onderzoek starten, excuses aanbieden en verder niets doen....

Bij mij gaat de app er nu meteen vanaf!!!

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2018 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Doe niet zo hysterisch!

......DE ING RAMP WORDT NU COMPLEET!!!!.....

ho
door honza23 - Jan 25, 2018 om 16:16
259 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben geen bejaarde maar gebruik nog steeds de papieren TAN-codes:
- heeft geen stroom of batterij nodig
- geen problemen met bereik in buitenland
- kan niet gehackt worden
- scheelt je 6 euro per jaar aan app-kosten
ik hoor verhalen dat de ING met een iPad-aanbieding komt maar ik wil geen iZooi; als het dan toch moet maar Android.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die app kost niets. De app die wel geld kost, is om direct contactloos te kunnen betalen in de winkel,

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u geen bereik hebt in het buitenland, kunt u ook met uw laptop en papieren tancode niets overmaken.

ltmvz
door ltmvz - Jan 25, 2018 om 19:55
949 Antwoorden / 18 Vragen

Gisteren nog een techno podcast beluisterd over online bankieren: per smartphone is de alleronveiligste methode!

Omdat grote massa's kuddedieren voortdurend rondlopen met een smartphone probeert men dit gedrag steeds meer op te dringen aan de overigen.

TAN-codes op papier blijven 100% noodzakelijk voor de nog niet verslaafden.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het mag ook op uw tablet hoor.

ltmvz
door ltmvz Jan 25, 2018 om 20:25
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als je een tablet hebt: ja, denk ik.

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 25, 2018 om 20:48
641 Antwoorden / 77 Vragen

IK SNAP HET ÉCHT NIET MEER!!!!!

Vroeger moest je, om te kunnen betalen, eerst inloggen met je gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord.

Geadviseerd werd om dat zo moeilijk mogelijk te maken voor de veiligheid.

En als je dan bij ING binnen was, moest je om te kunnen betalen, een TAN code gebruiken die steeds een andere was.

Of van een papieren lijst, óf die kreeg je via SMS.

Nu is de inlognaam niet meer nodig. Makkelijk voor criminelen.Die staat n.l. alvast op de smartphone!
Om in te loggen werd dat moeilijke wachtwoord met o.a. de geadviseerde  #*&% tekens nu opeens OOK NIET MEER NODIG.

24680 is een prima wachtwoord/pincode. Vooral makkelijk voor iemand die over je schouder meekijkt!

Vroeger: Nog niets aan de hand. De TANcode gaf bescherming..... de TANlijst in de kluis en ik voelde me veilig.

Maar nu: De TANcode is nu gewoon je pincode.... ja écht..... de TANcode is nu 24680 !!!!! die zojuist over je schouder genoteerd werd door een crimineel, een bewakingscamara of de spiegel bij de kassa.....

...en dan heeft ING zeker ergens in de kleine lettertjes staan (ik heb ze NOG niet gelezen). dat DAT ZE NOOIT AANSPRAKELIJK GESTELD KUNNEN WORDEN!

STERKER NOG!

Zodra ik klaar ben met app-bankieren zet ik de foon in standby, zoals bijna iedereen doet.

Ik denk dat heel veel mensen de app niet meteen totaal afsluiten.Stom, maar het gebeurt!

Zodra de foon aangezet wordt en het ontgrendelpatroon getekend is....KRIJG MEN METEEN TOEGANG TOT AL MIJN BETAALGEGEVENS !!!!!!!!!!!!!!!!!!

de app sluit niet vanzelf !!!!!!!!!!!!!! DE PINCODE IS NIET NODIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Na een tijdje wordt de app wel geblokkeerd, maar intussen kunnen criminelen alles al naar een andere rekening overgeboekt hebben!

Er maken meerdere mensen (kinderen en goede kennissen) gebruik van mijn foon en die hoeven
echt niet mijn financien onder ogen te krijgen.

DEZE ING APP IS ECHT EEN TOTALE RAMP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2018 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou het gebruik van die app nog maar eens bekijken. En gaat u dan op straat of in een winkel of zo internet bankieren? En al die overdreven tekens en hoofdletters zijn helemaal niet nodig. En dat u “stom” bent door een betaalapp niet af te sluiten, maakt nog niet dat anderen zo dom zijn.

