er
door er.de.rooij@quicknet.nl Feb 19, 2018 om 12:05
Geldzaken & recht

ING verplaatst de valuta datum van mijn extra aflossing? Mag dit zomaar

Ik heb op 22 december in de morgen €. 5000,00 extra afgelost. Het is van mijn ING rekening naar een ING(hypotheken) rekening overgemaakt dus broekzak vestzak. Nu zegt ING wij hebben het wel ontvangen op die dag maar onze verwerking is pas op de 27e van die maand. Maar in pricipe is de valuta datum op de 22e december. Ze pikken dus 5 dagen omdat ze de verwerking van dit soort extra aflossingen later plannen dan de valuta datum. Als dat zo is dan moeten ze ook het bedrag op mijn rekening laten staan en niet afschrijven maar later verwerken. Mijn vraag is mag dat zo maar!

1946 11 Rapporteer

panter22
door panter22 - Feb 19, 2018 om 12:24
6599 Antwoorden / Vragen

23 december was zaterdag, 24 zondag 25 en 26 december was het kerst. Dan werken ze niet.
Op 27 december, de eerstvolgende werkdag na 22 december wordt de overschrijving verwerkt.  Je bent een paar cent rente misgelopen?

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 19, 2018 om 12:30
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk hadden de vrijdag voorafgaand aan de kerstdagen alle medewerkers van het ING kantoor verlof.

jo
door jorisw - Feb 19, 2018 om 12:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als in de CAO van ING staat dat medewerkers recht hebben om vrije dagen in het weekend en met feestdagen dan mag dat zomaar. Hoogste tijd om alles weg te automatiseren.... Maar dat zal je zelf wel weer niet leuk vinden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 19, 2018 om 12:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dat mag, u maakt op een onmogelijke datum over en verwacht dat ze binnen 1 dag uw betaling verwerken. Alle banken zijn in het weekend en met feestdagen dicht er wordt niets verwerkt.
Waarom niet al half december overgemaakt?

Gr
door Grunn1 - Feb 19, 2018 om 12:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je het de 21e had overgemaakt dan was het de 22e bijgeschreven. Op zondagen worden er geen transacties verwerkt, had je kunnen weten is al jaren zo. Of had je verwacht dat de ING medewerkers op zondag en met de kerstdagen werken. Volgende keer slimmer zijn en 1 dag eerder overmaken.

getty
door getty - Feb 19, 2018 om 12:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mag dit zomaar, ja dit mag.

Maar wedervraag: wat is uw schade dan? Welk nadeel heeft u hierdoor opgelopen. De misgelopen rente kan het niet zijn, want 2 dagen van de huidige rente over € 5000 is natuurlijk nagenoeg niets. Waar maakt u zich druk over?

me
door mein33 - Feb 19, 2018 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ze pikken dus 5 dagen

En dat heeft u maximaal 2,7 eurocent gekost.
U kunt een klacht bij de AFM indienen tegen deze praktijken.
Maar voor u dat doet houdt dan rekening met het volgende:  een overboeking als de uwe wordt normaal de eerstvolgende werkdag verwerkt.
En jammer voor u, maar ook de bankmedewerkers waren net als u, vrij op 23, 24, 25, 26 december en hun eerste werkdag was weer op 27 december en daarmee klopt het allemaal weer gelijk een zwerende vinger.
U was dus met uw overboekingsactie een dief van uw eigen bankrekening.  ;-))

ne
door neodutchio - Feb 19, 2018 om 13:15
5145 Antwoorden / 12 Vragen

U bent de zoveelste met deze vraag. Als ondertussen nog niet duidelijk is dat er in de weekeinden en op nationale feestdagen geen bankverkeer is, dan leeft u echt onder een steen.

gerbera
door gerbera - Feb 19, 2018 om 14:05
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Maar in pricipe is de valuta datum op de 22e december.
Maar in principe is het bedrag gereserveerd om te voorkomen dat u zich na storting rijker rekent dan u in werkelijkheid bent.
En zoals al geschreven de vrije dagen die er tussen zitten. Dus de bank pikt niks want ook hun doen er dan ff niks mee.
Volgende keer even op de site kijken, ja dat kan, wanneer het geld wordt overgeboekt.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2018 om 18:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan toch maar even kijken op welke data vrije- en feestdagen vallen.
Verder staat daar vast wel iets over op de website van de Ing.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2018 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog de rente op uw hypotheek is, dus kan de “schade” voor u niet berekenen. Maar u hebt nu natuurlijk ook nog wel een paar dagen een hogere aftrek.

Maar u had dit natuurlijk kunnen weten.