Cookies
door Cookies Jan 25, 2018 om 22:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....de app sluit niet vanzelf......Logisch je moet uitloggen net als op je laptop.

gerbera
door gerbera Jan 26, 2018 om 14:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou als ik u was maar gewoon weer een ouwe sok opzoeken en deze onder de matras stoppen. Want als u zo met uw telefoon omgaat is het vragen om problemen. Maar zadel daar een ander niet mee op.

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2018 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt die “kleine lettertjes” wel moeten bevestigen.

ou
door oudewouter - Jan 26, 2018 om 14:45
52 Antwoorden / Vragen

Allemaal paniekgedoe. Ik hoor ook tot de "bejaarden" maar heb wel een Smartphone.
Ik  gebruik bij voorkeur de Smartfone voor internetbankieren. , sneller en veel gemakkelijker. 1 code te onthouden, voor zowel inloggen als voor bevestigen.
Slechts 10 cijfers op het schermpje, dus: grote cijfers. Dat kan iedereen, ook ouderen. Maar ja, je hebt natuurlijk figuren die overal tegen zijn.

mathijs_b
door mathijs_b Jan 29, 2018 om 13:56
641 Antwoorden / 77 Vragen

Inderdaad véél sneller en véél makkelijker....vooral wanneer iemand over je schouder meegluurt.... maar dat gebeurt natuurlijk nóóit............

ou
door oudewouter - Jan 26, 2018 om 15:00
52 Antwoorden / Vragen

MatthijsB
Wat een kletskoek.
Als je gebankierd hebt en je klikt rechts onder op het "terugpijltje" staat er direct: u bent uitgelogd, dus dan kan NIEMAND er meer bij zonder in te loggen.
Als je gaat bankieren kijk je wel even naar het "slotje"  of het een veilige verbinding is.  Er worden ook zinloze opmerkingen gemaakt over hacken, nou , dat kan bij iedere computer ook, dus dat is geen enkele reden om tegen te zijn.  Ik vind het trouwens wel typerend, al dat gez**k over de ING app. "Aantasting van de Privacy "".  Laat me niet lachen. Het gros van de reaguurders hierboven zet , zoals de meeste gebruikers, hun hele hebben en houden op internet, Twitter, Facebook, etc.  En maar zeuren. Laat me niet lachen!

mathijs_b
door mathijs_b Jan 27, 2018 om 12:37
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een zo kwetsbare app als de bankierapp moet "Idiotensicher" zijn. Dat is deze app zeker niet.

Wanneer je afgeleid wordt tijdens het bankieren kan, afhankelijk van de instellingen van je foon, het beeld op "zwart" gaan. (Time Out). De kans dat je op dat moment de app vergeet is niet denkbeeldig.

Vanaf dat moment kan IEDEREEN, die de foon oppakt en het ontgrendelpatroon tekent, gedurende een paar minuten je hele financiele hebben en houden bekijken.

Je hebt gelijk! Netjes de app afsluiten en het gebeurt niet..... maar dat is niet "Idiotensicher" en zal dus vaak misgaan.

Ga niet zeggen dat ik het ontgrendelpatroon geheim moet houden want dat is bij mij onmogelijk.

Verder gaat ING van Inlognaam +Wachtwoord + TANcode nu naar "alleen de Pincode" terwijl alle andere instanties zoals DIGID, andere banken enz. enz. steeds meer overstappen op een extra controle met b.v. code via SMS.

Sorry, maar ik heb de app verwijderd. Uit de reactie van ING bleek dat ik niet de enige ben en ze zoeken naar een oplossing!

Cookies
door Cookies Jan 27, 2018 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Een zo kwetsbare app als de bankierapp moet "Idiotensicher" zijn.....Voor jou llijkt het me in ieder geval verstandig, de app niet te gebruiken. Internetbankieren op je laptop: ook niet geschikt voor jou. Ergens pinnen, ook maar niet doen, want er zal maar iemand met je mee kijken als je even niet oplet. Pinpas ook maar niet in je handtasje aan de rollator.

mathijs_b
door mathijs_b Jan 29, 2018 om 13:59
641 Antwoorden / 77 Vragen

Carola..... de tijd moet uitwijzen of de app veilig genoeg is. Ik kreeg van ING al te horen dat er naar een oplossing gezocht wordt voor de problemen. Men is daar dus ook niet helemaal zeker van de zaak.....

Cookies
door Cookies Jan 29, 2018 om 14:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn geen problemen met de app, maar JIJ hebt problemen met de app.

jo
door jomalica - Jan 29, 2018 om 08:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

In deze ,,digitale,, wereld,wordt  vergeten dat er nog een generatie is die niet groot gebracht is met de PC.
Voor deze mensen is het moeilijk om deze snelle veranderingen te volgen.
Deze beslissingen worden opgelegd,zonder enig begrip!
Onbegrijpelijk!

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2018 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb de app dus maar even op mijn tablet geinstalleerd. Werkt flitsend.

hi
door hipppo - May 8, 2018 om 21:47
303 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje mosterd na de maaltijd wellicht, deze reactie mijnerzijds, maar voorlopig weten ze bij ING nog steeds niet hoe ze het gaan oplossen voor de mensen die in 2019 nog steeds niet over een smartphone beschikken, zo werd mij bevestigd door medewerkers van de bank in mijn gemeente. Beetje amateuristisch wel, eigenlijk....

Ge
door Genee May 8, 2018 om 22:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De medewerkers bij een lokale bank weten ook niet alles en als ze het wel weten zullen ze het u nog niet mogen vertellen.

mathijs_b
door mathijs_b May 8, 2018 om 22:36
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik ben benieuwd, héél benieuwd!

gi
door gijsannie - Aug 1, 2018 om 02:04
1 Antwoorden / Vragen

Hallo andere zwaar geirriteerde ING klanten,

Als langdurig klant bij ING bank, maak ik sinds 2004 gebruik van de TAN code om overschrijvingen te doen.
Dit is al vanaf nr 1 en nu zitten we in de 700.
Dit is al 14 jaar goed gegaan, zonder ook maar 1 probleem.

Nu wil de ING deze TAN code veiligheidsprocedure gaan afschaffen en gaan vervangen door SMS code.
Ten eerste ben ik daar vierkant op tegen omdat het goed was en ten tweede heb ik geen mobiel.

Nu wilde ik daar een klacht over indienen op de site van ING, maar dat is onmogelijk gemaakt, omdat ze alle klachten al op een rijtje hebben gezet die zij wel willen beantwoorden.
Het begint steeds meer op een dictatuur bank te lijken, in dienst van de aandeelhouders en niet van de klanten.

Eerst overgenomen door de staat in 2009 en nu hebben ze zich weer vrij gekocht over de rug van de klanten.
Het waren schaamteloze, onbeheersbare instellingen en dat zijn ze nog steeds.

Is het misschien een nieuwe bezuinigingsactie?
Is de particuliere klant nog koning?, nee , allang niet meer, melkkoetjes.
Wij kunnen misschien wel weer een prinsenrol gaan spelen, als ING klanten massaal hun ongenoegen gaan uiten en hun tanden eens laten zien per mail, telefoon of brief.
Zo niet, dat blijven ze ons uitlachen, de service uithollen en de tarieven verhogen van bankpassen.

Laten ze de klanten die er niet goed mee om gaan of er fraude mee plegen van uitsluiten, maar laat de goede gebruikers ervan met rust.
Als ze het daadwerkelijk gaan doorvoeren, ga ik overwegen om een andere bank te nemen.
Regio bank bijvoorbeeld.

groet, Gijs

me
door mein33 Aug 1, 2018 om 07:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

&gisanne,

Ook u hebt het niet begrepen.
Ook de sms-code wordt ook vervangen door 'iets' anders.

ING gaat t.z.t. bekend maken waardoor. Maar rustig afwachten op hetgeen komen gaat.

jo
door jorisw Aug 1, 2018 om 08:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Dit is al 14 jaar goed gegaan, zonder ook maar 1 probleem."

Slecht argument. Je zult zelf ook wel weten dat ICT zich razendsnel ontwikkeld, zo ook cybercriminaliteit. Iets wat 14 jaar gelden met de toenmalige technologie superveilig was, kan met de hedendaagse technologie makkelijk gekraakt worden. Jij werkt ook niet meer met de software die 14 jaar geleden veilig was.

"Laten ze de klanten die er niet goed mee om gaan of er fraude mee plegen van uitsluiten, maar laat de goede gebruikers ervan met rust."

Het zijn over het algemeen niet de klanten die er slecht mee omgaan of er fraude mee plegen, maar criminelen. Dus als jij gehackt wordt, vind je het blijkbaar niet erg dat de ING jouw gaat uitsluiten. Tenminste, dat suggereer je met deze zin.